![]() |
Sv: Den store håndarbeidstråden!
Hehe, faktisk er den ene i lilla og rosa og hvitt (rosa som hovedfarge, og lilla i halslinninga). Men fargene er litt "rustikke", og det ble overraskende lekkert! Den andre var i rødt (hovedfarge), hvit og svart (halslinning). Mine tantebarn som skulle ha dem er ganske distinkte på hvilke farger de godtar å gå med. :p
|
Sitat:
|
Så fint det ble. Litt stramt, ser jeg men neppe noe plagsomt. :)
Jeg fikk strikket ferdig jakka mi, jeg også. Altfor vid ble den, men den skal brukes på trass. |
Sitat:
Takk, ja det ble ikke så verst. Sliter som sagt med tråden i høyre hånd, men det går bedre og bedre :) Det blir nesten som å lære og strikke på nytt. |
Jeg har gitt opp å prøve å få strikkefastheten til å stemme overens når jeg går fra ensfarget til diagram så jeg går bare en halv pinnestørrelse opp, og det funker helt perfekt! :)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Kan jeg tenke meg! Men synes absolutt det så bra ut så langt, altså! Og Photo sin metode er jo smart da. |
Ja, nå er garnet til Idas genser bestilt :) Gikk for fargene jeg postet tidligere og gleder meg til å begynne på den. Så nå skal jeg gjøre ferdig lua, strikke Idas genser og SÅ skal jeg prøve meg på tå-opp-sokker :D Så forøvrig på bloggen til Jette at hun hadde referert til samme video som jeg på tohånds veveteknikk - og lurer på om det kanskje var hun som postet den her i sin tid? Så hun hadde brukt teknikken på en dinosaur-genser - kjempetøff.
|
Kan godt være at det var meg som postet den her ja :-) Teknikken er genial når det er lange trådsprang i mønsteret, og i kombinasjon med å veve inn tråden mens man strikker så er det helt OK å gå på prosjekter med MANGE farger i mønsteret. Jeg holder på med en dress og en jakke nå med Setesdalsmønster med sort bunnfarge og 6 mønsterfarger. Hadde nok blitt smårar om jeg skulle ha festet alle trådene!
|
Sitat:
Så spennende med Setesdalsmønster. Camomillamannen får Dalebukse av sin mor nå (det var derfor vi måtte innom Husfliden i Valle for å prøve hatter) - håper du poster bilder :) |
Har dere noen lenke til teknikken? Søker på "tohånds veveteknikk", men får kun opp én side - om fluefiske. :p
|
Jeg har forresten en selvkomponert selbugenser - med hodeskaller i stedet for roser. :D
Den strikket jeg før jeg skjønte at jeg måtte ha større pinner på diagrammet, ergo er den for trang over bryst og ermer ... :( Skal sy og klippe opp og lage kofte av den, samt sy inn noen kiler i ermehullene. Har aldri strikket knappestolpe før, så det blir spennende! |
Her er videoen: http://www.philosopherswool.com/Page...andedvideo.htm
Hun ser jo så koselig ut også :) |
Sitat:
Jeg postet linken til veveteknikken jeg også i det første innlegget mitt, men vi har jo diskutert så flittig i ettertid :p |
Sitat:
Ellers har jeg nettopp lært meg kontinental vrangstrikk (hvor tråden er foran), så diagrammer som skal strikkes fram og tilbake går nå som en lek. Aldri mer sy og klippe! :D |
Kontinental vrangstrikk? Har du en beskrivelse av det?
|
Sitat:
|
Hmmm... har alltid tråden foran når jeg strikker vrang jeg... Men er vel derfor jeg ikke skjønner hva de mener når de refererer til Norwegian purl hvor man altså IKKE har tråden foran... Det er mange måter å strikke på :-)
|
Sitat:
Men da vet du jo hva jeg mener! I forhold til å strikke diagram fram og tilbake også. :) |
Sitat:
Jeg syns forøvrig vrangstrikk er mye lettere enn rett så hvis jeg ser på tv eller noe mens jeg stikker må jeg stadig rette meg selv for å ikke falle over på vrangt. |
Det er bare å ikke skjønne, det! Jeg har også lært min metode av en rimelig habil strikker, og de fleste jeg har kjent opp igjennom har gjort det på samme måte - det er vel først etter at jeg begynte å snakke med folk fra hele landet på nettet at jeg ser at tråden foran er vel så vanlig. Begge deler funker jo like bra, om man er vant til det. Jeg har dessuten hørt flere si at tråden bak er mye kjappere når de lærer det, særlig i vrangbord. ;)
Tror (!) at Aatinka mente at hun ikke skjønte at tråden bak kalles "norwegian purl". Det er i så fall en helt annen sak enn at den ene metoden skal være så mye bedre enn den andre. |
Så, siden jeg er lat og ikke orker lese gjennom hele tråden.. Er det en nettside eller noe hvor man kan lære a felle av/avslutte et skjerf.. Har et skjerf jeg begynte på for ørten år siden, og jeg husker ikke hvordan jeg slutter... Ikke at husker jeg hvordan jeg begynner heller :D
|
Sitat:
Ellers har garnstudio.com både strikke- og hekleskole. |
Her er en veldig grei video, forresten. Som sagt - om du vil ha det mer elastisk, så gjør du det samme, bare med et kast mellom.
Youtube er for øvrig et mekka for strikketeknikker! :D |
Sitat:
Og mennesker som strikker tofarget med en tråd på hver hånd (selv har jeg da tråden med hovedfargen i venstre, som vanlig, og kaster den andre fargen med høyre). Men om det er så lett å ha tråden foran på vrang, så må jeg forske det. Synes det å strikke ting "flatt" som ikke er i rillestrikk er et mareritt på grunn av at 50% må strikkes i vrang. Noe som tar dobbelt så lang tid for min del. |
Sitat:
cast on - for å finne videoer om å legge opp bind off - for å finne videoer om å strikke av Ellers er knittinghelp.com veldig fin da de har videoer både for høyrehånds- og venstrehåndsstrikkere. :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Nå er ikke jeg så veldig flink til å strikke, men jeg får da til noe småtteri. Har tråden foran når jeg strikker vrang jeg også, skal jeg ha den bak så går det veldig tregt å strikke.
Akkurat nå strikker jeg et hjerteteppe med rett og vrang i mønsteret. :) |
Sitat:
Eneste grunnen til at jeg lærte meg det er at det jo er glitrende i diagram! Fikk helt nervesammenbrudd av å sy og klippe i timesvis med strikkearbeid. :p Har strikka hele for- og bakstykket på en islender med denne metoden nå, og det ble veldig bra! Strikkefastheten satt. :) |
Jeg har også tråden bak når jeg strikker vrang, og det var en tungtveiende grunn til at jeg valgte mønster med rundfelling :o
|
Sitat:
|
Kanskje ikke så merkelig når du aldri har gjort det før og ikke har noen veiledning utenom hva du kan finne ved hjelp av google, og har brukt evigheter på genseren (inkludert utsettelse) som skal være ferdig til den kjæres førtiårsdag. ;)
Islenderen er ferdig! Ble perfekt. :) |
Fra det ene til det andre; noen som har et godt strikkeforum å anbefale? Jeg er registrert både på NSF (norsk strikkeforum) og Strikkesiden. På Strikkesiden skjer det SVÆRT lite - litt mer aktivitet på NSF, men ikke veeeeldig mye der heller. Har såvidt kikket innom Strikkeverden, men ikke registrert meg enda - noen herfra som henger på noen av disse forumene (eller har noe annet å anbefale)? Jeg synes det er så inspirerende å se ting andre har laget :)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hah, der var jeg også medlem på uformelt.net. :D Så ut som et fint forum, nemlig!
|
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02. |