![]() |
Sv: THEs dagbok
Grattis med vekttap og cm! :heia:
|
Jøss så mange cm du har "forsvunnet" da. Kjempegøy. Jeg har det første magemålet legen tok under første konsultasjon, men har ikke målt meg etter det. Venter med å måle til jeg trenger en glad nyhet:D :D
Så du har gått på helsecoash? Høres veldig spennende ut. Kan du fortelle litt hva du gjorde der, og komme med litt tips?? Ha en super fredag |
Har ikke målt meg enda jeg heller, tenker som deg Ani, jeg må spare det litt ;)
|
Helsecoach
Helsecoach kostet om lag 5000 for et år, og innebar vel omtrent 10 oppfølginger. Gikk til lege i begynnelsen, så til ernæringsfysiolog noen ganger i forbindelse med oppstart av fase 3, tror jeg det var, og så tilslutt til en ernæringscoach to ganger, den siste gangen betalte jeg selv. Der ble jobbet vi litt med hva man tenker/føler når man overspiser, lære seg å kjenne etter hva kroppen sier, og særlig det å slutte med å være så overfokusert på vekt, bl.a å veie seg MAX en gang i uka. (Det var en begynnelse, men tror godt jeg kunne ha gått videre og tatt mye grums med en psykolog).
Jeg var på mange måter desperat etter bl.a å ha gått 4-5 Grethe Roede kurs og bare gått ned 5 kilo første måneden. Følte at dette måtte være min siste sjanse til å kunne gå ned i vekt. Det var veldig ok å følge dette opplegget, ikke for tett, og ikke for slapt, fikk masse gode råd og siden det var gjentatte ganger, også spurt om alt det man glemmer å spørre om når man ellers er hos legen. I tillegg hadde de ringetid hver uke, men det benyttet jeg meg ikke av. Det som var en strek i regninga, var at vi bestemte oss for å få et barn til omtrent 3 måneder etterat jeg hadde begynt, og vips, var jeg gravid, så det meste av tiden var jeg gravid, og veeeldig kvalm, så de gode vanene forsvant gradvis, uten at det kanskje tok helt av, likevel, ti kilo til overs etterpå (+de gamle, selvfølgelig) ift til da jeg ble gravid. Så derfor er jeg i gang igjen! |
Å ja, tips, spurte du om... La meg tenke.. Nei, tror det går på mye av det som sies i dette forumet, spise lav-karbo, mye forklaringer på hva som skjer i kroppen når man spiser feil, at fett er fint, osv.
At man tenker gjennom når og hvor og hvorfor man spiser feil, og prøver å utsette sprekker ved å "tenke" dem gjennom, hva er det de skal tilfredstille? Når går jo på at jeg f.eks vet at om jeg er veldig stressa og ikke får planlagt, sitter jeg plutselig med en sjokkis i hånda. Og at kveldene er min spisetid, så hva kan jeg gjøre for å ha noe sunt godteri på lur? Sjokopudding nå, senere f.eks yoghurt naturell med litt jordbær og søtstoff/fruktose som kveldkos. Det handler vel om å ha en strategi for de lite ideelle situasjonene som vi vet kommer til å oppstå, der vi vet av erfaring det kan gå galt, eks bursdager for min del.. Der har jeg jo akkurat gjennomgått et par, og sprakk litt i etterkant. Du får spørre om noe var uklart. |
Takk for svar:) Synes det går helt greit med bursdager o.l for da vet jeg det vil bli servert noe når jeg kommer og jeg kan planlegge ut ifra det. Det værste er uforusette hendelser, plutselige kaffebesøk gjester eller når jeg "plutselig" blir overmannet av et så stort mathunger at jeg føler min siste time er kommet hvis jeg ikke spiser masse godteri og mat..
Har ikke hatt slike "anfall" etter at jeg beg. på ED men det er kanskje fordi jeg vet at jeg ikke kommer til å spise noe uansett, tror det ligger mye psykologisk her. Tror nok jeg har brukt mat som trøst. Men jeg har alltid elsket mat også, nyter virkelig å spise lange gode måltider... smaken på god mat er jo fantastisk:D . Nå som jeg går på ED er faktisk mye av matfokuset borte, og det er utrolig deilig. Før kunne jeg åpne og lukke alle skap på kjøkkenet for å se om jeg kunne finne noe fristene,- trengte ikke være sulten engang. Håper virkelig jeg klarer å endre vaner under denne prossessen,- ønsker ikke å gå tilbake til der mye(alt) dreide seg om mat. |
Jeg vet ikke om du har hatt det slik, men jeg har hatt utrolig ustabilt blodsukker, slik at jeg er blitt fysisk dårlig om jeg har gått "over tiden", skjelvende hender, og utrolig amper, kvalm, og alt dette gjorde at jeg fikk nesten litt hamster-tendenser. Best å spise litt ekstra nå, vet ikke når det blir mat neste gang, liksom. Så det synes jeg er veldig bra med denne dietten, å kunne drøye en time med middag, ikke "måtte" ha mat om en handletur ble lengre enn planlagt. Det er sikkert slik andre mennesker har det hele tiden, men for meg har det vært nødvendig å spise en yoghurt før jeg går i middagsselskap "i tilfelle" det drøyer med maten...
Og det med å kope med hodet inn i kjøleskapet kjenner jeg selvsagt godt igjen... |
Ja, vi har vel alle stått og stirret inn i kjøleskapet fordi vi er sugne på noe :ja:
Merker at jeg også er litt likegyldig til mat liksom. Før hadde jeg mye større fokus på mat og hva jeg skulle kose meg med og alltid livredd for å bli sulten. Jeg blir også veldig irritabel og hissig hvis jeg ikke får mat når jeg er sulten. |
.. og den irritabiliteten har vel å gjøre med dårlig blodsukkerregulering, tror jeg. I allefall, i det siste har det faktisk hendt at jeg har glemt (!) å spise, og det er nytt for meg. Bare plutselig være litt svimmel, og kommet på at jeg ikke har spist på maaange timer..
Idag: Ferskenfrokost, tre kaffe, 1/5 rute sjokkis 70% (prøver å skjerpe meg litt) to barer, en pannekakevaffel med smør på. Middag: Kjøttdeig, bønner, løk, bønnespirer, blomkålris. Prvøvde slutte spise før jeg var mett, men resultatet var at jeg ble så sulten at jeg spiste den ekstra baren i sted. En pudding til kvelden. Halvannen times tur. Må skjerpe trimmingen også. Og plusset fint på med vispet fløte til sjokoladepuddingen... Men fredag, da... |
Jo det stemmer nok det at jeg alltid har blitt fryktelig irritert og sinna hvis jeg ikke har spist på lenge!
Husker fra jeg var liten hvor desperat jeg enkelte ganger var etter mat. Det var nok helt sikkert fordi blodsukkeret mitt var ustabilt ( ofte lavt) og jeg har sikkert fra jeg har vært liten ubevisst spist ofte og mye for å dempe irritasjonen... lært meg selv at mat skaper ro og harmoni.. har aldri tenkt på at det kan skyldes ustabilt blodsukker. Nå fikk jeg litt å tenke på THE,- takk skal du ha,.:D :D |
Jeg har nesten hatt "føling" av og til, nesten svimt av, og jeg har ikke hatt såå dårlige insulinverdier. Tenker at jeg senere forhåpentligvis kan ha et stabilt blodsukker, men at det også kan være lurt å ha med seg en pose nøtter eller en bar i vesken - alltid. Da kan jeg kanskje frigjøre meg fra tanken om å spise litt ekstra, eller ikke gå bare halvmett fra bordet. Det med å spise seg mett er vel også noe som henger igjen hjemmefra og også fra mannen min til en viss grad, men jeg har nå tenkt det er bedre å ta seg en yoghurt en time - halvannen etter middag hvis man har spist "for lite", enn å måtte spise seg (for) mett.
|
Idag:
Ferskendessert, en bar, en omelett med ett egg og en løk, to ruter 70% sjokolade, litt baconcrisp. To kaffe. Kjøttdeig, løk, bønner og litt erter til middag. Pudding til kvelds. Mer baconcrisp. Veldig godt, 2,5 karber per 100 gram. Har aldri vært noe potetgullmenneske, men godt av og til. 5 paranøtter. ca. 5 skiver ridderost glemte jeg. +noen skinkeskiver. OG ikke minst masse vispet krem, altfor mye, ble litt kvalm. Tror jeg kunne gått fortere ned i vekt hvis jeg kutter alt som ikke står på listen, samt melk, men jeg føler jeg må leve litt også, det er tross alt lenge igjen før vekten er der den skal. Så lenge jeg går ned rundt en halv kilo i uken er det greit. Og om jeg klarer å la være å skli ut, tror jeg det skal funke. Føler liksom at jeg ikke er like mye på diett når jeg spiser litt "ulovlige ting" som fløte, nøtter, sjokkis, det er jo mer eller mindre lavkarbo, men likevel føles det som noe deilig ekstra jeg unner meg. |
Ingenting er jo bedre hvis du klarer å begrense deg når du spiser nøtter o.l Jeg har hatt store problemer med å kun spise 5 nøtter... da har som regel en hel pose gått med. Det er derfor det er så mye lettere for meg nå å gå på ED for da vet jeg akkurat hva jeg skal spise, og lurer ikke meg selv med å ta litt til av alt mulig:D Du er kjempeflink!! Jeg må øve meg opp til kun å ta 2 ruter sjokolade... jeg klarer bare ikke å stoppe, hele sjokoladen ryker med. Men får nok vente leeenge med den øvelsen he he
Håper du får en fin søndag. |
Ha en fin søndag, THE! :D
Du er flink til å begrense deg. Og det viktigste er at man finner sin vei. :ja: |
Jo, har tro på at alle må finne sin vei. Og jeg trenger nok mer øvelse før jeg er mester på det å begrense seg... Men tenke så deilig om jeg kunne ta to ruter sjokolade å være fornøyd, virkelig fornøyd med det?
Det er mål for meg, som nesten er like stort som det å gå ned i vekt. Ikke bare holde opp å spise ved to ruter, men faktisk være tilfredstilt også! I dag: Ferskendessert, en suppe, 3 paranøtter, kvart rute sjokkis+to ruter, salat med to ss olje og 3 ss fetaost. Et par skiver ridderost, noen skiver kalkun. En bar. To kaffe latte. Et kyllinglår, asparges, saus med cognac. En shake. En pudding, fremdeles litt sulten. Skal prøve å drikke litt vann. |
Ja det hadde jo vært fantastisk å til og med være fornøyd etter noen biter sjokolade. Mannen min er sånn,- en liten bit, så holder det. Jeg trykker alt inn i kjeften så fort at jeg egentlig ikke får smakt noe særlig på det heller:D Men det kan jo endre seg.
Ha en flott mandag THE |
Du, THE. Hvor får du tak i den ferskendesserten da? Står den på bestilligslista for 2007? Eller er det gamle produkter du har hatt liggende ;)
|
Nei, den desserten er da på listen?! Jeg bestilte i allefall og fikk nå sist.
Synes den smaker godt, og er greit å ta som en shake om man har dårlig tid eller f.eks med på tur. Og, dårlig tid har vi på morgenen.. |
Idag : Ferskendessert, en bar, en pudding, endiviegrateng med to skiver ridderost, tre skiver serranoskinke (mmmmmmm), to egg. En kaffe. Prøver å kutte ned. Mer serranoskinke.
Så kyllinglår, tre, med deilig saus som var ganske fet, veldig mett. Litt asparges. Tre jordbær og vispet krem til... MMMM så godt! Gleder meg til de norske kommer! Er mett fremdeles, men har en pudding i kjøleskapet. |
Ok, tror ikke jeg tør å bestille den, hvis den er det minste lik jordbærdesserten så spyr jeg :lol:
|
Jeg synes ikke den er lik i det hele tatt.Mye mildere i smaken. Men smaksløkene forvrenges jo ganske bra..
Idag: En shake (må bruke litt av kaggen med proteinpulver som står og tar plass på kjøkkenet). En kaffe. En rute sjokkis. 8 mandler, en bar. Middagsplan: Steinbittgrateng med vårløk, purre, karri og litt ost. Blomkålris. En shake. En pudding står i kjøla. Noen mandler, og en liten dessert med bringebær og krem.. Nå er det på vei til å bli en dårlig vane. |
Ok, men jeg tør ikke ta sjangsen uansett jeg :lol:
Foreløpig synes jeg det går greit med de produktene jeg har, er heldigvis ikke lei (enda ;)). Ha en fin dag, THE! :D |
Jo, skjønner det, men jeg synes også jordbærshaken ikke er spesielt god, men liker denne... Men så lenge du ikke er lei, så er jo det greit!
|
Sitat:
Ser det går bra med deg THE! Du er kjempe flink!! Jeg har og problemer med å begrenser meg når jeg starter på en sjokolade, men jeg tror vi kan få det til om vi trener på det. og vi er jo klar over det og da. Ja det er en lang vei med utfordringer, vekttapet er en ting, men det er jo en grunn til vi er blitt som vi er. Synes du er flink å fokusere på det og det er jo utrolig viktig om vi skal lykkes med å ikke gå opp i vekt. Man sier jo at det er like vanskelig å holde vekten som å ta den av.... og noen sier det er vanskeligere å holde den... Så du har et bra fokus her! Stå på:) Klem |
Sitat:
|
Ja vekttapet er en ting, og hvorfor vi er blitt som vi er, og ikke minst å forhindre at vi går opp igjen - alt må jobbes med.
Jeg har nå klart å spise bær og fløte to dager på rad :rolleyes: . En aldeles deilig liten luksusrett, men nå idag var det ikke like planlagt som igår og kunne vært unngått. 3 dårlige ting på en dag, eller 1 dårlig ting 3 dager på rad er definisjonen på en sprekk jeg lærte på coachingen.. Så der er det litt skjerpings. Ellers er motivasjonen ganske god, jeg har jo lagt inn litt slinger i valsen, og prøver å følge meg selv med argusøyne for å se om jeg lurer meg selv :p og danser vals med livsløgnen min istedet.. |
Synes du er flink jeg, du er jo veldig bevisst også! :klem:
|
Sitat:
|
Signerer Titti.. Du er kjempeflink :D .
|
Ha en god dag, THE. :)
|
Takk, allesammen!
Idag: Ferskendessert, shake, bar, en rute sjokolade 70%, to kaffe latte, salat med parmaskinke på restuarant til lunsj. Pirket ut alle crutongene jeg så, glemte å be om uten, så håper det ikke var noen skjulte karber, kjennes ikke slik ut. Middag blir bolognaise-saus med blomkålris fra i går. Og så gjelder det å ikke ha noe tull videre idag! |
Sitat:
|
Så flink du var som pirket ut krutongene! :D
Ha en fin kveld videre, THE! :klem: |
En ekstra bar spiller vel ingen rolle og en liten bit sjokolade nei det skal du iallefall ikke tenke på synes jeg. Sov søtt The
|
Idag: Shake, bar, to kaffe, mandler, suppe, to ruter sjokkis, ca. 1 dl. sjokolademelk 0% tilsatt sukker, men tror melkesukker? =ca. 5 karber etter hard trening, + 3 jordbær og en brus, Fanta Free, som har ca. 2,5 karber i en halvliter. Macadamianøtter, ca. 10, to skiver ost, kalkunfilet, agurk og løksaus. Pudding.
Godt å trene hard kondisjon, tok i ganske godt, men ikke spyferdig. Måtte bare ha noe etter trening, og husket å ha lest man kunne spise en frukt hvis man trente hardt, så tenkte det var greit med litt av q-melk sin sjokolademelk fordi den også innh. protein. |
Så flink du er til å trene.. går du på treningsstudio? Hva trener du?
Synes du er veldig flink med maten, du spiser ikke litt lite da? Synes det virker så lite m 3 jordbær.. 2 skiver ost 10 nøtter o.l |
Hei på deg:)
Ønkser deg en god kveld:) :klem: |
Jo det stemmer at idag har jeg ikke hatt tid til noe som helst grønnsakslaging, det pleier å være mye mer på menyen :)
|
Grønnsaker ja,- men kjøtt da -får du i deg nok. Syns du spiser som en mus jeg :D
|
Jeg er jo bare på fase to, :) skal ikke spise mer enn 150g kjøtt eller noe slikt, men jeg regner ikke så nøye på det rene proteinet. Har veiedag i morgen, men føler meg litt oppblåst, kan hende fordi macadamiene var salte, pleier spise usaltede nøtter. Spist en bar til, ble sulten på kvelden. Sprøtt, men merker virkelig forskjell om jeg gjør noe fysisk; virkelig som energi ut - energi inn.
Trener på Elixia, vanligvis to (ambisjoner om tre) ganger i uken, men har bare vært der en gang eller to siden jeg begynte denne dietten og heller gått turer. Har vært redd for å få migrene. Nå er det natt og en travel dag imorgen! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:44. |