Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Ziltoidia 16-04-13 22:42

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1437904)
Nå vet jeg ikke hvordan du gjorde det i utgangspunktet, men den eneste måten jeg aldri har faila perfekt konsistens på bearnaisen er å ta av kjelen med EN GANG gula og vannet tykner (når du får striper i det som ikke forsvinner med en eneste gang), og så vispe den på benken fort mens jeg heller i det smelta smøret.

Så du lager sausen direkte oppi kjelen? Jeg hadde det i en bolle over kokende vann (fulgte denne: http://lchf-bloggen.blogspot.co.uk/2...bearnaise.html eller.. prøvde hvertfall)

Photobscura 16-04-13 22:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1437907)
Så du lager sausen direkte oppi kjelen? Jeg hadde det i en bolle over kokende vann (fulgte denne: http://lchf-bloggen.blogspot.co.uk/2...bearnaise.html eller.. prøvde hvertfall)

Jepp! Av hva jeg ser på oppskriften synes i hvert fall jeg at min metode ser enklere ut. Jeg smelter smør, og så setter jeg på en kjele med en eggeplomme (ev. fler) og en ss vann (ev. fler, etter hvor mange eggeplommer du har) på lav varme, og rører langsomt til det blir striper i det som holder litt. Tar så øyeblikkelig kjelen av plata, og rører langsomt i smøret. (Perfekt om du har en smørsmelter som har en sånn liten tut du kan helle av i en tynn stråle mens du rører), og så har jeg i estragon, edikk og sitron. Voila! Blir alltid perfekt resultat! :) Trenger ikke ekstra salt om du bruker normalt saltet meierismør, forresten.

Photobscura 17-04-13 12:13

Chrome-brukere som laster ned torrents! Jeg har laget en egen mappe til nedlastinger av torrentfiler, og nå legger det seg plutselig en kopi av torrentfila i standardmappa for alle nedlastinger fra nettleseren ... Jeg må også trykke på fila for å få ned åpna i torrentklienten. Dette behøvde jeg ikke med firefox - den åpna seg automatisk i torrentklienten, og ingenting ble lagret i standard-nedlastingsmappa ... Noen idé om hvordan jeg kan få det til å fungere som med firefox?

Lemen 17-04-13 12:22

Jeg gidder ikke bruke Chrome til å laste ned torrenter, bruker alltid FF fordi det ble krøll med Chrome. Husker ikke lenger hva som var problemet, men jeg gav opp Chrome til dette for leenge siden.

Photobscura 17-04-13 12:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1437962)
Jeg gidder ikke bruke Chrome til å laste ned torrenter, bruker alltid FF fordi det ble krøll med Chrome. Husker ikke lenger hva som var problemet, men jeg gav opp Chrome til dette for leenge siden.

Det funker jo, bare irriterende at det skal lagres dobbelt opp ... :rolleyes:

Photobscura 17-04-13 12:55

Ah, jeg fant ut av hvordan få torrenten til å bare åpne seg direkte i torrentklienten! Men vet fortsatt ikke hvordan unngå å få kopier av dem liggende i standardmappa, da.

Ziltoidia 17-04-13 23:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1437910)
Jepp! Av hva jeg ser på oppskriften synes i hvert fall jeg at min metode ser enklere ut. Jeg smelter smør, og så setter jeg på en kjele med en eggeplomme (ev. fler) og en ss vann (ev. fler, etter hvor mange eggeplommer du har) på lav varme, og rører langsomt til det blir striper i det som holder litt. Tar så øyeblikkelig kjelen av plata, og rører langsomt i smøret. (Perfekt om du har en smørsmelter som har en sånn liten tut du kan helle av i en tynn stråle mens du rører), og så har jeg i estragon, edikk og sitron. Voila! Blir alltid perfekt resultat! :) Trenger ikke ekstra salt om du bruker normalt saltet meierismør, forresten.

Takk! Skal prøve det neste gang.

Nå.... hva mener folk om jordbærsyltetøy søtet med grapefruktkonsentrat? http://www.meridianfoods.co.uk/index...tails=10346050

Lillemy71 18-04-13 07:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1438091)
Takk! Skal prøve det neste gang.

Nå.... hva mener folk om jordbærsyltetøy søtet med grapefruktkonsentrat? http://www.meridianfoods.co.uk/index...tails=10346050

Er jo mer grapefrukt enn jordbær jo? Har aldri smakt det så jeg aner ikke, hørtes i grunn ut som om det er veldig høyt på kh, men kan jo muligens passe for en på moderat lavkarbo. Selv liker jeg ikke kokte jordbær, så jeg holder mg til bær rørte med stevia :)

kan ikke du smake da også gi oss tilbakemelding på hvordan det var?

Kanutten 18-04-13 16:17

Hva slags folkehøgskole passer for en 18åring med ms og genuin interesse for data?

Rin 18-04-13 17:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1438211)
Hva slags folkehøgskole passer for en 18åring med ms og genuin interesse for data?

http://www.folkehogskole.no/data

Kanutten 18-04-13 17:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1438233)

Takk for link, men jeg vet ikke om dette blir det rette. Han elsker bygge pcer, overklokke prossessorer, mikse med flere skjermkort samt bygge egne ting inn i pcen som feks vannavkjøling. Han er superflink!

Carisma 18-04-13 18:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1438235)
Takk for link, men jeg vet ikke om dette blir det rette. Han elsker bygge pcer, overklokke prossessorer, mikse med flere skjermkort samt bygge egne ting inn i pcen som feks vannavkjøling. Han er superflink!

De fleste av dem hadde jo hardware også, f.eks Voss. Men må det være folkehøyskole? Hva med f.eks teknisk fagskole?

Sanney 18-04-13 18:52

Forhåpentligvis har de blitt bedre, men da jeg gikk på datalinja på Voss var det temmelig... tja hva skal man si. Vi hadde skoletur til akvariet i bergen. Og de som hadde råd tok en utenlandstur til spania.. Vi fikk noe pepper fra de andre linjene at turene var alt annet enn faglig. Uten at det helt var vår skyld.. men det er nå 10 år siden.

Kanutten 18-04-13 19:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1438246)
De fleste av dem hadde jo hardware også, f.eks Voss. Men må det være folkehøyskole? Hva med f.eks teknisk fagskole?

Han ha ms og er litt sjaber grunnet medisinering. Derfor må han gå på en skole som ikke krever så mye av ham.

Kanutten 18-04-13 20:32

Hva gjør jeg feil? Jeg har flere ganger laget fløtegratinert sellerirot med stort hell, men nå de siste gangene har fløten skilt seg, uansett om det er matfløte eller kremfløte.

Sanney 19-04-13 05:28

tips til å få en katt til å holde kjeft om natta? opp i senga mi kommer den ikke. og ikke at den slutta å klage selv om jeg kom ut i stua... (med døra til soverommet lukket..)

smgj 19-04-13 08:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1438319)
tips til å få en katt til å holde kjeft om natta? opp i senga mi kommer den ikke. og ikke at den slutta å klage selv om jeg kom ut i stua... (med døra til soverommet lukket..)

Tid.... Rett og slett. :) Og godt med aktivisering på dag/kveld... akkurat som å slite ut en unge.

Lillemy71 19-04-13 10:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1438336)
Tid.... Rett og slett. :) Og godt med aktivisering på dag/kveld... akkurat som å slite ut en unge.

... og kveldsmat. Mine to holder ikke fred før de får egg eller noe på kvelden, men da ligger de jammen som noen slakt i stua også :)

Sanney 19-04-13 14:07

Jeg fikk han jo først igår, og ved en tabbe var soveromsdøra åpen og han fant en fin plass.. Så selv om jeg stod opp halv seks idag holdt han det gående en halvtime til... Var ikke meg han ville til, var gjemmeplassen. Men han har liggi på badegulvet i hele dag, og holdt kjeft for det meste, så forhåpentligvis blir det ikke samme jamringa inatt.
Da han er fosterkatt er jeg nødt til å gi han foret som dyrebeskyttelsen gir meg, men det lille han får av våtfor får han på kvelden. Han har sliti med magen så jeg får ikke gi mye sånn til å begynne med. Men jeg kan gi kokt sei av og til, så har kjøpt meg en seiblokk jeg skal prøve i helga :D

Lillemy71 19-04-13 14:24

Bedre og gi noe rått kjøtt og/eller egg enn fisk. Katter skal ikke ha noe særlig fisk.

Forstår at han er urolig dersom det er fosterkatt ja og det kan ta noe tid før det går seg til. Er nok bare og ta tiden til hjelp. Jeg fikk mine i januar som omplasseringskatter, men de var og er veldig rolige. Fikk jo med senga så de lå mye der til og med og vi hadde de bare i stua til de roa seg ned. Nå er de høyt og lavt i hele huset og terroriserer hele gata :D De ble heldigvis veldig fort trygge og har nok hatt en god oppvekst.

Du får stenge katta inni et rom og stappe sov i ro i øra så går det nok til seg :)

Sanney 19-04-13 14:29

har leilighet med kun to dører, den ene inn til soverommet :) så var mest naboen jeg var bekymra for når han mjaua som værst...
jeg spurte om det var ting jeg kunne gi utenom foret, men de så helst at jeg ga for det meste foret. men jeg kunne gi sei en gang iblant. sånn noen få ganger i måneden typ. men jeg har en del egg, så kan jo prøve. vispa egg da eller?

Lillemy71 19-04-13 17:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1438426)
har leilighet med kun to dører, den ene inn til soverommet :) så var mest naboen jeg var bekymra for når han mjaua som værst...
jeg spurte om det var ting jeg kunne gi utenom foret, men de så helst at jeg ga for det meste foret. men jeg kunne gi sei en gang iblant. sånn noen få ganger i måneden typ. men jeg har en del egg, så kan jo prøve. vispa egg da eller?

Ok, da er det nok litt verre med tanke på lyd og slikt. Men om han roer seg på badet så går det vel ann å la han ligge der, evt prøv å lage et lite "reir" av et teppe under en stol, i en krok eller lignende. Eller oppå en stol under bord. Katter er jo glade i og ligge på små plasser med ryggdekning, spesielt dersom de ikke er helt trygge og vil være i fred. Utenom snuppene her som akkurat nå breier seg i hele sofaen og vel så det.

Jeg tar egg og visper lett sammen før jeg gir det. Mine katter elsker det og slafser det i seg. Kan jo være verdt og prøve og se om katten liker det. Fisk av og til går jo, men siden det ikke er naturlig for katt gir jeg ihvertfall minimalt av det. Mine snupper er uansett mer glade i egg.

Sanney 19-04-13 22:52

Jeg har en seng, rettere sagt en kurv med teppe i. men tror ikke han har skjønt at det er seng. men trives på badet med varmekabler gjør han. finner han der hver gang jeg har vært ute. skal prøve ett egg idag, skader ikke å prøve. får bare håpe magen hans tåler det og han ikke får tilbake diareen han har sliti med av det :)

han spiste noe av egget, men mesteparten er igjen.. kan vel ikke la det ligge over natten.. var et stort egg, så sette i kjøleskapet til imorgen går kanskje?

Photobscura 19-04-13 23:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1438509)
Jeg har en seng, rettere sagt en kurv med teppe i. men tror ikke han har skjønt at det er seng. men trives på badet med varmekabler gjør han. finner han der hver gang jeg har vært ute. skal prøve ett egg idag, skader ikke å prøve. får bare håpe magen hans tåler det og han ikke får tilbake diareen han har sliti med av det :)

Katter digger å legge seg på de merkeligste steder. En ting med trange plasser, men min pus er veldig glad i å legge seg oppå bøkene jeg har slengende overalt. Gjerne også samtidig som jeg leser dem. :cool:

Et triks jeg brukte da han var yngre for å bl.a. få ham til å bruke klorebrettet, og ikke sofaen eller leggen min, var å kjøpe kattemynte på sprayboks og sette inn brettet med det. Samme prosedyre da jeg skal frakte ham i katteburet. Ikke alle, men de fleste kjønnsmodne katter er ville etter kattemynte, og skal gni seg i det og i det hele tatt. De blir også litt sånn euforiske og ganske rolige og til med litt sløve av det i en kort tid. Ikke uten grunn at det kalles kattehasj. :p Men det er helt ufarlig, og kan hjelpe på litt å trygge situasjoner for en katt som enda ikke har blitt vant til sitt nye hjem, og kanskje fortsatt er litt uttrygg. :)

Sanney 20-04-13 15:50

jeg kjøpte katnip spray på dyrebutikken og spraya litt på senga han ikke skjønner at and skal bruke som seng.. nå ligger han halveis inni og jobber med potene... :D Ikke har han skråla inatt heller :)

Photobscura 20-04-13 17:30

Så bra! :D

Dietta 20-04-13 19:36

Jeg kjøpte Philadelfia ost forrige dagen, for første gang på lenge. Et eller annet fikk meg til å lese næringsnnholdet, og der var det (plutselig ?) over 3 kh :eek:
Var ikke den merket med tilnærmet null tidligere - eller lider jeg av ektremt dårlig hukommelse ?

Lillemy71 20-04-13 19:53

Tror ikke Philiadelphia har vært lavere i kh, ikke som jeg husker ihvertfall. Coop sin kremost er derimot rundt 1kh per 100g.

Nå er jo ikke 3 kh per 100 g mye da, så sant du ikke lever ekstremt lavkarbo og bruker store mengder kremost om gangen :D

Dietta 20-04-13 19:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1438622)
Tror ikke Philiadelphia har vært lavere i kh, ikke som jeg husker ihvertfall. Coop sin kremost er derimot rundt 1kh per 100g.

Nå er jo ikke 3 kh per 100 g mye da, så sant du ikke lever ekstremt lavkarbo og bruker store mengder kremost om gangen :D

Neida, jeg vet at det ikke er veldig mye, men mener bare å huske at den var merket med null, og at det har vært årsaken til at jeg har brukt den i stedet for Tines naturelle....
Så var det det med hukommelsen da.... :rodme:

Lillemy71 20-04-13 20:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1438623)
Så var det det med hukommelsen da.... :rodme:

Det er lavkarboen sin skyld, man får dårlig hukommelse av den mener jeg å ha lest en plass :lol:

vaskeklut 20-04-13 21:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1438627)
Det er lavkarboen sin skyld, man får dårlig hukommelse av den mener jeg å ha lest en plass :lol:

Det er fordi hjernen begynner å svømme i fett :eek:

smgj 20-04-13 21:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1438642)

Men siden hjernen ER mye fett, så liiiiiker den det. :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_(food)

Dietta 20-04-13 21:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1438627)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1438642)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1438643)
Men siden hjernen ER mye fett, så liiiiiker den det. :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_(food)

Okidoki - da er hjernen min ute å tur og tar svømmeknappen for øyeblikket :lol:

BenteR 21-04-13 01:24

Det ble nylig tatt en avføringsprøve av meg for og sjekke om jeg har nok elastase (fordøyelse-enzymer),og da jeg fikk svaret tilbake sa de at grunnen til at den var så "utvannet" var fordi jeg spiser en "overload av fett".
Jeg innbilte meg at når man bruker fett som energikilde, så trekker kroppen ut det den trenger og da burde ikke resultatet i andre enden være "utvannet" (normal fast avføring, men altså visstnok "utvannet"). Noen som vet?

Kitt 21-04-13 08:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1438663)
Det ble nylig tatt en avføringsprøve av meg for og sjekke om jeg har nok elastase (fordøyelse-enzymer),og da jeg fikk svaret tilbake sa de at grunnen til at den var så "utvannet" var fordi jeg spiser en "overload av fett".
Jeg innbilte meg at når man bruker fett som energikilde, så trekker kroppen ut det den trenger og da burde ikke resultatet i andre enden være "utvannet" (normal fast avføring, men altså visstnok "utvannet"). Noen som vet?

Vel, problemet ditt er vel at kroppen din ikke klarer å nyttegjøre seg all den energien du putter inn i den. Du sier jo selv du spiser mer enn 3500kcal og likevel går ned i vekt.
Mangel på fordøyelses- enzymer er jo feks akkurat noe som kan hindre at næringsstoffene tas opp av tarmen og dermed seiler mer eller mindre ufordøyet gjennom. Man trenger ikke få fett- diare selv om det er mye fett i avføringen.
Nedsatt elastase- produksjon tyder på problemer med bukspyttkjertelens enzymutskillelse og er vanlig blant feks diabetikere!

Rin 21-04-13 10:01

Noen erfaringer med Kenwoods Prospero-kjøkkenmaskin? (Jeg jakter fortsatt på en god kjøkkenhjelper jeg faktisk har plass til - har aller mest lyst på en Major, men det har jeg rett og slett ikke plass til... :o)

BenteR 21-04-13 14:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1438673)
Vel, problemet ditt er vel at kroppen din ikke klarer å nyttegjøre seg all den energien du putter inn i den. Du sier jo selv du spiser mer enn 3500kcal og likevel går ned i vekt.
Mangel på fordøyelses- enzymer er jo feks akkurat noe som kan hindre at næringsstoffene tas opp av tarmen og dermed seiler mer eller mindre ufordøyet gjennom. Man trenger ikke få fett- diare selv om det er mye fett i avføringen.
Nedsatt elastase- produksjon tyder på problemer med bukspyttkjertelens enzymutskillelse og er vanlig blant feks diabetikere!

Men testen viste at jeg ikke har problemer med fordøyelse-enzymene :confused:

Lillemy71 21-04-13 15:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1438651)
Okidoki - da er hjernen min ute å tur og tar svømmeknappen for øyeblikket :lol:

Se der ja, alt har en forklaring :D

Kitt 21-04-13 19:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1438708)
Men testen viste at jeg ikke har problemer med fordøyelse-enzymene :confused:

Da er det nok en annen grunn til at kroppen din ikke klarer å ta opp all næringen. Det er jo feks ikke uvanlig å ha nedsatt mobilitet i tarmen som følge av diabetiske nerveskader. Jeg har det, og jeg har jo bare vært type2.

Ellers sier man jo at kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg av så og så mye vann eller proteiner osv pr tidsenhet. Kanskje det samme gjelder for fett?:confused:

Jeg aner rett og slett ikke hva som kan være fasitsvaret her, sånn rent bortsett fra at det vel er opplest og vedtatt at kroppen din ikke oppfører seg sånn helt etter boka uansett!;) :klem:

vaskeklut 21-04-13 19:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1438678)
Noen erfaringer med Kenwoods Prospero-kjøkkenmaskin? (Jeg jakter fortsatt på en god kjøkkenhjelper jeg faktisk har plass til - har aller mest lyst på en Major, men det har jeg rett og slett ikke plass til... :o)

De jeg kjenner som har den er fornøyde :ja:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.