Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Rin 10-01-12 17:58

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1280783)
Nytt spørsmål: Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt CAJUN- krydder?

Øh, tja. Cajun er en slags krydderblanding, det også. Du finner kaaanskje en boks uten sukker på vanlig dagligvare - eller så kan du lage det selv! Oppskrift her :)

(Siden dette er oppskrifta til han Rema-sommerkokken, er det jo mye mulig at det er akkurat samme innhold i cajun-krydderet de har på Rema - om det ikke ble borte med resten av sommervarene, da...)

vimsen85 10-01-12 18:01

Jeg tror Cajunkrydder er stort sett bare krydder. Innbiller meg at Kreolsk krydder og Cajun er det samme. Gerd har en oppskrift på Kreolsk krydder her. Men mulig det ikke er helt det samme.

vimsen85 10-01-12 18:02

157 sin link ser veldig bra ut :) Lykke til :)

Marella77 10-01-12 21:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1280804)
Jeg tror Cajunkrydder er stort sett bare krydder. Innbiller meg at Kreolsk krydder og Cajun er det samme. Gerd har en oppskrift på Kreolsk krydder her. Men mulig det ikke er helt det samme.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1280799)
Øh, tja. Cajun er en slags krydderblanding, det også. Du finner kaaanskje en boks uten sukker på vanlig dagligvare - eller så kan du lage det selv! Oppskrift her :)

(Siden dette er oppskrifta til han Rema-sommerkokken, er det jo mye mulig at det er akkurat samme innhold i cajun-krydderet de har på Rema - om det ikke ble borte med resten av sommervarene, da...)

Tusent takk jenter!! :) Jeg så det var mye salt i den, men jeg håper at det ikke ødelegger smaken helt om jeg kutter ned på saltet :)

Furine 10-01-12 23:02

Eg lagar jambalaya med eiga krydderblanding til kyllingen, der er det kajenne, løksalt, salt, pepar, paprika, kvitløk og plenty timian. Trur nokre ferdigplandingar også har pimentpepar i. Åh, no fekk eg lyst på jambalaya! :sikle:

Etter det eg forstår er det kreolske det "finare" som dei kvite heldt seg til i Louisiana (med fransk herkomst blant anna), cajun er husmannskost, gjerne billigare råvarer, gjerne innmat, og herkomst i dei afro-amerikansk. Men kreolsk trur eg også finst litt rundt i karibien, etter som eg har sett.

Photobscura 11-01-12 13:10

Jeg har strikket et skjerf av et aldeles nydelig økologisk alpakkagarn, men det røyter noe innmari! Hele sofaen min er grå. Så jeg lurer på om det er noen smart måte å kvitte seg med det overflødige "håret" på? Gå over med en naturhårsbørste, f.eks.? Vil jo ikke at stakkaren som skal få det skal se ut som om han har vært i nærkamp med en alpakka ... :cool:

Carisma 11-01-12 13:16

Hjelper å vaske det kanskje?

Photobscura 11-01-12 13:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1281202)
Hjelper å vaske det kanskje?

Det tviler jeg på, det må håndvaskes ...

vaskeklut 11-01-12 13:44

riste det ute? klesrulle? foreslå at vedkommende kan være alpakka på neste karneval?:cool:

Photobscura 11-01-12 14:26

Tror ikke det hjelper så mye med risting, egentlig. Har ristet det bra mye, og dratt hardt med fingrene mens jeg har strikka og fått bort noe overflødig på den måten. Klesrulle har jeg faktisk ikke ... Prøver med naturhårsbørsten, jeg. :)

Dietta 11-01-12 14:30

Hvis du vil ha det bort fysisk (og ikke bare få det til å trekke seg sammen) så kan du kanskje bruke en barberhøvel veldig forsiktig ?

Cyan 11-01-12 16:32

Jeg skal bo på Quality Airport Hotel ved Sola flyplass. Hvilken buss tar jeg fra Forus og byen for å komme meg dit og hva heter stoppestedet? Har sjekket 9'ern på Kolumbussidene, men der står det Stavanger Lufthavn og så Risavik Havn/Risabergveien. Er det ikke noe stoppested mellom disse?

Nerthus 11-01-12 17:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1281283)
Jeg skal bo på Quality Airport Hotel ved Sola flyplass. Hvilken buss tar jeg fra Forus og byen for å komme meg dit og hva heter stoppestedet? Har sjekket 9'ern på Kolumbussidene, men der står det Stavanger Lufthavn og så Risavik Havn/Risabergveien. Er det ikke noe stoppested mellom disse?

Om du ikke får andre svar, ring hotellet og spør :)

Cyan 11-01-12 17:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1281295)

Ja, men det blir absolutt siste utvei (telefonskrekk.com) :p

Nerthus 11-01-12 17:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1281296)

Si fra, jeg ringer gjerne for deg jeg! ;) (Har IKKE telefonskrekk ;))

Okie 11-01-12 17:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1281295)

Om det ikke har blitt fryktelig annerledes siden jeg bodde der... så kjører alle bussene forbi da den ligger langs veien mot hovedveien.

ToreH 11-01-12 19:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1281296)

Taxi???? Enklere, raskere og mye mye mer komfy :)

Nerthus 11-01-12 19:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1281348)
Taxi???? Enklere, raskere og mye mye mer komfy :)

...og dyrere... :)

Fedona 11-01-12 20:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1280006)
Gluten (som regel fra hvetemel) brukes i mange ting for å oppnå ulike ting. Derfor må man som regel se på hver enkelt oppskrift hvordan man må erstatte det glutenholdige elementet (igjen som regel hvetemel, rug-, bygg- eller spelt) for å opppnå riktig resultat.

F.eks i gjærdeiger danner glutenet "lommene" som gjæret hever inni, i en hvit saus gir glutenet "seighet" og i en mørdeig blir det til en karakteristisk sprøhet. Og i mange oppskrifter brukes det som basis bare fordi hvetemel er det melet vi har lett tilgjengelig i større mengder.

Så det er nok lettere å svare om du har oppskriften...
Og så kommer det an på hva som er viktig for deg - å unngå gluten, eller å unngå karbohydratene fra stivelsen som kommer sammen med glutenet når det er hvetemel som brukes. (For min del er det mye viktigere å unngå gluten enn å unngå stivelse, så jeg bruker gjerne glutenfri melblanding for å erstatte hvetemel en sjelden gang. Men den inneholder altså en del karbohydrater i form av stivelse. )

Takk for godt innlegg :)

Jeg lurer på om det går an å bruke glutenmel som fortykningsmiddel i sauser? Jeg har prøvd JBKM, men synes ikke det blir så bra...

Cyan 11-01-12 20:07

taxi fra byen og forus og dit blir veldig dyrt og jobben kommer ikke til å bli blid for den reiseregninga ... Jeg mente også at det var et busstopp ikke så langt fra hotellet og siden 9'ern går forbi der er det jo teit om den ikke stopper der. Tenker det er Kolumbus rutetabell som er mangelfull. Hvis det ikke er ekspressbuss da ..?

Kanskje 11-01-12 20:51

Hei
Noen som vet om en vanlig lege kan undersøke om alt er som det skal, når man har silikon innlegg i brystene? Det er nå 8 år siden jeg fikk de lagt inn, og merker at den ene er hardere og at det liksom har dannet seg en kul inni der. Bor langt vekke fra klinikken som opererte meg. Må jeg til en annen plastisk klinikk for undersøkelse, eller kan jeg i første omgang få en time hos fast legen min? Hva tror dere?

Kitt 11-01-12 21:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fedona (Innlegg 1281365)
Jeg lurer på om det går an å bruke glutenmel som fortykningsmiddel i sauser? Jeg har prøvd JBKM, men synes ikke det blir så bra...

JBKM kan brukes i sauser, men mange av oss reagere på konsistensen det gir. Jækk! Glatt, sleipt, ekkelt.....:eek:

Jeg bruker ost eller egg til å jevne sauser eller bare lar fløten koke seg tykk om jeg gidder/har tid! Bittelitt Fiberhusk kan også gjøre nytten, men blir fort grøtete og litt rart! :p

TrillTrall 11-01-12 21:49

Har et spørsmål ang. diett.no - om jeg legger inn en egen matvare, vil den da synes for alle brukere eller bare for meg?

Forøvrig er det noe rart med kikerter, kokte, wikipedia, den lenka sier at 50 g kikerter gir 1600 kcal! Så pass litt på når dere legger inn noe. Ellers var det rett og slett kult å legge inn dagens matinntak og se hva jeg kom ut på. :ja:

Fedona 11-01-12 22:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1281438)
JBKM kan brukes i sauser, men mange av oss reagere på konsistensen det gir. Jækk! Glatt, sleipt, ekkelt.....:eek:

Jeg bruker ost eller egg til å jevne sauser eller bare lar fløten koke seg tykk om jeg gidder/har tid! Bittelitt Fiberhusk kan også gjøre nytten, men blir fort grøtete og litt rart! :p

Det synes jeg også, ang JBKM. Men hva med Glutenmel? Har du prøvd det i saus?

Fedona 11-01-12 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1281369)
taxi fra byen og forus og dit blir veldig dyrt og jobben kommer ikke til å bli blid for den reiseregninga ... Jeg mente også at det var et busstopp ikke så langt fra hotellet og siden 9'ern går forbi der er det jo teit om den ikke stopper der. Tenker det er Kolumbus rutetabell som er mangelfull. Hvis det ikke er ekspressbuss da ..?

Jeg er ganske så sikker på at den stopper der om det er et busstopp. Bare trykk på knappen eller be sjåføren stoppe ;)Du kan jo uansett ta den og om, noe jeg ikke tror, den ikke stopper, så er det ikke så langt å gå fra flyplassen ;) Fin gåtur etter jobb. 10-15 min tenker jeg. Hvor fra Forus skal du reise da?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46.