Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

ToreH 18-01-12 10:58

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1284900)
det er mest effektivt første gang

Ha er årsakene til at det blir slik? Har kroppen et "minne" som gjør at den husker eller er det andre mekanismer som gjør dette. I utgangspunktet høres det jo merkelig ut, jeg var av den formening at dette ikke ville skje. Setter pris på et faktaorientert svar.

Gerd 18-01-12 11:26

Sitat:

Det er så forskjellig fra person til person :ja:

smgj 18-01-12 11:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1284959)
Ha er årsakene til at det blir slik? Har kroppen et "minne" som gjør at den husker eller er det andre mekanismer som gjør dette. I utgangspunktet høres det jo merkelig ut, jeg var av den formening at dette ikke ville skje. Setter pris på et faktaorientert svar.

Jeg vet ikke hvor faktaorientert det er, men jeg kan forsøke...

Alle dietter vi følger påvirker kroppen. Den bygges om og tilpasses maten vi spiser. Det vil i sin tur antakelig si at energitapet ved 2. gangs ketose (eller valgfri annen diett) blir mindre fordi kroppen allerede har noen "produksjonslinjer" klare i stedet for å måtte bygge dem opp fra bunnen...

Det er iallfall sånn jeg har forstått det, og en veldig uvitenskapelig gjengivelse av det jeg tror jeg forsto.

Dietta 18-01-12 11:41

Sitat:

Jeg lurer også på om du har noen kilder å vise til.

Veldig interessant tema.
For min del, så var forrige "runde" lenge før Lavkarbo.no ble stiftet, og jeg hadde ikke andre kilder å støtte meg til enn Atkins boka og min egen kjennskap til ketogendiett pga sønn som går på dette grunnet intraktabel epilepsi.
Ser jo helt klart i dag, at jeg denne gangen spiser både mer og anderledes enn første gang. Derfor tenker jeg at det bidrar til at nedgangen ikke går så fort som første runde.
Mener også å ha lest at Sofie Hexberg har sagt at det skal være like effektiv andre gangen, men at man kanskje ikke er like restriktiv som første gang, og derfor ikke går ned i samme tempo.

Yrla 18-01-12 20:30

Ja ketolyseboka og mange her inne har sagt de fikk mindre fremgang etter et avbrekk.

Kitt 19-01-12 13:00

Min sønn ønsker seg en lue med et spesielt trykk. Finnes det noe jeg kan printe ut på og så stryke på luen?
Man får jo kjøpt ark med motiver man kan stryke på. Kan man lage disse motivene selv?

Dietta 19-01-12 13:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1285905)
Min sønn ønsker seg en lue med et spesielt trykk. Finnes det noe jeg kan printe ut på og så stryke på luen?
Man får jo kjøpt ark med motiver man kan stryke på. Kan man lage disse motivene selv?

Kan det være noen tips her ?

Gerd 19-01-12 13:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1285905)

Ja man kan skrive ut på spesielt papir :D (til t-skjorter osv) Husk å velge på skriveren hva slags papir du bruker :ja:

Det er kjempemorro å drive med, syns jeg :D

Kitt 19-01-12 14:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1285950)
Kan det være noen tips her ?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1285953)
Ja man kan skrive ut på spesielt papir :D (til t-skjorter osv) Husk å velge på skriveren hva slags papir du bruker :ja:

Det er kjempemorro å drive med, syns jeg :D

Tusen takk!:D
Var akkurat noe sånt jeg tenkte på!

Nå må Gubben passe på sine hvite tskjorter, tror jeg!;)

Dietta 19-01-12 14:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1285981)
Tusen takk!:D
Var akkurat noe sånt jeg tenkte på!

Nå må Gubben passe på sine hvite tskjorter, tror jeg!;)

Ja noe fornuftig skal jo de brukes til også :p

Cyan 19-01-12 15:57

Vi planlegger Københavnstur til sommeren med guttungen som da vil være 2 år. Vi har aldri vært i Køben, så lurer på om det noen som har et fint, sentralt og barnevennlig hotell å anbefale til en grei pris?

vaskeklut 19-01-12 17:06

Kan jeg bruke hel kylling i stedet for høne i hønsefrikassé? ...kyllingfrikassé?:o blir det like bra?

langaard 19-01-12 17:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1286105)
Kan jeg bruke hel kylling i stedet for høne i hønsefrikassé? ...kyllingfrikassé?:o blir det like bra?

Ja, det kan du:) Og det smaker like godt!

Carisma 19-01-12 18:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1286061)
Vi planlegger Københavnstur til sommeren med guttungen som da vil være 2 år. Vi har aldri vært i Køben, så lurer på om det noen som har et fint, sentralt og barnevennlig hotell å anbefale til en grei pris?

Er dere Coop eller smart club medlem? Evt kjenner noen som er? Coop hotelltilbud er veldig bra der nede.
Ellers kan jeg anbefale first hotell vesterbro, hotel Guldsmeden, choice hotellene. (first hotellet er på Coop sine tilbud). Alle disse ligger på vesterbro, noen hundre meter ovenfor hovedbanegården. Buss og s-tog går like ved, som bussen til zoo.
Det har kommet endel nye hoteller langs kalvebod brygge, men disse er litt mer usentralt.
Åja, DGI-byen er barnevennlig! Har badeanlegg (for far og sønn, og spa for mor :D) blandt annet, ligger i in-strøket kjøttbyen like nedenfor vesterbro.

For tips om aktiviteter sjekk aok.dk.

Carisma 20-01-12 12:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1286061)

Og om dere har mulighet, reis fra lørdag morgen til mandag. Mye billigere, og færre på flyet hvertfall ned. pleier å dra med et som er nede der halv ti, da er man inne i byen akkurat til ting åpner. Om man ikke får sjekke inn på hotellet enda kan man låse inn bagasjen på Hoveddbanegården eller Nørreport st.
En annen mulighet er båten fra Oslo fredag kveld, fly hjem mandag kveld om man vil ha en litt anderledes tur ned.

Cyan 20-01-12 13:26

Takk Carisma! DGI-byen fikk vi faktisk anbefalt av en kollega av mannen i går. Kikket på sidene, grei pris og bra hotell så det ut som. Vi har planer om å ta båten ned og være i en uke. Drar mandag og reiser opp mandag :)

nellie 20-01-12 15:14

Noen som har noen erfaring med barneastma å dele?

Snuppa har drevet med inhalasjoner morgen og kveld + på dagtid ved behov, i rundt 10 dager, også glemte jeg det i dag tidlig.:o Am I a bad mother, or am I a bad mother....

Kitt 20-01-12 15:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1286848)
Noen som har noen erfaring med barneastma å dele?

Snuppa har drevet med inhalasjoner morgen og kveld + på dagtid ved behov, i rundt 10 dager, også glemte jeg det i dag tidlig.:o Am I a bad mother, or am I a bad mother....

Slapp helt av! Hun merker nok ikke forskjellen en gang om det kun er en sjelden gang det blir glemt/utasatt/hoppet over!:klem:

Begge mine hadde barneastma og begge to har vokst det helt fint av seg før tenårene! Min sønn spilte som 16- åring basketball på landslagsnivå til tross for at vi nok glemte medisinene både en og to ganger, kanskje til og med 3!:eek: ;)

nellie 20-01-12 15:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1286852)
Slapp helt av! Hun merker nok ikke forskjellen en gang om det kun er en sjelden gang det blir glemt/utasatt/hoppet over!:klem:

Begge mine hadde barneastma og begge to har vokst det helt fint av seg før tenårene! Min sønn spilte som 16- åring basketball på landslagsnivå til tross for at vi nok glemte medisinene både en og to ganger, kanskje til og med 3!:eek: ;)

Det var godt å høre.:klem:

Hun virker ikke så veldig plaget akkurat. Bortsett fra at hun hoster veldig på natten i perioder.

Dietta 23-01-12 12:03

Til jul laget jeg marsipan, og malte mandlene 2 ganger i gammeldags mandelkvern. Vi synes dessverre at det ble litt for grovt.

Mener å ha lest her at noen bruker elektrisk kaffekvern.
Lurer derfor på om den finmaler mandlene bedre enn kverna.

Tenkte å innvestere i en (skal brukes til kaffe også altså - ikke bare marsipan :p).

Har lagt inn spørsmålet under oppskriftsforumet, men tenkte at 2 steder gir større sjanse for svar. Bær over med meg ;)

Anarko 23-01-12 13:39

Jeg ble matforgiftet lørdag, og er fremdeles ikke heeelt i slag. Jeg trenger tips om noe som er veldig lett fordøyelig. Må jo spise noe...

Egwene 23-01-12 13:59

Smoothier er jo ganske lett å få ned? :)

Kitt 23-01-12 14:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1288555)
Jeg ble matforgiftet lørdag, og er fremdeles ikke heeelt i slag. Jeg trenger tips om noe som er veldig lett fordøyelig. Må jo spise noe...

Kylling er vel det som faller meg inn som det beste om du skal tviholde på lavkarbo- maten.
Kok den gjerne godt sammen med noen lettfordøyelige grønnsaker i litt buljong. Du trenger nok å få i deg en del salt også!
Hold deg unna alle melkeprodukter en dag eller to til i hvert fall!
God bedring! :klem:

Anarko 23-01-12 14:13

Tusen takk for tips :)

Okie 23-01-12 16:24

Jeg var så dum at jeg spiste drops søta med isomalt eller noe sånt, i går kveld. Trodde min siste time var kommet i natt. sitter her med fortsatt vondt i magen. Noen som kan tippe når det vil gå over?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19.