Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Hva skal du ha til middag i dag-tråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2492)

langaard 21-02-15 10:20

Sv: Hva skal du ha til middag i dag-tråden!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senka (Innlegg 1505489)
Kos deg masse :D

Takk, Senka :klem:

Spinnerette 22-02-15 20:34

I går var det aubergine-lasagne, og i dag var det Gerds tyrkiske gryte... Vært en veldig god helg, altså. :p

annex 23-02-15 15:42

Nakkekoteletter, saus, sellerirot/blomkålmos, stekte tomater

langaard 23-02-15 16:05

Roastbeef med fløtesaus, ris og brokkoli :)

Bønna200 23-02-15 16:16

Chiligryte, kål og løk.

Gerd 23-02-15 17:10

Tacogryte :D

TrillTrall 23-02-15 19:52

Noen svenske kjøttboller, sellerirotfries og rødbeter skåret i små, små terninger og stekt i litt olje i stekepanna - det ble godt ass! :)

Kanutten 23-02-15 20:18

Selleri Anna med stekt kottis og sjysaus. Selleri Anna lager jeg ved å kutte sellerirota i tynne skiver. Lar skivene få et kjapt oppkok. Renne litt av på tørkepapir. Strø ev litt salt på skivene. Når skivene er høvelig avrent legger jeg et lag med skiver i bunnen av en ildfast form. Pensler med smør og krydrer med urter av det man måtte lyste (estragon, timian, basilikum etc etc). Deretter litt hvitløk. Så et nytt lag med selleri, smør, salt, urter, hvitløk... Lag mange lag. Bedre med høyt og ikke så stort i omfang enn lavt og stort. Legg noe som tåler varme, gjerne en form lik den første, oppå og press hardt ned for å få lagene tettest mulig. Sett i ovnen og la det stå en tid. Kjenn etter om de begynner å ferdig stekt. Da tar man bort den øverste formen og lar sellerirota brunes litt på toppen. Dette er nydelig! Ha gjerne finstrimlet løk mellom lagene. :sikle:

langaard 23-02-15 20:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1505674)
Selleri Anna med stekt kottis og sjysaus. Selleri Anna lager jeg ved å kutte sellerirota i tynne skiver. Lar skivene få et kjapt oppkok. Renne litt av på tørkepapir. Strø ev litt salt på skivene. Når skivene er høvelig avrent legger jeg et lag med skiver i bunnen av en ildfast form. Pensler med smør og krydrer med urter av det man måtte lyste (estragon, timian, basilikum etc etc). Deretter litt hvitløk. Så et nytt lag med selleri, smør, salt, urter, hvitløk... Lag mange lag. Bedre med høyt og ikke så stort i omfang enn lavt og stort. Legg noe som tåler varme, gjerne en form lik den første, oppå og press hardt ned for å få lagene tettest mulig. Sett i ovnen og la det stå en tid. Kjenn etter om de begynner å ferdig stekt. Da tar man bort den øverste formen og lar sellerirota brunes litt på toppen. Dette er nydelig! Ha gjerne finstrimlet løk mellom lagene. :sikle:

Dette skal jeg prøve!!
Hvor mange grader steker du på? :)

Kanutten 23-02-15 20:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1505676)
Dette skal jeg prøve!!
Hvor mange grader steker du på? :)

Det varierer alt etter hvor lenge det er til det skal serveres, men 190-200 ca? Eller alt etter hvor tykt det blir? Jo tykkere desto lavere temperatur.... Jeg er håpløs med å følge noen fast temperatur, jeg steker på det jeg tror passer best. Følger heller med på kjernetemperaturen.

langaard 23-02-15 20:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1505678)
Det varierer alt etter hvor lenge det er til det skal serveres, men 190-200 ca? Eller alt etter hvor tykt det blir? Jo tykkere desto lavere temperatur.... Jeg er håpløs med å følge noen fast temperatur, jeg steker på det jeg tror passer best. Følger heller med på kjernetemperaturen.

stinei 24-02-15 22:23

I dag hadde vi hjemmelaget tomatsuppe med bacon, mozzarella og rømme. Og middagen i morgen holder jeg på å søke rundt for å få inspirasjon til nå :)

senka 24-02-15 23:42

Ørret med bakte grønnsaker :)

langaard 25-02-15 10:37

I dag blir det stekt torsk med hjemmelaga ertestuing, bacon og brokkolimos :)

Anne 25-02-15 11:42

Dette hadde jeg i går

Oppskrift på kraft til trekking av Kveite:
Til 4 pers.
2 store koteletter av kveite (ca 1 kg)
1 gulrot, skrelt i skiver
1 stor sjalottløk i skiver
2 laubærblad
2 ts hel pepper
4 persillestilker
4 ss olivenolje
1 ss salt pr l vann
2 ss hvitvinsedikk
2 fedd hvitløk, knust

Bruk bare så mye vann at det dekker fisken.

Ha alle ingrediensen unntatt kveite i kjelen og kaldt vann. Kok opp buljongen. Skyll og vask og tørk kveita . Når vannet har kokt opp, skru varmen ned på lav varme. Legg i kveita og la posjere på lav temp i 2-3 min. Trekk kjelen av plata og la fisken trekke videre i 10 min.
Når skinnet eller beina slipper, så er den klar. Ikke trekk for lenge. Da blir den tørr

Server med Sandefjordsmør, gulrotbiter og brokklibiter

Smakte godt.

annex 25-02-15 17:07

Har pensla to fine kyllinglår fra Stange med rapsolje og sitronsaft, saltet og pepret, og de skal nå stå i ovnen 35-40 minutter.
Skal ha fløtesaus, hjemmerørte tyttebær, sellerirot-/blomkålmos, og litt rosenkål til. Kanskje litt erter også, trenger vitamin K som er i grønne grønnsaker.

Ha en fantastisk fin kveld alle sammen!

nellie 25-02-15 17:09

Indrefilet av svin og potetsalat. Kanskje en salat ved siden av.

Bønna200 25-02-15 17:10

Chilisuppe med kyllingkjøttdeig.

Kanutten 25-02-15 18:28

Ikke middag i dag, men middag i morgen..
Skal lage saltbakt sellerirot!!! :sikle: Serveres til kottiser.

Cyan 25-02-15 18:38

Jeg skal ha mat :p

Stekt kylling og kål.

Carisma 26-02-15 10:02

Tacograteng med ED soyapuck. Overraskende godt. Jo, jeg glemte meg og la på et par skiver ost :o
I dag blir det wok

Spinnerette 26-02-15 12:15

I dag blir det baonsnurret kylling fylt med et eller annet jeg har i skapene. :p

Bønna200 26-02-15 16:33

Kyllingfilet, kål, løk, feta og oliven.

senka 01-03-15 18:02

Spinatpai ;)

annex 01-03-15 18:30

Pannekaker med blåbærsyltetøy

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.