Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Dietta 24-04-13 23:22

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1439351)
tips til et greit middel til oppvaskmaskin? får min første maskin til uka, og imorra skal jeg en tur innom hos søta bror.. og vet av erfaring at det ikke er alltid det dyreste som er best eller at billig er dårlig.. men oppvaskmaskinsåpe kan jeg lite om...

Jeg sverger til Sun......synes det er best :)
(Prøvde en gang det fra First Price, og da hang fettet fortsatt fast)

Carisma 24-04-13 23:22

Sitat:

tips til et greit middel til oppvaskmaskin? får min første maskin til uka, og imorra skal jeg en tur innom hos søta bror.. og vet av erfaring at det ikke er alltid det dyreste som er best eller at billig er dårlig.. men oppvaskmaskinsåpe kan jeg lite om...

Sun tabletter. Den enkle typen, ikke den med masse fancy power-greier. Du finner store pakninger billig på Rusta.
(når deg gjelder vaksemidler generelt er billig dårlig... Mye fordi de hovedsaklig består av vann)

Rin 25-04-13 06:17

Sitat:

Yes Platinum! Har ikke brukt annet siden jeg først fikk tips om det - vasker merkbart bedre enn både Sun og Finish. Ofte dyrt, men Rema har det billig. Aner ikke hvordan svenske priser er.

smgj 25-04-13 08:09

Om pris er vesentlig så er det billigere pr vask å kjøpe pulver i stedet for tabletter - OM man følger doseringen. Vi bruker sun pulver og er godt fornøyd med det.
Vær obs på om du har hardt eller surt vann. Har du hardt vann (høy pH) må du kjøre oppvaskmaskin-salt innimellom for å fjerne kalkavleiringer.
Velger du å bruke pulver så er glansmiddelet vesentlig for å få tørket glass jevnt. :)

Ellers er det forskjell på oppvaskmaskiner og oppvaskmaskiner. Og hvor mye man skyller koppene før man setter dem inn. Skyller man godt trenger man naturlig nok mindre vaskemiddel og lavere varme på vasken. ;) Så man må prøve seg fram.

Og gratulerer!

Anne 25-04-13 10:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1439355)
Jeg sverger til Sun......synes det er best :)
(Prøvde en gang det fra First Price, og da hang fettet fortsatt fast)

Jeg sverger også til Sun...i pulverform. Kjøper stor "kanne" i Sverige. Koster ikke stort mer enn en liten boks i Norge.

TrillTrall 25-04-13 10:32

Sitat:

Jeg har brukt mye forskjellig og må innrømme at jeg ikke merker noen som helst forskjell så jeg holder meg til billigmerkene. Har brukt både Finish, Sun og flere andre, akkurat nå har jeg ett som begynner på A (husker ikke navnet) og jeg synes alt er like rent uansett. Men jeg skyller ting og tang ganske godt før jeg setter det inn i maskina da og det blir sjeldent stående i dagesvis før jeg kjører en maskin liksom. Er det mye og inntørkede matrester så er det klart det krever mer.

Gerd 25-04-13 10:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1439385)
Jeg sverger også til Sun...i pulverform. Kjøper stor "kanne" i Sverige. Koster ikke stort mer enn en liten boks i Norge.

Sun her også. Iflg. en som reparerte min maskin etter jeg hadde brukt billigmerke ei stund, så er Sun den eneste som har et middel i seg som gjør at det ikke samler seg dritt/møkk/avleiringer i rørene/slangene inni maskina og tetter.

Sanney 25-04-13 15:38

det ble sun på meg. sånn megabox med 105 tabletter til 89 svenske. samme pris på rusta og maximat forøvrig. men jeg får jo sånn liten benkoppvask. så da må jeg vel dele tabletten i to, siden jeg har "halv" maskin. sånn glansmiddel kjøpte jeg ikke da jeg ikke har peil, men det kan jeg jo kjøpe her.

elien 25-04-13 15:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1439360)
Yes Platinum! Har ikke brukt annet siden jeg først fikk tips om det - vasker merkbart bedre enn både Sun og Finish. Ofte dyrt, men Rema har det billig. Aner ikke hvordan svenske priser er.

Helt enig om denne er best;)
På en god nr 2 er Finish

Å når det gjelder skyllemiddel, så blir det minst "tørkeflekker"
med Finish sin:p

Dietta 26-04-13 12:13

Trenger ide til garn:

Skal hekle et pledd, og skal bruke garn som er ganske tykt. Dvs, mellom 60 m og 75 m pr. 50 g.
Sparkjøp har Gullgarn, men det er litt for tykt ( 55 m pr. 50 g).
Jeg er ikke kjent med hva som finner på Nille, Europris, Rema etc.
Noen som kan hjelpe ?

Og ja, det må være superwash, kan godt være akrylblanding og skal ikke være altfor dyrt :o

Photobscura 26-04-13 18:31

Noen som er i stand til å være bittelitt objektive hva angår mobiltelefoner? :p

Jeg innser at mobilen min (Sony Ericsson) begynner å synge på siste verset. Det er greit, den har holdt ut lenge. Så innser jeg også etter snart to semestre på universitetet at det faktisk er kjekt med en sånn hersens smarttelefon ... Dessuten er det vel ikke så lett å finne en ny telefon som ikke er sånn smart, heller.

Så. Jeg har gitt meg selv til høsten for å finne en sånn greie. Jeg har kjempeliten peiling på hvordan de egentlig fungerer på alle områder, men jeg har noen få krav/ønsker, og håper noen kan komme med noen gode tips om hvilken telefon som kan være adekvat for mitt vedkommende. :)

- Det skal under ingen omstendigheter være en iphone - så er det rydda av veien. :p
- Den skal ikke være for dyr, helst under 2000 kr (uten abonnement)
- Den skal ikke være for stor og uhåndterlig, men passe godt å hånda
- Jeg trenger den til normalt bruk, samt det praktiske med å kunne sjekke ting på nettet, som endringer i timeplan, rutetider med trikken etc. Så den behøver absolutt ikke å være særlig hi tec og fancy
- Skjermen bør ikke så lett knuses ... jeg er litt slepphendt og klønete ... :o
- Den bør ha bra batterikapasitet
- Og gjerne ikke være i hvit eller sølv eller andre teite farger som ikke er svart. Haha!

Og så lurer jeg på - kan man stille sånne smarttelefoner til å koble seg på andre tilgjengelige nettverk sånn at man ikke bruker tellerskritt på å være på nett?

Dietta 26-04-13 18:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1439646)

Jeg innser at mobilen min (Sony Ericsson) begynner å synge på siste verset. Det er greit, den har holdt ut lenge. Så innser jeg også etter snart to semestre på universitetet at det faktisk er kjekt med en sånn hersens smarttelefon ... Dessuten er det vel ikke så lett å finne en ny telefon som ikke er sånn smart, heller.

Så. Jeg har gitt meg selv til høsten for å finne en sånn greie. Jeg har kjempeliten peiling på hvordan de egentlig fungerer på alle områder, men jeg har noen få krav/ønsker, og håper noen kan komme med noen gode tips om hvilken telefon som kan være adekvat for mitt vedkommende. :)

- Det skal under ingen omstendigheter være en iphone - så er det rydda av veien. :p
- Jeg trenger den til normalt bruk, samt det praktiske med å kunne sjekke ting på nettet, som endringer i timeplan, rutetider med trikken etc. Så den behøver absolutt ikke å være særlig hi tec og fancy
- Og gjerne ikke være i hvit eller sølv eller andre teite farger som ikke er svart. Haha!

Og så lurer jeg på - kan man stille sånne smarttelefoner til å koble seg på andre tilgjengelige nettverk sånn at man ikke bruker tellerskritt på å være på nett?

Jeg kan ikke svare på så mye av dette (begynner å bli gammal vet du :p), men det går i hvert fall an. Jeg gjør nemlig det med min .
Har en HTC x-one, og er fornøyd med den. (Den er svart ;))

Photobscura 26-04-13 18:45

Tror ikke alderen har så mye å si (ikke at jeg skal påberope meg å være så himla ung, atte), men jeg er håpløst gammeldags når det kommer til sånt noe, og jeg har hatt all mulig motstand mot smarttelefonhysteriet (ev. tilgjengelighetshysteriet) lenge, og har det vel fortsatt. :p
Men hvorfor er du fornøyd med den? Har aldri hørt om den ... :o

Dietta 26-04-13 18:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1439652)
Tror ikke alderen har så mye å si (ikke at jeg skal påberope meg å være så himla ung, atte), men jeg er håpløst gammeldags når det kommer til sånt noe, og jeg har hatt all mulig motstand mot smarttelefonhysteriet (ev. tilgjengelighetshysteriet) lenge, og har det vel fortsatt. :p

Jeg er egentlig fornøyd bare telefonen har godt kamera, lett å tekste med og ellers enkel å bruke. Måtte bytte i fjor sommer, og da ble det en moderne en gitt. Den var ganske dyr, rundt 4000,- tror jeg, men jeg slang med på innkjøpet til gubben på jobben.
Vel, den tar bra bilder, enkelt å tekste, har bluetooth og jeg er ikke avhengig av ledning mellom pc og tlf for å overføre bilder. Det synes jeg er no' herk, så derfor ble det ikke apple. Da jeg kjøpte den, var det den siste utgaven til HTC, uten at det egentlig sier meg så mye.
Har en følelse av at de fleste har apple, men det var noen få ting jeg kunne med HTC og ikke apple som var utslagsgivende for meg.
Er litt "dum" når det gjelder alt sånt, så jeg husker ikke engang lenger hva det var :o

vaskeklut 26-04-13 18:54

Sitat:

- Det skal under ingen omstendigheter være en iphone - så er det rydda av veien. :p Enig.

Heller vanskelig, men om du er fornuftig og tar til takke med en "gammel" modell skal det gå fint. (jeg har dessverre ikke forslag, da jeg hater alle andre enn min :o)
- Jeg trenger den til normalt bruk, samt det praktiske med å kunne sjekke ting på nettet, som endringer i timeplan, rutetider med trikken etc. Så den behøver absolutt ikke å være særlig hi tec og fancy Dette kan du med alle smarttelefoner.
- Skjermen bør ikke så lett knuses ... jeg er litt slepphendt og klønete ... :o Det gjør de, men du kan kjøpe deksel til den som demper støt ved kløning og slepphendting. Deksler kan du få grisebillig (typ 20,-) på ebay. Samme med sånne klistregreier som du har utapå skjermen for å hindre riper.
- Den bør ha bra batterikapasitet LÅLL, dette går vanskelig under kravet om billig fon. Min må lades hver kveld, - men kjærevakrevene, det er bare å stappe lader i den når du legger deg.

it eller sølv eller andre teite farger som ikke er svart. Haha! Kjøp et deksel :cool:

Og så lurer jeg på - kan man stille sånne smarttelefoner til å koble seg på andre tilgjengelige nettverk sånn at man ikke bruker tellerskritt på å være på nett? Ja, dette er veldig mye av poenget med en smartfon.

Sånn :cool: Beklager at jeg ikke har forslag, men her får du i hvertfall noen svar.

Photobscura 26-04-13 19:02

Hehe, takk for mange gode pekere for en smart-n00b. :D

Kan fint ta til takke med en gammel modell, altså. Det er virkelig ikke så farlig til mitt bruk om den er av året eller ei, så lenge den er ny i den forstand at den er ubrukt. :)

Hører mange sier så mye pent om ... Samsung galaxy eller noe?! Bekreftes/dementeres?

TrillTrall 26-04-13 19:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1439652)

På cdon.no har de flere LG-telefoner uten abonnement til under 2000,-. Jeg kjøpte min der for to år siden straks og er veldig fornøyd. Jeg har en LG Optimus 500, men den er sikkert ikke i salg lenger. Det eneste negative er at den er ganske glatt og har glippet ut av hendene mine noen ganger og flakset bortover golvet - problemet ble løst med et silikon-deksel. :)

Jeg bruker den til å ta litt bilder med, til å ringe, kan høre musikk på den når jeg går tur, sende mms og sms og er bittelitt på nettet en sjelden gang. Funker helt fint for meg. :)

vaskeklut 26-04-13 19:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1439658)
Hehe, takk for mange gode pekere for en smart-n00b. :D

Kan fint ta til takke med en gammel modell, altså. Det er virkelig ikke så farlig til mitt bruk om den er av året, så lenge den er ubrukt. :)

Hører mange sier så mye pent om ... Samsung galaxy eller noe?! Bekreftes/dementeres?

Jeg har Samsung Galaxy S2 og forguder den. Jeg får nesten hjerteinfarkt om den oppfører seg rart - i tilfelle jeg må kjøpe ny fon :rolleyes:

Samsung Galaxy er ikke ulik, den tilfredsstiller nok noen av kravene dine, og er ikke ny og superdyr. Jeg synes den er helt ok, selv om den ikke er liiike fancy som min eller en nyere modell. Skulle fått prøve min altså, men da må du komme hit :D

Photobscura 26-04-13 19:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1439659)
På cdon.no har de flere LG-telefoner uten abonnement til under 2000,-. Jeg kjøpte min der for to år siden straks og er veldig fornøyd. Jeg har en LG Optimus 500, men den er sikkert ikke i salg lenger. Det eneste negative er at den er ganske glatt og har glippet ut av hendene mine noen ganger og flakset bortover golvet - problemet ble løst med et silikon-deksel. :)

Jeg bruker den til å ta litt bilder med, til å ringe, kan høre musikk på den når jeg går tur, sende mms og sms og er bittelitt på nettet en sjelden gang. Funker helt fint for meg. :)

Høres ut som mitt bruksmønster! LG er notert!

Ziltoidia 26-04-13 19:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1439660)
Jeg har Samsung Galaxy S2 og forguder den. Jeg får nesten hjerteinfarkt om den oppfører seg rart - i tilfelle jeg må kjøpe ny fon :rolleyes:

Samsung Galaxy er ikke ulik, den tilfredsstiller nok noen av kravene dine, og er ikke ny og superdyr. Jeg synes den er helt ok, selv om den ikke er liiike fancy som min eller en nyere modell. Skulle fått prøve min altså, men da må du komme hit :D

Kan skrive under på dette. S2 er et fint kjæledyr, og en verdig erstatter til min gamle Sony Ericscon (som deiset i flisgulvet det øyeblikket jeg skulle sjekke meldingen som sa at S2 hadde kommet frem i posten :p )

j88 26-04-13 19:46

Jeg har en htc one v og må si jeg er veldig fornøyd, betalte 2000 for den for noen månder siden, og jeg ahr det samme bruket som deg, og den holder for meg.

Rin 26-04-13 20:54

Sitat:

Jeg kunne tilbudt deg min gamle, solide, anvendelige nokia lumia - men den er sjokkrosa. :o

Carisma 26-04-13 21:00

Har i løpet av de siste te årene hatt først en HTC som var ok, så en Samsung s2 som var bra, men bl.a hadde elendig lyd. Dessuten har det skjedd flere ganger at oppdateringene fra Samsung har kræsjet hele operativsystemet på den (alle på gamlejobben var nede en hel dag pga det f.eks).
Nå har jeg en Sony experia v og elsker den! Ligger bedre i hånda, føles mindre plastic, sinnsykt bra kamera, bra lyd, overraskende bra batteritid (lader ca hver tredje dag selv når jeg kjører alle funksjoner) og det tar ca 40 min å fullade den. Ikke uten grunn den har knust f.eks eplefonen og de fleste andre i tester. :rolleyes:
Tror den finnes i en litt mindre, rimeligere versjon også.

Ellers er a-mobil.no et bra sted å sjekke anmeldelser osv.

vaskeklut 26-04-13 21:13

Jeg har ALDRI hatt problemer med lyd eller kræsjer eller noe annet på min Samsung Galaxy S2. Ikke samboeren min heller.

Carisma 26-04-13 21:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1439679)
Jeg har ALDRI hatt problemer med lyd eller kræsjer eller noe annet på min Samsung Galaxy S2. Ikke samboeren min heller.

Det med lyden kommer nok an på hva man sammenligner med. Selv sambo, som nok liker sin s2 bedre enn han liker de fleste andre ting i verden inkl meg (:p) måtte innrømme at den ikke holdt mål mot sony'n.
Vel, som sagt slo en slik kræsj ut alle som hadde jobbtelefon på gamlejobben så da hadde dere flaks. I august/september en gang tror jeg det var.

Glemte forresten at Sony-modellene er vanntette (nå er dt vel mindre sjanse for at din plutselig havner i do eller andre steder toåringen finner på å putte ting, men... :))
Her er den mindre jeg tenkte på http://www.amobil.no/artikler/sony-x...o-st27i/111032

smgj 26-04-13 22:18

Har s2. Synes lyden er helt grei. Mannen har s3, og den er verre. Synes s2'en har alt untatt den nye blåtannprotokollen. Slepphendt? Da kjøper du et sillikoncover til 2-4 pund på ebay. Dette stikker også såpass mye ut at linsa (som ellers er det høyeste pkt på telefonen) ikke slites fryktelig fort - selv i jevnlig bukselommebruk.
Funker finfint. Min har forresten overlevd en tur i badekaret (med vann!) 14 dager etter jeg fikk den (for halvannet år siden) så jeg er fornøyd (parterte ut batteri, deksel og hoveddel og tørket den - avslått - på 50 grader varmluft med døra på gløtt i 3-4 timer etterpå...
Jeg har ikke hatt noen problemer med oppdateringer.

Kommer i fasjonabelt svart...

Ja, de kan koble seg til åpne trådløse nett, eller nettverk som du har nøkkel til.

Når det gjelder batterikapasitet er det ingen smarttelefon som kan måle seg med en god gammel "jeg kan kun ringe"-telelfon... siden de gjør så mye mer...

Lemen 26-04-13 23:09

Jeg har også Galaxy S2, og kommer nok til å velge ny Samsung neste gang jeg må ha ny. Batteritiden er drittdårlig, men mye av det kommer nok av at jeg har alt for mange småprogrammer som hele tiden synker mot wifi/ 3g. Dette går selvsagt an å slå av, eller velge å synkronisere sjeldnere. Var ikke fornøyd til å begynne med, men etter å ha kjøpt noen app'er, og fått et bedre tastatur, og et bedre sms-program enn det som hører med telefonen, så er jeg rimelig fornøyd. Alltid noen småting jeg synes var bedre på iPhonen, men alt i alt så er det mange flere ting som er bedre på Android.

Om du vil ha en billig mobil, så synes jeg også at du skal sjekke ut Huawei sine telefoner. Kjøpte Huawei G300 (omtrent 1000,- uten binding) til mamma for ca 6 mnd siden, og det er absolutt ingen dårlig telefon selv om den er billig. (Men den har jeg ikke fått tilpasset slik jeg ville hatt den.) Jeg hadde gjort som noen over her foreslo, gått inn på amobil.no og lest de ulike testene de har gjort, og gjort meg opp min egen mening.

Kanutten 26-04-13 23:12

mobiltelefoner er morsomt!! jeg kjøper omtrent hele tiden det siste som er kommet.
jeg er duppedingsnerd. :lol:

TrillTrall 26-04-13 23:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1439705)
mobiltelefoner er morsomt!! jeg kjøper omtrent hele tiden det siste som er kommet.
jeg er duppedingsnerd. :lol:

Neste gang jeg skal ha ny skal jeg først sjekke at det finnes rødt deksel med hvite prikker å få kjøpt til den telefonen... For det har jeg ikke funnet til min! :o *barnslig og elsker prikker*

Dietta 26-04-13 23:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1439713)
Neste gang jeg skal ha ny skal jeg først sjekke at det finnes rødt deksel med hvite prikker å få kjøpt til den telefonen... For det har jeg ikke funnet til min! :o *barnslig og elsker prikker*

Polkadots :love:

Kanutten 26-04-13 23:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1439713)

:lol: Da skal jeg lete etter det dekselet og da må du kjøpe mobb etter det! :p

TrillTrall 26-04-13 23:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1439714)
Polkadots :love:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1439715)
:lol: Da skal jeg lete etter det dekselet og da må du kjøpe mobb etter det! :p

Jeg vet finnes slike deksler, men har ikke funnet det til min mobil. Så neste gang - deksel først, mobil etterpå. Jeg :love: også polkadots, Dietta! :)

Kanutten 26-04-13 23:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1439716)
Jeg vet finnes slike deksler, men har ikke funnet det til min mobil. Så neste gang - deksel først, mobil etterpå. Jeg :love: også polkadots, Dietta! :)

Jeg er mer sånn polkagris... :lol:

Dietta 26-04-13 23:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1439716)

Gubben fyller 50 neste år, og vi skal ha fest med band som spiller 50-talls musikk, og kle oss i 50 talls klær. Da skal jeg ha kjole med polkadotter :D

Forøvrig, hvor lang tid i forveien bør jeg sende ut invitasjoner ? Folk må jo få litt tid på seg til å fikse antrekk.

Kanutten 26-04-13 23:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1439717)
Jeg er mer sånn polkagris... :lol:

Med polkagrisdott...

Carisma 27-04-13 00:17

Noen som vet hva symptomene på virus på balansenerven er?

Kanutten 27-04-13 00:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1439723)
Noen som vet hva symptomene på virus på balansenerven er?

Det er ikke noe som heter virus på balansenerven. Det var i gamle dager. Nå er det krystaller på avveie og symptomer er svimmelhet såpass ille at man knapt klarer bevege seg. En lege kan fikse det på null komma null svisj!

Carisma 27-04-13 00:24

Det kan ikke være så gamle dager, ei veninne var sykmeldt i et år pga det for ikke alt for lenge siden. Ikke mye null komma svisj der i gården hvertfall.
Men jeg lurte uansett hovedsaklig på symptomene. Er svimmelheten konstant?

Dietta 27-04-13 00:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1439726)
Det er ikke noe som heter virus på balansenerven. Det var i gamle dager. Nå er det krystaller på avveie og symptomer er svimmelhet såpass ille at man knapt klarer bevege seg. En lege kan fikse det på null komma null svisj!

Regner med at du mener medisiner ?
Svigerinnen min hadde det i fjor, og hun var kjempedårlig i flere måneder. Kunne ikke kjøre bil, og noen dager var hun så svimmel at hun måtte krype på gulvet. Ikke mye hjelp fra leger der, så nå ble jeg litt nysjerrig (igjen :o).

Dietta 27-04-13 00:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1439727)
Det kan ikke være så gamle dager, ei veninne var sykmeldt i et pr pga det for ikke alt for lenge siden.
Men jeg lurte uansett hovedsaklig på symptomene. Er svimmelheten konstant?

Svigerinnen min hadde dårlige og enda dårligere dager, så den er ikke helt konstant nei.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.