Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 02-05-13 20:45

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Spør på vegne av en annen person. Hvor mye har utleier lov til å heve leia etter at kontrakta har gått ut og man skal fornye? Mener at man mot normalt må følge konsumprisindeks fra år til år. Vedkommende har bodd i kommunal bolig i snart fem år (de opererer visst med femårskontrakter), og plutselig er det vedtatt at husleiene skal følge markedspris, ergo er valgene å enten flytte eller betale betraktelig mer i husleie fra og med høsten (som vedkommende har forstått det) Innmari kjipt for en med minstepensjon ... :(

nellie 02-05-13 20:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1440785)
Spør på vegne av en annen person. Hvor mye har utleier lov til å heve leia etter at kontrakta har gått ut og man skal fornye? Mener at man mot normalt må følge konsumprisindeks fra år til år. Vedkommende har bodd i kommunal bolig i snart fem år (de opererer visst med femårskontrakter), og plutselig er det vedtatt at husleiene skal følge markedspris, ergo er valgene å enten flytte eller betale betraktelig mer i husleie fra og med høsten (som vedkommende har forstått det) Innmari kjipt for en med minstepensjon ... :(

http://www.dinepenger.no/bruke/ulovl...usleien/530809
Det betyr vel at de kan sette opp leia til det andre lignende leiligheter leies ut for, etter så og så lang tid?

Kanutten 02-05-13 20:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1440789)

Når kontrakten er utløpt kan utleier ta det beløpet han vil.
Det er i et leieforhold det er snakk om regler for økning.

Photobscura 02-05-13 20:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1440789)
http://www.dinepenger.no/bruke/ulovl...usleien/530809
Det betyr vel at de kan sette opp leia til det andre lignende leiligheter leies ut for, etter så og så lang tid?

Hmmm ... Det var ikke helt enkelt å forstå. Er det snakk om "gjengs leie", da eller? For dette er Boligbygg, som leier ut kommunale leiligheter, og da er det snakk om å justere opp til markedspris. Det kan ikke være småtteri, da leia (en 50 m2 toroms midt i Oslo) nå ligger på ca 6000 kr, om jeg ikke husker feil.

Lillemy71 03-05-13 08:18

Først vil jeg anbefale alle som leier bolig og melde seg inn i Leieboerforeningen, de gir uvurderlig råd og støtte og har mye god info på sine nettsider.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1440793)
Hmmm ... Det var ikke helt enkelt å forstå. Er det snakk om "gjengs leie", da eller? For dette er Boligbygg, som leier ut kommunale leiligheter, og da er det snakk om å justere opp til markedspris. Det kan ikke være småtteri, da leia (en 50 m2 toroms midt i Oslo) nå ligger på ca 6000 kr, om jeg ikke husker feil.

Når det gjelder husleie er denne regulert av Husleieloven. Sitigning ihht til konsumprisindeksen gjelder bare de tre første årene (se §4.2). Når det gjelder tilpasning til "gjengs leie" kan det skje først etter 3 år og leietaker skal da ha skriftlig varsel minst 6 mnd i forkant.

Sitat:

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.
Dette er litt vagt og kan tolkes i ulike retninger, men jeg ble forklart av Leieboerforeningen at både standard, størrelse og beliggenhet skal ha betydning. For det om en 50 m2 i Oslo sentrum ligger på 6000 per mnd kan standarden i den leiligheten du snakker om være lavere og bør da reguleres lavere. Det finnes mulighet til og klage på dette ihht til loven, dersom man mener at stigningen er urettmessig høy ifht standard, beliggenhet osv.

Konklusjonen er at Utleier har lov å gjøre dette, så lenge leietaker har fått/får varsel 6 mnd i forkant og at leia ikke blir uforholdsmessig høy. Men hva som er riktig pris er vanskelig og si noe om uten og vite mer om leilighet og området den ligger i. Mitt råd er å vente til du vet hva prisen blir og ta det der i fra.

Lillemy71 03-05-13 09:38

Mener å huske at det var en eller annen her i tråden som ville ha deksel til mobilen med polkadotter??

Vel jeg fant nettopp flere silikondeksel til min Samsung Galaxy S4 med prikker på My Trendy Phone. Er jo ikke urimelig om de har til andre modeller også. Har bestilt herifra før, uten problem med grei leveringstid, ,men mener og huske at de har 200 kr grensen for toll siden de sender fra utlandet. Finner garantert billigere fra Ebay, men de jeg har funnet der er av elendig kvalitet og det er ikke alltid at de passer til tlf med tanke på div åpninger og sånt.

Photobscura 03-05-13 09:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1440841)
Først vil jeg anbefale alle som leier bolig og melde seg inn i Leieboerforeningen, de gir uvurderlig råd og støtte og har mye god info på sine nettsider.

Når det gjelder husleie er denne regulert av Husleieloven. Sitigning ihht til konsumprisindeksen gjelder bare de tre første årene (se §4.2). Når det gjelder tilpasning til "gjengs leie" kan det skje først etter 3 år og leietaker skal da ha skriftlig varsel minst 6 mnd i forkant.

Dette er litt vagt og kan tolkes i ulike retninger, men jeg ble forklart av Leieboerforeningen at både standard, størrelse og beliggenhet skal ha betydning. For det om en 50 m2 i Oslo sentrum ligger på 6000 per mnd kan standarden i den leiligheten du snakker om være lavere og bør da reguleres lavere. Det finnes mulighet til og klage på dette ihht til loven, dersom man mener at stigningen er urettmessig høy ifht standard, beliggenhet osv.

Konklusjonen er at Utleier har lov å gjøre dette, så lenge leietaker har fått/får varsel 6 mnd i forkant og at leia ikke blir uforholdsmessig høy. Men hva som er riktig pris er vanskelig og si noe om uten og vite mer om leilighet og området den ligger i. Mitt råd er å vente til du vet hva prisen blir og ta det der i fra.

Ja! Jeg har lest meg godt gjennom den der, og også gjennom hva Boligbygg gjør rent praktisk. Ser at de benytter gjengs pris på sine kommunale leiligheter, og visstnok har gjort det en stund. Kan liksom ikke helt se for meg at de holder på med noe snusk. De forholder seg da også ut fra leie ut fra område, størrelse etc. Denne personen ble nok litt fortvilt og gjorde kanskje saken større enn den var. Går ut fra at bostøtten øker i takt med leieøkning, så jeg krysser fingrene for at det ordner seg!

Takk for svar! :)

TrillTrall 03-05-13 10:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1440859)
Mener å huske at det var en eller annen her i tråden som ville ha deksel til mobilen med polkadotter??

Vel jeg fant nettopp flere silikondeksel til min Samsung Galaxy S4 med prikker på My Trendy Phone. Er jo ikke urimelig om de har til andre modeller også. Har bestilt herifra før, uten problem med grei leveringstid, ,men mener og huske at de har 200 kr grensen for toll siden de sender fra utlandet. Finner garantert billigere fra Ebay, men de jeg har funnet der er av elendig kvalitet og det er ikke alltid at de passer til tlf med tanke på div åpninger og sånt.

Det var meg og jeg fant dessverre ingen som passer til min LG Optimus 500 der heller. :( Men takk for forsøket! :)

Lillemy71 03-05-13 10:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1440873)
Det var meg og jeg fant dessverre ingen som passer til min LG Optimus 500 der heller. :( Men takk for forsøket! :)

Ny tlf er løsningen da :D

Jeg sitter og gleder meg som en liten unge til jeg får (Sams)ungen min, i mellomtiden bestiller jeg tilbehør som jeg overhodet ikke trenger, gadgets freak som jeg er :D Pimp my phone :D

Lillemy71 03-05-13 10:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1440861)
Ja! Jeg har lest meg godt gjennom den der, og også gjennom hva Boligbygg gjør rent praktisk. Ser at de benytter gjengs pris på sine kommunale leiligheter, og visstnok har gjort det en stund. Kan liksom ikke helt se for meg at de holder på med noe snusk. De forholder seg da også ut fra leie ut fra område, størrelse etc. Denne personen ble nok litt fortvilt og gjorde kanskje saken større enn den var. Går ut fra at bostøtten øker i takt med leieøkning, så jeg krysser fingrene for at det ordner seg!

Takk for svar! :)

Ja, bostøtten skal jo reguleres etter inntekt og leiepris så den økes nok når alle formaliteter er i orden.

Photobscura 03-05-13 10:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1440889)
Ja, bostøtten skal jo reguleres etter inntekt og leiepris så den økes nok når alle formaliteter er i orden.

Ja! Prøver å hjelpe vedkommende som per nå nok er litt overveldet ... :o Problemet er dersom husleien øker over grensa for bostøtte. For enslige beboere Oslo er den rett i underkant av 7000 kr i måneden. Noe som i realiteten ikke er spesielt realistisk, gitt boligprisene her i byen. :cool: Skulle liksom tro at kommunale boliger tar høyde for dette, men ...

Men hva angår mobiltelefoner, hva tror folket om denne? Prisen er jo relativt snill, og jeg har lest en rekke anmeldelser som gir den tommel opp. :)

vaskeklut 03-05-13 11:13

photo: jeg gir den også tommel opp!

Photobscura 03-05-13 11:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1440894)
photo: jeg gir den også tommel opp!

Kool! Da er den bokmerket inntil pengefeen kommer og drysser økonomisk overskudd på meg! :D

vaskeklut 03-05-13 11:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1440895)
Kool! Da er den bokmerket inntil pengefeen kommer og drysser økonomisk overskudd på meg! :D

cool :cool: i mellomtiden kan du ebaye deg fram til noe slik som dette.
har skjønt at du trenger det :D

Photobscura 03-05-13 11:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1440901)
cool :cool: i mellomtiden kan du ebaye deg fram til noe slik som dette.
har skjønt at du trenger det :D

Ja, hva tror du jeg her gjort de siste femten minuttene i stedet for å lese om Hume? :p Seh!

vaskeklut 03-05-13 11:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1440903)
Ja, hva tror du jeg her gjort de siste femten minuttene i stedet for å lese om Hume? :p Seh!

Hahaha, det der var så fugly at det var kult :D Selv har jeg et med sebramønster og et sjokkrosa med sommerfugler :o (egentlig har jeg mange, men det er en annen historie)

Kitt 03-05-13 11:52

eBay- spørsmål: blir det egen porto på hver eneste ting man bestiller, eller slås det på noen måte sammen til slutt når det er fra samme selger?
Er jo helt vilt å betale 40,- i porto for hver brødform man bestiller......

nellie 03-05-13 11:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1440905)
eBay- spørsmål: blir det egen porto på hver eneste ting man bestiller, eller slås det på noen måte sammen til slutt når det er fra samme selger?

Det er noe du må spørre selgeren om. Er ikke noe fast greie på det.

Photobscura 03-05-13 11:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1440904)
Hahaha, det der var så fugly at det var kult :D Selv har jeg et med sebramønster og et sjokkrosa med sommerfugler :o (egentlig har jeg mange, men det er en annen historie)

I know! :D Var andre langt finere leopardmønstra deksler der, men de var jo ikke i gummi/silikon, og da er noe av poenget borte. :o Jeg er uforbederlig leopoliker! Det meste i klesskapet mitt som ikke er svart, er i leopardmønster. :hearts:

Ziltoidia 03-05-13 12:05

Det er nesten så det er synd at du ikke skaffer deg en iphone... for de har noen helt herrrrlige grelle ipod-cases på etsy. Fyttikatta! :p

Photobscura 03-05-13 12:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1440913)
Det er nesten så det er synd at du ikke skaffer deg en iphone... for de har noen helt herrrrlige grelle ipod-cases på etsy. Fyttikatta! :p

Haha! Det er ikke synd i det hele tatt! Får skabb på sjela bare av tanken på å eie et apple-produkt. Fysjameg! :p (Ikke til forkleinelse for andre som eier en iphone, bare min subjektive mening. ;))

TrillTrall 03-05-13 12:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1440888)
Ny tlf er løsningen da :D

Jeg sitter og gleder meg som en liten unge til jeg får (Sams)ungen min, i mellomtiden bestiller jeg tilbehør som jeg overhodet ikke trenger, gadgets freak som jeg er :D Pimp my phone :D

Nah - denne funker helt fint som den gjør så da får jeg ha den en stund til. :) Det er nok bruk-og-kast som det er.

Lillemy71 03-05-13 12:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1440917)
Nah - denne funker helt fint som den gjør så da får jeg ha den en stund til. :) Det er nok bruk-og-kast som det er.

Jeg ser den. Har selv en Samsung S2 nå og den har funka som bare det, men nå er batteriet dårlig og det er ting som begynner å fuske å da må man ha ny og siden jobben betaler tar jeg det beste :D De betaler ikke for tilbehør da og jeg vil ha rosa tlf bare for å provosere alle mannfolka jeg jobber med :D

Ziltoidia 03-05-13 12:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1440916)
Haha! Det er ikke synd i det hele tatt! Får skabb på sjela bare av tanken på å eie et apple-produkt. Fysjameg! :p (Ikke til forkleinelse for andre som eier en iphone, bare min subjektive mening. ;))

Haha, det var med tanke på de grelle dekslene altså. :p Er ikke mye begistret for Appledingser selv. (bortsett fra den klassiske ipoden, men det er mest pga manglende bedre produkter :\ )

Photobscura 03-05-13 12:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1440919)
Haha, det var med tanke på de grelle dekslene altså. :p Er ikke mye begistret for Appledingser selv. (bortsett fra den klassiske ipoden, men det er mest pga manglende bedre produkter :\ )

Ser det er mer enn nok av grelle deksler for den Samsung-telefonen også. :D Nå har ikke jeg noe behov for mer enn et deksel, da. Ser liksom ikke for meg at jeg skal ha flere og bytte, da kommer jeg bare til å bli forvirra. :cool:

smgj 03-05-13 13:15

Sitat:

Se på portoen - vanligvis er det oppgitt for én ting og i tillegg for "additional items".
Alternativt må du bare finne en selger som opererer med lavere portosatser.

Dietta 04-05-13 09:37

Sitat:

I stedet for å trykke "kjøp nå", kan du putte varen i handlekurven, og fortsette å handle. Når du har alt du skal ha i kurven, så sender du en mail til kjøperen spør om det er mulig å samshipe det, til lavere porto. Det har funket bra for meg. Selgeren endrer da "fakturaen", og så går du inn og betaler i etterkant :smile:

Dilly 04-05-13 20:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1441053)
I stedet for å trykke "kjøp nå", kan du putte varen i handlekurven, og fortsette å handle. Når du har alt du skal ha i kurven, så sender du en mail til kjøperen spør om det er mulig å samshipe det, til lavere porto. Det har funket bra for meg. Selgeren endrer da "fakturaen", og så går du inn og betaler i etterkant :smile:

Det har jeg aldri skjønt :o

Kitt 04-05-13 21:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1441053)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1441120)

Tenkte det var noe sånt, men syns likevel det er et litt dumt system! Skal prøve meg neste gang, da. Fikk jo en selger til å sende til Norge selv om h*n egentig ikke gjorde det! Ble dyrt, men håper det er verdt det når Snuppa får One Direction elektrisk tannbørste og tannkrem til bursdagen om 3 uker!:)

Dietta 05-05-13 09:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1441120)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1441134)
Tenkte det var noe sånt, men syns likevel det er et litt dumt system! Skal prøve meg neste gang, da. Fikk jo en selger til å sende til Norge selv om h*n egentig ikke gjorde det! Ble dyrt, men håper det er verdt det når Snuppa får One Direction elektrisk tannbørste og tannkrem til bursdagen om 3 uker!:)

Ikke dårlig at denne gamle damen kunne tipse om "data-netting", for egentlig er jeg håpløs når det gjelder slikt.
Akkurat som deg Kitt, har jeg også handlet av selgere som egentlig ikke har Norge på lista :)
Hvis du skal ha flere av samme ting (samme artikkelnummer), så trykk Kjøp-knappen, men send mail om selger kan oppdatere til riktig antall og legge på porto, så betaler du når dette er gjort. Da behøver du ikke ta veien om handlekurven, siden det er flere antall av samme vare.

Mitt inntrykk er at selgerene er veldig kjappe med å svare og å korrigere faktura :)

Cyan 05-05-13 15:28

Søndagsåpen matbutikk langs Rv4 så nærme Stovner som mulig? Er straks på Gran nå så håper noen vet det og svarer i løpet av 30 minutters tid ;)

Cyan 05-05-13 15:42

Klaske panne! Butikken i borettslaget vårt har jo søndagsåpent :lol:

Kanskje 05-05-13 15:47

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg har pleid å bestille en del tøy fra Ellos, da jeg var på det største og hadde problemer med å få klær i butikk. Nå er jeg imidlertid krympet litt, selv om jeg fremdeles er stor. Det jeg lurer på er om det finnes andre ok nettbutikker å handle klær fra hvor det ikke er så dyrt, og hvor det er lett å bestille, evt sende varer i retur. Har vært borti Cellbes og Castaluna, men ser der er det en del samme varer som på ellos.
Kombinasjonen lite budsjett, og lyst på sommer klær er ikke så grei alltid, men tenkte nå se om jeg kunne finne noe likevel :-)

Carisma 05-05-13 19:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1441218)
Klaske panne! Butikken i borettslaget vårt har jo søndagsåpent :lol:

Litt seint, men sånn til seinere så er det Kiwi på Gran, Bunnpris på Roa og Bunnpris på Holum Skog (gjelleråsen)

Cyan 06-05-13 13:20

Takk Carisma. Kjekt å vite :)

Hvilken skritteller bør jeg kjøpe? Den trenger ikke å gjøre noe annet enn å telle skritt (jeg driter i kilometer, kaloriforbruk og sånn), men den må være mest mulig nøyaktig. Fant ingen nyere tester ved et kjapt googlesøk ...

Furine 06-05-13 13:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1441355)
Takk Carisma. Kjekt å vite :)

Hvilken skritteller bør jeg kjøpe? Den trenger ikke å gjøre noe annet enn å telle skritt (jeg driter i kilometer, kaloriforbruk og sånn), men den må være mest mulig nøyaktig. Fant ingen nyere tester ved et kjapt googlesøk ...

Sjekk ut Omron sine, denne kanskje? Dei er lydlause (eg får noia av slike som tikkar)

Cyan 06-05-13 13:50

Jeg hadde forsåvidt en omron walking style II før som jeg var veldig fornøyd med bortsett fra at displayet ble ødelagt etter et par måneder (tallene forsvant gradvis). Men den var i hvert fall ganske nøyaktig. Fikk ikke bytta den fordi de var tomme på lager (fikk bare igjen pengene), og har ikke kjøpt samne igjen fordi jeg tenkte displayet kunne være en svakhet ... Men kanskje det bare var jeg som fikk et mandagsprodukt :o

Furine 06-05-13 14:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1441365)
Jeg hadde forsåvidt en omron walking style II før som jeg var veldig fornøyd med bortsett fra at displayet ble ødelagt etter et par måneder (tallene forsvant gradvis). Men den var i hvert fall ganske nøyaktig. Fikk ikke bytta den fordi de var tomme på lager (fikk bare igjen pengene), og har ikke kjøpt samne igjen fordi jeg tenkte displayet kunne være en svakhet ... Men kanskje det bare var jeg som fikk et mandagsprodukt :o

Mogleg du fekk eit mandagsprodukt, ja. Min har halde bra, mannen sin vart til og med vaska i vaskemaskin og overlevde. Men kanskje verdt å teste III'aren?

Cyan 06-05-13 14:37

Har bestilt III nå :) Var jo så fornøyd med den forrige inntil displayet røyk.

TrillTrall 06-05-13 15:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1441372)
Har bestilt III nå :) Var jo så fornøyd med den forrige inntil displayet røyk.

Jeg hadde en omron jeg slett ikke var fornøyd med, jeg kontrolltelte skritt og den telte knapt halvparten av de skrittene jeg faktisk gikk! Måtte trå temmelig hardt for at den skulle telle. Nå har jeg denne:

http://www.skritteller.no/products/s...ller-3d-sensor

og bortsett fra at memoryfunksjonen sluttet å virke etter en tid så er jeg fornøyd med den - den teller i alle fall alle skrittene jeg tar!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35.