Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Dietta 14-01-12 15:03

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg lurer på litt mer i dag jeg :o
I går bakte jeg disse nydelige rundstykkene. Jeg erstattet glutenmel med bakepro. Kan dette være årsaken til at de ble ganske så flate, og ikke så høye og fine som på bildet til oppskriften ?

vaskeklut 14-01-12 16:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1282927)
Jeg lurer på litt mer i dag jeg :o
I går bakte jeg disse nydelige rundstykkene. Jeg erstattet glutenmel med bakepro. Kan dette være årsaken til at de ble ganske så flate, og ikke så høye og fine som på bildet til oppskriften ?

Nå er jo gluten en av grunnene til at deig hever og blir stor, så vil tro det :)
Jeg lagde disse med glutenmel til frokost i da, Både jeg og gubben holdt på å spise oss forderva, så gode var de! :D Og gubben ser helst at brødvarer er høykarbo :rolleyes:

1-0 til meg! :cool:

Dietta 14-01-12 16:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1282951)
Nå er jo gluten en av grunnene til at deig hever og blir stor, så vil tro det :)
Jeg lagde disse med glutenmel til frokost i da, Både jeg og gubben holdt på å spise oss forderva, så gode var de! :D Og gubben ser helst at brødvarer er høykarbo :rolleyes:

1-0 til meg! :cool:

Takk for svar :)
Har aldri brukt glutenmel (eller bakepro for den saks skyld), så er ikke kjent med bakeegenskapene. Helt enig, disse var supert gode. Måtte smake en liten bit i går. Mulig jeg setter glutenmel på handlelista, så blir de STOORE også, ikke bare gode.

Cyan 16-01-12 20:27

Min sønn på halvannet år har fått et utslett som ser akkurat ut som det første bildet her. Omtrent hele ryggen hans er rød, og det sprer seg litt utover brystet og magen. han har også et par flekker på lårene. Han har generelt veldig tørr hud (akkurat som mora, stakkar :o), så vi bader ham bare en gang i uken for å ikke tørke ut huden og smører ham med Decubal to ganger om dagen. Han har hatt et tilfelle da han var mindre med akkurat samme type utslett. Det ser jo ut som atopisk eksem, men det klør ikke (tilsynelatende) og det ser ikke ut som om han er plaget med det. Kan det være atopisk eksem selv om det ikke klør? Eventuelt, har dere noe forslag på hva annet det kan være?

Kitt 16-01-12 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1284077)
Min sønn på halvannet år har fått et utslett som ser akkurat ut som det første bildet her. Omtrent hele ryggen hans er rød, og det sprer seg litt utover brystet og magen. han har også et par flekker på lårene. Han har generelt veldig tørr hud (akkurat som mora, stakkar :o), så vi bader ham bare en gang i uken for å ikke tørke ut huden og smører ham med Decubal to ganger om dagen. Han har hatt et tilfelle da han var mindre med akkurat samme type utslett. Det ser jo ut som atopisk eksem, men det klør ikke (tilsynelatende) og det ser ikke ut som om han er plaget med det. Kan det være atopisk eksem selv om det ikke klør? Eventuelt, har dere noe forslag på hva annet det kan være?

Den fjerde barnesykdom ser omtrent akkurat sånn ut! Utslett som ikke klør, litt sutrete og så littebitt feber etter noen dager, gjerne etter at utslettet har blitt borte!
Kan komme flere ganger! Mener snuppa hade det 3 ganger, sønnen bare en!

Cyan 16-01-12 21:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1284081)
Den fjerde barnesykdom ser omtrent akkurat sånn ut! Utslett som ikke klør, litt sutrete og så littebitt feber etter noen dager, gjerne etter at utslettet har blitt borte!
Kan komme flere ganger! Mener snuppa hade det 3 ganger, sønnen bare en!

Googlet det og da står det at det starter med feber og så kommer utslettet etter ca 3 dager, og han har jo ikke hatt feber ..? Har forsåvidt vært snørrete og hosta litt og sånn, men det har vart lenge.

kennygirl 17-01-12 08:51

Noen som vet om det går an å gjøre om et word-dokument til en bildefil?

smgj 17-01-12 11:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1284278)
Noen som vet om det går an å gjøre om et word-dokument til en bildefil?

Om du sitter på windows 7 kan du bruke snipping tool (ligger i tilbehør) for å "ta et bilde" av et område på skjermen.

vaskeklut 17-01-12 12:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1284316)
Om du sitter på windows 7 kan du bruke snipping tool (ligger i tilbehør) for å "ta et bilde" av et område på skjermen.

For å ta et bilde av skjermen, eller screen shot uavhengig operativsystem så trykk på "PRTSC"/Print Screen. i Windows må man sikkert lime det inn i paint eller lignende (ctrl+V) om jeg ikke husker helt feil, lenge siden jeg har brukt windows:o. I Linux kommer det (som regel) opp et eget alternativ for å lagre screen shot automagisk.

Men Kennygirl: om du trykker "lagre som" under fil, da får du opp en haug med filtyper du kan lagre som. Se om det er en .GIF eller .JPEG/JPG der, og velg det og se hva som skjer.

vimsen85 17-01-12 14:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1284362)
automagisk

Tror jeg også vil ha et automagisk operativsystem :D Jeg vet det er en måte å ta skjermklipp rett i onenote. Men klarer ikke huske hvilken bokstav det var. Men det var windowsknappen og en bokstav, tror jeg.

Det var jeg vel ikke spesielt til hjelp :p

vaskeklut 17-01-12 15:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1284442)
Tror jeg også vil ha et automagisk operativsystem :D Jeg vet det er en måte å ta skjermklipp rett i onenote. Men klarer ikke huske hvilken bokstav det var. Men det var windowsknappen og en bokstav, tror jeg.

Det var jeg vel ikke spesielt til hjelp :p

Linux er ganske automagisk i forhold til windows ^_^ *nerd*:_online2l

Hæhæ :D Vel. Nå var vel ikke dette noen hurtigtast, men HER forteller Wikihow hvordan du tar screen shots i onenote ;) Selv har jeg aldri brukt onenote, så jeg vet egentlig ikke hva jeg snakker om :p

Photobscura 17-01-12 15:38

Automagisk! :D

På pc-en min må jeg trykke ned fn-knappen (nederst til venstre på mitt tastatur) samtidig som jeg trykker inn prt sc (print screen) knappen, som ligger over num-paden.

vimsen85 17-01-12 15:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1284457)
Linux er ganske automagisk i forhold til windows ^_^ *nerd*:_online2l

Hæhæ :D Vel. Nå var vel ikke dette noen hurtigtast, men HER forteller Wikihow hvordan du tar screen shots i onenote ;) Selv har jeg aldri brukt onenote, så jeg vet egentlig ikke hva jeg snakker om :p

Det var mye enklere enn dette. Det der så jo knøvlete ut. Tror mamma husker hvordan det skulle gjøres. Får ringe senere og få forklaring. Og gjøre sånn som bestemora mi og lime en lapp med forklaring på pulten ved siden av datamaskinen (siden jeg tydeligvis glemmer mellom hver gang jeg skal gjøre det :p )

vaskeklut 17-01-12 15:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1284461)
Automagisk! :D

På pc-en min må jeg trykke ned fn-knappen (nederst til venstre på mitt tastatur) samtidig som jeg trykker inn prt sc (print screen) knappen, som ligger over num-paden.

Automagisk ja! :D Superfine ordet, det!

Uansett. Ja, det er basically slik det gjøres i mer eller mindre alt. Med eller uten fn-knapp. Print screen-knappen. Det ligger liksom litt i navnet dens.... :cool:

Men vi har jo muligheten for å ta bilde med kamera! du photo, som er kunstfotograf burde iaffal klare å få til no fine greier :lol: Eventuelt kopiere skjermen med kopimaskin :shifty:

vaskeklut 17-01-12 15:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1284462)
Det var mye enklere enn dette. Det der så jo knøvlete ut. Tror mamma husker hvordan det skulle gjøres. Får ringe senere og få forklaring. Og gjøre sånn som bestemora mi og lime en lapp med forklaring på pulten ved siden av datamaskinen (siden jeg tydeligvis glemmer mellom hver gang jeg skal gjøre det :p )

Ja, jeg skjønner hva du mener! Du kan jo google "screen shot onenote shortkey" eller noe lignende og se hva du finner da :p

kennygirl 17-01-12 16:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1284316)

Takk :D

Carisma 17-01-12 17:16

Er det ikke enklere å bare lagre det som PDF da?

Marella77 17-01-12 21:18

Spørsmål:

Hva er forskjellen mellom Tines kremost og Philadelfia ost? Ser i flere oppskrifter at mans skal bruke kremost, og så ser jeg bilde av philadelfia ost... Er det kremost på lik linje med Tines kremost?

nellie 17-01-12 21:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1284631)
Er det kremost på lik linje med Tines kremost?

Ja.:)

Carisma 17-01-12 21:38

Når jeg skal bruke det i ting, og ikke som pålegg, kjøper jeg Coop sin smøreost. Helt lik til halve prisen.

kennygirl 17-01-12 22:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1284514)
Er det ikke enklere å bare lagre det som PDF da?

Det hadde vært det enkleste, men pdf kom ikke opp som noe valg da jeg skulle lagre.... Men smgjs forslag funka :D

BPN 18-01-12 00:01

Jeg gikk på lavkarbo i rundt 4 mnd med god vektnedgang! Ca 15kg.

Deretter klarte jeg å sprekke, var litt av og på lavkarbo. Prøvde og feilet.

Nå er jeg mer motivert enn jeg har vært noen gang og har lyst å gi lavkarbo en ny sjangse, jeg har spist lavkarbo siden nyttår.

Det jeg lurer på er om det blir mindre og mindre vektnedgang jo oftere man går inn og ut av ketose? Hvis jeg nå holder meg til dietten og er i ketose, kan jeg forvente å få like god effekt som første gangen jeg var i ketose?

Marella77 18-01-12 01:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1284645)
Når jeg skal bruke det i ting, og ikke som pålegg, kjøper jeg Coop sin smøreost. Helt lik til halve prisen.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1284642)
Ja.:)

Thanks girls!! :)

Dietta 18-01-12 08:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BPN (Innlegg 1284781)
Jeg gikk på lavkarbo i rundt 4 mnd med god vektnedgang! Ca 15kg.

Deretter klarte jeg å sprekke, var litt av og på lavkarbo. Prøvde og feilet.

Nå er jeg mer motivert enn jeg har vært noen gang og har lyst å gi lavkarbo en ny sjangse, jeg har spist lavkarbo siden nyttår.

Det jeg lurer på er om det blir mindre og mindre vektnedgang jo oftere man går inn og ut av ketose? Hvis jeg nå holder meg til dietten og er i ketose, kan jeg forvente å få like god effekt som første gangen jeg var i ketose?

Jeg er en av de som etter å ha gått ned mye på lavkarbo, endte på karbokjøret etter noen få år. Høykarboperioden varte lenge, og det meste kom tilbake.
Er i god gang igjen nå, men synes det går mye senere denne gange. Men - jeg ser også at denne gangen spiser jeg mye mer variert, og også mer tror jeg. Mulig Lavkarbo.no må ta litt av skylden, for det er så mye gode oppskrifter her, og mye inspirasjon til matlaging.
Så, hvis jeg hadde spist helt likt som første gang, er det mulig at jeg hadde gått ned like fort denne gangen.
Forøvrig så er jo det med vektnedgang veldg individuelt, så det er ikke sikkert du reagerer som meg eller som andre.

Yrla 18-01-12 09:54

det er mest effektivt første gang

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:45.