![]() |
Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
Sitat:
Ett tips for å få budsjettet til å vare litt lenger; lag mer mat som trenger lang koking. Seigt kjøtt (høyrygg, bog, skulder, fuglelår osv) er billigere enn mørt kjøtt (fileter, biffer etc), men har mer smak og blir vel så godt om det får koke lenge nok. Gryteretter som står og putrer i en tre timers tid er både godt og billig. Du er så heldig at du har slaktere i nærområdet, de har sikkert billige kjøttstykker. Nordmenn flest har nemlig ikke tid til å lage langsom mat. Stakkars dem... |
Sitat:
Har også tenkt å bli flinkere til å koke kraft på bein og sånn, jeg utvider stadig mine horisonter når det kommer til mat, og prøver å tilnærme meg bruk av mest mulig. Heldigvis elsker jeg innmat, og jeg har opptil flere gode slaktere i nærområdet :). Okselever f.eks, er skambillig, og utrolig sunt! |
Jeg tør påstå at man kan få "sunn og naturlig frisk" mat like billig som annen mat. Det er bare snakk om planlegging.. Alle butikker har tilbud med jevne mellomrom på mat som er mer organisk og mer eksklusiv enn rema1000 standarden. Hvis man evner planlegge kan man få meget god eksklusiv mat til en mye rimeligere penge.
Jeg er også heldig som kan kjøpe kjøtt fra en gård som driver økologisk. Bror min holder på med det...:o Men å kjøpe dyrt bare for å kjøpe dyrt fordi det er hipt, nei det gjør jeg ikke.. :o Dessuten er jeg meeeeeget kresen i kjøttveien.. Bror min bruker meg som tester for å finne ut hva slags for som gir best smak på kjøttet, og DER kan jeg fortelle at det er stoooore variasjoner. Og jeg kjøper ALDRI ferdigmarinert kjøtt hvis jeg må kjøpe kjøtt fra butikk.. For DET er juksekjøtt... mener nu jeg da.. :o Egga jeg kjøper er alltid fra frittgående høner.. Kan hende de riktignok får litt "kosttilskudd" og ikke bare spiser mark og korn, men de HAR tross alt kunne vandret fritt rundt om kring.. Pølser spiser jeg ikke... uansett hvor reint dem sier at det er det som er i pølsene så byr det meg imot... Kjøttdeigen lager jeg stort sett selv ved å kverne steiker etc. Også fisken stiller jeg store krav til.. Den skal helst være blodfersk.. Sei blir snart gammal, det samme med uer, laks, ørret og kveite.. Så hvis ikke butikken kan oppgi eksakt når fisken er fisket og sløyd, ja da kjøper jeg den ikke.. Sær jeg også ser du... :lol: |
Sitat:
Og ikke bare litt, nei!:lol: |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Bare konstantering av fakta!;) Jeg er ikke spes kresen på noen måte, men har mine greier jeg også!:o |
Sitat:
Langkoking og steking gir et helt annet og bedre resultat smaksmessig. Dessuten skal man være ganske klønete for å gjøre feil, ettersom det er nok av tid til å korrigere om nødvendig underveis. Ikke minst er det koselig med putrende kjeler. |
Sitat:
Her om dagen kjøpte jeg oksehale, og nå som det nærmer seg høsten skal det bli godt med en god, gammeldags, feit oksehalesuppe. Billig er det også. :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg føler meg lurt av sånt. |
Her i stua går det MYE av inntekten til mat. Jeg har ikke allverden utbetalt i mnd, gubben har litt mer men der er det en del lån inne i bildet også.
Vi handler stort sett i sverige - pleier dra over en tur i uka sånn ca. Handler vel da for rundt tusenlappen i rene matvarer. Kjøper mye kjøtt, flesk,ost og kylling, samt en del annet som smør, creme fraiche, krydder, grønnsaker, sjampinjong osv. Her i norge kjøpes kun det som det går tomt for før vi reiser og handler igjen, samt ferske grønnsaker som squash og agurk. Hadde vi skulle ha handlet alt i norge hadde vi nok vært både blakke og vonbrotne i laaang tid før neste lønning begge to ;) |
Droc - tenk om flere kunne tenke som deg!
Ikke at jeg mener at alle har mulighet til å kjøpe så dyr mat, men tenk om alle kunne prioritert kvalitet på mat istedet for bare pris. Da ville det være mye mer attraktivt å jobbe med matproduksjon i dette landet også. |
Sitat:
Og en annen sak, når er noe kvalitet?? Det er jo diskusjon om økologisk/organisk mat er kvalitet eller bare humbug.. Vet om ett eksempel på at økologisk mat IKKE gav noe særlig kvalitet.. Jeg testa ut noe grisekjøtt hvor grisene var fora på fiskemel, det gikk som økologisk, men smakte pyton! :eek: Mange bønder fora grisene sine på det melet.. Det var sikkert da sommerkotelettene fikk sin æra.. Gikk lang tid før jeg snerta en kotelett igjen.. |
Sitat:
Med kvalitet mener jeg f.eks. at syltetøy inneholder for det meste bær og ikke for det meste sukker. At det er brukt naturlige varer ved produksjon av ting, og ikke masse "pulver", og tørka mat istedet for ferskt. At kjøttet er ferskt, eller ligger i gjennomsiktige poser hvis det er frossent, og ikke er tilsatt noe. Osv osv...... |
Sitat:
Jeg jobbet på butikk for mange år siden, og da sverget en av de jeg arbeidet sammen med til biff gått ut på dato. Han mente kjøttet var mye mørere og bedre smak da. Ost er et annet eksempel på mat som er mye bedre når det er utgått på dato. |
Sitat:
|
Sitat:
Egg i Norge må følge EU-reglene, som har opptil 3mnd kortere holdbarhet enn det norske myndigheter mener det har. EU sier 4 uker på egg, men Norge sier minimum sju ukers holdbarhet. |
Vi er meg, og tre barn fra 5 til 1 år, og vi bruker ikke mer penger på at jeg spiser kun lavkarbo og de til dels enn vi gjorde før. Vi bruker mellom 4000 og 4500 pr mnd på alt vi handler i dagligvare, altså inkludert bleier, vaskemidler og hygieneprodukter.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Er det ikke lov å selge på si? Alle bønder som produserer egg selger som regel egg. Hvorfor skulle ikke det være lov? Det er ikke lov å selge egenslaktet kjøtt, tror nok det er det du tenker på. Bøndene her driver bare med dyr, så egg er nok det eneste jeg får kjøpt på gårdene. |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31. |