![]() |
Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Stemmer det at man kan spise opp til 150 gram, men vil man da gå ned i vekt, eller vil det være et "normal kosthold for dem som er normalt vektige"?.
Slik jeg har forstått det så går man mer ned i vekt, jo lavere man er på karber. Tror at om man ikke setter seg skikkelig inn i dette med fett og karber, så kan man virkelig rote seg bort med grovkarboen. Kjøre grovkarbo med "mye" karber, og masse fett, det er vel ikke beste kombinasjonen? Jeg tror nok det er en slags kompromiss løsning ja. Skal man spise grovkarbo og gå ned i vekt, så må man være mer forsiktig med fettet, stemmer ikke det ? |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Nå går da vel ikke dette grovkarbogreiene ut på å spise mest mulig fullkorn.. Etter som jeg har forstått så går det ut på å kutte ned på karbohydratene OG la de karbohydratene som står igjen (bortsett fra grønnsaker og frukt) være grove/fullkorn.. Satt opp mot et strengere kosthold med bare grønnsaker som kilde er det så klart ikke "bedre", men i forhold til et kosthold hvor 3 av 4 måltider består av husmann knekkebrød er det vel ikke noe å diskutere at det blir sunnere. På tross av at man måtte velge å spise noen "grove" karbohydrater et par ganger om dagen..
|
Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
For mange stemmer det at du må lavest mulig ned for å gå ned. Men at det gjelder for mange betyr ikke at det stemmer for alle, eller flesteparten. Jeg går mye mer ned når jeg spiser 50-70 gram pr dag, i forhold til nede på 15-20 gram pr. dag. Alle mine kilo har jeg gått ned på et sånt inntak, og jeg var ganske så overvektig da jeg begynte, med mine 116 kg. Men ja, man må kanskje passe litt mer på det totale inntaket, om man spiser mer karbohydrater, da ketosen gjerne gjør at alt av søtsug, sult osv forsvinner. Og når man da må passe på det totale inntaket, så er det fettet det må gå ut over, siden det er det som gir mest energi pr gram. De som forfekter grovkarbo sier IKKE at man skal spise ubegrenset med fett. Dette er jo noe Grethe Roede og gjengen har funnet på den siste tiden. Hvis folk mener de kan spise så mye fett de vil, så er det noe de har valgt å få for seg, heeeelt selv. Man bør legge inn i regnskapet hva man faktisk klarer å holde seg til. Det hjelper ikke å spise 20 gram karbohydrater pr dag i et år og gå ned 30 kg, for så å "sprekke" fordi at man ikke klarer å ha det som livsstil, gå opp alt, også måtte begynne på nedgangen igjen. |
Jeg har over lengre tid vært plaget av at nabolaget mitt (leilighetskompleks med ca 12 leiligheter) er så utrolig dårlige på å sortere avfallet sitt. restavfallet tømmes fredag og kan være stappa igjen lørdag ettermiddag.. mens matavfall, plast og papp stort sett alltid er tomme.
Så jeg har satt sammen en liten flyer/påminnelse, som jeg har tenkt å sette i postkassene til oss alle ikveld. Først en liten tekst som jeg skrev selv: Kjære naboer :) Over lengre tid her i nabolaget/smuget har jeg lagt merke til at restavfalls-dunkene nesten bestandig er fulle, og har lagt merke til at mye søppla ikke er sortert. Da det er viktig å få ut søppel, både for trivsel og hygiene, tar jeg meg friheten til å printe ut en liten påminnelse til oss alle, nemlig; agderrenovasjon.no sin SORTERINSGUIDE. (Se neste ark :)) Hvis vi alle tar oss 5-10 minutter ekstra til å sortere søppla vår skikkelig, så blir det lettere for alle å få fjernet sin søppel uten at man må slåss om plassen i dunkene. Tusen takk for oppmerksomheten, og lykke til med sorteringen. For mer informasjon se nettsidene : sortere.no og agderrenovasjon.no og så denne sorteringsguiden : http://www.agderrenovasjon.no/Avfall...ert_221112.pdf ____ Det jeg lurer på, ville du selv ha oppfattet dette som frekt/fornærmende, eller har vi alle godt av en liten påminnelse nå og da? |
Jeg bestilte ei pakke i ei venninne sitt navn, for at den skulle bli sendt til henne.. Bursdagsgave. Så ble det bare surr med adressene og den er blitt sendt hit i HENNES navn.. Hun bor i Bærum, så har jo ikke akkurat mulighet til å komme hit og hente den..
Kan jeg hente den ut, selv om den står i hennes navn? |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg har tenkt til å komme med samme påminnelsen her fordi enkelte kaster plast og uvaskede ting i papirspannet, men jeg er oppgangsansvarlig og styremedlem i borettslaget. Dog har jeg tenkt til å sende ut en kjapp påminnelse og ikke diverse linker og belærende informasjon. |
Erfaring tilsier: folk gir faen uansett hvor mye info som sendes ut. Belærende eller ikke. Det er testa ut i blokka mi i hvert fall :rolleyes: (nei, ikke jeg som sendte ut!)
|
Kan jeg male kjøkkenskapene mine med veggmaling? Tenker liksom at de veggene, i likhet med kjøkkenskapene, er malte tre/sponplater, i all hovedsak, liksom. Jeg har grunnet dem.
|
Sitat:
Jeg mente vi hadde det da vi malte. Først pussa ned, deretter grunning, så heftegrunning og så maling. Pussa ned innimellom. |
Sitat:
Ellers spiller det vel ingen rolle! Jeg har aldri brydd meg noe om hva jeg maler med hva og det pleier å bli bra uansett!:D:D |
Flott! Har jo en haug med veggmaling som står i fare for å forspilles. :D (At de er matte gjør ingenting, veggmalinga er i "satin", så det er vel sånn ca halvmatt. :) Dessuten bruker jeg jo bare knottene når jeg åpner/lukker skapene, så fingermerker blir det lite av.)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hmm ... Jeg får male et lite hjørne på innsida av en skapdør og se. Funker det, sparer jeg penger på maling, samt at jeg får brukt opp det jeg har.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Vel, hjørne på innsida av ei skapdør malt med veggmaling, så får jeg gi det litt tid før jeg tar en vaske- og skrapetest. :)
Kjøper jeg ny, blir det fortsatt mye til overs som jeg ikke har bruk for. Men jeg får se! |
Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Jeg malte nylig mine kjøkkenskap, og da anbefalte de oljemaling. Men ser i ettertid at jeg kunne brukt vannbasert også. Men det er blankt og fint og sitte bra på :) utrolig hvor stor forskjell litt maling på noen skapdører kan gjøre !
|
Jeg vil ha lunsjen perfekt i morgen, så hva slags dressing er god til en salat bestående av ruccola, små perletomater, rødløk, rista pinjekjerner, ringer av snackpaprika, fetaost, kyllingbiter marinert i sursøt chilisaus og sprøstekt bacon?
|
Sitat:
Bruker gjerne litt paprikapulver i også, og kanskje en liten dæsj dijonsennep :) |
Sitat:
|
Lurer på om noen har prøvd å bake/lage noe med det fettreduserte sesammelet fra Funksjonellmat ?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Har tenkt å prøve det i brød snart. |
Sitat:
Jeg lager ofte pesto Oppskrift: Renplukk en basilikum Rist et par ss pinjekjerner og ha i 1 dl olivenolje 4 fedd hvitløk ( slå de flate og fjern en event spire) Salt og pepper Kjøres med stavmikser Ha i 50 gr reven Parmesan (ikke ferdigrevet i pose. Riv selv)og bland. Du kan også ha i ureven Parmesan før du bruker stavmikser, men jeg syns den blir bedre når det bare blandes i tilslutt. Lykke til! |
Sitat:
Alltid spennende å høre hva folk synes om nye produkter. Tar gjerne en tilbakemelding på hvordan det blir i brød også ;) Jeg tenker å teste i pai etterhvert :) Edit: Hvilket forhold brukte du av de forskjellige meltypene i muffinsene ? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Du skjønner, jeg har det med å bake sånn litt på måfå av og til - uten oppskrift, bare prøve meg fram, så når folk spør etter oppskrift, så kan jeg bare si: jeg gjorde ca. sånn... |
Kan noen forklare meg det som menes her?
Sitat:
Eller motsatt, når blir en karbohydrat en grønnsak? Er det fargen som avgjør? Smaken? Karbene, og i såfall hvor går grensen? Jeg går utifra at hun mener karbohydrater er ris eller pasta eller brød. |
Sitat:
Man regner at en middagsrett skal bestå av protein (kjøtt/fisk/fugl/etc), grønnsaker og STIVELSE (ikke karbohydrater, men "stivelse" som i "potet/ris/pasta/brød/kanskje potenlta" - eventuelt under tvil bønner). |
Ok. Har klart å fikse dette før, men ikke denne gang... :p
Facebook og mobilen min har ett koselig samarbeid. Mobilen kvitrer eller buzzer hver gang noen skriver på in "vegg", deler ett bilde med meg, eller kommenterer på samme innlegg som meg. Kjekt nok, men ikke så kjekt når man har mange venner i USA, som er aktive når jeg skal sove. :o Jeg har funnet "varsler" og huket av alt, men den fortsetter å pipe. Dette kom nå etter at jeg la inn en kode, for hindre andre i å logge seg inn på min konto osv. Klarer ikke, husker ikke, velg selv, men får det ikke bort. Har noen gode råd å gi? Kan ikke dra på el-butikk for hjelp før neste uke pga jeg har besøk |
Sitat:
Åpne facebook-applikasjonen din på mobilen. - Klikk oppe til venstre på de tre strekene - I den kolonnen til venstre, skroll ned til bunnen og velg "brukerkonto" og klikk så "brukerinnstillinger" - Gå til "varsler" og huk bort alle valgene. Ikke helt sikkert det er slik på din mobil, men sånn var det på min mobil i alle fall. |
Sitat:
Som jeg skrev i innlegget mitt, jeg har alt gjort det du foreslår. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46. |