![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Jeg krysser ikke av for ferier (mitt tiltak er utdannelse), men de dagene jeg er på forelesning eller jobber med skolearbeid. Får fortsatt akkurat de samme summene utbetalt uansett antall avkrysninger.
|
Hva skal jeg studere på universitetet til neste år...? :rolleyes:
|
Sitat:
|
Sitat:
Ellers kunne jeg ikke vært mer enig med Lillemy71. Jeg har et semester nå med fag som er obligatoriske i emnegruppen min og som jeg nok ikke ville valgt selv om jeg kunne, og jeg holder på å kjede vettet av meg. :p Men guleroten er at jeg kun vil ha ti obligatoriske studiepoeng igjen når dette semesteret er over, og ellers kan velte meg i mange andre spennende og relevante emner fremover. :) |
Sitat:
|
Junior har streptokokker, men er feberfri i dag. Kan han leke ute? Og kan han gå i bhg imorra?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sist var han bussjåfør. I England. OG han hadde kjørt med vinduet oppe på sommeren og derfor blitt sånn.
Rart det der. |
At sola påvirker huden er vel ikke akkurat nyheter.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Og jeg vil heller være frisk og rynkete enn glatt og syk...
http://nhi.no/livsstil/vitamin-d-tar...ret-34571.html Når det gjelder hudaldring og uva og uvb er det kanskje sånn at det er bedre å bruke en (fullspektret) solkrem inne bak vinduer, og droppe den når man er utendørs på våre breddegrader - og heller stole på hudens varslingssystemer og gå i skyggen før man blir brent. |
Sitat:
|
Lillemy: Hadde det bare vært så enkelt at jeg visste hva som interesserte meg. :rolleyes:
Photobscura: Har prøvd det men det var ikke så veldig hjelpsomt... Det eneste hun sa var "Det virker som om du vet hva som ikke interesserer deg, så nå gjelder det bare å fastslå hva det er som interesserer deg..." :lol: Carisma: Hva er forskjellen på et universitet og en høyskole, egentlig? :p Litt av "problemet" mitt er at jeg alltid har vært ganske flink i alle fag på skolen (foruten kunst, musikk og drama), så jeg har aldri vært "nødt" til å utvikle en preferanse... Så nå vet jeg ikke hvilke av fagene mine jeg foretrekker (vet bare at det ikke er matte). :p (Dere begynner kanskje å skjønne hvorfor rådgiveren sa det hun sa :lol:) |
Hvis du måtte velge en jobb i dag, hva ville du valgt? (du kan velge hva som helst) ikke tenk bare på hva som interesserer deg, men hva kan du faktisk tenke deg å holde på med hver dag selv på kjedelige dager? Om ti år, hva sier du til folk at yrket ditt er? (prøv ut hva som føles rett)
Høyskole har vel mer definerte linjer tror jeg (men du kan ta noen fag fra andre retninger), og det er mindre klasser og er generelt mer oversiktlig enn universitet (som jeg aldri har skjønt meg på :p) Det høres forøvrig ut som et år på folkehøyskole eller med jobbing kunne være lurt for deg for å finne ut hva du vil/ikke vil gjøre.... |
Sitat:
|
Det høres ut som du kunne hatt nytte av en yrkes- og interessetest? Det finnes flere av de på nett, pluss at flere bedrifter og konsulenter har sertifisering i Work Interest Explorer (WIE) som er en ganske fin og dyptgående yrkes- og interessetest.
Ser du bor i Trondheim, og jeg vet at flere attføringsbedrifter har konsulenter med WIE. Usikker på om du må søkes inn i et tiltak via NAV for å få tilgang til det, men du kan høre med f.eks KI Kompetanse eller Prima AS og høre om noen kan hjelpe deg med en sånn test mot en liten sum? (Nei, jeg jobber ikke for noen av de, så dette er ingen reklame, bare et forslag!) Forøvrig er jeg ganske enig med carisma angående folkehøyskole! Det er mange som finner yrkesvalgene sine der. |
Noen gode tips for å gå på jobbintervju?
|
Sitat:
http://www.dinside.no/293605/bli-en-...jobbintervjuet http://www.studenttorget.no/index.ph...rtikkelid=3351 |
Sitat:
|
Hei
Jeg merker allerede stor forskjell på vekta siden jeg begynte på ketolysekuren, da jeg begynte for noen uker siden veide jeg 92 kg og nå veier jeg 83. Jeg trener styrketrening anhver dag og har gått ned fra 23 til 18% i fettprosent siden november ( da jeg startet å trene) men mitt hovedmål er å minske magesekken. Det jeg har forstått er å spise mindre porsjoner for å ikke utvide magesekken.Men det jeg lurer på er om væske inntak har også noe å si på å "utvide " magesekken. Jeg drikker MYE vann, vann i store mengder på en gang . Har dette noe å gjøre med at magen ikke blir mindre? Bør jeg kutte ned og drikke mindre mengder om gangen? Takker for alle svar og hjelp :-) |
Væske utvider også magesekken, såvidt jeg vet.
Hvor mye vann drikker du i slengen og til sammen i løpet av dagen? |
Sitat:
|
Sitat:
Er begrensa hvor mye kroppen faktisk tar opp om du drikker masse uansett. :) |
Sitat:
For å utdype: Det er viktig med nok væske, særlig på et ketogent kosthold. Et par tre liter per dag ligger innenfor det jevne, kanskje enda litt mer dersom du trener mye, men å innta hele dagsrasjonen i styrten har liten hensikt. Drikk litt jevnt over hele dagen. Et glass her og et glass der, når du er tørst pluss litt til. Ha med deg en vannflaske som du kan drikke litt jevnlig av. |
Sitat:
Sitat:
Høyskole og Universitet går om en annen og man finner begge deler innenfor en institusjon. Før kunne man ofte velge fag friere på universitetet, men nå er det lagt mer føringer på dette, spesielt dersom man skal ha en veldig spesifikk utdanning som ender i en spesifikk tittel. Dette gir visse krav til studiekompetanse. Men det er forskjell mellom institusjonene og fagretninger så her må man nesten sjekke litt opp på forhånd. Sånne valg er ikke enkle, men det er ikke noe nederlag og skifte studieretning/fag underveis dersom man oppdager at man har gjort feil. Jeg begynte på dataingeniør mitt i den verste hypen (rett før 2000) og oppdaga raskt at jeg ikke ante hva jeg holdt på med. Skifta studieretning og fant mitt kall i materialteknologi som jeg nå også har en Ph.D. i. |
Sitat:
Er enig med Carisma at jobb/folkehøyskole, et år i utlandet (om du kan) kan være en ide for å finne ut av ting. Ellers kan du jo ta et år på universitet der du bare følger et par klasser som virker interessant, om det lar seg gjøre. Lykke til, finner du ikke det rette med en gang er det bare og prøve igjen. Selv var jeg 29 da jeg gikk tilbake til høyskolen og har aldri angra. |
Sitat:
Sitat:
Ofte når jeg sitter heime og ser film og tar meg en god snus ( for å hindre søtsug og jeg er avhengi, så drikker jeg vann i tillegg for å ikke la meg friste av brus og andre søtsaker). Men da får jeg begrense mitt vannintak da og spise mindre porsjoner, har til og med begynt å veie kjøttet jeg spiser . 100 gram kjøtt til middag med grønnsaker ved siden av. Dette går som det suser og da kan jeg vel kutte ut vannintaket også. Må forresten takke alle for svar! |
Ut fra vekt kontra fettprosent antar jeg at du er mann? Er ikke hundre gram kjøtt litt lite da? Særlig om du trener styrketrening i tillegg? Jeg trener ikke mye og er relativt normalvektig, men kan fint spise 150-200 gram kjøtt til middag for å bli mett.
|
Sitat:
|
Sitat:
Mener også at PT'en min anbefalte 100-150 gram kjøtt men nå ble jeg jaggu usikker |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|