![]() |
Sv: The return of romertopf
Jepp, har laget saus av det jeg også. Men det blir for mye sjy. Jeg liker tykk saus...
|
Fikk også masse sjy. Etter å ha brukt endel av det til en god fløtesaus med sopp, fryste jeg resten ned i en boks. Da har jeg smakstilsetning for noen sauser framover. Brukte JBK så sausen ble tykkere, vi liker også litt tykkere sauser her i huset:sikle:
|
Fikser ikke JBKM i saus, blir en rar, glatt smak for meg.:p
Bruker egg, Philadelphiaost eller fløte som tykningsmiddel, jeg!:) Holder ikke det, kan Fiberhusk til nød brukes! |
Her er et kongetips siden jeg først er inne og smyger på lavkarbo.no i dag :)
Vi pleier å kjøpe lettsaltet sideflesk i Sverige (til flesk og duppe), men for et par uker siden prøvde vi det i romertopfen. Det ble noe av det beste hittil! Rutet opp flesket, lot det få 3-4 timer i gryta sammen med litt grønnsaker, og deretter 5-10 minutter under grillen. Supercrispy svor og sinnsykt godt kjøtt. Et absolutt must med en type hvit saus til (a la flesk og duppe). Vi laget kålstuing, men en tykk hvit saus med gressløk vil funke like bra. Try it! Bedre enn ribba til jul, og masse sukk og stønn rundt middagsbordet fra tenåringene - og tro meg, DE er bortskjemte i matveien :) |
Sitat:
|
:sikle::sikle::sikle:
Notert på "Sverige- handlelisten"!:ja: |
Sitat:
Forresten - en ting til. Sideflesket du får i Norge er ikke røkt. Det er ikke i nærheten like godt som det du får i Sverige! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Lettsalta sideflesk tor jeg aldri jeg har sett her en gang. |
Du kan få til noenlunde det samme med svineknoke, bortsett fra den sprø svoren. Men det er absolutt verdt det.
|
Tenkte faktisk å prøve med tynnribbe. Måtte bare furte litt først.
|
Sitat:
|
Lurt! Jeg lager ribbe ganske sjeldent. Det hadde jeg ikke kommet på.
|
Rema har faktisk lettsaltet flesk. :ja: (ikke den røkte typen, jeg *hater* røkt kjøtt)
|
Noe av det jeg liker best med min far, er at han har abu-røk! Elsker røkt mat :D.
|
Sitat:
Må sjekke i morgen. |
Da er det helg, og gryta er i arbeid. I dag ble det 1,5 kg beinfri grovdelt lammebog med kraftben ved siden av, 2 rødløk, 4 fedd hvitløk. 4 gulrøtter, 1 stangsellleri, 8 laurberblad, 2 chilli, 1/2 kålrot, 3 ts kakao, 2 kanelstenger, salt&pepper og masse kjærlighet & rødvin. 150 grader i tre timer. Tror dette blir bra :)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat: