Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

vaskeklut 10-05-13 20:12

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1441978)
Du sier "varmebølgebehandling", mener du trykkbølgebehandling?

nei, står heat wave på maskinen til fysio :) det er liksom bare ... veldig varmt..

smgj 10-05-13 20:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1442089)
takk gjengen! skal se på rådene deres og høre med fysioputten om han kan nåle litt. hvor mye er mye omega3? jeg kan ikke sånn iu-måleenhetgreier og sånn jeg....

Kjøp denne på nærmeste apotek (Ja, den der - fordi det er den på det norske markedet jeg har funnet med mest DHA). Ta to - tre daglig i en måned før du vurderer om det kan ha hatt virkning eller ikke. Har du følelsen av at det virker fortsetter du med 2-3 en måned til. Som du ser er dagsdosen på 2 daglig så dette er ikke problematiske mengder.
http://www.triomar.no/Triomar/Memorex/

Tar du d-vitaminer så ta de samtidig med den første dosen om dagen siden det vil høyne opptaket av d-vitaminene godt.

vaskeklut 10-05-13 21:44

takk, skal se etter den i morgen :) håper den virker litt før, orker ikke mer smerter nå :o får ikke sove.. sukk.

smgj 10-05-13 22:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1442108)
takk, skal se etter den i morgen :) håper den virker litt før, orker ikke mer smerter nå :o får ikke sove.. sukk.

Det virker ikke raskt - fordi det hjelper forhåpentligvis kroppen din til selv å redusere betennelsen. Men meg hjalp det iallfall. Har du prøvd ibuprofen-salve før du legger deg? (Jeg hadde ikke brukt den på dagtid fordi man da kan lure seg selv til å gjøre mer enn det som lurt er med de musklene...) Kanskje den smertestillende virkningen kan være nok til at du iallfall får sove?

vaskeklut 10-05-13 22:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1442115)
Det virker ikke raskt - fordi det hjelper forhåpentligvis kroppen din til selv å redusere betennelsen. Men meg hjalp det iallfall. Har du prøvd ibuprofen-salve før du legger deg? (Jeg hadde ikke brukt den på dagtid fordi man da kan lure seg selv til å gjøre mer enn det som lurt er med de musklene...) Kanskje den smertestillende virkningen kan være nok til at du iallfall får sove?

njei, for det har aldri hjulpet på de andre betennelsene jeg har hatt...

Carisma 10-05-13 22:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1441964)
noen her som har hatt senebetennelse i skuldra av typen supraspinatus tendinitis og som vet om noe som virker? jeg har forsøkt kortisonsprøyter, betennelsesdempende, varmebølgebehandling, massasje og triggerpunktsnåling og akupunktur. nothing woooooorks!! blir gal. :eek:

er forresten totalt uinteressert i helsekost/healing/kopping/soneterapi/gærne damer som slår på tromme/lignende... :o

Jeg aner ikke hva den egentlig het, men jeg hadde kronisk senebetennelse i flere år i nakke/skuldre. Prøvde alt du nevnte og vel så det. og så havnet jeg mer eller mindre tilfeldig hos en manuellterapeut. Han fant ut hvor problemet egentlig stammet fra og fikset det på to-trebehandlinger. Siden har jeg bank i bordet aldri hatt det! Så, finn en som kan knekke i tillegg til å strekke :ja:

vaskeklut 10-05-13 23:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1442119)
Jeg aner ikke hva den egentlig het, men jeg hadde kronisk senebetennelse i flere år i nakke/skuldre. Prøvde alt du nevnte og vel så det. og så havnet jeg mer eller mindre tilfeldig hos en manuellterapeut. Han fant ut hvor problemet egentlig stammet fra og fikset det på to-trebehandlinger. Siden har jeg bank i bordet aldri hatt det! Så, finn en som kan knekke i tillegg til å strekke :ja:

har vært hos manuellterapeut også (for andre ting i samme området), men han symptombehandlet bare, han hjalp meg aldri å FIKSE problemer/forebygger... Men når jeg tenker meg om så tror jeg at (den nye) fysioen min egentlig er manuputt også.. Hmm. Han sa noe om at han ikke ville røre så mye til å begynne med fordi det er så betent og hovent der. Jeg brøler jo av smerte bare han tar på :o

Dietta 11-05-13 09:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1442122)
har vært hos manuellterapeut også (for andre ting i samme området), men han symptombehandlet bare, han hjalp meg aldri å FIKSE problemer/forebygger... Men når jeg tenker meg om så tror jeg at (den nye) fysioen min egentlig er manuputt også.. Hmm. Han sa noe om at han ikke ville røre så mye til å begynne med fordi det er så betent og hovent der. Jeg brøler jo av smerte bare han tar på :o

Litt sent med svar nå, men jeg ble bra etter et halv år med fysio 2-3 ganger i uken, øvelser gjort både der og hjemme, samt varmebehandling etc hos fysion.

Photobscura 11-05-13 13:22

Er det noen som kjenner til at natron er syrenøytraliserende? Vil det i så fall kunne lindre på magesyreangrep, f.eks? Eller er dette bare alternetivt sprøyt?

Dietta 11-05-13 15:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1442208)
Er det noen som kjenner til at natron er syrenøytraliserende? Vil det i så fall kunne lindre på magesyreangrep, f.eks? Eller er dette bare alternetivt sprøyt?

Kanskje du finner svaret her :)

vaskeklut 11-05-13 15:34

Sitat:

sprøyt...

Photobscura 11-05-13 16:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1442218)
Kanskje du finner svaret her :)

Tja, det der beveger seg litt på kanten av hva jeg klarer å tro på. Jeg tror ikke noe særlig på syre/base-dietter og sånn, altså.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1442220)
sprøyt...

Hm. Jeg vet ikke helt, jeg. Fant nå en artikkel som argumenterte mot natronkurer (som jeg inntil i dag aldri har hørt om. :p), og til og med han sier at det kan lindre sure oppstøt. Har du prøvd, forresten? Greia er jo at selv om jeg tar somac og det funker, så hendet det likevel at jeg får ubehagelige anfall, og jeg bare hater smaken av gaviscon som jeg supplerer med. :p

vaskeklut 11-05-13 16:44

Har prøvd, aldri fått det til å virke :o Men visstnok sverger svigerfar til det. Du kan jo prøve? Eventuelt sånn der Samarin?

Photobscura 11-05-13 16:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1442226)
Har prøvd, aldri fått det til å virke :o Men visstnok sverger svigerfar til det. Du kan jo prøve? Eventuelt sånn der Samarin?

Så det er natron i samarin? Hmm ... Om det er det samme, så er jo faktisk natron billigere i mengde, vil jeg tro.

elien 11-05-13 16:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1442224)
Tja, det der beveger seg litt på kanten av hva jeg klarer å tro på. Jeg tror ikke noe særlig på syre/base-dietter og sånn, altså.
Hm. Jeg vet ikke helt, jeg. Fant nå en artikkel som argumenterte mot natronkurer (som jeg inntil i dag aldri har hørt om. :p), og til og med han sier at det kan lindre sure oppstøt. Har du prøvd, forresten? Greia er jo at selv om jeg tar somac og det funker, så hendet det likevel at jeg får ubehagelige anfall, og jeg bare hater smaken av gaviscon som jeg supplerer med. :p

Jeg har Zantac, å det hjelper kjempe godt på meg.
Før lavkarbo måtte jeg ta hver dag, som regel 2 pr dag.
Nå holder det med å ta etter behov, å de lindrer raskt:p

Den er på resept

Photobscura 11-05-13 16:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1442228)
Jeg har Zantac, å det hjelper kjempe godt på meg.
Før lavkarbo måtte jeg ta hver dag, som regel 2 pr dag.
Nå holder det med å ta etter behov, å de lindrer raskt:p

Den er på resept

Nå tenkte jeg som et supplement, altså. Somac funker bra nok, men i perioder med stress og sånn hender det jeg får anfall likevel. Skal uansett notere meg det bak øret til neste legebesøk!
Dessverre hjelper ikke lavkarbo mot dette, da det er resultatet av en operasjon i spiserøret.

vaskeklut 11-05-13 17:01

Mm, jeg har ikke bare somac alene, jeg har 2*150 mg zantac i tillegg... Men det er egentlig vanskelig å bli helt anfallsfri når man er sånn som oss, photo.

Photobscura 11-05-13 17:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1442232)
Mm, jeg har ikke bare somac alene, jeg har 2*150 mg zantac i tillegg... Men det er egentlig vanskelig å bli helt anfallsfri når man er sånn som oss, photo.

Ok!
Joda, ser den. :o Men ettersom dette er relativt nyutredet så kommer jeg nok til å pushe på litt utprøving for å gjøre situasjonen så utholdelig som mulig! :)

elien 11-05-13 18:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1442230)
Nå tenkte jeg som et supplement, altså. Somac funker bra nok, men i perioder med stress og sånn hender det jeg får anfall likevel. Skal uansett notere meg det bak øret til neste legebesøk!
Dessverre hjelper ikke lavkarbo mot dette, da det er resultatet av en operasjon i spiserøret.

På den måten, men kan du ikke tar mer ved behov?
Eller er det en grense på hvor mye en kan ta.

Det er jo så mange produkter, snakk med legen om det er noe som er mer "fleksible".

Jeg har også selv erfart at noen medisiner kan en få tilvenning på, slik at jeg
trenger større doser for at de virker.

Photobscura 11-05-13 18:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1442251)
På den måten, men kan du ikke tar mer ved behov?
Eller er det en grense på hvor mye en kan ta.

Det er jo så mange produkter, snakk med legen om det er noe som er mer "fleksible".

Jeg har også selv erfart at noen medisiner kan en få tilvenning på, slik at jeg
trenger større doser for at de virker.

Den fungerer jo ikke akutt, så om jeg får et anfall, hjelper det ikke å ta en ekstra tablett. :o Gaviscon hjelper litt akutt. Men jeg må minst ta to tabletter i slengen om det skal hjelpe, og det blir veldig dyrt i lengden! Ikke varer effekten lenge heller, og det smaker aldeles fryktelig og setter seg fast i tennene, og er bare ... æsj! :p
Vet ikke om det er tilfelle med somac at man får høyere toleranse. Jeg står alt på 2x40 mg, og det har gitt best effekt så langt. Hadde ikke holdt ut uten!
Anfallene kommer som regel i stressituasjoner (som nå, i eksamenstida). Jeg skal til kirurg på tirsdag, så da håper jeg at jeg får mer informasjon. :)

elien 11-05-13 20:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1442258)
Den fungerer jo ikke akutt, så om jeg får et anfall, hjelper det ikke å ta en ekstra tablett. :o Gaviscon hjelper litt akutt. Men jeg må minst ta to tabletter i slengen om det skal hjelpe, og det blir veldig dyrt i lengden! Ikke varer effekten lenge heller, og det smaker aldeles fryktelig og setter seg fast i tennene, og er bare ... æsj! :p
Vet ikke om det er tilfelle med somac at man får høyere toleranse. Jeg står alt på 2x40 mg, og det har gitt best effekt så langt. Hadde ikke holdt ut uten!
Anfallene kommer som regel i stressituasjoner (som nå, i eksamenstida). Jeg skal til kirurg på tirsdag, så da håper jeg at jeg får mer informasjon. :)

Jeg syntes Zantac virker raskt, og varer lenge. Jeg klarer ikke heller sånne som
må tygges eller på en annen måte smaker noe.

Å det er greit at det ikke er så lenge til tirsdag då.
Du må ha lykke til.

Cyan 12-05-13 07:23

Gaviscon er helt forferdelig og hjelper fint lite syns jeg. Da syns jeg de jeg tok da jeg var gravid var mye bedre (og smaken var grei også). Husker seff ikke i farta hva de het (noe på n kanskje?), men det er de eneste man kan ta dersom man er gravid. Ellers har jeg pepcid liggende, og de skal ikke tygges. Vet ikke virkningen på dem, for har ikke hatt behov for dem enda.

nellie 12-05-13 09:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 726747)
Syns denne er bedre jeg :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1442329)
Gaviscon er helt forferdelig og hjelper fint lite syns jeg. Da syns jeg de jeg tok da jeg var gravid var mye bedre (og smaken var grei også). Husker seff ikke i farta hva de het (noe på n kanskje?), men det er de eneste man kan ta dersom man er gravid. Ellers har jeg pepcid liggende, og de skal ikke tygges. Vet ikke virkningen på dem, for har ikke hatt behov for dem enda.

Novaluzid.

mereo 12-05-13 09:43

Noen som har gode tips for å få ett års pensum (i dette tilfellet historie) til å sitte fast i hjernebarken?

Carisma 12-05-13 10:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1442329)

Trodde det var bare gaviscon man burde ta som gravid jeg? Hvertfall sa apoteket at de var helt ok.

Forøvrig har faren min sverget til Nyco som syrenøytraliserende i alle år.

Cyan 12-05-13 10:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1442361)
Trodde det var bare gaviscon man burde ta som gravid jeg? Hvertfall sa apoteket at de var helt ok.

Forøvrig har faren min sverget til Nyco som syrenøytraliserende i alle år.

Jo, jeg tror du har rett når jeg tenker meg om, man kan ta gaviscon også :) Det er vel pepcid man ikke kan ta. Poenget mitt er i hvert fall at jeg ikke tok Gaviscon
fordi den ikke hjalp, mens Novalucid funka greit. Mener å huske at det var flere i preggersforumet som hadde samme erfaring.

smgj 12-05-13 10:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1442354)
Noen som har gode tips for å få ett års pensum (i dette tilfellet historie) til å sitte fast i hjernebarken?

Hvis det er årstall og hva som følger etter hva så er min metode å tegne "kart"... Bobler med nøkkelord & årstall og piler ("stier") mellom dem. Jeg brukte også farger for å kode politiske retninger... rød for sosialisme/bondeopprør osv, blå for aristokrati, eller konservative tanker, lilla for liberalisme, rosa for kvinnerelatert osv... Hva som helst som trigger dine knagger og som "passer" til pensum.
For min del lærte jeg også mye bedre gjennom sånne kart fordi jeg da måtte sette sammenhengene i system - og jeg lærer mest gjennom "å gjøre", ikke "å lese".

Kitt 12-05-13 10:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1442365)
Jo, jeg tror du har rett når jeg tenker meg om, man kan ta gaviscon også :) Det er vel pepcid man ikke kan ta. Poenget mitt er i hvert fall at jeg ikke tok Gaviscon
fordi den ikke hjalp, mens Novalucid funka greit. Mener å huske at det var flere i preggersforumet som hadde samme erfaring.

Jeg har samme erfaring! Gaviscon var grusom og jeg ble bare enda mer kvalm, men Novalucid fungerte toppers og reddet dagen gjennom 2 svangerskap for min del!
Finnes i mange varianter, tyggetabletter, på flaske eller som engangs"beholdere"! (Gjorde i hvert fall det sist jeg hadde brukt for dem:p)

nellie 12-05-13 10:57

Novaluzid var og er det eneste som fungerer på meg også. Fantastiske greier!

Photobscura 12-05-13 11:02

Flott, takk! Novaluzid skal kjøpes inn!

mereo 12-05-13 11:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1442371)
Hvis det er årstall og hva som følger etter hva så er min metode å tegne "kart"... Bobler med nøkkelord & årstall og piler ("stier") mellom dem. Jeg brukte også farger for å kode politiske retninger... rød for sosialisme/bondeopprør osv, blå for aristokrati, eller konservative tanker, lilla for liberalisme, rosa for kvinnerelatert osv... Hva som helst som trigger dine knagger og som "passer" til pensum.
For min del lærte jeg også mye bedre gjennom sånne kart fordi jeg da måtte sette sammenhengene i system - og jeg lærer mest gjennom "å gjøre", ikke "å lese".

Å der innså jeg at jeg er screwed.. Takk for tipset - må bare prøve meg fram :)

mereo 12-05-13 11:11

Er det kanskje er andre ting man kan bruke fremfor cottage chese i denne oppskriften:
http://sjelemat.blogspot.no/2013/03/...91678790256444

tips mottas med takk.

Carisma 12-05-13 11:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1442354)

Snakk ned noen som ikke kan så mye om det, og prøv om du kan fortelle en interessant historie fra det. Hvis jeg blir stilt direkte spørsmål om noe klarer jeg ofte ikke svare i det hele tatt, men om jeg f.eks diskuterer noe med noen kan jeg dra fram en helt utrolig mengde kunnskap jeg ikke visste jeg hadde. Har holdt halvannentimes foredrag på jobb uforberedt om noe jeg ikke trodde jeg kunne noe særlig om, men når jeg begynte å snakke viste det seg at jeg kunne en hel masse. Måtte bare gi hjernen min de rette triggerne.

Photobscura 12-05-13 11:25

Å snakke med folk om pensum, flette inn kunnskapene etc, er ganske lurt. Jeg har tuta kjæresten min og andre ørene fulle av anekdoter og aproposer og assosiasjoner fra exphil-pensum de siste par ukene, og det får det til å sitte, altså!
Nå rakk jeg aldri å lage noe tankekart, men jeg tror det gikk veldig bra på eksamen likevel! Fikk oppgaver som jeg både hadde hatt stor glede av å lese, og som jeg brukte mye tid på å forstå. :D

mereo 12-05-13 11:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1442389)
Snakk ned noen som ikke kan så mye om det, og prøv om du kan fortelle en interessant historie fra det. Hvis jeg blir stilt direkte spørsmål om noe klarer jeg ofte ikke svare i det hala tatt, men om jeg f.eks diskuterer noe med noen kan jeg dra fram en helt utrolig mengde kunnskap jeg ikke visste jeg hadde. Har holdt halvannentimes foredrag på jobb uforberedt om noe jeg ikke trodde jeg kunne noe særlig om, men når jeg begynte å snakke viste det seg at jeg kunne en hel masse. Måtte bare gi hjernen min de rette triggerne.

Tror kanskje det er tingen for meg - eller så må jeg prøve meg på verdens historien på 5 minutter ;)

mereo 12-05-13 11:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1442396)
Å snakke med folk om pensum, flette inn kunnskapene etc, er ganske lurt. Jeg har tuta kjæresten min og andre ørene fulle av anekdoter og aproposer og assosiasjoner fra exphil-pensum de siste par ukene, og det får det til å sitte, altså!
Nå rakk jeg aldri å lage noe tankekart, men jeg tror det gikk veldig bra på eksamen likevel! Fikk oppgaver som jeg både hadde hatt stor glede av å lese, og som jeg brukte mye tid på å forstå. :D

Ser for meg at jeg går ned i stua, skrur av tv'n å står forran - Nå skal du bare høre på meg du! Du skal lære om historie! Så det så!

Photobscura 12-05-13 11:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1442399)
Ser for meg at jeg går ned i stua, skrur av tv'n å står forran - Nå skal du bare høre på meg du! Du skal lære om historie! Så det så!

Eller kanskje bare flette det inn i samtaler? :p

synsegulla 12-05-13 16:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1442387)
Er det kanskje er andre ting man kan bruke fremfor cottage chese i denne oppskriften:

tips mottas med takk.

Ser for meg at creme fraiche må gå fint, evt finrevet ost?

Carisma 12-05-13 16:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1442387)

tips mottas med takk.

Cottage Cheese har bedre smelteevne enn vanlig ost, og anbefales derfor ofte i f.eks gratenger. Du vil ikke få de klumpene den har i "rå" tilstand. Men ellers ville jeg byttet den med revet ost.

amritam 12-05-13 16:30

Sitat:

Syrenøytraliserende: ja - det er sterkt basisk. Jeg vil tro at det da kan lindre magesyreangrep, men jeg vet egentlig ikke så mye om det, men det skader ikke å prøve med ei teskjed natron utrørt i vann. Jeg ser at du har fått andre gode råd, så det kommer vel an på om du synes det er verdt å prøve for prisens skyld eller noe.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.