![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Det er faktisk vondt uansett, litt ømt å ta på, og .. :o |
Kan noen gjøre meg en kjempetjeneste og sjekke de to første lydfilene (Platon og Aristoteles) på denne sida og sjekke om spilleren bare stopper etter seks-ti minutter? Ev. forsøke å laste ned lydfila og se om dere får mer enn en tjue minutters lang lydfil? Ergrer livet av meg over at jeg ikke kan spille disse filene i sin helhet uten å måtte starte de på nytt og på nytt og på nytt, og at jeg heller ikke får lastet ned hele fila, som skal være på ca 90 minutter. Har oppdatert alt av programtillegg og testet å både spille av og laste ned lydfilene i både Firefox, Chrome og Internet explorer ...
|
Jeg gjør et forsøk her inne.
er det noen her som har studert fotososiologi eller har interesse for det og sitter inne med litt kunnskap? Da vil jeg gjerne prate med deg:) Jeg sitter for tiden med eksamensoppgaven i fotososiologi der jeg blandt annet skal Gjør rede for ulike oppfatninger og dimensjoner ved tid og rom med utgangspunkt i begrepene «sted» og «ikke-sted» («place» og «non-place») Jeg forventer egentlig ikke at noen skal kunne dette her da jeg tror det er bare Høgskolen i Lillehammer som har dette faget. Men ikke vet jeg, er mange kunnskapsrike mennesker her inne :). |
Sitat:
|
Sitat:
|
Du har ikke noen som kan laste det ned for deg og legge det på en minnepinne eller cd eller noe sånt, slik at du kan få hørt det?
Skulle gjerne gjort det, men sitter litt langt unna deg :) |
Sitat:
|
En annen ting jeg lurer på: Er det noen som har erfaring med "minnekart" eller "minnepalasser" som memoreringsteknikker for pensum? Leser litt på nettet og har en viss idé, men lite konkrete eksempler som passer i forhold til hva jeg skal prøve å huske. :) Må vel prøve å ta en ting av gangen, exphil-eksamen nå først, og jeg tenkte å bruke ruta fra her hjemme til nærmeste trikkeholdeplass og opp til Blindern. Eneste jeg har kommet på så langt er å plassere Aristoteles ved Akerselva. :p
|
Sitat:
Jeg brukte aldri noe mønster som fantes, men det som ble logisk for meg. Lagte de alltid med blyant først og så gikk over med tusjer i alle regnbuens farger. Vær kreativ, det kan i alle fall ikke skade og kan i beste fall hjelpe veldig mye! |
Sitat:
Å tegne et kart var lurt. Begynte bare å skrive ned clues, men jammen skal jeg lage kart! Jeg er ganske visuell og symbolsk i tankegangen, og da jeg av en eller annen grunn bestemte meg for å lære meg alle hovedstedene i Europa og Asia utenat, så brukte jeg billedassosiasjoner (noen temmelig søkte. :p), og det funka kjempebra, bortsett fra jeg har glemt det meste nå, da. :p Kan du komme med noen konkrete eksempler, forresten? Takk for tips! Det beste av alt er jo at det høres gøy ut. :D |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Og det er gøy :-D |
o
Sitat:
|
Dere vet sånn fin og gylden marinert (?) kylling med skinn man kan få kjøpt i butikker. Vel, jeg finner ikke slike her til lands, så lurer på hva man kan gjøre for å få det til likedan. Krydder? Olje?
Også lurer jeg på om eddik strengt tatt er nødvendig i bearnaise saus. |
Sitat:
|
Sitat:
Ekte bearnaisesais skal inneholde hvitvinseddik. Du kan jo godt lage sausen uten, og det blir mest sannsynlig en god saus allikevel, men da er det altså ikke bearnaisesaus du lager. - |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
det funker fint, ziltoidia! |
Sitat:
Det samme med buljong. Kjøpingsbuljong smaker høgg etter at jeg begynte lage buljong selv. Tom sambo reagerer nå hvis jeg har bare en liiiiten buljongterning i noe. |
Dere matkritikere må lære dere å bruke uttrykket: "jeg synes".
|
Dere om det. Jeg synes det funker helt fint. Tydeligvis flere her og.
|
Det er ikke bare noe jeg synes. Du finner ikke en eneste kokk som bruker essens, det er en grunn til det.... :rolleyes:
Da er det bedre å bruke estragoneddik. |
Så kjapt kan den lages!
|
Sitat:
" (Du kan kjøpe innlagt estragon på butikken, eller Beauvaise béarnaise-essens og bruke i stedet for den innkokte hvitvinen). " |
Sitat:
Der kan man se! Men essens og essens er to forskjellige ting. Du ser det var presisert hva slags? Knorr og jeg går overhodet ikke overens.... |
Sitat:
Denne..... |
Sitat:
|
Vel... jeg klarte ikke å finne noe bearnaiseessens i butikken uansett, men det smakte da som det skulle allikevel.
Dessverre failet jeg helt i å gjøre om "sausen" til saus. Fikk ikke noe tykkelse på det, og det skilte seg selv om det ikke var noe høy varme. Nå har jeg halvparten stående i en krukke. Vet ikke om det kan reddes, men tar gjerne imot forslag. Kyllingen ble fantastisk da!! |
Om sausen skiller seg kan du tilsette en skje kaldt vann mens du visper.
Du kan tykke den med en ekstra eggeplomme, evt littegrann fløte. |
Sitat:
|
Noen som husker hvem det er som har skrevet/synger en sang, på norsk, om en liten gutt på danseskole og horder med jenter som får gulvet til å skjelve.....?
Jernteppet har senket seg her i huset og jeg skulle så gjerne ha hjulpet Snuppa med noe leksegreier! |
Sitat:
Rart du spurte om den for jeg har hatt den på hjernen helt ut av det blå i hele dag. |
Sitat:
Rhumba med Gunn Tusen takk! :suss: |
Sitat:
Prøvde å vispe inn med kaldvann innimellom, uten hell. Lurer kanskje på om det kan ha noe å si at sausporsjonen er så liten. |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49. |