Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Dr Lindbergs (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Skravletråd for Lindbergerne (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31954)

nellie 01-10-10 22:23

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Catalina79 (Innlegg 942328)
Kan en legge inn litt mer fett, og mindre karber enn det som blir anbefalt ifølge boken? For her går jeg snart rundt meg selv når det kommer til søtsug. Usjh!! :eek: Ikke lenge før jeg raner kjekshylla på butikken!! Ærlig talt, har ikke savnet dette nei.. virkelig ikke.

Prøv da vel:)

tuddelu 03-10-10 13:54

Hei alle fedonelskere:)

Jeg er innom og hilser på, må forberede meg på fedonkost etter endt eurodiet. Er så flott at det finnes en slik skravletråd hvor man kan utveksle erfaringer:)

Jeg prøvde meg på ketogenkost før jeg gikk over til fedonkost - før eurodiet startet;) Ketogenkost ble for mye fett og lite frukt, så fedon sin kost i balanse fungerer best for meg og kroppen min.
Eurodiet har gitt en kickstart på innføringen av riktig kosthold og det ønsker jeg å opprettholde når dietten er over. For det er da den virkelige jobben begynner;)
Kroppen merker utrolig forbedring på endret kosthold, så dette vil jeg gjerne klare!

Ha en flott helg!

Nupsida 04-10-10 02:06

Heisann! sniker meg inn hit litt med noen spørsmål ;)

Lurer på å bytte fra ketolyse til fedon.. Takler ikke fettet, å alt det der. Tror Fedon metoden kan passe meg bedre!

Men, er det slik at jeg kommer til å gå opp mange kilo nå?

CosiFanTutta 04-10-10 20:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nupsida (Innlegg 943129)

Lurer på å bytte fra ketolyse til fedon.. Takler ikke fettet, å alt det der. Tror Fedon metoden kan passe meg bedre!

Hvorfor tror du at du kommer til å gå opp? :)
Jeg har gått på Fedon i 3 måneder, og går nedover og nedover. Det går fryktelig sakte da, med 400 gram i uken (tilsammen 5,5 kg). Tror det skal gå helt fint å fortsette og gå ned! Kanskje ikke like hurtig som når du er i Ketose, men samtidig kan du jo leve veldig godt på Fedon, resten av livet :)
Lykket til, uansett hva du velger!

blåbær 04-10-10 20:34

Da slenger jeg meg også med i denne tråden! Prøver meg litt fram med Lindberg, og håper det kommer til å gå greit.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av CosiFanTutta (Innlegg 943528)
Hvorfor tror du at du kommer til å gå opp? :)
Jeg har gått på Fedon i 3 måneder, og går nedover og nedover. Det går fryktelig sakte da, med 400 gram i uken (tilsammen 5,5 kg). Tror det skal gå helt fint å fortsette og gå ned! Kanskje ikke like hurtig som når du er i Ketose, men samtidig kan du jo leve veldig godt på Fedon, resten av livet :)
Lykket til, uansett hva du velger!

Jeg syns 400 gram i uka er bra jeg, det er mer enn jeg noen gang har hatt som gjennomsnitt!

CosiFanTutta 04-10-10 23:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blåbær (Innlegg 943540)

Jeg syns 400 gram i uka er bra jeg, det er mer enn jeg noen gang har hatt som gjennomsnitt!

Kanskje bare jeg som tror alle andre raser nedover i vekt :)

nellie 05-10-10 08:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nupsida (Innlegg 943129)

karbohydrater binder vann, så du kan evt gå opp noen hundre gram i vann, når du går over til å spise fler

majalille 25-10-10 21:12

Har snoket her inne et par dager og det er morro å se at jeg ikke er den eneste som ikke enten takler alt fettet eller at man blir så matlei. Jeg kommer vel ikke til å følge fedon slavisk, jeg vil bare litt opp i karber og masse ned i fettmengden. Pluss det faktum at er man i ketose så ødelegger en sprekk. Det skjer jo ikke når man spiser sunt utenfor ketoseområdet. Da er en sprekk en sprekk man må gå videre fra og ikke en helomvending i kroppens funksjoner liksom. Det gjør det hele mindre stressende for meg jaffal.

Jeg er innmari glad i havregrøten og riskjeksa mi. Spiser ikke noe brød what so ever da jeg blir dårlig av det. Har i samme slengen unngått pasta, ris og potet også fordi jeg har noen kilo og ta av meg og det er jo en fin "bieffekt" at jeg får renere hud av akkurat det også. YAY!

Elsker maten min nå <3

Khb 27-11-10 11:20

Hei der! Kjekt med ein Lindberg skravletråd:)

Eg har ikkje lest økene hans ennå, bare luska rundt i ressursene her.
Må nok skaffe ei bok etterkvart;)

Men lurer litt på korleis de andre Lindbergerar praktiserer sukker og søtstoff?

Fedon er jo veldig på fruktose, evnt søtstoff. Eg har i lengre tid brukt fruktose til å strø på ting, spesielt til borna mine. Desse vekene eg har prøvd meg på lavkarbo, har eg unngått sukker/fruktose. Etterkvart får ein jo lyst til å kunne lage kaker o.l. slik innimellom. Eg er litt skeptisk til for mykje kunstig søtstoff spesielt til ungane, men vil jo ikkje risikere for mykje karber sjølv.

Korleis gjer de det?

nellie 27-11-10 11:34

De få gangene innimellom jeg lager noe kake eller noe, så bruker jeg enten Fruktose, Sukrin eller Stevia.
Det blir jo ikke sååå ofte.. Alt med måte:)

Khb 27-11-10 11:51

Ja, måtehold er jo vesentleg!

Tenker at eg skal lage mykje mindre julekaker enn tidlegare, denne jula.
Dessutan lage dei mykje nærmare jul, slik at perioden med julekaker i huset vert vesentleg redusert. Så sparer eg resten av familien for sukker også;)

Stevia har eg ikkje skaffa meg enda, men det kjem etterkvart.
Godt å høyre at det er nokre her som bruker litt fruktose.

Tiki 27-11-10 12:23

Har forskjellinge søtningsstoffer stående. Men bruker sukrin mest. Synes det fungerer bra jeg, men noen reagerer vel på at det iser litt.

tuddelu 27-11-10 22:15

Jeg bruker fruktose i bakverk, rørte bær og småkaker. Det er ikke store dosene med fruktose på en dag, og det fungerer mye bedre enn sukker for min del:)

nellie 28-11-10 23:06

Tror jeg bare skal lage karameller i år jeg:) Fløte, smør, frukose også kanskje litt nøtter i og med sjokoladetrekk. Blir nok av kaker og greier når man drar bort på besøk i jula.

Khb 29-11-10 09:51

Ja, besøk kan være ei utfordring!
Jul skal me feire hos mine foreldre i år. Dei har også lagt vekk brød, poteter osv. Så dei forstår jo, men er ikkje alltid heilt konsekvente (har ikkje behov for å slanke seg), så eg trur eg skal ta med meg noko lavkaro venleg.

Går og lurer på om eg skal foreslå å finne på noko anna enn risgraut. Og uansett skal eg be dei fjerne sjokade og nugatti, som dei har ståande til barnebarna.

tuddelu 30-11-10 12:19

Har noen gode forslag til en annen rett enn risgrøt?
Er rømmegrøt bedre?
Jeg skal på julegrøt snart og det gjør meg ingenting å smake litt på grøten. Men samtidig, jeg blir så dårlig av den pga. insulinresistensen, så jeg kunne tenke meg å slippe unna ondtene ..

Khb 30-11-10 13:23

Meiner at det skal være oppskrift på lavkarbo rømmegraut her på forumet.
Ta eit søk:)

Trur kanskje det vart brukt JBK i staden for kveitemjøl.

Cherry 30-11-10 13:35

Bruker konsekvent sukrin uansett. Rett og slett fordi jeg er skeptisk til fruktose:p, splenda rører jeg ikke med ildtang, og stevia har jeg aldri prøvd.

tuddelu 30-11-10 14:22

Takk for tipset Khb:)

Cherry 30-11-10 14:51

Har spist havregrøt for første gang i mitt liv. Positivt overrasket, smakte greit nok med sukrin, kanel og sukker på. Men jeg kokte den på vann og det kjentes. Hva gjør dere for mer "smak" i grøten?

Khb 30-11-10 16:00

Smør og salt er et must i all graut!!!

(Ja, eg har faktisk opplevd å kjøpe graut på kafe, med ingenting salt i. Heile familien satt og rørte inn store mengder smør for å prøve å få litt smak på den)

Eg lagar alltid havregraut med halvparten vatn og halvparten melk. Men dette er jo ikkje lavkarbo. Du kan kanskje erstatte litt av vatnet med fløyte eller kanskje cottage cheese.

Vibeke-67 30-11-10 16:15

Hei
slenger meg på jeg også :ja:
Jeg har vært relativt lenge med i gamet, gått ned ca 25 kg med Lindberg og holder nå vekta med dette kosholdet.
greit å få frisket opp kunnskapen litt samt få noen tips til oppskrifter.

Jeg merker det er utrolig enkelt å skli over til knekkebrød/skiver/pasta ved hvert måltid når jeg ikke skal ned mer. Har en travel hverdag med en jente på 16 mnd som sover lite om natta og en krevende jobb. Så da har jeg ikke overskudd til å tenke så mye på korrekt mat. Men innimellom setter jeg opp en oversikt, og her er en helt vanlig matdag hos meg.
frokost: 2 egg, to multigrain knekkebrød, smør, kaviar
Lunsj: salat m kylling, ost, feta, div grønnsaker
Mellom: Mandarin (ganger 2-3;)) og noen nøtter om jeg har liggende
Middag: 3 pølser med blomkålmos
Kvelds: 2 skiver Fedonbrød m ost/pålegg etc.

Og nå før jul, mandarin, mandarin og mandarin. ELSKER de små, søte fruktene.

Jeg drikker veldig lite vann, klarer det bare ikke, så jeg drikker endel te med melk i, kaffe, saft (uten sukker).

Cherry 30-11-10 16:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Khb (Innlegg 976039)
Smør og salt er et must i all graut!!!

(Ja, eg har faktisk opplevd å kjøpe graut på kafe, med ingenting salt i. Heile familien satt og rørte inn store mengder smør for å prøve å få litt smak på den)

Eg lagar alltid havregraut med halvparten vatn og halvparten melk. Men dette er jo ikkje lavkarbo. Du kan kanskje erstatte litt av vatnet med fløyte eller kanskje cottage cheese.

Smør, i grøten da? Kjenner jeg har angst for å blande karber og fett så jeg er ikke helt komfortable med både fløte og havregryn liksom, men nå bruker jo jeg type 20-25 gram for å lage en passelig posjon. Burde gå greit :p

Khb 30-11-10 19:26

Ja, det er sant:o
Det vert jo mykje karbo med mykje feitt, som jo er heilt feil.

Turidmor 17-03-11 11:27

Hei:-)
Jeg vil også gjerne være med å skravle!
Har levd ketogent siden november 2010, har gått litt opp og ned (pga jeg har skeiet litt ut i helgene) men tilsammen -6kg, og fornøyd med det! Men vil gjerne ned iallefall 6 kg til- og synes, etter mye lesing, at Fedon passer meg. Men det er litt vanskelig å omstille seg fra fett,fett,fett til å tenke nytt...
Føler at man har lov til så veldig mye på Fedon i forhold til ketolyse!
Bare det at du kan dra på Burger King å spise en Fedon-burger er jo helt utrolig!

Er det noen som har noen enkle råd/tips for en nybegynner?

Kan jeg drikke Pepsi Max??????

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:34.