Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Hva skal du ha til middag i dag-tråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2492)

Bønna200 07-03-15 21:43

Sv: Hva skal du ha til middag i dag-tråden!

Kjøttdeiggulasj.

Kanutten 07-03-15 22:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette (Innlegg 1506456)
Pappa er trønder, og han pleide å legge morrpølsa oppå raspeballene for å tilberede den mens de kokte - en myk innmatpølse med ganske spesiell farve (mørk og nesten litt blåaktig? Mulig jeg husker feil) som lukter veldig... Spesielt. Har aldri smakt på den, så konsistensen kan jeg ikke si noe om, men spekepølse er det iallefall ikke :p

Nå er jeg ikke fra morrpølseland. Men for to år siden hadde vi folk på besøk fra Ålesund og de hadde "blaut" morrpølse med seg som vi kokte til pinnekjøtt.

Spinnerette 08-03-15 12:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1506464)
Nå er jeg ikke fra morrpølseland. Men for to år siden hadde vi folk på besøk fra Ålesund og de hadde "blaut" morrpølse med seg som vi kokte til pinnekjøtt.

Jeg har null snøring, men er den myke pølsa jeg er vokst opp med å kalle morrpølse - hvorvidt det er riktig aner jeg ikke :p

Forøvrig tror jeg det blir Gerds tyrkiske gryte til middag i dag! :sikle:

langaard 08-03-15 14:29

Finnbiff med sprøstekt bacon og ris :D

Bønna200 08-03-15 14:32

Burger og sellerirotfries.

Susa84 08-03-15 15:03

Krydderbiff søtpoteter og noe ved siden av :) ikke 100% sikker :)

Supera 08-03-15 19:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1506435)
Navnet ble opprinnelig brukt på innmatpølser, men brukes i dag på pølser laget hovedsakelig av fårekjøtt, men annet kjøtt blandes også i. Men ja, det er en spekepølse, har aldri hørt om den morrpølse av den typen du beskriver - bare google det og se på bildene. :)

Ikke noe fårekjøtt i disse. Jeg hadde nok slitt med å få dem ned da... Liker ikke fårekjøtt.

De jeg har kjøpt i det siste (fra Håland Kjøtt) er 70% storfekjøtt, 10% storfejur, 10% storfelunger. Fin ingrediensliste uten tulleingredienser. :snill: Men det pleier å være litt lever i, tror jeg.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette (Innlegg 1506456)
Pappa er trønder, og han pleide å legge morrpølsa oppå raspeballene for å tilberede den mens de kokte - en myk innmatpølse med ganske spesiell farve (mørk og nesten litt blåaktig? Mulig jeg husker feil) som lukter veldig... Spesielt. Har aldri smakt på den, så konsistensen kan jeg ikke si noe om, men spekepølse er det iallefall ikke :p

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1506464)

Hm, så langt nord som Trøndelag og Ålesund altså? Hadde egentlig kommet frem til at det var en sør-norsk pølse...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette (Innlegg 1506492)
Jeg har null snøring, men er den myke pølsa jeg er vokst opp med å kalle morrpølse - hvorvidt det er riktig aner jeg ikke :p

Ca sånn ser det ut hvis man bare tar og steker den alene uten tarm: "kjøttdeigen" til høyre

Hvis man koker den (og legger litt løk oppi), så blir den nok seende slik ut:
http://gfx.nrk.no//yYI2YQkCS-AdgjaZh...8sVdd-Q8xacj_w

TrillTrall 08-03-15 19:34

Vi hadde svigers på middag og serverte sotad laks med søtpoteter stekt i ovn, blomkål og brokkoli og chilikrem. Ordentlig artig at de skrøt hemningsløst av maten og spiste til de omtrent trillet fra bordet! Særlig siden det var jeg som sto for maten denne gangen. :D Svigerfar ville til og med ha oppskrifta! :D

Spinnerette 08-03-15 20:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1506524)

Hm, så langt nord som Trøndelag og Ålesund altså? Hadde egentlig kommet frem til at det var en sør-norsk pølse...

Kanskje sånn med den, som med mye annet, at "oppskrifta" varierer fra distrikt til distrikt?

langaard 09-03-15 07:27

I dag må det bli litt enkel mat, skal til nabobyen og jobbe for ei som mista mannen sin i går :nedfor:

Bønna200 09-03-15 12:24

I dag tror jeg det blir moussaka med sellerirot, kål og løk.

Colt-pixy 09-03-15 16:49

det ble salat idag, min mor lagde pasta salat så tok derfra og luket vekk pastaen.

langaard 09-03-15 17:08

Ytrefilet med fløtesaus og brokkoligrateng :)

Carisma 10-03-15 21:48

I dag ble det grøstad sine tapaskjøttboller med salat, hakket grønnlål, aioli og bittelitt bloody mary-ketchup.

Colt-pixy 11-03-15 19:37

Det ble Joika-kaker og kun joika-kaker idag. Ikke lavkarbo, men jeg spiser der to ganger i året, og når en boks kostet 28kr og jeg trengte noe som gikk kjapt og gale så ble det joika-kaker.

langaard 11-03-15 19:58

Tacosalat med elgkjøtt :)

Butterfly83 11-03-15 21:16

Ytrefilet, sopp og grønnsaker.

Carisma 11-03-15 22:30

Det ble gyros med salat

Spinnerette 11-03-15 22:39

Kjøttboller og brokkoli

smgj 12-03-15 10:23

Viltgryterester.

Carisma 12-03-15 18:59

Kokt ørret ned brokkoli, grønnkål og Sandefjord-smør :sikle:
Junior elsker fisk og spiste over et helt stykke alene! Men han syns det var mange stilker i den... :lol: (beina)

langaard 12-03-15 19:05

Stekt skrei med bacon og brokkoli/blomkålmos :)

Bønna200 12-03-15 20:39

Meatza og rømmedressing.

Spinnerette 12-03-15 20:56

Tacosalat:)

SunLight 12-03-15 22:27

Helt fantastisk kokos-suppe jeg snekra sammen, så her kommer en liten oppskrift :)
2 pers:
1 boks kokosmelk (400 g)
1 paprika
70 g (ca) østerssopp
1 løk
1 rød chili, medium strl
2-3 fedd hvitløk
Currykrydder, urtesalt, litt cayenepepper, ingefær og lime-saft
+ reker til servering (jeg brukte first price i lake, synes det funker faktisk)

- Brun hakket løk i fett. Ha i hakket chili og hvitløk og østerssopp i grove biter. Krydre med urtesalt.
- Hell over boksen med kokos, og tilsett kuttet paprika og rasp litt ingefær i.
- Hell blandingen over i en kjele, bruk stavmikser til ønsket konsistens. Smak opp med curry, lime og cayennepepper. Sett på plata og la kokosmelken redusere litt.
- Legg rekene i en dyp tallerken og øs suppa over. Nyt et herlig lavkarbo-måltid! :D Jeg er god og mett etter en porsjon. :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.