Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 06-04-13 12:54

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg krysser ikke av for ferier (mitt tiltak er utdannelse), men de dagene jeg er på forelesning eller jobber med skolearbeid. Får fortsatt akkurat de samme summene utbetalt uansett antall avkrysninger.

Julie 07-04-13 01:38

Hva skal jeg studere på universitetet til neste år...? :rolleyes:

Lillemy71 07-04-13 10:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1436037)

Noe du synes er spennende og interesserer deg for? Kan fort bli traurig ellers :ja:

Photobscura 07-04-13 10:40

Sitat:

Nå vet jeg ikke hva du studerer fra før, eller hvilke interesser, håp og drømmer du har for fremtiden. Men sånn på rent generelt grunnlag kan en studieveiledningstime være supert! Jeg visste forsåvidt hva jeg ville studere, men tok en sånn time uansett, og fikk masse nytte og inspirasjon av det! :)

Ellers kunne jeg ikke vært mer enig med Lillemy71. Jeg har et semester nå med fag som er obligatoriske i emnegruppen min og som jeg nok ikke ville valgt selv om jeg kunne, og jeg holder på å kjede vettet av meg. :p Men guleroten er at jeg kun vil ha ti obligatoriske studiepoeng igjen når dette semesteret er over, og ellers kan velte meg i mange andre spennende og relevante emner fremover. :)

Carisma 07-04-13 14:26

Sitat:

Må du studere på universitetet da? Det finnes mange gode høyskoler og ofte er miljøet mye bedre enn på de store universitetene.

Carisma 07-04-13 15:12

Junior har streptokokker, men er feberfri i dag. Kan han leke ute? Og kan han gå i bhg imorra?

Kitt 07-04-13 15:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1436096)
Junior har streptokokker, men er feberfri i dag. Kan han leke ute? Og kan han gå i bhg imorra?

Har han gått på penicillin mer enn 24 timer, kan han leke og gå i barnehagen så mye han vil om allmenntilstanden er god!:)

Carisma 07-04-13 16:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1436108)
Har han gått på penicillin mer enn 24 timer, kan han leke og gå i barnehagen så mye han vil om allmenntilstanden er god!:)

Jippi! Fra oss begge! :D Han begynner å bli litt selskapssyk for å si det mildt...

Kanutten 07-04-13 17:06

Blir du utsatt for mye sol??

vaskeklut 07-04-13 17:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1436119)

Hvorfor poster du sånn her og ikke i en skravletråd eller lignende?

Kanutten 07-04-13 17:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1436126)
Hvorfor poster du sånn her og ikke i en skravletråd eller lignende?

Fordi jeg har sittet ekstremt mye mye i sola de siste dagene og ble litt skeptisk da jeg så denne.

nellie 07-04-13 17:29

Sist var han bussjåfør. I England. OG han hadde kjørt med vinduet oppe på sommeren og derfor blitt sånn.

Rart det der.

vaskeklut 07-04-13 17:31

At sola påvirker huden er vel ikke akkurat nyheter.

Kanutten 07-04-13 17:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1436129)
At sola påvirker huden er vel ikke akkurat nyheter.

Nei, ingen ny nyhet det, men blir DU påvirket av solen uten å tenke deg om at du blir det? Denne karen satt jo bak et vindu. Andre sier at så lenge det er overskyet gjør det ingenting om man ikke bruker solfaktor. Så derfor, har man det i bakhodet til enhver tid at man blir eksponert?

vaskeklut 07-04-13 18:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1436131)
Nei, ingen ny nyhet det, men blir DU påvirket av solen uten å tenke deg om at du blir det? Denne karen satt jo bak et vindu. Andre sier at så lenge det er overskyet gjør det ingenting om man ikke bruker solfaktor. Så derfor, har man det i bakhodet til enhver tid at man blir eksponert?

Nei, jeg vet jeg blir det. Derfor bruker jeg også beskyttelse.

smgj 07-04-13 18:15

Og jeg vil heller være frisk og rynkete enn glatt og syk...
http://nhi.no/livsstil/vitamin-d-tar...ret-34571.html
Når det gjelder hudaldring og uva og uvb er det kanskje sånn at det er bedre å bruke en (fullspektret) solkrem inne bak vinduer, og droppe den når man er utendørs på våre breddegrader - og heller stole på hudens varslingssystemer og gå i skyggen før man blir brent.

Carisma 07-04-13 18:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1436128)
Sist var han bussjåfør. I England. OG han hadde kjørt med vinduet oppe på sommeren og derfor blitt sånn.

Rart det der.

Nå har jeg ikke lest linken, men kommentaren fikk meg til å tenke på morfaren min som var lastebilsjåfør. Han satt alltid med armen i åpen vinduskarm når han kjørte, så han var alltid brunsvart på venstre underarm og blek på resten av kroppen :rolleyes:

Julie 07-04-13 18:32

Lillemy: Hadde det bare vært så enkelt at jeg visste hva som interesserte meg. :rolleyes:

Photobscura: Har prøvd det men det var ikke så veldig hjelpsomt... Det eneste hun sa var "Det virker som om du vet hva som ikke interesserer deg, så nå gjelder det bare å fastslå hva det er som interesserer deg..." :lol:

Carisma: Hva er forskjellen på et universitet og en høyskole, egentlig? :p

Litt av "problemet" mitt er at jeg alltid har vært ganske flink i alle fag på skolen (foruten kunst, musikk og drama), så jeg har aldri vært "nødt" til å utvikle en preferanse... Så nå vet jeg ikke hvilke av fagene mine jeg foretrekker (vet bare at det ikke er matte). :p (Dere begynner kanskje å skjønne hvorfor rådgiveren sa det hun sa :lol:)

Carisma 07-04-13 18:37

Hvis du måtte velge en jobb i dag, hva ville du valgt? (du kan velge hva som helst) ikke tenk bare på hva som interesserer deg, men hva kan du faktisk tenke deg å holde på med hver dag selv på kjedelige dager? Om ti år, hva sier du til folk at yrket ditt er? (prøv ut hva som føles rett)

Høyskole har vel mer definerte linjer tror jeg (men du kan ta noen fag fra andre retninger), og det er mindre klasser og er generelt mer oversiktlig enn universitet (som jeg aldri har skjønt meg på :p)

Det høres forøvrig ut som et år på folkehøyskole eller med jobbing kunne være lurt for deg for å finne ut hva du vil/ikke vil gjøre....

Julie 07-04-13 18:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1436146)
Det høres forøvrigut som et år på folkehøyskole eller med jobbing kunne være lurt for deg for å finn eit hva du vil/ikke vil gjøre....

Det er det som er planen: blir friår det året som kommer og håpet er at et år uten studier vil kaste litt lys over hvilke fag jeg savner osv. :ja:

vaskeklut 07-04-13 18:47

Det høres ut som du kunne hatt nytte av en yrkes- og interessetest? Det finnes flere av de på nett, pluss at flere bedrifter og konsulenter har sertifisering i Work Interest Explorer (WIE) som er en ganske fin og dyptgående yrkes- og interessetest.

Ser du bor i Trondheim, og jeg vet at flere attføringsbedrifter har konsulenter med WIE. Usikker på om du må søkes inn i et tiltak via NAV for å få tilgang til det, men du kan høre med f.eks KI Kompetanse eller Prima AS og høre om noen kan hjelpe deg med en sånn test mot en liten sum? (Nei, jeg jobber ikke for noen av de, så dette er ingen reklame, bare et forslag!)

Forøvrig er jeg ganske enig med carisma angående folkehøyskole! Det er mange som finner yrkesvalgene sine der.

silje21 07-04-13 22:42

Noen gode tips for å gå på jobbintervju?

Carisma 07-04-13 22:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1436192)
Noen gode tips for å gå på jobbintervju?

http://www.nettbladet.com/jobb-og-ka...rvju-tips.html
http://www.dinside.no/293605/bli-en-...jobbintervjuet
http://www.studenttorget.no/index.ph...rtikkelid=3351

silje21 07-04-13 22:56

Tusen takk :)

Humbalaa 08-04-13 02:34

Hei
Jeg merker allerede stor forskjell på vekta siden jeg begynte på ketolysekuren, da jeg begynte for noen uker siden veide jeg 92 kg og nå veier jeg 83. Jeg trener styrketrening anhver dag og har gått ned fra 23 til 18% i fettprosent siden november ( da jeg startet å trene) men mitt hovedmål er å minske magesekken. Det jeg har forstått er å spise mindre porsjoner for å ikke utvide magesekken.Men det jeg lurer på er om væske inntak har også noe å si på å "utvide " magesekken. Jeg drikker MYE vann, vann i store mengder på en gang . Har dette noe å gjøre med at magen ikke blir mindre? Bør jeg kutte ned og drikke mindre mengder om gangen? Takker for alle svar og hjelp :-)

BenteR 08-04-13 02:49

Væske utvider også magesekken, såvidt jeg vet.
Hvor mye vann drikker du i slengen og til sammen i løpet av dagen?

TrillTrall 08-04-13 07:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Humbalaa (Innlegg 1436211)
Jeg drikker MYE vann, vann i store mengder på en gang . Har dette noe å gjøre med at magen ikke blir mindre? Bør jeg kutte ned og drikke mindre mengder om gangen? Takker for alle svar og hjelp :-)

Hvorfor drikker du store mengder vann på en gang? Med mindre du er kjempetørst er det ingen grunn til å trø innpå hele døgnrasjonen på en gang...

mereo 08-04-13 07:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1436220)
Hvorfor drikker du store mengder vann på en gang? Med mindre du er kjempetørst er det ingen grunn til å trø innpå hele døgnrasjonen på en gang...

Hehe, da renner det jo bare tvers igjenom.

Er begrensa hvor mye kroppen faktisk tar opp om du drikker masse uansett. :)

Photobscura 08-04-13 07:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Humbalaa (Innlegg 1436211)
Bør jeg kutte ned og drikke mindre mengder om gangen?

Ja. :)

For å utdype: Det er viktig med nok væske, særlig på et ketogent kosthold. Et par tre liter per dag ligger innenfor det jevne, kanskje enda litt mer dersom du trener mye, men å innta hele dagsrasjonen i styrten har liten hensikt. Drikk litt jevnt over hele dagen. Et glass her og et glass der, når du er tørst pluss litt til. Ha med deg en vannflaske som du kan drikke litt jevnlig av.

Lillemy71 08-04-13 08:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1436055)

Ellers kunne jeg ikke vært mer enig med Lillemy71. Jeg har et semester nå med fag som er obligatoriske i emnegruppen min og som jeg nok ikke ville valgt selv om jeg kunne, og jeg holder på å kjede vettet av meg. :p Men guleroten er at jeg kun vil ha ti obligatoriske studiepoeng igjen når dette semesteret er over, og ellers kan velte meg i mange andre spennende og relevante emner fremover. :)

Og sånn vil det nok være nesten uansett hva man velger, det er alltids noen obligatoriske fag man må slite seg igjennom som kanskje ikke er så interessant. Spesielt første året i et studieløp kan være litt kjedelig, men det går seg til.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1436146)
Høyskole har vel mer definerte linjer tror jeg (men du kan ta noen fag fra andre retninger), og det er mindre klasser og er generelt mer oversiktlig enn universitet (som jeg aldri har skjønt meg på :p)

Tradisjonelt sett driver ikke høyskoler forskning i særlig grad og tilbyr heller ikke master/doktorgrader, selv om det i senere tid har kommet enkelte studier hos enkelte institusjoner på dette nivået. Man kan heller ikke studere "rene" fag, feks historie, fysikk, på en høyskole, da disse fokuserer mer på yrkesrettede utdannelser. Men dette endrer seg hele tiden og det kommer også an på hva man velger av studie.

Høyskole og Universitet går om en annen og man finner begge deler innenfor en institusjon. Før kunne man ofte velge fag friere på universitetet, men nå er det lagt mer føringer på dette, spesielt dersom man skal ha en veldig spesifikk utdanning som ender i en spesifikk tittel. Dette gir visse krav til studiekompetanse. Men det er forskjell mellom institusjonene og fagretninger så her må man nesten sjekke litt opp på forhånd.

Sånne valg er ikke enkle, men det er ikke noe nederlag og skifte studieretning/fag underveis dersom man oppdager at man har gjort feil. Jeg begynte på dataingeniør mitt i den verste hypen (rett før 2000) og oppdaga raskt at jeg ikke ante hva jeg holdt på med. Skifta studieretning og fant mitt kall i materialteknologi som jeg nå også har en Ph.D. i.

Lillemy71 08-04-13 08:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1436145)
L
Litt av "problemet" mitt er at jeg alltid har vært ganske flink i alle fag på skolen (foruten kunst, musikk og drama), så jeg har aldri vært "nødt" til å utvikle en preferanse... Så nå vet jeg ikke hvilke av fagene mine jeg foretrekker (vet bare at det ikke er matte). :p (Dere begynner kanskje å skjønne hvorfor rådgiveren sa det hun sa :lol:)

Det finnes jo mange interessante utdanninger der man må gjennom en del matte i studieløpet, men kan holde det til et minimum og man trenger ikke å praktiserer så mye av det i arbeidslivet. Men så spørs det jo hva du legger i matte. Som ingeniør bruker jeg matte daglig, men ikke noen avanserte greier, jeg er mer inne i fysikkverdenen men det er jo mye matte der også :rolleyes:

Er enig med Carisma at jobb/folkehøyskole, et år i utlandet (om du kan) kan være en ide for å finne ut av ting. Ellers kan du jo ta et år på universitet der du bare følger et par klasser som virker interessant, om det lar seg gjøre. Lykke til, finner du ikke det rette med en gang er det bare og prøve igjen. Selv var jeg 29 da jeg gikk tilbake til høyskolen og har aldri angra.

Humbalaa 08-04-13 10:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1436220)

Jeg gjør det for å hemme sultfølelsen og ikke kjedespise osv :) og for å få nok vann!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1436225)
Ja. :)

For å utdype: Det er viktig med nok væske, særlig på et ketogent kosthold. Et par tre liter per dag ligger innenfor det jevne, kanskje enda litt mer dersom du trener mye, men å innta hele dagsrasjonen i styrten har liten hensikt. Drikk litt jevnt over hele dagen. Et glass her og et glass der, når du er tørst pluss litt til. Ha med deg en vannflaske som du kan drikke litt jevnlig av.

Jeg drikker som oftest vann fra en farrisflaske , og når jeg drikker så drikker jeg som regel 0.5 liter om gangen ..

Ofte når jeg sitter heime og ser film og tar meg en god snus ( for å hindre søtsug og jeg er avhengi, så drikker jeg vann i tillegg for å ikke la meg friste av brus og andre søtsaker).

Men da får jeg begrense mitt vannintak da og spise mindre porsjoner, har til og med begynt å veie kjøttet jeg spiser . 100 gram kjøtt til middag med grønnsaker ved siden av. Dette går som det suser og da kan jeg vel kutte ut vannintaket også.

Må forresten takke alle for svar!

Photobscura 08-04-13 11:08

Ut fra vekt kontra fettprosent antar jeg at du er mann? Er ikke hundre gram kjøtt litt lite da? Særlig om du trener styrketrening i tillegg? Jeg trener ikke mye og er relativt normalvektig, men kan fint spise 150-200 gram kjøtt til middag for å bli mett.

TrillTrall 08-04-13 11:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Humbalaa (Innlegg 1436284)
Men da får jeg begrense mitt vannintak da og spise mindre porsjoner, har til og med begynt å veie kjøttet jeg spiser . 100 gram kjøtt til middag med grønnsaker ved siden av. Dette går som det suser og da kan jeg vel kutte ut vannintaket også.

Må forresten takke alle for svar!

Hvis Photo har rett i at du er mann og driver med styrketrening er da 100 g kjøtt alt for lite! Jeg er ei lita flis av et kvinnfolk og spiser minst 150 g som regel - når det gjelder kjøttdeig går det som oftest med en halv pakke, altså 200 g... :o

Humbalaa 08-04-13 11:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1436294)
Ut fra vekt kontra fettprosent antar jeg at du er mann? Er ikke hundre gram kjøtt litt lite da? Særlig om du trener styrketrening i tillegg? Jeg trener ikke mye og er relativt normalvektig, men kan fint spise 150-200 gram kjøtt til middag for å bli mett.

Jeg er nok mann ja! Mener jeg husker å ha lest at 100-150gram kjøtt holder for middags måltid , og siden har jeg holdt meg til det , kanskje jeg skal lese meg opp igjen på akkurat det. Men mindre volum skaper mindre arbeid for magen min med volumreduksjon, og jeg blir jo forsynt

Mener også at PT'en min anbefalte 100-150 gram kjøtt men nå ble jeg jaggu usikker

amritam 08-04-13 11:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Humbalaa (Innlegg 1436284)
Jeg drikker som oftest vann fra en farrisflaske , og når jeg drikker så drikker jeg som regel 0.5 liter om gangen ..

Hva mener du med om gangen? Alt samtidig, eller at du over en periode på f.eks. en halvtime eller en time drikker litt og litt av flaska? Hvis du styrter ned så mye på en gang, så er det ikke vits i - halvparten kommer til å renne rett igjennom, for kroppen greier ikke å ta opp så mye på en gang.

Humbalaa 08-04-13 12:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1436302)
Hva mener du med om gangen? Alt samtidig, eller at du over en periode på f.eks. en halvtime eller en time drikker litt og litt av flaska? Hvis du styrter ned så mye på en gang, så er det ikke vits i - halvparten kommer til å renne rett igjennom, for kroppen greier ikke å ta opp så mye på en gang.

med en gang så mener jeg en kort periode gjerne 10 min. før Middag kan jeg gjerne sluke(som styrting) i meg 0,5 litervann :)

mereo 08-04-13 12:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Humbalaa (Innlegg 1436316)
med en gang så mener jeg en kort periode gjerne 10 min. før Middag kan jeg gjerne sluke(som styrting) i meg 0,5 litervann :)

Er ikke det litt heftig med vann? Renner jo tvers igjenom, prøv å drikk mere jevnt gjennom dagen :)

amritam 08-04-13 12:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Humbalaa (Innlegg 1436316)

OK, det er ikke noe poeng. Jeg husker å ha lest et sted at på 10 min. greier kroppen å ta opp ca. 2,5 dl vann, resten går rett igjennom. Så når du er veldig tørst kan du styrte 2,5 dl, vente 10 min. og hvis du fortsatt er tørst, kan du drikke mer da.

mereo 08-04-13 12:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1436320)
OK, det er ikke noe poeng. Jeg husker å ha lest et sted at på 10 min. greier kroppen å ta opp ca. 2,5 dl vann, resten går rett igjennom. Så når du er veldig tørst kan du styrte 2,5 dl, vente 10 min. og hvis du fortsatt er tørst, kan du drikke mer da.

Noe ala det jeg har hørt.

Er vel lov å sette ned glasset mener jeg :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.