Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Marella77 08-01-12 18:16

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1278972)
Er det gluten i soya da? Gluten er jo det som holder en deig sammen, fiberhusk også forsåvidt.

Men det er gluten i mandelmelet, er det ikke?

Marella77 08-01-12 18:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1279051)
Gluten er et protein som finnes i de vanlige kornsortene, særlig i hvete, og som gjør at deigen blir elastisk. Glutenmel hjelper deg å få god konsistens på dine brød selv om de er svært grove.

Næringsinnhild Glutenmel pr 100 gr:
karbohydrater 20 gr
proteiner 75 gr

1 ts på 5 gr med glutenmel inneholder 1 gr karbohydrater, og hele 3,8 gr proteiner.

Det gjør det ypperlig til å bruke i frokostpannekaker eller vaffelrøre for å få det til å henge bedre sammen, samtidig som det øker proteininntaket betraktelig!

Men er det sunt?

Ja, er det sunt? hm... ikke lett dette...

Rin 08-01-12 18:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1279418)

Nei, mandelmel er bare mandler, med mindre noe annet er oppgitt?

Marella77 08-01-12 18:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1279423)

hm... så da har ikke fiberhusken noen effekt eller? Enn de som har glutenallergi, får de aldri brød som hever seg de da?

Kitt 08-01-12 18:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1279418)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1279423)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1279438)
hm... så da har ikke fiberhusken noen effekt eller? Enn de som har glutenallergi, får de aldri brød som hever seg de da?

Gluten finnes bare i enkelte kornsorter, ikke nøtter etc. Fiberhusk inneholder ikke gluten, men andre ting som KAN få baksten til å oppføre seg som om den inneholder gluten! :)

Marella77 09-01-12 14:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1279443)
Gluten finnes bare i enkelte kornsorter, ikke nøtter etc. Fiberhusk inneholder ikke gluten, men andre ting som KAN få baksten til å oppføre seg som om den inneholder gluten! :)

Så da gjør det ikke noe om det ikke er gluten i melet når man bruker fiberhusk da? Og hvordan vet man hvor mye fiberhusk man trenger?

Gjør den at deigen hever?

Takk for svar forresten Kitt :)

Kitt 09-01-12 15:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1279960)
Så da gjør det ikke noe om det ikke er gluten i melet når man bruker fiberhusk da? Og hvordan vet man hvor mye fiberhusk man trenger?

Gjør den at deigen hever?

Takk for svar forresten Kitt :)

Her kan du lese mer om Fiberhusk!
På esken min står det at 300g holder til 60 formbrød!

smgj 09-01-12 15:36

Gluten (som regel fra hvetemel) brukes i mange ting for å oppnå ulike ting. Derfor må man som regel se på hver enkelt oppskrift hvordan man må erstatte det glutenholdige elementet (igjen som regel hvetemel, rug-, bygg- eller spelt) for å opppnå riktig resultat.

F.eks i gjærdeiger danner glutenet "lommene" som gjæret hever inni, i en hvit saus gir glutenet "seighet" og i en mørdeig blir det til en karakteristisk sprøhet. Og i mange oppskrifter brukes det som basis bare fordi hvetemel er det melet vi har lett tilgjengelig i større mengder.

Så det er nok lettere å svare om du har oppskriften...
Og så kommer det an på hva som er viktig for deg - å unngå gluten, eller å unngå karbohydratene fra stivelsen som kommer sammen med glutenet når det er hvetemel som brukes. (For min del er det mye viktigere å unngå gluten enn å unngå stivelse, så jeg bruker gjerne glutenfri melblanding for å erstatte hvetemel en sjelden gang. Men den inneholder altså en del karbohydrater i form av stivelse. )

Cyan 09-01-12 15:58

Dæven ka dokk veit! :D

Hilsen ei som aldri har tenkt over hva gluten er godt eller ikke godt for :)

Marella77 09-01-12 16:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1279999)
Her kan du lese mer om Fiberhusk!
På esken min står det at 300g holder til 60 formbrød!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1280006)
Gluten (som regel fra hvetemel) brukes i mange ting for å oppnå ulike ting. Derfor må man som regel se på hver enkelt oppskrift hvordan man må erstatte det glutenholdige elementet (igjen som regel hvetemel, rug-, bygg- eller spelt) for å opppnå riktig resultat.

F.eks i gjærdeiger danner glutenet "lommene" som gjæret hever inni, i en hvit saus gir glutenet "seighet" og i en mørdeig blir det til en karakteristisk sprøhet. Og i mange oppskrifter brukes det som basis bare fordi hvetemel er det melet vi har lett tilgjengelig i større mengder.

Så det er nok lettere å svare om du har oppskriften...
Og så kommer det an på hva som er viktig for deg - å unngå gluten, eller å unngå karbohydratene fra stivelsen som kommer sammen med glutenet når det er hvetemel som brukes. (For min del er det mye viktigere å unngå gluten enn å unngå stivelse, så jeg bruker gjerne glutenfri melblanding for å erstatte hvetemel en sjelden gang. Men den inneholder altså en del karbohydrater i form av stivelse. )

Tuuuusen takk!!! :) :) :)

Kanutten 09-01-12 22:01

Hvordan ville dere ha gjort det med kranser/blomster til graven og dødsannonse?? Sorry spørsmålet...

Men jeg ble litt satt ut da jeg ble nevt og ikke ungene mine i dødsannonsen.
Ungene mine har kjent svigermor i ti år og jeg har jo sett at det ofte er vanlig å skrive navn nederst uten slektskap.

Svigerinna mi og sambo har heller ikke planlagt at ungene mine skal være med på noen blomster. Bare jeg... Men, jeg er MEG og UNGENE! Teit ting å krangle om, men det er jo slik det er! Jeg har sagt klart ifra til mamma og pappa at når hvis atte de dør før meg så skal det være en egen linje for stebarn/stebarnebarn/de som var MED familien...

Teit at jeg skal henge meg oppi sånt.... :mad:

Carisma 09-01-12 22:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1280219)
Hvordan ville dere ha gjort det med kranser/blomster til graven og dødsannonse?? Sorry spørsmålet...

Ungene mine har kjent svigermor i ti år og jeg har jo sett at det ofte er vanlig å skrive navn nederst uten slektskap.

Svigerinna mi og sambo har heller ikke planlagt at ungene mine skal være med på noen blomster. Bare jeg... Men, jeg er MEG og UNGENE! Teit ting å krangle om, men det er jo slik det er! Jeg har sagt klart ifra til mamma og pappa at når hvis atte de dør før meg så skal det være en egen linje for stebarn/stebarnebarn/de som var MED familien...

Jeg har sett mange ganger at ny famile har sin egen dødannonse. Evt tantunger o.l som ikke er med i hovedannonse. Og jeg syns ungene dine skal ha sin egen krans eller bårebukett. Svigerinna kan jo ikke bestemme hvor mange kranser det skal være, ofte dukker det opp i kirka fra de mest uventede holde.

langaard 09-01-12 22:09

Sitat:

Nei, jeg synes ikke det er teit, Kanutten! Det burde da være en selvfølge at barna dine var nevnt i dødsannonsen! Det er sårt når noe sånt skjer:klem:

Nerthus 09-01-12 22:15

Ordne krans og blomster som du vil du kanutten - det er ikke alle som klarer og tenke så stort i alle situasjoner!

Rist det av deg, og gjør det som føles rett i hjertet ditt slik at du ikke blir gående og føle på dette i ettertid. :klem:

TrillTrall 09-01-12 22:18

Sitat:

Da kjøper du en egen krans fra ungene, et sånt lite blomsterhjerte er vanlig fra barn har jeg sett, de er nydelige! At de ikke ble med i dødsannonsen får du bare svelge i deg og ikke lage noe oppstyr om, synes jeg.

Kanutten 09-01-12 22:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1280236)
Da kjøper du en egen krans fra ungene, et sånt lite blomsterhjerte er vanlig fra barn har jeg sett, de er nydelige! At de ikke ble med i dødsannonsen får du bare svelge i deg og ikke lage noe oppstyr om, synes jeg.

JEG synes at det burde komme et nytt tegn i dødsannonsene! Hva er grensen for hvor mange år et eldre par skal ha kjent sine stebarnebarn før at de kan være med som familie???

Hvis det i dødsannonsen kan stå under barnabarn Fredrik+ kan jo det bety at det er et bonusbarnebarn. Det ER jo blitt slik at familie ER IKKE HVA DET VAR.

Dietta 09-01-12 22:41

Sitat:

Det er ikke teit å henge seg opp i sånt Kanutten. Det er jo nettopp i slike situasjoner man er ekstra sårbar, og da merkes det godt når noen blir utelatt. Synes du skal gjøre som flere har foreslått allerede. Ha en egen krans eller bårebukett fra dine barn, og drit i svigerinna !!!!

TrillTrall 09-01-12 22:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1280244)
JEG synes at det burde komme et nytt tegn i dødsannonsene! Hva er grensen for hvor mange år et eldre par skal ha kjent sine stebarnebarn før at de kan være med som familie???

Hvis det i dødsannonsen kan stå under barnabarn Fredrik+ kan jo det bety at det er et bonusbarnebarn. Det ER jo blitt slik at familie ER IKKE HVA DET VAR.

Bare for å ha sagt det - jeg synes selvfølgelig at dine barn også burde stått i dødsannonsen! Men det bør du nesten ta opp med samboeren din, regner med at han og søstra sammen forfattet dødsannonsen sammen med begravelsesbyrået? Det var sånn det ble gjort da min mor døde i alle fall.

Har forøvrig hørt om et tilfelle der det ble satt inn to dødsannonser, en fra barn og barnebarn og en fra samboer og katta... Ikke helt gode forhold der i "storfamilien" kan man trygt si.

Lava 10-01-12 00:38

Sitat:

Det er leit at barna dine ikke ble nevnt, du burde ha blitt spurt/varslet før annonsen kom på trykk.
Ang krans og blomster. Jeg var nylig skilt fra min mann da han døde. Vi gav stor krans fra ungene, og jeg gav egen bårebukett fra meg med enkle ord. Jeg ville takke for årene vi hadde sammen, men ville ikke gjøre noe oppstuss på dagen. Jeg var forøvrig sammen med ungene våre på første rad i kriken, og ved graven. Det var mest for ungene sin del.
Jeg var ikke nevnt i annonsen, men det hadde jo sin grunn og helt selvfølgelig.

:klem: til deg

Lava 10-01-12 02:21

Er det farlig å bruke en teflongryte som har mistet mye av belegget?
Skulle koke grøt i dag, og oppdaget små svarte prikker i melken.. kan det ha vært belegg som løsnet?
Byttet gryte og lagde ny grøt siden jeg ikke visste hva de prikkene var.

Kan jeg evt bruke gryten til noe i det hele tatt, eller må den kastes?

Anne 10-01-12 08:09

Jeg kasta min etter to sånne opplevelser med en teflonkjele. Udelikat om ikke annet, særlig i blomkålmos:cool: Den blir ikke bedre :nei:

Dietta 10-01-12 08:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1280421)
Er det farlig å bruke en teflongryte som har mistet mye av belegget?
Skulle koke grøt i dag, og oppdaget små svarte prikker i melken.. kan det ha vært belegg som løsnet?
Byttet gryte og lagde ny grøt siden jeg ikke visste hva de prikkene var.

Kan jeg evt bruke gryten til noe i det hele tatt, eller må den kastes?

Mener bestemt at jeg leste noe om det for noen år tilbake. Det ble absolutt anbefalt å kaste kjelene når belegget løsnet. Skal du bruke den videre, ville jeg brukt den til noe som ikke skal i magen.
*tenke, tenke, hva kan det være*

Dietta 10-01-12 08:55

... hvorfor Toro har begynt med en reklame om at "Tørket mat er sund mat". Kan det være at de har nedgang i salget på poseprodukter mon tro ? Ha, ha. Flere og flere lager alt fra bunnen av :ja:

Cyan 10-01-12 09:39

Trenger kiden min på drøyt halvannet år eget pass når vi skal til ytlandet (Tyskland)? I så fall, kan noen fortelle meg hvordan jeg skal klare å få den turbokanonen til å sitte stille lenge nok til å ta et passbilde? :o

Kitt 10-01-12 09:45

Ja, han må ha eget pass, men de er ikke såååå strenge med bildene til de minste!
Husk at dere må være med begge to for å få pass til han!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:16.