Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Dietta 07-01-12 14:38

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1278602)
Det gikk visst bra med potetene!

Så flott. Jeg synes dette er den enkleste og absolutt tryggeste måten å koke mandelpoteter på :)

nellie 07-01-12 14:45

Er det "normalt" at barn får en skikkelig vannskrekkperiode? Uten at noe skremmende har skjedd i forbindelse med vann? Snuppa er LIVREDD for å få vann over hodet her, helt plutselig. Går helt fint å bade, men vann ovenifra er helt uaktuelt. Hun HOPPER ut av badekaret og rømmer åstedet. Har ikke fått vasket håret hennes på flere måneder.:p

Yrla 07-01-12 15:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1278623)
Er det "normalt" at barn får en skikkelig vannskrekkperiode? Uten at noe skremmende har skjedd i forbindelse med vann? Snuppa er LIVREDD for å få vann over hodet her, helt plutselig. Går helt fint å bade, men vann ovenifra er helt uaktuelt. Hun HOPPER ut av badekaret og rømmer åstedet. Har ikke fått vasket håret hennes på flere måneder.:p

Har du forsøkt å si at hun kan holde hånddusjen selv?

nellie 07-01-12 15:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1278634)
Har du forsøkt å si at hun kan holde hånddusjen selv?

Nei.. Kan prøve på det!:)

Photobscura 07-01-12 15:16

Her ble til og med skallet spist, så jeg tror det funka! :)

nellie 07-01-12 15:19

Jeg har hverken kokt eller spist ei potet uten skall, i mitt liv..

Yrla 07-01-12 15:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1278635)
Nei.. Kan prøve på det!:)

Sønnen min har også vannskrekk og det funka på han. Og så lovte jeg å være veldig forsiktig. Begynte å dusje i nakken hans med dusjen helt nærme og med ikke sterk stråle. Da roet han seg. Nå synes han endelig, etter et år, at det er deilig å dusje. Jeg har dusjer han kun to ganger i uka fordi han ikke har likt å dusje. Et kompromiss altså. Han bøyer hodet godt ned så han ikke får masse vann i ansiktet fordi det er det han liker minst. Han synes det er for skummelt å legge hodet bakover. En tørr klut han kan beskytte ansiktet med når jeg dusjer oppå og foran er også en støtte for han. Du kan lokke med å gi bort noe hun liker i begynnelsen. En sjokoladebit, en liten leke etc.

Yrla 07-01-12 15:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1278643)
Jeg har hverken kokt eller spist ei potet uten skall, i mitt liv..

He he, samme her. Mamma kalte meg lat da jeg ikke ville ta av skrellet alltid, men jeg likte den ekstra smaken skallet gav. Hun trodde meg aldri:) Det var jeg som var sunn og lur, ikke hun;)

Photobscura 07-01-12 15:33

Jeg liker virkelig ikke poteter, om det så er med eller uten skall ... :p

nellie 07-01-12 15:35

Det er i skallet smaken ligger, ja! Men det er vel bankers å koke uten, hvis man skal lage til andre.

vimsen85 07-01-12 15:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1278656)
Jeg liker virkelig ikke poteter, om det så er med eller uten skall ... :p

Liker heller ikke poteter. Syns det er så godt å ha lov å spise middagen uten potetene. Til julemiddagen måtte mamma koke poteter fordi brødrene mine ville ha (hele familien er egentlig lavkarbere) og jeg var overlykkelig at jeg slapp de ;)

TrillTrall 07-01-12 16:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1278623)

En vaskeklut foran ansiktet/øynen og bøy hodet bakover og lat som hun ser opp i taket. Da får hun ikke vann i ansiktet i alle fall.

langaard 07-01-12 16:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1278678)
En vaskeklut foran ansiktet/øynen og bøy hodet bakover og lat som hun ser opp i taket. Da får hun ikke vann i ansiktet i alle fall.

Poden min, fikk ha svømmebriller på:)

TrillTrall 07-01-12 16:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1278679)

Det var lurt! La ungen plukke ut et par selv så man er sikker på at de faller i smak. :)

Yrla 07-01-12 16:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1278679)

Nydelig! Sønnen min synes de jeg har er gøyale å ha på ,det skal jeg prøve.

nellie 07-01-12 16:48

Hvis vi hadde sett det komme, så kunne vi begynt med klut foran øynene. Men det kom plutselig fra en dag til en annen og nå er det ikke snakk om, selv med klut foran.

Jeg har vannskrekk.com og hater selv å få vann i ansiktet, så det er faren som tar seg av badingen, sånn at hun ikke skal merke min skrekk.

Får prøve å ta småååå steg.:)

Takk for tips!:klem:

Lava 07-01-12 16:51

Da mine små ikke lenger likte å vaske håret, hang jeg opp ett speil på veggen over badekaret, så fikk de se, og lage, gøyale frisyrer med skummet i shampoen. Da gikk det mye lettere. Også klut foran øynene, og hodet godt bakover.
Evt skylle håret med en liten bøtte eller lignende. :ja:

dumidalia 07-01-12 18:06

Mini her hadde også en lengre periode med vannskrekk. Det eneste som var godkjent var en liten bøtte som det kom en urepitteliten stråle ut av. Da fikk vi vaske håret, noen ganger. Vi prøvde det meste, men det endte alltid med hyl og skrik. Vi begynte å dusje sammen med han, han fikk holde dusjen og dusje oss, også i ansiktet, og etterhvert virket det som han skjønte at det ikke var farlig. Klut foran ansiktet har vi "alltid" brukt, så det var det ingen hjelp i. Han var ca 2 år da det gikk over.

Supera 07-01-12 21:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1278272)
Okei. Er stripsene like dyre i en gratis måler som i en som koster penger? har jo sett målere som koster 700 kr. Hvor får man en gratis?

Jeg fant for ca to år siden, men jeg finner ikke nå... Med mindre man har diabetes da. Oss uten diabetes får ikke lenger gratis blodsukkermåler. Har du en diabetiker du kan alliere deg med? :geip: Stripsene husker jeg ikke hva kostet. Men det kostet noen kroner per strips.

Marella77 07-01-12 22:06

Sp.mål: Jeg skal bake, og det står 4 ss glutenmel i oppskriften... Kan jeg bruke Soyamel isteden?

Bonitta 07-01-12 23:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1278908)
Sp.mål: Jeg skal bake, og det står 4 ss glutenmel i oppskriften... Kan jeg bruke Soyamel isteden?

Ja, det kan du nok.
Jeg bytter stadig ut ingredienser selv, og det funker bra.
Her er det bare snakk om 4 ss, så det er svært lite ;)

Marella77 07-01-12 23:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bonitta (Innlegg 1278943)
Ja, det kan du nok.
Jeg bytter stadig ut ingredienser selv, og det funker bra.
Her er det bare snakk om 4 ss, så det er svært lite ;)

Takk for svar! Skulle ønske at et kun fantes en type, så det ikke var noen tvil... Jeg blir forvirret av alle disse type melene... Men jeg blir vel kjent med de etterhvert ;)

TrillTrall 07-01-12 23:35

Sitat:

Er det gluten i soya da? Gluten er jo det som holder en deig sammen, fiberhusk også forsåvidt.

Marella77 08-01-12 01:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1278972)
Er det gluten i soya da? Gluten er jo det som holder en deig sammen, fiberhusk også forsåvidt.

nei, ikke gluten...

Yrla 08-01-12 02:04

Sitat:

Gluten er et protein som finnes i de vanlige kornsortene, særlig i hvete, og som gjør at deigen blir elastisk. Glutenmel hjelper deg å få god konsistens på dine brød selv om de er svært grove.

Næringsinnhild Glutenmel pr 100 gr:
karbohydrater 20 gr
proteiner 75 gr

1 ts på 5 gr med glutenmel inneholder 1 gr karbohydrater, og hele 3,8 gr proteiner.

Det gjør det ypperlig til å bruke i frokostpannekaker eller vaffelrøre for å få det til å henge bedre sammen, samtidig som det øker proteininntaket betraktelig!

Men er det sunt?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:48.