Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 12-05-13 16:35

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1442464)
Syrenøytraliserende: ja - det er sterkt basisk. Jeg vil tro at det da kan lindre magesyreangrep, men jeg vet egentlig ikke så mye om det, men det skader ikke å prøve med ei teskjed natron utrørt i vann. Jeg ser at du har fått andre gode råd, så det kommer vel an på om du synes det er verdt å prøve for prisens skyld eller noe.

Jeg har jo faktisk natron i skapet så jeg nå! Har ikke hatt noen anfall siden før helga nå, men hvem vet når jeg nærmer meg de to siste eksamenene. :o

vaskeklut 12-05-13 17:24

smgj: har kjøpt omega3 som du anbefalte nuh! og de hadde to for en-tilbud :D (enda bra, fikk nesten infarkt av prisen :o )

Carisma 12-05-13 19:25

Dere som har vaskehjelp, hva betaler dere? Pr time eller pr gang?
Har et hus hvor ca 150m2 skal vaskes annenhver uke, og lurer veldig på hva jeg bør godta.

senka 13-05-13 00:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1442491)
Dere som har vaskehjelp, hva betaler dere? Pr time eller pr gang?
Har et hus hvor ca 150m2 skal vaskes annenhver uke, og lurer veldig på hva jeg bør godta.

Som jeg vet betales pr time, eller hvordan dere avtaler ca. timer pr gang :)

BenteR 13-05-13 01:52

Har en veninne som vasker i private hjem.
Der er det skrevet kontrakt om hva som skal vaskes (forutsatt at det er ryddig) og hvor lang tid som regnes på jobben. Begge parter har skrevet under på kontrakten og så får hun betalt for de avtalte timene, enten hun bruker dem eller mindre, så lenge alt er gjort som det står i avtalen.
Jeg har tidligere vasket bolig som er blitt brukt av arbeidere (pendlere) og også der har det blitt satt opp en timeramme som jeg fikk betalt for. Brukte jeg en halvtime mer eller en halvtime mindre, så var lønnen likevel lik.

Har hørt om enkelte steder der huseier vil betale pr. time og står omtrent med stoppeklokke. Slike steder er det vanskelig og få en fast renholder, med mindre timelønnen er vesentlig høyere enn andre steder.

Photobscura 13-05-13 16:57

Prøver å få orden i nynorsken min til eksamen, men en ting som er utfordrende er substantiv. Jeg kan bøyningssystemene, men er ofte usikker på hva som er hvilket kjønn. Er kjønnene identiske i bokmål og nynorsk? Altså at "en bil" og "ei jente" også er "ein bil" og "ei jente" i nynorsk? (Dette er bare eksempler, altså. Jeg vet jo at det i disse er korrekt. :))

Carisma 13-05-13 17:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1442698)
Prøver å få orden i nynorsken min til eksamen, men en ting som er utfordrende er substantiv. Jeg kan bøyningssystemene, men er ofte usikker på hva som er hvilket kjønn. Er kjønnene identiske i bokmål og nynorsk? Altså at "en bil" og "ei jente" også er "ein bil" og "ei jente" i nynorsk? (Dette er bare eksempler, altså. Jeg vet jo at det i disse er korrekt. :))

Ikke alltid. Du har jo f.eks en kurv-ei korg. Men det fungerer som regel å tenke hva du ville sagt på dialekt, de fleste dialekter er nærmere nynorsk enn bokmål.

Photobscura 13-05-13 17:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1442702)
Ikke alltid. Du har jo f.eks en kurv-ei korg. Men det fungerer som regel å tenke hva du ville sagt på dialekt, de fleste dialekter er nærmere nynorsk enn bokmål.

Lurt! Min dialekt har jo også det til felles å si "han" og "hun" om ting. F.eks. om klokka: "ho er snart seks".

mereo 13-05-13 21:47

Vil bare si tusen takk for alle gode tips før eksamen :)
Den gikk strålende, det blei en 4!

You are awesome!

Supera 14-05-13 08:57

Hvilket organ er det kattene ikke spiser på musene? Ser veldig ofte et organ ligge igjen etter at resten av musa er spist.

Photobscura 14-05-13 09:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1442799)
Hvilket organ er det kattene ikke spiser på musene? Ser veldig ofte et organ ligge igjen etter at resten av musa er spist.

Tror det er galleblæra katta ikke spiser.

Cyan 14-05-13 14:17

Er det vanlig å bli sulten av pepsi max? La aldri merke til det tidligere da jeg drakk det daglig. Nå har jeg kutta drastisk ned på det lenge og bruker bare ta meg et glass eller to til lørdagstacoen. Men i går og i dag har jeg drukket en halvliter, og jeg er altså så skrubbsulten som jeg ikke har vært på lenge :eek:

amritam 14-05-13 14:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1442837)
Er det vanlig å bli sulten av pepsi max? La aldri merke til det tidligere da jeg drakk det daglig. Nå har jeg kutta drastisk ned på det lenge og bruker bare ta meg et glass eller to til lørdagstacoen. Men i går og i dag har jeg drukket en halvliter, og jeg er altså så skrubbsulten som jeg ikke har vært på lenge :eek:

Jeg blir i hvert fall sulten av disse lettbrusene. Nå tåler jeg verken søtstoffene de inneholder eller kullsyre lenger, så jeg må pent holde meg unna, men husker den sultfølelsen fra tidligere da jeg drakk det av og til.

Sanney 14-05-13 14:45

kan ikke si jeg blir mer sulten av det. og jeg drikker hver dag. igår spiste jeg ett måltid, var ikke skrubbsulten, ei heller var måltidet kjempedigert. tror nok det kan være individuelt hvordan man reagerer.

TrillTrall 14-05-13 15:06

Sitat:

En del kunstige søtningsstoffer trigger matlysten, det er vel vitenskapelig dokumentert? Jeg gjetter på at da kroppen din var vant til det så virket det ikke på samme måten som nå når du bare drikker det en sjelden gang.

Cyan 14-05-13 15:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1442849)
En del kunstige søtningsstoffer trigger matlysten, det er vel vitenskapelig dokumentert? Jeg gjetter på at da kroppen din var vant til det så virket det ikke på samme måten som nå når du bare drikker det en sjelden gang.

At det kan trigge søtsuget er jo velkjent, men jeg har ikke hørt så mye om at det trigger sulten. Jeg har overhodet ikke lyst på søtt nå, bare en feit, blodig biff med bernaise :lol: Jaja, no more jobb-pepsi-max for me. Detta er jo bare plagsomt (og dessuten blir jeg så vindfull :rodme:)

streber 14-05-13 17:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1442850)
At det kan trigge søtsuget er jo velkjent, men jeg har ikke hørt så mye om at det trigger sulten. Jeg har overhodet ikke lyst på søtt nå, bare en feit, blodig biff med bernaise :lol: Jaja, no more jobb-pepsi-max for me. Detta er jo bare plagsomt (og dessuten blir jeg så vindfull :rodme:)

Det trigger sulten hos meg, ingen tvil OG søtsyke. Cola light gjør det også i noe mindre grad, mens cola zero eller grans og first price sine lettcolavarinter overhodet ikke gjør meg mer sulten, snarere tvert imot. Men det er meg-Det er nok store variasjoner her:)

nellie 14-05-13 18:14

Kan man bli sånn bare litt lav på B-12, at det hjelper å spise litt mer rødt kjøtt?

Supera 15-05-13 08:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1442800)
Tror det er galleblæra katta ikke spiser.

Takk, det kan se ut som at det var riktig. :snill: Jeg prøvde å google, men klarte ikke å finne noe svar.
Sitat:

Jeg blir sulten av sukkerfri cola. Men ikke av fun light eller 7up free for eksempel.

smgj 15-05-13 11:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1442867)
Kan man bli sånn bare litt lav på B-12, at det hjelper å spise litt mer rødt kjøtt?

Jupp. Men jeg vil anbefale å sjekke det igjen etter en stund for å verifisere at man får det opp dersom man er lav-ish på det. En del har symptomer allerede ved "under midten av referanseområdet", andre ikke, så dette må man se an på individuell basis.

http://www.healthaliciousness.com/ar...itamin-B12.php
Heldigvis er det masse god mat med b12. :)

milena 15-05-13 12:56

Noen som har erfaring med rød hårfarge. Begynte å farge det for ca 2mnd siden og fargen vasker seg sååå utrolig fort ut. Vet at det generelt er problemet med rødt, men kanskje noen er litt mer holdbare enn andre. Har brukt syoss til nå, den intenst røde for jeg vil ha det RØDT!

Lillemy71 15-05-13 13:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av milena (Innlegg 1442974)
Noen som har erfaring med rød hårfarge. Begynte å farge det for ca 2mnd siden og fargen vasker seg sååå utrolig fort ut. Vet at det generelt er problemet med rødt, men kanskje noen er litt mer holdbare enn andre. Har brukt syoss til nå, den intenst røde for jeg vil ha det RØDT!

Har prøvd mange forskjellige merker, men synes jevnt over at rødfarge forsvinner fort uansett. Den jeg har best erfaring med er den jeg får hos frisøren, enten han setter den i eller jeg kjøper med meg en "gjør-det-selv" fra han. Husker ikke merket, men lurer på om det er Goldwell (selges bare i salonger, såvidt jeg har forstått) og den koster 169,- så det er ingen upris på den. Er også nøye med hvilke produkter jeg bruker for å bevare fargen lengst mulig og vasker ikke håret hver dag.

vaskeklut 15-05-13 13:38

dersom jeg vil beholde den intense rødfargen i håret mitt må jeg farge det hver fjortende dag ca. det gidder jeg ikke, så bruker en fargebalsam fra kleral (?) mellom fargingene når jeg ser det begynner å falme.

milena 15-05-13 13:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1442978)
Har prøvd mange forskjellige merker, men synes jevnt over at rødfarge forsvinner fort uansett. Den jeg har best erfaring med er den jeg får hos frisøren, enten han setter den i eller jeg kjøper med meg en "gjør-det-selv" fra han. Husker ikke merket, men lurer på om det er Goldwell (selges bare i salonger, såvidt jeg har forstått) og den koster 169,- så det er ingen upris på den. Er også nøye med hvilke produkter jeg bruker for å bevare fargen lengst mulig og vasker ikke håret hver dag.

Tusen takk! Har skrevet til Goldwell for å få vite hvilken butikk som er nærmest meg.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1442980)
dersom jeg vil beholde den intense rødfargen i håret mitt må jeg farge det hver fjortende dag ca. det gidder jeg ikke, så bruker en fargebalsam fra kleral (?) mellom fargingene når jeg ser det begynner å falme.

Klarer ikke å finne merket kleral... Men, skal lete litt til!

Tak for tips begge to!

vaskeklut 15-05-13 14:37

jeg har heller ikke funnet den på nett! jeg kjøper den hos frisøren min - stars and bangs i trondheim :)

Dietta 15-05-13 15:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1442761)
Vil bare si tusen takk for alle gode tips før eksamen :)
Den gikk strålende, det blei en 4!

Gratulerer :heia:

vaskeklut 15-05-13 16:10

Er det noen som vet om "Blodleie" av Johan Theorin finnes som e-bok? Jeg finner den ikke i hele tatt, bare bøkene før og etter (mener ikke sånn minnekort/digikort-sak, men som en fil i f.eks e.pub)!

amritam 15-05-13 17:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1443010)
Er det noen som vet om "Blodleie" av Johan Theorin finnes som e-bok? Jeg finner den ikke i hele tatt, bare bøkene før og etter (mener ikke sånn minnekort/digikort-sak, men som en fil i f.eks e.pub)!

Det kan se ut til at den finnes på svensk, men ikke på norsk.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9143503969

Carisma 15-05-13 23:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1443010)

En finnes hvertfall som lydbok....

vaskeklut 16-05-13 07:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1443028)
Det kan se ut til at den finnes på svensk, men ikke på norsk.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9143503969

takk, da leser jeg den på svensk! :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1443104)
En finnes hvertfall som lydbok....

jeg klarer ikke bruke lydbøker, begynner å tenke på andre ting og vips har jeg mista seks-syv sider :o men takk!

Photobscura 16-05-13 10:31

Hvor får man kjøpt araldit? Og burde det kunne være holdbart for å lime metall sammen?

Sanney 16-05-13 10:56

harald dritt som vi sier på jobben. ikke bruk det i et lukket rom uten lufting. limer det meste, noen typer veldig fort, andre ikke bruker litt mer tid.
men vi kjøpte det hos grossist da.. jernvare kanskje?

Photobscura 16-05-13 11:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1443162)
harald dritt som vi sier på jobben. ikke bruk det i et lukket rom uten lufting. limer det meste, noen typer veldig fort, andre ikke bruker litt mer tid.
men vi kjøpte det hos grossist da.. jernvare kanskje?

Jernia, kanskje? Jeg skal bare lime noen knapper til noen øretunneller. Har 8 mm hull i ørene, og har kjøpt bunadsknapper som jeg tenkte å lime til dem til i morgen for å matche bunaden, så det er veeeldig lite lim det er snakk om. Prøvde med kontaktlim, men det herder ikke nok ...

Lillemy71 16-05-13 11:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1443150)
Hvor får man kjøpt araldit? Og burde det kunne være holdbart for å lime metall sammen?

Jeg har ikke noen god erfaring med araldit på noen ting egentlig. har ikke prøvd metall mot metall, men metall mot stein og det var ikke vellykka.

For å lime metall mot metall må du ha et tokomponentslim, gjerne epoxy basert. Ville gått på f.eks Jernia eller Clas Ohlson og spurt etter metallim. CO har Loctite og det skal være veldig bra til slike ting, har ikke prøvd det selv. Om du vil ha Araldit må du nok på en jernvare.

Photobscura 16-05-13 11:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1443170)
Jeg har ikke noen god erfaring med araldit på noen ting egentlig. har ikke prøvd metall mot metall, men metall mot stein og det var ikke vellykka.

For å lime metall mot metall må du ha et tokomponentslim, gjerne epoxy basert. Ville gått på f.eks Jernia eller Clas Ohlson og spurt etter metallim. CO har Loctite og det skal være veldig bra til slike ting, har ikke prøvd det selv. Om du vil ha Araldit må du nok på en jernvare.

Takk for svar! Skal jamen høre på CO, for jeg må dit en tur i dag uansett. Har bare gått ut fra at araldit (er det ikke tokomponent, a?) skal være best til dette. :p

Edit: Jøss, nå så det kanskje ut som om kontaktlimet hadde bestemt seg for å funke likevel! Mulig det trengte litt mer tid til herding. :) Håper det holder!

Lillemy71 16-05-13 11:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1443173)
Takk for svar! Skal jamen høre på CO, for jeg må dit en tur i dag uansett. Har bare gått ut fra at araldit (er det ikke tokomponent, a?) skal være best til dette. :p

Edit: Jøss, nå så det kanskje ut som om kontaktlimet hadde bestemt seg for å funke likevel! Mulig det trengte litt mer tid til herding. :) Håper det holder!

Joda araldit er tokomponent og før i verden var det nesten det enste alternativet dersom man skulle ha noe som holdt, men det er kommet atskillig bedre ting på markedet.

Kan godt være at kontaktlimet holder, det må herde ganske lenge når det er metall mot metall for det kommer lite luft til. Har limt diverse smykkeanheng i både glass og metall til metallringer. Det problemet jeg har er at det herder (etter laaaang tid) og sitter en stund, men virker som det ikke tåler kroppsvarme noe særlig og plottseli så detter det av. Har tenkt å prøve Loctite selv på de ringene som trenger fiks.

Photobscura 16-05-13 11:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1443175)
Joda araldit er tokomponent og før i verden var det nesten det enste alternativet dersom man skulle ha noe som holdt, men det er kommet atskillig bedre ting på markedet.

Kan godt være at kontaktlimet holder, det må herde ganske lenge når det er metall mot metall for det kommer lite luft til. Har limt diverse smykkeanheng i både glass og metall til metallringer. Det problemet jeg har er at det herder (etter laaaang tid) og sitter en stund, men virker som det ikke tåler kroppsvarme noe særlig og plottseli så detter det av. Har tenkt å prøve Loctite selv på de ringene som trenger fiks.

Da lar jeg det bare være til i morgen, er uansett ikke stor vekt på dem. Dessuten skal jeg ha gummring innerst mot tunnellen og bak på øret, vet ikke hvor digg det er å ha lim rett mot øret heller - herda eller ei. ;) Det er uansett bare for en dag. Kanskje jeg finner en bedre løsning til senere. Er jo ikke akkurat særlig mange alternativer for bunadsfolk med øresuspention. :p

Lillemy71 16-05-13 11:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1443178)
Er jo ikke akkurat særlig mange alternativer for bunadsfolk med øresuspention. :p

he he he det vil jeg tro ja :D

Photobscura 16-05-13 13:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1443188)
he he he det vil jeg tro ja :D

Men nød lærer kvinne uten bunadpynt til ørene å lime! :)
Blir jo faktisk ganske fint!

nellie 17-05-13 21:15

Får man kjøpt noe alkoholholdig og lavkarbo i butikken, nå om dagen? Som ikke er øl.:o

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.