Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

streber 20-04-10 10:42

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Photo, det var det eneste nyinnførte den måneden jeg bare gikk opp og opp. Turte rett og slett ikke fortsette, begynte ikke på kur for å bli større enn før liksom:p
Kitt- SMART CLUB la de ned her:(dumt- likte den butikken, sjelden jeg er i nærheten av helsekost, så det kan ta sin tid før jeg får skaffet det.

Vettel 20-04-10 10:58

Rapsolje er billig og bra. :) Olivenolje kan du bruke til dressinger, salalt, helle over pizza/foccacia, etc.

streber 20-04-10 11:11

Rapsolje skal kjøpes:D

Cherry 20-04-10 12:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av streber (Innlegg 865080)
Photo, det var det eneste nyinnførte den måneden jeg bare gikk opp og opp. Turte rett og slett ikke fortsette, begynte ikke på kur for å bli større enn før liksom:p
Kitt- SMART CLUB la de ned her:(dumt- likte den butikken, sjelden jeg er i nærheten av helsekost, så det kan ta sin tid før jeg får skaffet det.

Gikk du ned når du kutta meierismøret da?

Carisma 20-04-10 19:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av streber (Innlegg 864959)
Hva kan jeg bruke istedet???:o

Det kan være melkeproteinene du reagerer på. Da kan du smelte smøret, la det kjølne litt slik at alt det hvite legger seg i bunnen og bruke det blanke på toppen. I følge Fedon.

Photobscura 20-04-10 20:13

Ok. Jeg synes bare det hørtes rart ut, er jo ikke mye melkeprotein i smør, akkurat. Spiser du andre meieriprodukter?
Rapsolje tåler ikke steking sånn som meierismør gjør, forresten.

Vettel 20-04-10 20:19

Man kan fint bruke raps til steking, men ikke frityr, så høy temperatur er ikke bra.

Har googlet litt rundt, og virker ikke som om de blir helt enige i hva som er sunnest å steke i.

Vettel 20-04-10 20:20

Fedon om steking: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls...tene/1.1317654

Kitt 20-04-10 21:01

To kokker jeg kjenner sverger uavhengig av hverandre til rapsolje både fordi den skal tåle relativt høy temperatur og fordi den spruter minst!

Men hva slags olje er det som brukes til frityrolje, da?:veitikke:

Kitt 20-04-10 21:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 865305)

Fant ut at Findus bruker palmeolje til sin frityrolje. Er det lurt?

Carisma 20-04-10 21:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 865305)

Oppsopet. Det siste som er igjen etter siste varmpressen, dvs omtrent det mest ødelagte du finner av olje.

Furine 20-04-10 21:47

Palmeolje er vel ikkje heilt heldig?

I Belgia frityrsteiker dei tradisjonelt sett frå gammalt av med oksefeitt, såkalla "ossewit". Visstnok toler det sterk varme, og inneheld ikkje transfett. Men det hjelper kanskje ikkje når det er poteter dei frityrsteiker...:rolleyes: Men godt, ja? Åhja!

Kitt 20-04-10 22:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 865331)
Palmeolje er vel ikkje heilt heldig?

I følge Matvareguiden tåler palmeolje varme svært godt!
Husker ikke hvor, men har også lest at palmeolje har fått ufortjent mye pepper og at den bør brukes mer, men hva er riktig og hvem skal man høre på???:confused:

streber 21-04-10 00:43

Blir sprø jeg, men nå har jeg kaldpresset olivenolje, rapsolje og meierismør i huset:confused: noen sier det ene og noen det andre. Photo - ja jeg spiser meieriprodukter. Cherry- gikk nedover med en gang det ble kuttet, ikke mye. MEN ned.

Carisma 21-04-10 21:12

Hjælp, noen som kan noe om SAP metodikk? Og kan gi meg en kjapp innføring i hovedpunktene?

Kanutten 21-04-10 21:13

Sap??

grotingeling 21-04-10 21:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 865846)
Hjælp, noen som kan noe om SAP metodikk? Og kan gi meg en kjapp innføring i hovedpunktene?

Hvilken del av SAP jobber du med?

Carisma 21-04-10 21:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 865854)
Hvilken del av SAP jobber du med?

Ingen for øyeblikket.... Men jeg skal være med på et mindre prosjekt snart, og må hente ut endel info fra SAP. Og hun jeg skal jobbe sammen med er veldig glad i å namedroppe alle de prosessene hun kan (eller vil late som hun kan... :p) så jeg trenger litt bakgrunnsinfo om oppbygning, tankegang osv. Bare sånn helt grunnleggende så jeg har noe å bidra med/argumentere med.... :D

grotingeling 21-04-10 21:51

Eeee den var litt tøff du.... Vi har SAP som hovedsystem der jeg jobber, og selv har jeg som hovedområde innkjøp, kontrakt og relaterte prosesser.
Men SAP er et veeeeeldig stort system, da det dekker de fleste behov en har for datasystem;
F.eks. dekkes behovene en bedrift har i forbindelse med bestilling, lagerstyring, fakturering/finans, kontrakter, utstyrsinformajon og personell (HR)/lønn, men også andre behov er inkludert i systemet.
Du kan lese myyyyye om SAP på deres egne sider http://www.sap.com, men jeg vil kanskje anbefale å gå inn på denne siden; http://www.sap.com/solutions/index.epx

Skal se om jeg finner igjen de presentasjonene jeg har som viser litt overordnede begreper mm

Og ja - det er morsomt med prosesser, for de er nesten alltid tilpasset den bedriften en jobber for.
Selv om de er like på overflaten (de fleste benytter f.eks. rolle-inndelinger for å unngå at samme person både melder inn behov for produkter, godkjenner behovet og bestiller dem), så har de aller fleste bedrifter sine egne særegne tilpassinger som en må ta hensyn til :D

Ignite 23-04-10 13:55

Motorolje på gressklipper.

I stedet for å betale fem hundre (!) for å få byttet plugg og olje på klipperen, har jeg gått til innkjøp av en oljepumpe (20 kroner) og en halv liter gressklipperolje (38 kroner). Pluggen hadde jeg.

Noen som vet om det bare skal fylles til det er nesten fullt, eller kan det bli for mye olje på klipperen?

God helg, alle :)

Anne 23-04-10 17:25

Er visst ikke mange med gressklipper-erfaring/kunnskap her inne, Ignite...
Jo mere fett jo bedre gjelder antagelig ikke for gressklippere(for mange karber i gress antagelig:cool:)

Den gang jeg hadde bruk for gressklipper...så var det noen andre som tok ansvaret for vedlikeholdet av klippern. Jeg bare brukte den jeg:o Sorry:o

Kanskje det står noe på oljeflaska du kjøpte...?

StegforSteg 23-04-10 17:29

Hvor i alle dager kommer alt dette støvet fra?? Jeg støvsuga jo i går jo!!!

Ignite 23-04-10 17:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 866711)
Kanskje det står noe på oljeflaska du kjøpte...?

Hehe, tror vel at produsenten vil at det skal fylles på mest mulig :D

Kitt 23-04-10 17:40

Nei, nei, nei! Du må ikke finne på å støvesuge!:eek::eek::eek:
Da ser alle de hjemløse hybelkaninene at det er ledig hos deg og så flytter de bare rett inn!:D
Har sluttet å støvesuge, har bare lært opp de kaninene som bor her til å gjemme seg i skapet når vi får besøk!:lol:

Jeg bare tuller, altså!;)

StegforSteg 23-04-10 17:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 866722)
Nei, nei, nei! Du må ikke finne på å støvesuge!:eek::eek::eek:
Da ser alle de hjemløse hybelkaninene at det er ledig hos deg og så flytter de bare rett inn!:D
Har sluttet å støvesuge, har bare lært opp de kaninene som bor her til å gjemme seg i skapet når vi får besøk!:lol:

Jeg bare tuller, altså!;)

:mumle:

Kanskje bare jeg skal gjøre det å ;)

Ferskenbeinet 23-04-10 17:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg (Innlegg 866714)
Hvor i alle dager kommer alt dette støvet fra?? Jeg støvsuga jo i går jo!!!

har du hund? jeg støvsuger daglig her nå om dagen, de mister all vinterpelsen sin... greit at jeg har 3, men de veier under 10 kg totalt! ;) utrolig at det blir så mye HÅR!

StegforSteg 23-04-10 17:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 866727)
har du hund? jeg støvsuger daglig her nå om dagen, de mister all vinterpelsen sin... greit at jeg har 3, men de veier under 10 kg totalt! ;) utrolig at det blir så mye HÅR!

Nei - ikke hund, men 2 barnehagebarn som drar med seg mye dritt utenfra og inn ser jeg som blander seg med "ulla" :rolleyes:

Ferskenbeinet 23-04-10 17:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ignite (Innlegg 866597)

Noen som vet om det bare skal fylles til det er nesten fullt, eller kan det bli for mye olje på klipperen?

Er det ikke en sånn målepinne i tanken, slik som biler har? Det har vår nemlig... ;) Men hva som skjer OM en fyller mer veit jeg ikke!

Å ja, Anne, gress har masse karbs! :eek:

Ferskenbeinet 23-04-10 17:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg (Innlegg 866729)
Nei - ikke hund, men 2 barnehagebarn som drar med seg mye dritt utenfra og inn ser jeg som blander seg med "ulla" :rolleyes:

hehe jeg har og to barnehagebarn i tillegg til tre hunder (og en mann), kan tenke deg hvordan jeg har det! :p

StegforSteg 23-04-10 17:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 866732)
hehe jeg har og to barnehagebarn i tillegg til tre hunder (og en mann), kan tenke deg hvordan jeg har det! :p

Heldige meg som slipper mannen :p

Carisma 23-04-10 20:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 866727)
utrolig at det blir så mye HÅR!

Altså, vi har bare 1 -EN- Katt, men jeg kan strikke flere gensere i året av det hun legger igjen! Ikke størrelsen det kommer an på... :rolleyes:

Photobscura 24-04-10 00:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 866811)
Altså, vi har bare 1 -EN- Katt, men jeg kan strikke flere gensere i året av det hun legger igjen! Ikke størrelsen det kommer an på... :rolleyes:

Word! Jeg støvsuger tre ganger i uka, tross det rekker det å bli helt svart av kattehår ...

Michelin 24-04-10 09:07

Varmepuma mi blåser alle hybelkaninan ned i kjellertrappa mi, så da kan æ bare plukke dem opp hver gang æ tar mæ en tur ned ;) og vi har for tida 8 katte:hearts: men de 6 små røyter ikkje da...såååå søte...noen som vil ha en lodden liten pus forresten???:rolleyes:

Karissima 24-04-10 10:21

Noen som har peiling på hvor mye gips på et helt bein veier sånn noenlunde ?

Kunne vært artig å prøvd seg på vekta i dag :lol: Eller kanskje ikke så lurt :confused:

Kitt 24-04-10 11:19

Har du gips på tottisen din?:confused:
Åffor det, da?

Vet du, jeg aner ikke hva den veier, men den nye gips- typen er jo tilnærmet vektløs! ;)

Karissima 24-04-10 11:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 867008)
Har du gips på tottisen din?:confused:
Åffor det, da?

Vet du, jeg aner ikke hva den veier, men den nye gips- typen er jo tilnærmet vektløs! ;)

Brudd på kneskålen :(
Denne er ihvertfall ikke vektløs. Tung som bare det men da er det kanskje håp om at det blir satt på en lettere etterhvert da :)

Kitt 24-04-10 11:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karissima (Innlegg 867012)
Brudd på kneskålen :(
Denne er ihvertfall ikke vektløs. Tung som bare det men da er det kanskje håp om at det blir satt på en lettere etterhvert da :)

AU!
Hvordan klarte du det?

Skjønner at de har satt på den gamle typen. Det er bare for å hindre deg i å løpe rundt!;) Viktig at ting gror helt riktig, vet du!:)

Om du skal ha den tung gipsen lenge, kan du jo bare starte på null og heller bare følge med på hvor mye du evnt går ned mens du har den!
Om du tør!:eek:

Masse god bedring!:klem::suss:

Michelin 24-04-10 13:37

enn visst du setter deg lavere enn vekta, og så veier du en fot om gangen? Da burde du jo finne ut sånn ca hvor mye gipsen veier :)

karmøy 24-04-10 16:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 864474)
Kan man få dagpenger hvis man sier opp jobben sin selv? Er det en slags "karantene-periode" man må gjennom først? Hvor lenge?

det er en karantene på 3 månder. men jeg fekk dekket dei 3 måndene får jeg sluttet pga helsa.

Furine 25-04-10 14:25

Kor nye/perfekte må kle sjå ut for å kunne gi dei bort (les: dumpe i kleskontainer til trengande) ? Har til dømes eit par cordfløyelsbukser som er bittelitt slitte på innsida av låra, altså at fløyelen er litt avslitt. Elles heilt heile og fine, kan slikt givast bort? Klea kjem frå skapet og har nok leie der nokre år, bør dei vaskast før dei blir vekkgitt? Dei er jo reine, men har som sagt leie i skapet ei stund. Syn på saka?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.