Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

vimsen85 06-01-12 18:13

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Uhm, ja dere mener hva jeg forstår, sant? :p

Dietta 06-01-12 18:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1278081)
Uhm, ja dere mener hva jeg forstår, sant? :p

:confused::confused::confused: :p

jvsandem 06-01-12 18:29

Har prøvd å søke på dette, men jeg får ikke til å søke på flere ord her inne, da får jeg bare opp en hel masse treff på hvert enkelt av ordene, så da spør jeg heller:

Hva er "whole wheat flour"? Wheat flour er hvetemel, den er grei, men whole? Google oversetter til hele hvetemel, men det gir ingen fornuftig sammenheng.

Er det sammalt hvetemel?

nellie 06-01-12 18:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jvsandem (Innlegg 1278090)
Har prøvd å søke på dette, men jeg får ikke til å søke på flere ord her inne, da får jeg bare opp en hel masse treff på hvert enkelt av ordene, så da spør jeg heller:

Hva er "whole wheat flour"? Wheat flour er hvetemel, den er grei, men whole? Google oversetter til hele hvetemel, men det gir ingen fornuftig sammenheng.

Er det sammalt hvetemel?

Whole wheat pleier å være fullkorn..

Egwene 06-01-12 18:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1277929)
Jeg trenger tips om ny foundation! Sånn til etteretning har jeg helt normal hud; ikke fet, ikke tørr, helt problemfri, i grunn.
Foundationen må være flytende, den må ikke være veldig dyr, og den må kunne kjøpes i en vanlig butikk som selger kosmetikk. Ikke minst bør den gå ned til de lyseste nyansene, da jeg er ganske blek.

Tror Gosh sin foundation kan være ganske lyse, og de selges på alle Vita-butikker :)

Photobscura 06-01-12 18:34

Takker for tips! Her har jeg mye å velge i! :D

Som vanlige poteter sier meg ingenting, jeg har knapt kokt en potet i hele mitt liv ... :cool: De er ikke til meg, altså. Men jeg skal ha noen over på rakfisk i dag, og han skal få pottit!

Photobscura 06-01-12 19:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Egwene (Innlegg 1278095)
Tror Gosh sin foundation kan være ganske lyse, og de selges på alle Vita-butikker :)

Men er den bra? ;) Den jeg har nå er ok (L'oreal), men jeg bruker såpass lite av det at den har tørket ut og blir bare krakelert på huden etter kort stund ...

Carisma 06-01-12 19:06

Jeg haar lagd middag til familien siden jeg var 11-12, og gjør det stadig når jeg er hjemmom. Og før mente faren min det ikke var middag om det ikke var potet (need i say at han har dia2 nå?), så jeg var over 20 før jeg visste at pastagryte ikke ble servert med potet. :rolleyes:

Photobscura 06-01-12 19:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1278109)
Jeg haar lagd middag til familien siden jeg var 11-12, og gjør det stadig når jeg er hjemmom. Og før mente faren min det ikke var middag om det ikke var potet (need i say at han har dia2 nå?), så jeg var over 20 før jeg visste at pastagryte ikke ble servert med potet. :rolleyes:

Jeg har hentet og skrubbet og satt poteter på kok hundretusen ganger, men ikke fullført prosessen. ;) Men nå flyttet jeg hjemmefra for seksten år siden, så det har blitt temmelig dårlig med potetkoking siden dess. Ikke liker jeg poteter heller. :p

Dietta 06-01-12 19:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1278096)
De er ikke til meg, altså. Men jeg skal ha noen over på rakfisk i dag, og han skal få pottit!

Hm.... spennende ;)
Mandelpoteter koker i stykker bare du ser på dem :mad: derfor er det så smart med dampingen. Lærte det av en proff engang i tiden, og det slår aldri feil
Riktig smaklig måltid !!

Dietta 06-01-12 19:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1278109)
så jeg var over 20 før jeg visste at pastagryte ikke ble servert med potet. :rolleyes:

:lol:

Photobscura 06-01-12 19:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1278111)
Hm.... spennende ;)
Mandelpoteter koker i stykker bare du ser på dem :mad: derfor er det så smart med dampingen. Lærte det av en proff engang i tiden, og det slår aldri feil
Riktig smaklig måltid !!

Mulig det er spennende, men mulig jeg også faktisk har mannlige venner! ;)

Damping ... Nå føler jeg meg noob, men hvordan gjør jeg det i praksis? Øøøø ... Setter jeg bare lokk på kjelen, da?

Dietta 06-01-12 19:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1278135)
Mulig det er spennende, men mulig jeg også faktisk har mannlige venner! ;)

Damping ... Nå føler jeg meg noob, men hvordan gjør jeg det i praksis? Øøøø ... Setter jeg bare lokk på kjelen, da?

He, he. Selvfølgelig er det lov med mannlig venner. Huske bare en annen kommentar om noe nytt, spennende og skummelt :p

Bare slå av vannet når de har kokt i 7-8 min. Legg på lokket og sett kjelen tilbake på plata. La gjerne plata stå på det laveste, og etter 20 min er de ferdige :)

Photobscura 06-01-12 19:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1278141)
He, he. Selvfølgelig er det lov med mannlig venner. Huske bare en annen kommentar om noe nytt, spennende og skummelt :p

Bare slå av vannet når de har kokt i 7-8 min. Legg på lokket og sett kjelen tilbake på plata. La gjerne plata stå på det laveste, og etter 20 min er de ferdige :)

Takker!
Tenkte jo på at jeg har dampa grønnsaker, men da med rist, og det har jeg ikke lenger.
Detta blir spennende! Potetkokinga, altså. :p

Dietta 06-01-12 19:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1278143)
Takker!
Tenkte jo på at jeg har dampa grønnsaker, men da med rist, og det har jeg ikke lenger.
Detta blir spennende! Potetkokinga, altså. :p

Blir spennende å høre hvordan det gikk.

Supera 06-01-12 20:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1278070)
Jeg trodde blodsukkerapparat var dyre, men dette koster jo bare femti kroner.. Er det veldig dyrt å få flere sånne strimler og lansetter?

50 kr? Du får tak i gratis blodsukkermålere. ;) Det er jo ikke måleren de tjener penger på, det er stripsene.

Dietta 06-01-12 21:40

Å skitt Photo. Jeg glemte å skrive at du skulle skrelle potetene først. Håper du gjorde det alikevel :D

vimsen85 06-01-12 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1278176)
50 kr? Du får tak i gratis blodsukkermålere. ;) Det er jo ikke måleren de tjener penger på, det er stripsene.

Okei. Er stripsene like dyre i en gratis måler som i en som koster penger? har jo sett målere som koster 700 kr. Hvor får man en gratis?

dumidalia 07-01-12 00:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1278106)
Men er den bra? ;) Den jeg har nå er ok (L'oreal), men jeg bruker såpass lite av det at den har tørket ut og blir bare krakelert på huden etter kort stund ...

Hvorfor må den være flytende? Jeg er så strålende fornøyd med i.d. mineralsminke. Den føles lett på huden, holder seg fint og tørker ikke. Også kan du kjøpe den sjitbillig på ebay...

jvsandem 07-01-12 05:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1278091)
Whole wheat pleier å være fullkorn..

Det er forsåvidt greit, men det er vel ikke noe som heter fullkorn mel?

nellie 07-01-12 09:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jvsandem (Innlegg 1278380)

Jeg bruker ofte en blanding av hvetemel og "Fibra Fullkorn". Tror det er fra Møllerens. Hvor mye fullkorn det er vet jeg ikke.:)

jojomesteren 07-01-12 12:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jvsandem (Innlegg 1278380)

Mel av hele hvetekornet (fullkorn) er vel det som kalles sammalt mel. Du får det i grovt og fint, men begge dele kan oversettes med whole wheat flour. ;) Det grove har nok mest fiber og de mest langsomme karbohydratene, så vidt jeg vet.

TrillTrall 07-01-12 14:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1278236)
Å skitt Photo. Jeg glemte å skrive at du skulle skrelle potetene først. Håper du gjorde det alikevel :D

Om du skreller mandelpoteter før koking og ikke passer på som en hauk får du vel potetmos temmelig kjapt? De koker jo fort istykker selv med skallet på.

Photobscura 07-01-12 14:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1278149)
Blir spennende å høre hvordan det gikk.

Det gikk visst bra med potetene!
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1278236)

Nei, skrelle potene før koking? Det gjorde jeg ikke, men de ble visst bra likevel.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dumidalia (Innlegg 1278350)
Hvorfor må den være flytende? Jeg er så strålende fornøyd med i.d. mineralsminke. Den føles lett på huden, holder seg fint og tørker ikke. Også kan du kjøpe den sjitbillig på ebay...

Fordi jeg foretrekker det. ;)

Dietta 07-01-12 14:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1278597)
Om du skreller mandelpoteter før koking og ikke passer på som en hauk får du vel potetmos temmelig kjapt? De koker jo fort istykker selv med skallet på.

He, he. Ja du sier noe :D Det er derfor jeg bare koker de i 7-8 min, slår av vannet og damper de resten. Da går de aldri i stykker. Fordelen med å skrelle de først er at hvis noen er litt "skjøre", så overlever de å bli flyttet til fat uten å bli mos. Dessuten slipper du å brenne fingrene når du skreller, noe jeg er ekspert på ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.