Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Cyan 06-05-13 15:27

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hm, så rart. Den II'ern kom ut best i test som den mest nøyaktige (riktignok i 2006, så er jo en stund siden). Jeg kontrolltelte også skritt og den var veldig nøyaktig. Har hatt to andre også tidligere (ikke omron) og den ene telte for mange og den andre for få. Kanskje du også fikk et mandagsprodukt, eller kanskje følsomheten var feil innstilt. Får i hvert fall håpe jeg blir fornøyd :)

Lava 07-05-13 09:48

Kan man fjerne eller blokkere uønskede følgere på Instagram?

Jeg var for sen med å sette bildene privat.. :(

milena 07-05-13 09:51

Hei, da stiller jeg samme spørsmålet her som jeg stilte hos Camomilla. Tenkte det kunne være greit å få litt flere meninger:

"Jeg spør etter ren synsing. Jeg har vært røykfri i over ett år, men har i det siste blitt fristet mer og mer. Jeg kan ikke bare røyke av og til. Røyker jeg så røyker jeg, og da røyker jeg mye. Men, det jeg lurte på er om det kanskje kunne være en ide å prøve en slik elektrisk dings med bare damp. Uten nikotin. Kanksje de å ha noe i hendene kunne hjelpe litt med småspisingen... Eller kan det bare vekke demonene igjen...?"

smgj 07-05-13 10:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av milena (Innlegg 1441456)
Hei, da stiller jeg samme spørsmålet her som jeg stilte hos Camomilla. Tenkte det kunne være greit å få litt flere meninger:

"Jeg spør etter ren synsing. Jeg har vært røykfri i over ett år, men har i det siste blitt fristet mer og mer. Jeg kan ikke bare røyke av og til. Røyker jeg så røyker jeg, og da røyker jeg mye. Men, det jeg lurte på er om det kanskje kunne være en ide å prøve en slik elektrisk dings med bare damp. Uten nikotin. Kanksje de å ha noe i hendene kunne hjelpe litt med småspisingen... Eller kan det bare vekke demonene igjen...?"

Husker ikke hvor jeg leste det, men den eneste fordelen med de elektriske er at ikke omgivelsene blir røyket... De er visstnok farligere for den som "røyker".

Cyan 07-05-13 10:49

Du kan kanskje "røyke" på et halvt sugerør? Det gjorde jeg og funka på det psykiske suget som bare det selv om jeg sikkert så ut som en idiot :p

amritam 07-05-13 10:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1441463)
Husker ikke hvor jeg leste det, men den eneste fordelen med de elektriske er at ikke omgivelsene blir røyket... De er visstnok farligere for den som "røyker".

Har du hørt noen begrunnelse for hvorfor de skulle være farligere? Det jeg har lest er at man bare får i seg nikotin og slipper de andre skadelige stoffene som f.eks. tjære.

nellie 07-05-13 11:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1441454)
Kan man fjerne eller blokkere uønskede følgere på Instagram?

Jeg var for sen med å sette bildene privat.. :(

Du går inn på brukeren, trykker på de tre prikkene som står til høyre for brukernavnet og kan både blokkere og rapportere for spam.

Lava 07-05-13 11:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1441471)
Du går inn på brukeren, trykker på de tre prikkene som står til høyre for brukernavnet og kan både blokkere og rapportere for spam.

Ah Tusen takk! :ja:

smgj 07-05-13 11:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1441470)
Har du hørt noen begrunnelse for hvorfor de skulle være farligere? Det jeg har lest er at man bare får i seg nikotin og slipper de andre skadelige stoffene som f.eks. tjære.

Nei - husker bare at jeg ble overrasket. Skal legge inn linken om jeg kommer på hvor det var jeg leste det.

smgj 07-05-13 12:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1441480)
Nei - husker bare at jeg ble overrasket. Skal legge inn linken om jeg kommer på hvor det var jeg leste det.

Fant ikke igjen det, men man kan jo lese litt om hva det er man inhalerer her http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_cigarette

Såvidt jeg kan forstå ligger tvilen på om tilsetningene er bedre, like dårlige eller verre enn ordinær tobakk.
http://www.guardian.co.uk/commentisf...haling-unknown
Men... jeg har aldri røyket nok til å la det blil en vane, så for meg er det lett å si at jeg ikke hadde ønsket å ta denne risikoen...

Camomilla 07-05-13 12:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1441481)
Fant ikke igjen det, men man kan jo lese litt om hva det er man inhalerer her http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_cigarette

Såvidt jeg kan forstå ligger tvilen på om tilsetningene er bedre, like dårlige eller verre enn ordinær tobakk.
Men... jeg har aldri røyket nok til å la det blil en vane, så for meg er det lett å si at jeg ikke hadde ønsket å ta denne risikoen...

Såvidt jeg har lest meg til består væsken som fordampes og inhaleres enten propylenglykol eller vegetabilsk glyserol som hovedbestanddel (eller en blanding av disse). Dette er tilsetningsstoffer som er vanlig i mat, kremer, tannpasta osv. Disse væskene blir tilsatt aroma (smak), også i kategorien mattilsetningsstoffer og evt. nikotin. Bortsett fra å være sterkt vanedannende er visstnok ikke nikotin i seg selv så fryktelig skadelig - mens selve forbrenningsprosessen i en tobakkssigarett er svært skadelig. Bortsett fra de åpenbare skadelige stoffene som kullos og tjære er det svært mange fler både skadelige og kreftfremkallende stoffer i en forbrenningssigarett. Sitter på jobb, men jeg skal nok greie å hoste opp (haha) noen linker på dette :)

For dem som søker informasjon har forumet http://www.norsk-dampselskap.no/Nors...orum/index.php mye å dele :)

Kanutten 07-05-13 14:46

Hvor lang tid tar det før man føler seg hjemme etter å ha flyttet inn til noen?
Ungene og jeg flyttet jo inn til sambo for fire år siden. Jeg hadde så og si ingenting med meg siden jeg forlot omtrent alt jeg eide da jeg flyktet fra faren til mine søte "små".

Mange har sikkert tusen ting i heimen sin, sambo har titusenvis! Jeg føler ofte at jeg er i et museum eller en slags utstilling. Jeg kan ikke noe for det, men jeg savner å sette mitt preg, men det er ikke plass til det. Huset er jo på ca 400 kvm i boligflate, men han har altså fyllt opp alt fra topp til tå.
Kan liksom ikke kaste ut hans ting heller.
Så, når blir hans ting også mine slik at jeg trives med dem?

Kitt 07-05-13 15:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1441516)
Hvor lang tid tar det før man føler seg hjemme etter å ha flyttet inn til noen?
Ungene og jeg flyttet jo inn til sambo for fire år siden. Jeg hadde så og si ingenting med meg siden jeg forlot omtrent alt jeg eide da jeg flyktet fra faren til mine søte "små".

Mange har sikkert tusen ting i heimen sin, sambo har titusenvis! Jeg føler ofte at jeg er i et museum eller en slags utstilling. Jeg kan ikke noe for det, men jeg savner å sette mitt preg, men det er ikke plass til det. Huset er jo på ca 400 kvm i boligflate, men han har altså fyllt opp alt fra topp til tå.
Kan liksom ikke kaste ut hans ting heller.
Så, når blir hans ting også mine slik at jeg trives med dem?

Jeg flyttet inn hos Gubben for 20 år siden og sakte, men sikkert forsvant alle hans ting og kun våre står igjen! ;)
Etter at vi flyttet, er jo huset vårt og de aller fleste ting er byttet ut med noe som nå er vårt!

Jeg tenker at dette er noe du må snakke med han om, rett og slett! At du ønsker å gjøre noe med huset slik at du føler at det er ditt hjem også, at du ikke bare er på besøk, liksom!
Dere er jo så glade i huset, så det blir nok du som må ta kampen om å sette ditt preg på deres felles hjem!:klem:

Kanskje 07-05-13 15:15

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvilke butikker selger kunstige blomster ? Vet om europris. Gjerne billig. Skal snart fylle opp noen utepotter og tenkte å kjøpe noe kunstig som tåler sterk sol uten vanning

amritam 07-05-13 15:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1441481)

Ut ifra dette virker det for meg fortsatt som de er mindre farlige enn vanlige sigaretter. Vanlige sigaretter inneholder veldig mye skadelig. Jeg skjønner selvfølgelig at det er dumt å begynne å røyke disse hvis man ikke røyker fra før, men for noen som allerede er avhengig, må det da føles veldig dumt at man ikke skal få lov til å røyke noen som er mindre skadelig.

amritam 07-05-13 15:53

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1441522)
Hvilke butikker selger kunstige blomster ? Vet om europris. Gjerne billig. Skal snart fylle opp noen utepotter og tenkte å kjøpe noe kunstig som tåler sterk sol uten vanning

Jeg var på Plantasjen i forrige uke, og de hadde i hvert fall. Husker ikke pris, for jeg var ikke interessert i dem selv.

Cyan 07-05-13 16:07

Men milena har jo vært røykfri i et år, og da er det jo dumt å begynne med sånne syns jeg. Stefaren min kan fortsatt få lyst på en røyk i visse situasjoner selv om han sluttet for 15 år siden. Jeg får også lyst på røyk inniblant selv om jeg har vært helt røykfri i et par år nå. Men det er jo ikke den fysiske avhengigheten som taler da. Det beste er vel å lære seg å leve med at man kan få jævlig lyst på en røyk i blant.

milena 07-05-13 16:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1441531)
Men milena har jo vært røykfri i et år, og da er det jo dumt å begynne med sånne syns jeg. Stefaren min kan fortsatt få lyst på en røyk i visse situasjoner selv om han sluttet for 15 år siden. Jeg får også lyst på røyk inniblant selv om jeg har vært helt røykfri i et par år nå. Men det er jo ikke den fysiske avhengigheten som taler da. Det beste er vel å lære seg å leve med at man kan få jævlig lyst på en røyk i blant.

Det er jo det jeg og føler. Men, har vært så svak med maten i det siste, at jeg ble redd at det skulle gjøre utslag på skikkelig røyk også. Ville liksom være føre var og kanskje redde meg ved å bruke disse uten nikotin (sluttet jo tvert i fjor i februar uten nikotinplaster/tyggi/osv. Men, er nok bare å bite tennene sammen og holde ut:rolleyes:

elien 07-05-13 16:27

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1441522)

På Ikea hadde de en del, å de så helt ekte ut.

amritam 07-05-13 18:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1441531)

Ja, det er jeg enig i. Jeg snakket litt mer generelt, jeg. Sjøl sluttet jeg å røyke for mange år siden nå, og det var sikkelig vanskelig. Takk og lov for nikotinplaster, uten det vet jeg ikke om jeg hadde greid det. Det tok veldig lang tid etter at den fysiske avhengigheten hadde gitt seg før den verste psykiske greia forsvant, husker jeg. Det å holde på med hendene, sugebehovet osv... Jeg kan fortsatt få lyst på en røyk en gang iblant, men nå er det ikke noe problem å stå imot lenger.

Kanutten 07-05-13 20:49

Tusen takk for svar Kitt!! :klem:
Sambo er på jobb, men når han kommer hjem om litt vil han finne ut at jeg har ommøbelert på kjøkkenet samt byttet ut hans mors krims krams (:eek:) med noe jeg kjøpte for litt siden. Det ble kooos!!

En annen grunn til at jeg rydder og styrer er fordi vi får besøk av autistteamet i morgen. De har vært på skolen og i morgen ettermiddag skal de altså hjem til oss. Så det jeg lurer på, hva er det de skal gjøre? Skal jeg koke kaffe til dem eller blir det for distraherende? Bør poden være forberedt eller ikke?

Ziltoidia 07-05-13 21:04

Hm... her sitter jeg altså med en boks kokoskrem, men det står ikke noe sted hva næringsinnoldet er. Ingrediensene derimot: "Coconut extract (65%), water" eller "liquid extract of coconut kernel (65%) with added water". Så da burde det vel være en helt grei sak å regne ut... men jeg finner liksom ikke helt ut av det. Så, hvis noen finner ut av det, blir jeg evig glad! Det er en god krem. :3

Kitt 07-05-13 21:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1441571)
Tusen takk for svar Kitt!! :klem:
Sambo er på jobb, men når han kommer hjem om litt vil han finne ut at jeg har ommøbelert på kjøkkenet samt byttet ut hans mors krims krams (:eek:) med noe jeg kjøpte for litt siden. Det ble kooos!!

En annen grunn til at jeg rydder og styrer er fordi vi får besøk av autistteamet i morgen. De har vært på skolen og i morgen ettermiddag skal de altså hjem til oss. Så det jeg lurer på, hva er det de skal gjøre? Skal jeg koke kaffe til dem eller blir det for distraherende? Bør poden være forberedt eller ikke?

Bare hyggelig, vennen! :suss:
Jeg har hatt diverse instanser her hjemme oppigjennom. BUP/PPT, fosterhjemstjenesten, barnevern osv. Har alltid servert litt å bite i, fra noen få vafler til full salat- lunsj, og hatt kaffe/te/drikke klart.
Aldri fått negativ tilbakemelding på det!
Poden liker vel ikke akkurat endringer og overraskelser, så han bør nok i hvert fall få vite at det kommer besøk og kort om hvem de er, syns jeg!

Lykke til! Er sjelden så "skummelt" som det høres ut! ;)

Carisma 07-05-13 21:49

Sitat:

Hekling! Det funket som bare det dag jeg slutta for noen år siden. Det ble mange som fikk luer til jul det året :D

Jeg får også lyst på røyk innimellom (slutta høsten 2007), så da røyker jeg neste gang jeg er på byen (noe som skjer ca hvert jubelår). Kan røyke opptil 5 på en kveld, men jeg bare velger å ikke ta den neste røyken etter den kvelden.

Yrla 08-05-13 10:35

Sitat:

Jeg får røyksug hver gang jeg behøver å grine. Når jeg har grini er røyk glemt. Jeg hadde el sigarett. Det tilfredsstilte ikke og var kjedelige greier. Dropp det. Ta en tyggis og drikk varm te.

Camomilla 08-05-13 10:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1441645)
Jeg får røyksug hver gang jeg behøver å grine. Når jeg har grini er røyk glemt. Jeg hadde el sigarett. Det tilfredsstilte ikke og var kjedelige greier. Dropp det. Ta en tyggis og drikk varm te.

E-sigaretter er visst omdiskuterte greier ;) For min egen regning kan jeg si at alternativet mitt til personlig fordamper (eller e-sigarett) er å fortsette å røyke forbrenningssigaretter. Sett i dette perspektivet synes jeg det er en skam at ikke dette er et bedre tilgjengelig alternativ. Hvorfor skal jeg måtte ty til kjipe nicorettprodukter når andre har laget alternativer som virker bedre? Jeg er ikke særlig paranoid av legning, men her synes jeg det dufter av legemiddelindustrilobbyisme.

Her er en studie om effekten av e-sigaretter som røykesluttmiddel (pdf-fil)
http://www.biomedcentral.com/content...458-11-786.pdf

Ziltoidia 08-05-13 10:51

Mulig noen har linket til det allerede, men nrk skrev nylig om e-sigaretter: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.11002150
Det er ikke akkurat noen forskningsartikkel, men men... tenkte kanskje det kunne være av interesse :p

Yrla 08-05-13 11:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Camomilla (Innlegg 1441647)
E-sigaretter er visst omdiskuterte greier ;) For min egen regning kan jeg si at alternativet mitt til personlig fordamper (eller e-sigarett) er å fortsette å røyke forbrenningssigaretter. Sett i dette perspektivet synes jeg det er en skam at ikke dette er et bedre tilgjengelig alternativ. Hvorfor skal jeg måtte ty til kjipe nicorettprodukter når andre har laget alternativer som virker bedre? Jeg er ikke særlig paranoid av legning, men her synes jeg det dufter av legemiddelindustrilobbyisme.

Her er en studie om effekten av e-sigaretter som røykesluttmiddel (pdf-fil)
http://www.biomedcentral.com/content...458-11-786.pdf

jeg trodde jeg kunne slutte med vanlige sigaretter ved bruk av el sigaretten. det klarte jeg ikke. noen sa de klarte å trappe ned på noen vanlige sigartetter og ellers bruke el-siggen, men det er bare ikke bra nok. jeg tenkte, det skal jeg i hvert fall klare, men el siggen gav ikke noe. den gav ikke det man ønsker fra en sigarett. jeg heiv alt i søpla etter hvert. det ble en del oljeklin osv, man måtte skifte det man røyker minst en dag dgl og batteriet måtte lades mange timer hver dag. styr som ikke gjør en uavhengig av vanlige sigger. enten slutter du eller så slutter du ikke. jeg slutta bare med alt og etter tre dager var det verste over, etter to uker var jeg fin.

Camomilla 08-05-13 12:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1441648)
Mulig noen har linket til det allerede, men nrk skrev nylig om e-sigaretter: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.11002150
Det er ikke akkurat noen forskningsartikkel, men men... tenkte kanskje det kunne være av interesse :p

Denne har jeg også lest - Karl Erik Lund ved Sirus (Statens institutt for rusmiddelforskning) har flere ganger uttalt seg i favør av e-sigaretter, eller "personlige fordampere" som damperne liker å kalle dem :p Jeg synes det er betenkelig at man må bestille nikotinholdig væske i utlandet (det er fullt lovlig å importere fra EU-land til eget forbruk) - jeg skulle helst kjøpt dette på apotek, vinmonopol el.l. Til sammenligning er tobakksproduker (særlig sigaretter) mye mer skadelig, og selges overalt - til og med på døgnåpne bensinstasjoner. Nicorette - som er et legemiddel - selges i dagligvarebutikker. Jeg føler at det er en veldig skjev politikk ute og går.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1441654)
jeg trodde jeg kunne slutte med vanlige sigaretter ved bruk av el sigaretten. det klarte jeg ikke. noen sa de klarte å trappe ned på noen vanlige sigartetter og ellers bruke el-siggen, men det er bare ikke bra nok. jeg tenkte, det skal jeg i hvert fall klare, men el siggen gav ikke noe. den gav ikke det man ønsker fra en sigarett. jeg heiv alt i søpla etter hvert. det ble en del oljeklin osv, man måtte skifte det man røyker minst en dag dgl og batteriet måtte lades mange timer hver dag. styr som ikke gjør en uavhengig av vanlige sigger. enten slutter du eller så slutter du ikke. jeg slutta bare med alt og etter tre dager var det verste over, etter to uker var jeg fin.

Ja - alle må finne sin måte :) Jeg har ikke holdt opp lenge (siden fredag), men for meg er e-sigaretten avgjørende. Jeg har investert i en kjekk liten sak, og har også et større batteri på vei. Jeg har sluttet å røyke og damper i stedet. For meg er dette topp :)

Cyan 08-05-13 12:18

Enhver får finne sin måte å slutte på. For min del måtte det en graviditet til for å slutte 100%, andre må ha nikotinprodukter, andre må bare ta en cold turkey mens andre igjen må ha e-sigarett. Enhver må jo finne ut hva som fungerer best for dem. For min del hjalp det å spille dataspill samt å fortsatt ta noen "røykepauser" (bare at jeg sugde på halve sugerør i stedet). Skulle jeg ha sluttet i dag hadde jeg sikkert valgt sånn e-sigarett. Rart at det skal være så vanskelig å få tak i da det jo må være mye bedre enn vanlige sigaretter. Har flere ganger tidligere forsøkt med nicorette-produkter, men hjalp ikke en dritt.

smgj 08-05-13 12:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1441662)
Enhver får finne sin måte å slutte på. For min del måtte det en graviditet til for å slutte 100%, andre må ha nikotinprodukter, andre må bare ta en cold turkey mens andre igjen må ha e-sigarett. Enhver må jo finne ut hva som fungerer best for dem. For min del hjalp det å spille dataspill samt å fortsatt ta noen "røykepauser" (bare at jeg sugde på halve sugerør i stedet). Skulle jeg ha sluttet i dag hadde jeg sikkert valgt sånn e-sigarett. Rart at det skal være så vanskelig å få tak i da det jo må være mye bedre enn vanlige sigaretter. Har flere ganger tidligere forsøkt med nicorette-produkter, men hjalp ikke en dritt.

Vel - det er jo en del ting i handelen som nok ikke hadde fått kommet på markedet dersom det kom i dag... Jeg er "for" tanken om å redusere belastningen på omgivelsene, og mindre interessert i hva den enkelte gjør med seg selv. Men kan vel se at man kanskje tenker på hva det kan gjøre med rekrutteringen? Jeg vet ikke.

Når det gjelder å slutte tror jeg at hver enkelt må finne sin vei. For broder'n tok det 3 forsøk og speidersnus/hockypulver og tretannpirkere... Andre trenger nikotinplaster og røykepauser, atter andre bruker hekling og røyker på gaffel eller snuser. Onkelen min hadde den halve pakken med pipetobakk på peishylla fra han sluttet, til han pakket furukofferten 14 år seinere. Han visste at han kunne, han bare valgte å ikke ta den akkurat nå...
:)

Camomilla 08-05-13 13:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1441664)
Vel - det er jo en del ting i handelen som nok ikke hadde fått kommet på markedet dersom det kom i dag... Jeg er "for" tanken om å redusere belastningen på omgivelsene, og mindre interessert i hva den enkelte gjør med seg selv. Men kan vel se at man kanskje tenker på hva det kan gjøre med rekrutteringen? Jeg vet ikke.

Det med rekruttering er argumentet for at kreftforeningen ikke fronter e-sigaretter som et godt røykesluttealternativ. Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at en damper vil gå over til å røyke forbrenningssigarett - damp SMAKER mye bedre. Det er også ekstremt mye billigere å dampe enn å røyke, og du kan få batterier som er lekre å se på også.

Selv om jeg fra før er svært innrøkt og avhengig har jeg aldri vært mot f.eks. røykeloven. Slik jeg ser det er det fint at det er politisk vilje til å begrense noe som går så veldig ut over både individ og fellesskap, selv om avgjørelsen var upopulær. Derfor er det meg komplett ubegripelig at et bedre alternativ som faktisk er attraktivt for mange som allerede røyker ikke er stuerent i myndighetenes øyne. Nicorett-produkter som røykesluttalternativ er ganske feilslått for de aller fleste som prøver; 3-5% greier å slutte med hjelp av disse produktene. Likevel frontes dette som et fint alternativ for dem som ønsker å slutte? Champix og Zyban - sterke legemidler som påvirker kjemien i hjernen med potensielt svært farlige bivirkninger - også foretrukket foran e-sigaretter - skjønn det den som kan. Grumpf.

smgj 08-05-13 14:07

Jeg tenkte mer på nyrekruttering til damping/nikotinavhengighet generelt, jeg... At man kanskje er redd for at den (dampingen) skal få samme "status" som røyking hadde for 20-30 år siden. Er enig i at det virker som et godt alternativ for allerede røykende. :)

Camomilla 08-05-13 14:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1441676)
Jeg tenkte mer på nyrekruttering til damping/nikotinavhengighet generelt, jeg... At man kanskje er redd for at den (dampingen) skal få samme "status" som røyking hadde for 20-30 år siden. Er enig i at det virker som et godt alternativ for allerede røykende. :)

Jeg har tenkt samme tanken :o Når det er så attraktivt for meg, vil det jo være attraktivt for andre også, tenker jeg. Samtidig tilbakevises dette i noen av de studiene som er gjort (ikke så fryktelig mange) - og fra den harde kjernen dampere hevdes det jo at nikotinavhengighet er sammenlignbart med koffeinavhengighet, både når det gjelder hvor skadelig og vanedannende det er. Jeg har alltid trodd at nikotin er voldsomt farlig og kreftfremkallende - men det er visst alle de andre stoffene i sigaretter som forårsaker kreft og død. Jaja. Jeg leser til øyet blir stort og vått, og så skal jeg gjøre meg opp en mening etterhvert :) For meg er det iallefall helt supert, VELDIG glad jeg fant dette :)

kennygirl 08-05-13 14:49

Noen som vet hvordan man kan unngå vannmerker under blomsterpottene?

Har fått fine nye vinduskarmer og vil ikke ødelegge de :/

Kanskje 08-05-13 15:09

Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1441684)

Lim på sånne små greier til å ha under føttene på møbler. De finnes store og små, og kan klippes til. Da kommer potten opp fra karmen :)

smgj 08-05-13 15:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1441684)

Man drar til en glassmester og får tilskjært 3-4mm glass i vinduskarmfasong... og så kjøper man sånne sillikon-ikke-smelle-skapdører-dingser på jernia og klistrer med passe mellområm under glassplaten (lufting)

Dette fungerer finfint - tar av for en (liten) skvett vannsøl og også når du glemmer å klistre dingser under nye potter.

elien 08-05-13 19:20

Vi fikk oss et nytt familie medlem i dag. Serto, en ti uker gammel kattung:D
Å tar gjerne i mot tips for dere som har erfaring og har lyst å dele.
Det er noen år siden vi hadde kattunge sist.

Det jeg lurer først og mest om spør jeg om nå:

Hvor lenge bør vi holde hu inne før hu får gå ut?
Hvor mye arbeid skal vi legge i det å vise katte-doen og hvor maten står,
finner de ut av det selv?
Bør den sove i samme rom som oss til og begynne med?
Nå virker hu trøtt, skal vi bare la hu være i fred?

Photobscura 08-05-13 19:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1441732)
Vi fikk oss et nytt familie medlem i dag. Serto, en ti uker gammel kattung:D
Å tar gjerne i mot tips for dere som har erfaring og har lyst å dele.
Det er noen år siden vi hadde kattunge sist.

Det jeg lurer først og mest om spør jeg om nå:

Hvor lenge bør vi holde hu inne før hu får gå ut?
Fingerregelen er 3-4 uker. Katter har et veldig godt indre kompass, men har de blitt flyttet over større avstander, trenger de å reorientere seg og bli trygge før de slippes ut. Den første tiden har uansett de fleste katter nok med å utforske sine nye omgivelser i huset!
Hvor mye arbeid skal vi legge i det å vise katte-doen og hvor maten står,
finner de ut av det selv?
Bare flytt katten til doen og la henne få grave og kose seg litt. Vær nøye på å ta ut klumper, og fyll på med fersk sand. Katter graver alltid ned avføringa si (bortsett fra i enkelte tilfeller hvor de har behov for å markere seg ... :cool:, men det gjelder stort sett ukastrerte hannkatter). Om hun har et uhell, flytte henne straks i kassa!
Det samme med maten: ta katta med til matskåla så hun vet hvor den er. Og viktig! Ikke ha maten nær der hun gjør fra seg! Katter er innmari hygieniske dyr! Men de lærer veldig fort å bli fortrolige med kattekassa - de fleste katter er langt lettere å få husrene enn hunder!

Bør den sove i samme rom som oss til og begynne med?
Ikke med mindre dere har tenkt å gjøre en vane av det! Katter er vanedyr, og meget bestemte av seg. Har hun blitt vant til å få sove inne hos dere, så vil hun nok fortsette med det, dersom hun foretrekker det. Har dere god plass, så la henne være i et rom hvor hun kan gjøre minst skade, dersom hun skulle bli frustrert og få raptuser i løpet av natta. Det kan fort skje når hun er relativt ny og kanskje ikke så trygg ennå!
Nå virker hu trøtt, skal vi bare la hu være i fred?
Ja! Det er innmari mange nye inntrykk på en gang, så ikke rart om hun er trøtt. (Dessuten sover fint en aktiv katt opp til 15-17 timer om dagen. Ganske imponerende! :p).
La katten komme til dere først! Men vær gjerne litt sånn tilfeldig i nærheten, og snakk gjerne til henne med snill og vennlig stemme, men ikke løft og "tvangskos" henne i unøda før hun virker trygg på både huset og dere!

Hei, og grattis med nytt familiemedlem! Katter er vidunderlige og kjemperare dyr! :hearts:
Jeg leste meg veldig opp på kattehold før jeg fikk min lille pelsherre i hus for snart fem år siden. Jeg kan ikke snakke for ham, men på meg virker han i alle fall som en innmari veltilpasset og happy katt!
Svarer med rød skrift inne i sitatet over. :)

Ellers vil jeg tilføye at katter er individualister, men jeg vil mene at disse rådene gjelder for jevnt de fleste katter!

elien 08-05-13 20:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1441734)
Hei, og grattis med nytt familiemedlem! Katter er vidunderlige og kjemperare dyr! :hearts:
Jeg leste meg veldig opp på kattehold før jeg fikk min lille pelsherre i hus for snart fem år siden. Jeg kan ikke snakke for ham, men på meg virker han i alle fall som en innmari veltilpasset og happy katt!
Svarer med rød skrift inne i sitatet over. :)

Ellers vil jeg tilføye at katter er individualister, men jeg vil mene at disse rådene gjelder for jevnt de fleste katter!

Tusen takk for gode tips :)
Jeg viste hu hvor maten står med en gang, å hu har allerede funnet det:p
Doen viste jeg hu også med en gang vi kom hjem, men der ville hu helst bare ligge:rolleyes:

Men går hu rund å utforsker her:D

Vi har hatt katt før, men bare så lenge siden vi hadde katt unge.
Har ikke helt avgjort når det gjelder natten, eldste jenta i hus ville gjerne sov i stuå med hu.

Hu er bare nydelig her hu finner ut av den nye verden:love:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.