Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Anne 13-04-13 10:21

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1437304)
Er det kun pga spilene i BH at jeg har vondt under brystet?

Sitter ofte sammensunket dessverre, og mer og mer vondt under høyre bryst, der hvor spilekanten er. Vet at BH'en ikke er rett str, men str mindre klarer jeg ikke å få på, den er for stram.
Har fått ny stol, hvor jeg kan sitte mer oppreist, men det går igjen utover bekkenet...

Vet ikke om det er bøylen i BH, eller om det er noe annet. helt sikkert ikke noe farlig, men har andre opplevd dette?
Er det så enkelt at det er for tungt?

Prøv å sitte uten bh du, så finner du snart ut av det:)

Lava 13-04-13 13:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1437323)
Det er vel bare å prøve en annen bh det regner med at du har mer enn en, evt så kan du kjøpe deg en bh uten spiler og sjekke det? Eller heller kjøpe en som er større, dersom den du har er for stram.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1437326)
Under høyre bryst/ribbensbue ligger også galleblæren! Finner du ingen annen forklaring, kan du be legen din om henvisning til ultralyd for en sjekk av galleblære/galleganger! Kan jo være det ligger noen gallestein på lur et sted! ;)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1437331)
Prøv å sitte uten bh du, så finner du snart ut av det:)

Takk for svar! Får nok ta det opp med legen om det ikke går over.
Det er faktisk vondt uansett, litt ømt å ta på, og .. :o

Photobscura 14-04-13 14:20

Kan noen gjøre meg en kjempetjeneste og sjekke de to første lydfilene (Platon og Aristoteles) på denne sida og sjekke om spilleren bare stopper etter seks-ti minutter? Ev. forsøke å laste ned lydfila og se om dere får mer enn en tjue minutters lang lydfil? Ergrer livet av meg over at jeg ikke kan spille disse filene i sin helhet uten å måtte starte de på nytt og på nytt og på nytt, og at jeg heller ikke får lastet ned hele fila, som skal være på ca 90 minutter. Har oppdatert alt av programtillegg og testet å både spille av og laste ned lydfilene i både Firefox, Chrome og Internet explorer ...

Humbalaa 14-04-13 19:20

Jeg gjør et forsøk her inne.

er det noen her som har studert fotososiologi eller har interesse for det og sitter inne med litt kunnskap? Da vil jeg gjerne prate med deg:) Jeg sitter for tiden med eksamensoppgaven i fotososiologi der jeg blandt annet skal Gjør rede for ulike oppfatninger og dimensjoner ved tid og rom med utgangspunkt i begrepene «sted» og «ikke-sted» («place» og «non-place»)

Jeg forventer egentlig ikke at noen skal kunne dette her da jeg tror det er bare Høgskolen i Lillehammer som har dette faget.

Men ikke vet jeg, er mange kunnskapsrike mennesker her inne :).

amritam 15-04-13 00:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1437475)
Kan noen gjøre meg en kjempetjeneste og sjekke de to første lydfilene (Platon og Aristoteles) på denne sida og sjekke om spilleren bare stopper etter seks-ti minutter? Ev. forsøke å laste ned lydfila og se om dere får mer enn en tjue minutters lang lydfil? Ergrer livet av meg over at jeg ikke kan spille disse filene i sin helhet uten å måtte starte de på nytt og på nytt og på nytt, og at jeg heller ikke får lastet ned hele fila, som skal være på ca 90 minutter. Har oppdatert alt av programtillegg og testet å både spille av og laste ned lydfilene i både Firefox, Chrome og Internet explorer ...

Det ser ut til å fungere helt fint her. Hørte 18 minutter av Platon direkte på websida før jeg ikke gadd mer, og lastet ned Aristoteles som er 1:28:33 lang - hoppet bortover og sjekket at det er lyd hele veien. Bruker Firefox på Linux.

Photobscura 15-04-13 07:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1437551)
Det ser ut til å fungere helt fint her. Hørte 18 minutter av Platon direkte på websida før jeg ikke gadd mer, og lastet ned Aristoteles som er 1:28:33 lang - hoppet bortover og sjekket at det er lyd hele veien. Bruker Firefox på Linux.

Tusen takk! Fikk også kjæresten min til å sjekke, han hadde ingen problemer med å høre lydfila med Platon, men fikk bare lasta ned 29 minutter av f.eks. en Descartes-lydfil. Begynner å lure på om det er noe med linja her? Det fungerte nemlig like dårlig på begge pc-ene mine ...

Lillemy71 15-04-13 07:47

Du har ikke noen som kan laste det ned for deg og legge det på en minnepinne eller cd eller noe sånt, slik at du kan få hørt det?

Skulle gjerne gjort det, men sitter litt langt unna deg :)

Photobscura 15-04-13 07:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1437566)
Du har ikke noen som kan laste det ned for deg og legge det på en minnepinne eller cd eller noe sånt, slik at du kan få hørt det?

Skulle gjerne gjort det, men sitter litt langt unna deg :)

Fikk som sagt kjæresten til å laste ned, men han fikk ikke lasta ned hele. Jeg tar uansett skole-pc-en min med meg på Blindern i dag og tester der. Nå har jeg faktisk hamra meg gjennom nesten alle forelesningene. Gøy når de stopper hver tredje-femte minutt, og jeg har måttet begynne på ny og lett meg fram til riktig sted. :p Men jeg har i alle fall fått repetert filosofi-pensum ganske grundig, om ikke annet.

Photobscura 15-04-13 08:30

En annen ting jeg lurer på: Er det noen som har erfaring med "minnekart" eller "minnepalasser" som memoreringsteknikker for pensum? Leser litt på nettet og har en viss idé, men lite konkrete eksempler som passer i forhold til hva jeg skal prøve å huske. :) Må vel prøve å ta en ting av gangen, exphil-eksamen nå først, og jeg tenkte å bruke ruta fra her hjemme til nærmeste trikkeholdeplass og opp til Blindern. Eneste jeg har kommet på så langt er å plassere Aristoteles ved Akerselva. :p

milena 15-04-13 08:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1437572)
En annen ting jeg lurer på: Er det noen som har erfaring med "minnekart" eller "minnepalasser" som memoreringsteknikker for pensum? Leser litt på nettet og har en viss idé, men lite konkrete eksempler som passer i forhold til hva jeg skal prøve å huske. :) Må vel prøve å ta en ting av gangen, exphil-eksamen nå først, og jeg tenkte å bruke ruta fra her hjemme til nærmeste trikkeholdeplass og opp til Blindern. Eneste jeg har kommet på så langt er å plassere Aristoteles ved Akerselva. :p

Jeg har erfaring med det og har bare godt å si. Det var det som fikk meg til å endelig stå på en serbisk semantikk eksamen som jeg aldri trodde var mulig (7 kasus, verb som følger subjektet osv...) Brukte teknikken senere på psykolingvistikk som jeg også slet med. Det som var viktig for meg var å bruke så mye farger som mulig og så lite tekst som mulig (det med tekst tror jeg ikke jeg var sååå god på - men det hjalp).

Jeg brukte aldri noe mønster som fantes, men det som ble logisk for meg. Lagte de alltid med blyant først og så gikk over med tusjer i alle regnbuens farger. Vær kreativ, det kan i alle fall ikke skade og kan i beste fall hjelpe veldig mye!

Photobscura 15-04-13 08:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av milena (Innlegg 1437573)
Jeg har erfaring med det og har bare godt å si. Det var det som fikk meg til å endelig stå på en serbisk semantikk eksamen som jeg aldri trodde var mulig (7 kasus, verb som følger subjektet osv...) Brukte teknikken senere på psykolingvistikk som jeg også slet med. Det som var viktig for meg var å bruke så mye farger som mulig og så lite tekst som mulig (det med tekst tror jeg ikke jeg var sååå god på - men det hjalp).

Jeg brukte aldri noe mønster som fantes, men det som ble logisk for meg. Lagte de alltid med blyant først og så gikk over med tusjer i alle regnbuens farger. Vær kreativ, det kan i alle fall ikke skade og kan i beste fall hjelpe veldig mye!

Kult! Det er mye å huske på, særlig når jeg slackan så utrolig mye i starten av semesteret og bare så vidt holdt hodet over vannet hva angikk pensumlesing, og jeg har tre eksamener på én måned, så her må det pugges og huskes!
Å tegne et kart var lurt. Begynte bare å skrive ned clues, men jammen skal jeg lage kart! Jeg er ganske visuell og symbolsk i tankegangen, og da jeg av en eller annen grunn bestemte meg for å lære meg alle hovedstedene i Europa og Asia utenat, så brukte jeg billedassosiasjoner (noen temmelig søkte. :p), og det funka kjempebra, bortsett fra jeg har glemt det meste nå, da. :p
Kan du komme med noen konkrete eksempler, forresten?

Takk for tips! Det beste av alt er jo at det høres gøy ut. :D

smgj 15-04-13 08:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1437572)

Kjenner bare til den i teorien ... den teknikken du beskriver kalles Loci metoden - kanskje det hjelper deg - sånn at du kan google litt?

Photobscura 15-04-13 08:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1437575)
Kjenner bare til den i teorien ... den teknikken du beskriver kalles Loci metoden - kanskje det hjelper deg - sånn at du kan google litt?

Ah, takk!

milena 15-04-13 09:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1437574)
Kult! Det er mye å huske på, særlig når jeg slackan så utrolig mye i starten av semesteret og bare så vidt holdt hodet over vannet hva angikk pensumlesing, og jeg har tre eksamener på én måned, så her må det pugges og huskes!
Å tegne et kart var lurt. Begynte bare å skrive ned clues, men jammen skal jeg lage kart! Jeg er ganske visuell og symbolsk i tankegangen, og da jeg av en eller annen grunn bestemte meg for å lære meg alle hovedstedene i Europa og Asia utenat, så brukte jeg billedassosiasjoner (noen temmelig søkte. :p), og det funka kjempebra, bortsett fra jeg har glemt det meste nå, da. :p
Kan du komme med noen konkrete eksempler, forresten?

Takk for tips! Det beste av alt er jo at det høres gøy ut. :D

Jepp, f. eks. i psykolingvistikken så tegna jeg oppdelingen til de forskjellige retningene og tegnte noe som var veldig spesielt - biheviorisme avhenger av input så da tegna jeg (strekmennesker osv) en som stod ved tavla og prøvde å svare og professoren sa (snakkeboble) "aha, bra". Dette basert på eksperiment som viste at elevene snakket så og så mange prosent mer da de fikk respons på det de sa. Og slik huska jeg... Har ikke bøkene mine her, men kan prøve å la lillesøster ta noen bilder og sende dem til meg.

Og det er gøy :-D

Photobscura 15-04-13 14:57

o
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av milena (Innlegg 1437582)
Jepp, f. eks. i psykolingvistikken så tegna jeg oppdelingen til de forskjellige retningene og tegnte noe som var veldig spesielt - biheviorisme avhenger av input så da tegna jeg (strekmennesker osv) en som stod ved tavla og prøvde å svare og professoren sa (snakkeboble) "aha, bra". Dette basert på eksperiment som viste at elevene snakket så og så mange prosent mer da de fikk respons på det de sa. Og slik huska jeg... Har ikke bøkene mine her, men kan prøve å la lillesøster ta noen bilder og sende dem til meg.

Og det er gøy :-D

Ah! Da er jeg mer med! Konsekvensen av å være såpass visuell av seg er at abstrakte eksempler ikke alltid inspirerer så veldig. :D (Jeg ELSKER praktiske og anektodiske eksempler!)

Ziltoidia 16-04-13 12:53

Dere vet sånn fin og gylden marinert (?) kylling med skinn man kan få kjøpt i butikker. Vel, jeg finner ikke slike her til lands, så lurer på hva man kan gjøre for å få det til likedan. Krydder? Olje?

Også lurer jeg på om eddik strengt tatt er nødvendig i bearnaise saus.

Kitt 16-04-13 13:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1437785)

Niks! Våre fantastiske lavkarbosauser

Kula 16-04-13 14:23

Sitat:

Ekte bearnaisesais skal inneholde hvitvinseddik. Du kan jo godt lage sausen uten, og det blir mest sannsynlig en god saus allikevel, men da er det altså ikke bearnaisesaus du lager.

-

Ziltoidia 16-04-13 15:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1437794)

Takker!
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 1437798)
Ekte bearnaisesais skal inneholde hvitvinseddik. Du kan jo godt lage sausen uten, og det blir mest sannsynlig en god saus allikevel, men da er det altså ikke bearnaisesaus du lager.

Kan man slippe unna med bearnaisseessent? :p

Anne 16-04-13 15:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1437808)

Ja!:)

vaskeklut 16-04-13 16:21

Sitat:

Dere vet sånn fin og gylden marinert (?) kylling med skinn man kan få kjøpt i butikker. Vel, jeg finner ikke slike her til lands, så lurer på hva man kan gjøre for å få det til likedan. Krydder? Olje?

krydder og smør over og under skinnet og langsteki g! gjerne med grill eller varmluft mot slutten :)

Carisma 16-04-13 19:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1437808)

Nei, det smaker skikkelig dritt! Ødelegger sausen.

vaskeklut 16-04-13 19:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1437850)
Nei, det smaker skikkelig dritt! Ødelegger sausen.

tullprat.

det funker fint, ziltoidia!

Kanutten 16-04-13 19:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1437857)
pisspreik.

det funker fint, ziltoidia!

Enig med Carisma jeg. Har man først laget saus på skikkelig vis kan ingenting måle seg.
Det samme med buljong. Kjøpingsbuljong smaker høgg etter at jeg begynte lage buljong selv. Tom sambo reagerer nå hvis jeg har bare en liiiiten buljongterning i noe.

nellie 16-04-13 19:50

Dere matkritikere må lære dere å bruke uttrykket: "jeg synes".

vaskeklut 16-04-13 19:50

Dere om det. Jeg synes det funker helt fint. Tydeligvis flere her og.

Carisma 16-04-13 19:58

Det er ikke bare noe jeg synes. Du finner ikke en eneste kokk som bruker essens, det er en grunn til det.... :rolleyes:
Da er det bedre å bruke estragoneddik.

Kanutten 16-04-13 20:07

kjapt kan den lages!

Kitt 16-04-13 20:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1437870)
kjapt kan den lages!

Og der står det i oppskriften at man kan bruke akkurat den bearnaise- essensen jeg har hjemme i hylla!;)

" (Du kan kjøpe innlagt estragon på butikken, eller Beauvaise béarnaise-essens og bruke i stedet for den innkokte hvitvinen). "

Kanutten 16-04-13 20:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1437873)
Og der står det i oppskriften at man kan bruke akkurat den bearnaise- essensen jeg har hjemme i hylla!;)

" (Du kan kjøpe innlagt estragon på butikken, eller Beauvaise béarnaise-essens og bruke i stedet for den innkokte hvitvinen). "

:lol: :rodme:
Der kan man se! Men essens og essens er to forskjellige ting. Du ser det var presisert hva slags? Knorr og jeg går overhodet ikke overens....

Kitt 16-04-13 20:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1437874)
:lol: :rodme:
Der kan man se! Men essens og essens er to forskjellige ting. Du ser det var presisert hva slags? Knorr og jeg går overhodet ikke overens....

Visste ikke at det fantes andre typer bearnaise- essens en gang, jeg! Det finnes jo bare en....

Denne.....

Carisma 16-04-13 21:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1437884)
Visste ikke at det fantes andre typer bearnaise- essens en gang, jeg! Det finnes jo bare en....

Denne.....

Der er styggedommen ja.... :D

Ziltoidia 16-04-13 21:37

Vel... jeg klarte ikke å finne noe bearnaiseessens i butikken uansett, men det smakte da som det skulle allikevel.
Dessverre failet jeg helt i å gjøre om "sausen" til saus. Fikk ikke noe tykkelse på det, og det skilte seg selv om det ikke var noe høy varme. Nå har jeg halvparten stående i en krukke. Vet ikke om det kan reddes, men tar gjerne imot forslag.

Kyllingen ble fantastisk da!!

Carisma 16-04-13 21:43

Om sausen skiller seg kan du tilsette en skje kaldt vann mens du visper.
Du kan tykke den med en ekstra eggeplomme, evt littegrann fløte.

Kitt 16-04-13 21:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1437889)
Vel... jeg klarte ikke å finne noe bearnaiseessens i butikken uansett, men det smakte da som det skulle allikevel.
Dessverre failet jeg helt i å gjøre om "sausen" til saus. Fikk ikke noe tykkelse på det, og det skilte seg selv om det ikke var noe høy varme. Nå har jeg halvparten stående i en krukke. Vet ikke om det kan reddes, men tar gjerne imot forslag.

Kyllingen ble fantastisk da!!

Varm den sakte opp nesten til kokepunktet og tilsett en isbit. Rør som en gal mens isbiten smelter! Det bør få den til å binde seg igjen, men bare en kort stund!

Kitt 16-04-13 21:46

Noen som husker hvem det er som har skrevet/synger en sang, på norsk, om en liten gutt på danseskole og horder med jenter som får gulvet til å skjelve.....?
Jernteppet har senket seg her i huset og jeg skulle så gjerne ha hjulpet Snuppa med noe leksegreier!

Carisma 16-04-13 21:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1437894)
Noen som husker hvem det er som har skrevet/synger en sang, på norsk, om en liten gutt på danseskole og horder med jenter som får gulvet til å skjelve.....?
Jernteppet har senket seg her i huset og jeg skulle så gjerne ha hjulpet Snuppa med noe leksegreier!

DiDerre, rumba med Gunn :D
Rart du spurte om den for jeg har hatt den på hjernen helt ut av det blå i hele dag.

Kitt 16-04-13 21:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1437896)
DiDerre, rumba med Gunn :D
Rart du spurte om den for jeg har hatt den på hjernen helt ut av det blå i hele dag.

Selvfølgelig!* klasker panne*

Rhumba med Gunn

Tusen takk! :suss:

Ziltoidia 16-04-13 22:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1437892)
Varm den sakte opp nesten til kokepunktet og tilsett en isbit. Rør som en gal mens isbiten smelter! Det bør få den til å binde seg igjen, men bare en kort stund!

Skal forsøke. Takk! :)
Prøvde å vispe inn med kaldvann innimellom, uten hell. Lurer kanskje på om det kan ha noe å si at sausporsjonen er så liten.

Photobscura 16-04-13 22:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1437902)
Skal forsøke. Takk! :)
Prøvde å vispe inn med kaldvann innimellom, uten hell. Lurer kanskje på om det kan ha noe å si at sausporsjonen er så liten.

Nå vet jeg ikke hvordan du gjorde det i utgangspunktet, men den eneste måten jeg aldri har faila perfekt konsistens på bearnaisen er å ta av kjelen med EN GANG gula og vannet tykner (når du får striper i det som ikke forsvinner med en eneste gang), og så vispe den på benken fort mens jeg heller i det smelta smøret.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.