Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Fedona 11-01-12 22:30

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1281442)
Har et spørsmål ang. diett.no - om jeg legger inn en egen matvare, vil den da synes for alle brukere eller bare for meg?

Forøvrig er det noe rart med kikerter, kokte, wikipedia, den lenka sier at 50 g kikerter gir 1600 kcal! Så pass litt på når dere legger inn noe. Ellers var det rett og slett kult å legge inn dagens matinntak og se hva jeg kom ut på. :ja:

Du kan velge om du vil at din matrett skal vises for andre, men ta må du krysse av i ruta under der du legger den inn. Om du ikke krysser av så vil ingen andre se den.

TrillTrall 11-01-12 22:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fedona (Innlegg 1281472)
Du kan velge om du vil at din matrett skal vises for andre, men ta må du krysse av i ruta under der du legger den inn. Om du ikke krysser av så vil ingen andre se den.

Takk for hjelpen! :)

Kitt 11-01-12 23:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fedona (Innlegg 1281466)
Det synes jeg også, ang JBKM. Men hva med Glutenmel? Har du prøvd det i saus?

Nei, det har jeg ikke. Klarer meg fint med Philadelphiaost eller egg, jeg!

Lillemy71 12-01-12 08:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1281283)
Jeg skal bo på Quality Airport Hotel ved Sola flyplass. Hvilken buss tar jeg fra Forus og byen for å komme meg dit og hva heter stoppestedet? Har sjekket 9'ern på Kolumbussidene, men der står det Stavanger Lufthavn og så Risavik Havn/Risabergveien. Er det ikke noe stoppested mellom disse?

Stemmer at det er 9'ern du skal ta og det er et stoppested nesten rett utenfor hotellet. Når du kommer fra byen retning flyplassen (via Tananger og Risavik) kommer bussen til en rundkjøring der den svinger inn langs rullebanen, du skal av ikke så lenge etter dette så du kan "dra i snora" eller trykke på knappen i rundkjøringen. Mener å huske at den første holdeplassen er den utenfor hotellet. Sjekka Google Streetview og det ser sånn ut ja.

Gracella 12-01-12 09:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1281412)
Hei
Noen som vet om en vanlig lege kan undersøke om alt er som det skal, når man har silikon innlegg i brystene? Det er nå 8 år siden jeg fikk de lagt inn, og merker at den ene er hardere og at det liksom har dannet seg en kul inni der. Bor langt vekke fra klinikken som opererte meg. Må jeg til en annen plastisk klinikk for undersøkelse, eller kan jeg i første omgang få en time hos fast legen min? Hva tror dere?

Jeg ville tatt kontakt med klinikken, de vet nok best hva som må/bør gjøres.

Cyan 12-01-12 10:14

Takk Fedona og Lillemy. Da regner jeg med at jeg slipper å drasse på alt pikkpakket mitt fra flyplassen :)

Fedona 12-01-12 11:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1281646)
Takk Fedona og Lillemy. Da regner jeg med at jeg slipper å drasse på alt pikkpakket mitt fra flyplassen :)

ha, ha. Det tenkte jeg ikke på ;) Men da ser det ut som om du slipper det! Velkommen til Rogaland :)

Fedona 12-01-12 11:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1281501)
Nei, det har jeg ikke. Klarer meg fint med Philadelphiaost eller egg, jeg!

Philidelphiaost i saus har jeg ikke hørt om før :) Så bra du sa det! Hvor mye bruker du til f.eks en saus til 4 personer? Og bruker du det uansett saus? Hvit, brun...

Kitt 12-01-12 12:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fedona (Innlegg 1281702)
Philidelphiaost i saus har jeg ikke hørt om før :) Så bra du sa det! Hvor mye bruker du til f.eks en saus til 4 personer? Og bruker du det uansett saus? Hvit, brun...

Har aldri tenkt over hvor mye jeg bruker, men vi er jo 4 pres og jeg ser for meg at jeg bruker et par spiseskjeer Philadelphia i en porsjon saus. Lar fløten koke en stund, gjerne sammen med litt grønnsaker, pisker opp med stavmikser og tilsetter osten tilslutt og lar stå til det tykner litt. Bruker fond som smakstilsetning. Finnes jo så mange typer.
Har oppdaget at om jeg kjører en runde med stavmikseren tilslutt, blir sausen tykkere. Tenker den på en måte pisker fløten litt stiv!

Bruker også stavmikseren til Isets Bernaisesaus. Den skiller sag aldri etter at jeg begynte med det!:D Uansett hvordan jeg slumser!:p

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 68965)
Lettvint bearnaisesaus
75 g meierismør
1 dl kremfløte
2 eggeplommer
1 1/2 ss bearnaiseessens (selges i velassorterte dagligvareforretninger)
saft av ½ sitron
1/2 ts estragon, finhakket
1 ss kruspersille, finhakket

Bland alt i en kjele og rør mens sausen tykner over svak varme. Hold sausen varm i vannbad.

Hollandaisesaus
75 gram meierismør
1 dl kremfløte
2 eggeplommer
saften av 1 sitron

Bland alt i en kjele og rør til det tykner over svak varme. Rør godt hele tiden og hold sausen varm i varmbad. Den må ikke koke.

Peppersaus
1-2 ss hel grønn eller rosa pepper
3 dl fløte
2 ts soyasaus
2 dråper tabasco
salt

Ha pepper, fløte, soya, tabasco i en kjele. La det få koke opp og trekke til sausen tykner. Rør hele tiden, ca. 5 minutter.

Soppsaus
50 g fersk sjampinjong
1 ts sitronsaft
2 dl creme fraiche/rømme
1/2 dl hakket persille
1 ts tørket oregano (1 ss frisk)
salt og pepper

Finhakk sjampinjongen. Bland sammen sitronsaft, creme fraiche/rømme, hakket persille, oregano og sjampinjong. Smak til med salt og pepper.

Verdens beste rømmesaus
Etter at du har stekt kjøtt eller fisk, ha et beger seterrømme i pannen og la det surre sammen med kraften en stund. Rør hele tiden.
Server. Denne er virkelig god, og så enkel!!

Sennep-saus
2 ss dijonsennep
2 ss lys sennep
1 ts hvit pepper
1 ss hvitvinseddik
1 1/2 dl olivenolje
1-2 dl finhakket dill
2 ss fløte
ev salt

Rør sennepen sammen med pepper og eddik. Pisk inn olje litt etter litt og tilsett dill og fløte. La sausen trekke i ca en time. Rør godt før servering og smak til med salt.

Ostesaus
2 dl. fløte
1/2 boks kremost m/ urtesmak
2-3 ss oppskåret urter
litt salt og pepper etter smak

Kok det hele sammen i 1-2 minutt, kommer an på hvor tykk du vil ha den.

Grillsaus
2 løk, finhakket
½ rød chili, finhakket
½ dl olivenolje
2 båter hvitløk, finhakket
2 ss tomatpure
1 boks knuste hermetiske tomater
2 ss finhakket persille
2 ts sitronsaft

Bland alle ingrediensene, og la det trekke en til tre timer.

Avocadosaus
2 stk avocado
2 1/2 dl rømme
Salt, søtningsstoff og sitronsaft

Rør sammen ingrediensene til sausen og smak den godt til. Serveres kald.

Eggesmør til fiskINGEN torsk uten eggesmør her i huset!

100 g smør
2 hardkokte egg
1-2 ts hakket vårløk eller gressløk

Smelt smøret og ha i hardkokte, hakkede egg. Eggesmør smaker godt til saltet og røkt fisk.

Fedona 12-01-12 12:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1281724)
Har aldri tenkt over hvor mye jeg bruker, men vi er jo 4 pres og jeg ser for meg at jeg bruker et par spiseskjeer Philadelphia i en porsjon saus. Lar fløten koke en stund, gjerne sammen med litt grønnsaker, pisker opp med stavmikser og tilsetter osten tilslutt og lar stå til det tykner litt. Bruker fond som smakstilsetning. Finnes jo så mange typer.
Har oppdaget at om jeg kjører en runde med stavmikseren tilslutt, blir sausen tykkere. Tenker den på en måte pisker fløten litt stiv!

Bruker også stavmikseren til Isets Bernaisesaus. Den skiller sag aldri etter at jeg begynte med det!:D Uansett hvordan jeg slumser!:p

Tusen, tusen takk for gode råd og oppskrifter!! Du er gullgod! :heia:
Dette skal jeg printe :) :) :)

vaskeklut 12-01-12 23:33

funker det å bruke blender til å lage malte mandler? eller blir de bare finhakka?

vimsen85 13-01-12 01:34

Det fungerte ikke å lage marsipan av. Men funker bra til kakebunn for eksempel. Det blir ikke like finmalt som med kvern og klumper seg litt sammen..

Rin 13-01-12 04:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1282061)
funker det å bruke blender til å lage malte mandler? eller blir de bare finhakka?

Blender blir nok litt grovt, men jeg lagde utmerket marsipan av mandler kvernet i kaffe/krydderkvern. :cool:

vaskeklut 13-01-12 12:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1282122)
Det fungerte ikke å lage marsipan av. Men funker bra til kakebunn for eksempel. Det blir ikke like finmalt som med kvern og klumper seg litt sammen..

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1282134)
Blender blir nok litt grovt, men jeg lagde utmerket marsipan av mandler kvernet i kaffe/krydderkvern. :cool:

Suuuuuuuuuuukk. Jeg har bare manuell kaffekvern, og i tillegg en fin tennisalbue. Foreslo elektrisk kaffekvern nettopp pga dette da vi skulle kjøpe en kvern, men mannen, han ville ikke ha det, fordi "hvor ofte kverner vi noe?" og "det blir så mye ledninger" :rolleyes:

Skal jaggu få han til å kverne mandler jeg :cool:

Dietta 13-01-12 12:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1282285)

:lol: Strålende idè.........

Soff 13-01-12 13:34

Hei :D

Er det noen her som kan forklare med hvordan tilbakemeldingene funker og hvorfor man gir dem? Har lett, men fant ikke svar..

Zillah 13-01-12 14:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1282285)

Ja, det skal du, ja! Vis han kor kverna skal stå, jente!! ;)

LibraGirl 13-01-12 14:49

Osteboller/brix!
Har lyst å lage horn/brix av typen du får kjøpt fra bakeri med ost på,
har sett igjennom oppskrifter her men med lite erfaring bakemessig så
lurer jeg på om noen har oppskrift de kan ambefale? :)

Dietta 13-01-12 15:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Soff (Innlegg 1282329)
Hei :D

Er det noen her som kan forklare med hvordan tilbakemeldingene funker og hvorfor man gir dem? Har lett, men fant ikke svar..

Nederst under hvert medlem/navn (på venstre side av innleggene) er det 3 tegn. Den midterste er en vekt. Hvis du trykker på denne popper det opp et lite vindu hvor du kan gi positiv/negativ tilbakemelding på et innlegg/til en bruker. Det er de grønne prikkene.
Ellers finner du litt mer om det her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14384

Dietta 13-01-12 15:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LibraGirl (Innlegg 1282362)
Osteboller/brix!
Har lyst å lage horn/brix av typen du får kjøpt fra bakeri med ost på,
har sett igjennom oppskrifter her men med lite erfaring bakemessig så
lurer jeg på om noen har oppskrift de kan ambefale? :)

Kanskje disse kan brukes, bare trykk de litt flate og legg raspet ost på toppen :) http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42318

Kanutten 13-01-12 17:36

Svigermor døde for litt over en uke siden. Sambo og søsteren har begynt å tømme huset.... Sambo kommer hjem med MASSE jeg ikke ønsker ha i huset! Det både lukter møllkuler, støv og innestengt og de fleste tingene har vi jo fra før av OG at vi har MYE fra før av og har overhodet ikke plass til mer.

Hvordan kan jeg begrense innrykket at svigermors ting??

Må jeg bare la ham holde på grunnet savn og nostalgi eller kan jeg sette ned foten av og til??

PS... De er fremdeles ikke begynt å fordele det som virkelig er noe å ta vare på; nå var det snakk om gamle matbokser, sasspon, stekespader, fat med furunålmønster, litermål etc etc.

Soff 13-01-12 18:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1282374)
Nederst under hvert medlem/navn (på venstre side av innleggene) er det 3 tegn. Den midterste er en vekt. Hvis du trykker på denne popper det opp et lite vindu hvor du kan gi positiv/negativ tilbakemelding på et innlegg/til en bruker. Det er de grønne prikkene.
Ellers finner du litt mer om det her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14384

Tusen takk :D

langaard 13-01-12 18:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1282426)
Svigermor døde for litt over en uke siden. Sambo og søsteren har begynt å tømme huset.... Sambo kommer hjem med MASSE jeg ikke ønsker ha i huset! Det både lukter møllkuler, støv og innestengt og de fleste tingene har vi jo fra før av OG at vi har MYE fra før av og har overhodet ikke plass til mer.

Hvordan kan jeg begrense innrykket at svigermors ting??

Må jeg bare la ham holde på grunnet savn og nostalgi eller kan jeg sette ned foten av og til??

PS... De er fremdeles ikke begynt å fordele det som virkelig er noe å ta vare på; nå var det snakk om gamle matbokser, sasspon, stekespader, fat med furunålmønster, litermål etc etc.

Uff, det er vanskelig dette!! Skjønner deg, men også samboern din!
Etter at min mor døde, så klarte jeg ikke og kaste noenting. Det gikk noen år før jeg klarte det. Men det meste oppbevarte jeg i kjelleren, så kanskje det kan være en løsning? (om du har en kjeller da):klem:Til dere begge!

Kanutten 13-01-12 18:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1282432)
Uff, det er vanskelig dette!! Skjønner deg, men også samboern din!
Etter at min mor døde, så klarte jeg ikke og kaste noenting. Det gikk noen år før jeg klarte det. Men det meste oppbevarte jeg i kjelleren, så kanskje det kan være en løsning? (om du har en kjeller da):klem:Til dere begge!

Kjeller har vi, men den er full av andre ting. Sambo er notorisk samler og moren hans var kanskje hakket værre. Jeg er mer ala den hinduen(?) som eier bare 7 ting. :lol:

Yrla 13-01-12 18:18

Jeg bestilte 5 pakker sigaretter i posten og den pakken ble stoppet og fortollet og jeg har fått et hentebilga med beløp på over 500 kr som ikke er for produktet, kun for fortolling etc. Jeg ønsker ikke betale dette, ønsker ikke hente pakka. Får jeg inkasso da?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.