![]() |
Sv: Gerds ostekake
Hvordan lager dere gelelokk med gelatin og fun light?
Synes gelatin ble så klumpete, fikk den ikke "klumpfri" i det hele tatt;/ |
Jeg bare følger anvisningene på gelatinpakken, og det går bra.
Matbutikker med litt større utvalg har Heistadgeleen; Ica, Obs, Meny etc. |
kan man bruke gelatinpulver istedet for platene?
Jeg finner ikke heistad sin gele NOEN plasser;/ |
Pulver og plater er akkurat det samme.
|
Bunn:
250g. grovhakka mandler 100-150g. romtemperert smør - Blandes godt og legges i en papirkledd rund form Fyll: 1 boks seterrømme 1 pk kremfløte (1/3 l) 1 pakke Heistad bringebærgele (1/2 mengde vann) 1 pk Tine gourmet kremost, naturell - Lag geleen og la den stå og avkjøle - Rør sammen kremost og rømme til den blir klump-fri - Visp kremen. Bland så alt sammen, rør forsiktig. Tømmes over bunn. La stå kaldt natta over. Skal ikke denne kaken ha gelelokk? eller skal jeg lage sånn gelefromasj som står på pakken til heistads gele? |
trenger ikke lokk nei. ja det er som en slags fromasj det som er oppskriften ger.
Laget den igjen i går.så godt..sukk. |
og en ting til, romtemperert smør? vil det si smeltet eller?
|
nei...ikke smeltet. Bare mykt.
|
Okei;) Takk
|
I går laget jeg denne kaka i muffinsformer! :) Som små posjonskaker. Ideen oppsto fordi jeg skulle ha med meg noe til meg selv i et kaffeselskap.
For at det skulle funke (at ikke formene bare flata ut) plasserte jeg papirformer m/innhold i en metall-muffinsform mens innholdet stivna i kjøleskapet. Så var det bare å ta med seg en liten kake (den passet perfekt i en liten rund tupperware-boks), vrenge av papiret før jeg plasserte den på tallerkenen. Riktig lekker så den ut... og så slapp de andre å synes synd på meg (for det er av og til det vanskeligste med hele kuren). Jeg regnet om på oppskriften (minket den), brukte saften av ekte bringebær med gelatin, søtet med litt stevia... istedet for Heistad-geleen. Da ble gårsdagens utgaver av disse 1,83 g karbo pr litenkake. Og det holdt med en. Poenget var jo å ha noe på tallerkenen! :p Resten ligger i fryseren til andre anledninger. |
Smart, Vaffel :D
Jeg legger den ideen i hovedoppskrifta jeg :D |
Men når man skal lage eget gelelokk med gelatinpulver, rører man bare det inn i saft, eller må det varmes opp ? (Helt talentløs på slikt :o)
Skal lage kaken til konfirmasjon i helgen, da trenger ikke jeg å skli ut av ketose selv om jeg koser meg litt når vi har konfirmasjonsselskap :p |
Jeg har laget denne noen ganger, men nå de siste gangene har jeg laget uten bunn og heller ikke tatt på gelelokk. Kun laget den som bringebærfromasj som jeg putter masse bringebær inni.
Søsteren min elsket den, og kunne ikke rose den nok. Helt til hun skjønte den var lavkarbo, og dermed en kaloribombe som hun sa. Og hvor hun fortsatte med å fortelle meg hvor lite lavkarbo virket samtidig som hun satt og gomlet i seg kransekake, After Eight, riskrem og bløtkake. :lol: Jeg er glad jeg holdt meg til fromasjen jeg da. Den er helt utrolig nydelig. |
Mekket denne i august - da med bunn bestående av malte mandler blandet med piskede eggehviter (som ble stekt først da). Fant den bunn-oppskriften på en annen kake.
Serverte den i selskap, og folket ble helt over seg over hvor god den var. |
Åj. Jeg har alltid laget ostekake-bunn med smeltet - og ikke romtemperert smør. Tatt det for gitt regner jeg med, og ikke lest ordentlig engang.
Er det DERFOR ostekakebunnene min alltid blir så harde? Jeg må nesten lage en kake i helge for å teste ut dette altså. :ja: |
Gerds ostekake ble totalt misslykket, etter at den hadde stått en stund i kjøleskapet skilte den seg og det raaaaant blank veske ut fra den :mad:
Men, relativt god på smak. Laget den med melange da og ikke meierismør, for jeg synes meierismør smaken er litt (nei mye) kvalmende, og tengte selv om melange egentlig er fyyy, så shit au, bruke ikke mer enn ca 100 gr da, ikke 125. Laget gele av 5 dl utblandet fun ligth bringebær og 5 toppede ts gelatinpulver. Satt og regnet på det i sta, og etter mine regnebegreper ble da hele kaken 35,7 gr karber..........og da blir det ikke mye pr stykke.... Passe god på smak, men det er det vannet eller hva det er som kommer flytende ut da.... Av safta mon tro?? Laget sjokolade delice også. -guuuud så godt. Jeg brukte 100 gr freia premium 86% sjokolade 50 gr freia kokesjokolade 70% 6 egg 70 gr smør og 110 gr sukrin. Stekte dem i amrikanske muffinsformer ( papir, ica sine egne former) Stekte dem på 100 grader i ett par og tyve minutter. Fikk 15 stk. Og etter å sirlig ha regnet på det, finner jeg ut at det er 2 karber pr muffins.... Jeg er svaaak for sjokolade, og måtte smake på en nesten med en gang, sprayet på en liten dæsj, på str med ett pikekyss, menkomel hvit topping på og spiste med sje rett fra forma.....himmelsk... litt senere prøvde jeg en til, da var de fastnet litt, og kunne få den ut av forma, men den var veeeldig myk. Også en liten desj menkomel hvit topping på den............å guuuuuuud......ren nytelse..... Nå står de i formene sine i jøleskapet, og jeg er spent på hvordan de blir når de skal serveres i morra.....:) __________________ |
Menkomel har vel masse karber i seg?
|
Jo en del, men de bittesmå "dæsjene" på ettpar slike kaker er jo ikke så ille. Vanskelig å finne ut nøyaktig, for det står på boksen at det er 7,3 gr kh pr 100 gr.
Og hvor mange gr er det i en slik liten dæsj?, på str med ett pikekyss? JEg fikk ikke til å veie det jeg da............... Så jeg tenkte da er det ikke såååå ille at det i bursdagsselskap ikke er mulig og unne seg ett par tre kaker med en slik liten dæsj på, det er vel omlag en barneskje eller noe i mengde..... |
Sitat:
|
Sitat:
Men beklager, feil å si at "greds ostekake" ble misslykka når det da ikke var hennes opskrft jeg fulgte. |
Sitat:
|
Sitat:
Men har det betydning for resultatet da? Spiller valg av smør så stor rolle? Beklager, men jeg har ikke peiling asså. Men det begynner vel å bli tydelig for de flese her inne nå........... |
Du brukte ikke for lite gelatin da? Jeg syns å huske jeg brukte 10 skjeer da jeg lagde med Fun Light.
|
Sitat:
|
Tusen takk for fin oppskrift, Gerd :klem:
Den reddet meg fra å sprekke på konfirmasjonen vår i helgen :D |
Sitat:
|
Denne kaken var bare helt NYDELIG! Jeg laga den nå, og har allerede smakt litt på den. Synes den var fantastisk etter bare et par timer i kjøleskapet, og blir sikkert enda bedre i morgen. Utfordringen min blir nå at jeg ikke spiser hele kaka selv! ;)
|
Gerd, jeg får ikke tak i Heistad gele. Så jeg må lage gele av saft og gelatin. Du skriver du bruker 1/2 mengde vann, hvor mye vann er det?
|
Sitat:
|
Flott, tusen takk!
Skal lage den til jentefest til helgen, gleder meg! |
Heistad geleen har 7,5 dl vann. Så halv mengde blir 3,75 dl vann.
|
Ok, takk Viclin.
|
Sitat:
|
Bare hyggelig. :neie:
Jeg har laget fromasj av den hver gang det har vært en kakeanledning, så jeg kan oppskrifta på den i hodet. :lol: |
:lol:
|
Lagde kaken ”nesten” etter oppskriften idag. Lette etter Heistad geleen da jeg var på Kiwi, men fant den ikke. Så ble det å kjøpe en flaske Fun light bringebær istedet og lage gelé med gelatin.
Tok 4 dl litt sterk saft og blandet inn gelatinen (4 ts). 2 ½ dl ble blandet inn i ost/rømme/fløteblandingen og resten ble lagt på toppen av kaken etter et opphold i fryseren. Da var kaken såpass kald at geleen på toppen stivnet omtrent med en gang. Jeg er kjent for å lage gode kaker, i alle fasonger…;) Da mannen min smakte denne nå i kveld kom følgende kommentar: ”Dette må da være bortimot den den beste kaken du har laget noensinne??” Ble nesten litt lei meg, jeg....;) Den ER veldig, veldig god! Bra Gerd!! PS: Jeg sa at det var din oppskrift, da…:) |
Nå har jeg laget ostekake :) Blir spennende å se hvordan den blir. Jeg hadde en annen type jordbærgele som var uten sukker som jeg brukte i stedet for heistad geleen, får håpe den fortsatt blir god. Jeg lagde også en liten ostekake i muffins form som jeg har lagt i fryseren som jeg håper på å kunne smake på om ikke så altfor lenge
|
Nå er muffinsformen ferdig. Det ble godt, men jeg synes kanskje bunnen ble litt for hard, og litt salt. Noen som har noen forslag til hvordan den ikke blir det`?
|
Sitat:
|
Da har jeg laget kaken idag (jeg er ingen kakeekspert), den ble kanonbra, kjæresten min likte den meget bra.
Men jeg klarte det kunststykke at gelen som la på toppen, den rann gjennom kaken og la seg som et lokk mellom bunnene og fromasjen:eek: og ikke på toppen!!!!!!!, hva gjorde jeg feil? Hadde jeg på gelen for tidlig, skal jeg la kake stå noen minutter i frysen før jeg legger på gelen:), var litt morsomt da, og kaka såg snål ut, men smakte fortreffelig:) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:56. |