Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Anarko 07-12-11 23:06

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia (Innlegg 1263317)
Jeg lurer på en ting. I lavkalori-verdenen er det kjent at ved å spise 500 kcal mindre pr dag enn dagsforbruket vil man gå ned en halvkilo i uka (3500kcal i underskudd pr uke). Én kilo fett regnes altså som 7000 kcal. Men hvorfor regner vi da at 1 gram fett er 9 kcal? Det burde jo bety at for å gå ned én kilo fett må man ha et underskudd av 9000kcal. :confused:

Og hvordan finner man ut dagsforbruket av kalorier? Hmf, blir forvirret.

Nerthus 07-12-11 23:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1263333)
Og hvordan finner man ut dagsforbruket av kalorier? Hmf, blir forvirret.

Fett fra maten regner man 9 kalorier pr gram.

Dagsforbruket av kalorier regnes slik:

Antall gram karbohydrater ganger 4 = kalorier fra karbohydrater
Antall gram protein ganger 4 = kalorier fra proteiner
Antall gram fett ganger 9 = kalorier fra fett.

Legg sammen til totalt antall kalorier, beregn så prosentandel av karbohydrater ved og dele "kalorier fra karbohydrater" på "totalt antall kalorier" og gang med 100. Dette gjør du så også med kalorier fra protein og fett.

Ble det forståelig? :)

tuftemor 07-12-11 23:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1263083)
Høres ut som meg. Jeg pleier og si at det kjennes som jeg har gått med høyhælte trange sko over lang tid og at hele hælen er en hoven ball, men hælen ser helt normal ut, altså. Og gå eller stå er smertefullt og det blir verre av og stå/gå mye.
Reumatologen så på ultralyd at det var betent langs hele festet, og hun sa at noen fikk noe lindring av og gå til fysioterapaut og få http://no.wikipedia.org/wiki/ESWT, men at dette var kronisk (iallefall hos meg), så det vil bare virke midlertidig......:(

Hvor lenge har du slete med det? Pyton greier altså:( Vil det aldri noen sinne gå vekk?:eek:

BenteR 07-12-11 23:50

2 til 2 og et halvt år:(
Men legen min har ikke ville høre på meg; for meg kjennes det som hun tror jeg er hypokonder...
Til og med NAV sier at jeg har fått dårlig og manglende oppfølging og at jeg anbefales og skaffe ny fastlege

tuftemor 07-12-11 23:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1263284)
Jeg tok en liten egenbehandling med 2-3 uker med brexidol, som er en betennelsesdempende medisin. Det hjalp! Tåler ikke voltaren for magen, men sambo har brexidol i skapet - som jeg prøvde uten at det gikk ut over magen. Vet at Kitt sikkert rynker på pannen nå hehe... men jeg har snakket med "oslo-legen" og han synes det er spennende at jeg generelt blir mindre betent i kroppen når jeg tar runder med brexidol. (Sånn betent at det er vondt om noen tar tak i overarmen min feks.) Hadde mest smerter i hælene når jeg lå, ikke så mye når jeg gikk. Mener ikke det er betennelse i akilles-senefestet, men i hælen.
Har ikke hatt særlig hæl-plager siden.
Du kan jo spørre legen om du kan forsøke betennelsesdempende. Om voltaren ikke hjelper (siden det er det du sannsynligvis får), bør du spørre om å prøve ut brexidol.

Min erfaring ihvertfall, og jeg har vært plaget med hælsmerter LEEEEENGE! Legen foreslå kortisoninnsprøyting (Auuuu! NOT!), men det holdt med tabletter foreløpig.

Legen mente den eneste løsningen var å prøve å ta det litt med ro en stund. Var vist ikke vits med noen tabb. Har voltaren men de hjelper ikke. var det senebetennelse du hadde da? Hørtes litt annerledes ut enn hva jeg har:o

tuftemor 07-12-11 23:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1263367)
2 til 2 og et halvt år:(
Men legen min har ikke ville høre på meg; for meg kjennes det som hun tror jeg er hypokonder...
Til og med NAV sier at jeg har fått dårlig og manglende oppfølging og at jeg anbefales og skaffe ny fastlege

Uff ikke noe kjekt:(
Jeg har bare hatt det ca. ett halvt år. leste på nettet att det kunne ta opp til ett år før det gikk over, om det ikke ble kronisk da:(
kansje det vil hjelpe meg litt om jeg går ned i vekt?
Du må bare skifte lege om han/henne ikke duger. De skal være der for deg:)

Glorfinia 08-12-11 00:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1263353)

Men hvorfor opererer de med at man går ned en halvkilo i uka om man bruker 500 kcal mindre enn dagsforbruk da?

Carisma 08-12-11 00:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia (Innlegg 1263394)
Men hvorfor opererer de med at man går ned en halvkilo i uka om man bruker 500 kcal mindre enn dagsforbruk da?

Hvem opererer med det? Kalorier er ingen eksakt måleenhet (med mindre du er en forbrenningsovn) og man kan aldri garantere noe ang forbruk.

Glorfinia 08-12-11 00:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1263396)
Hvem opererer med det? Kalorier er ingen eksakt måleenhet (med mindre du er en forbrenningsovn) og man kan aldri garantere noe ang forbruk.

Som jeg skreiv lenger opp, så har det alltid vært sånn innafor lavkaloriverdenen at for å gå ned en kilo må man ha et underskudd på 7000 kcal. Poenget mitt er ikke at dette ikke er nøyaktig og man aldri er garantert noe, jeg lurer enkelt og greit på hvorfor de snakker om 7000 kcal pr kilo fett, mens vi regner 9000 kcal.

Skreiv forresten feil, skulle selvsagt stå "spiser 500 kcal mindre".

Supera 08-12-11 01:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia (Innlegg 1263402)
Som jeg skreiv lenger opp, så har det alltid vært sånn innafor lavkaloriverdenen at for å gå ned en kilo må man ha et underskudd på 7000 kcal. Poenget mitt er ikke at dette ikke er nøyaktig og man aldri er garantert noe, jeg lurer enkelt og greit på hvorfor de snakker om 7000 kcal pr kilo fett, mens vi regner 9000 kcal.

1 kg ned i vekt betyr ikke 1 kg fett. De regner ca 75% fett og 25% fettfri masse (vann, muskler og sånt). Og regnestykket deres blir da at 1 kg ned i vekt er 7000 kcal.

Glorfinia 08-12-11 01:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1263422)
1 kg ned i vekt betyr ikke 1 kg fett. De regner ca 75% fett og 25% fettfri masse (vann, muskler og sånt). Og regnestykket deres blir da at 1 kg ned i vekt er 7000 kcal.

Ahaa! Da svirrer det nok bare litt feilinformasjon rundtomkring, ettersom jeg noen plasser har sett at de snakker om 1 kg fett, ikke 1kg fettvev, som 7000 kcal. Men det virker jo logisk når du sier det, takk for svar. :)

Cyan 08-12-11 11:16

Selges garnet Rubin Superwash på Bogerud (evt. andre garnbutikker)? Hvis ikke, sleger Bogerud et tilsvarende garn til en billig penge? Spesifikasjonene er som følger:
Sitat:

Rubin. Maskinvaskbart. Superwash - ullgarnet som ikke klør. 100% superwash ull. 50gr.nøste=ca. 100m. Str.fast. 23m=10cm. Pinne nr.3,5-4.

Anarko 08-12-11 11:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1263353)

Dagsforbruket av kalorier regnes slik:

Antall gram karbohydrater ganger 4 = kalorier fra karbohydrater
Antall gram protein ganger 4 = kalorier fra proteiner
Antall gram fett ganger 9 = kalorier fra fett.

Legg sammen til totalt antall kalorier, beregn så prosentandel av karbohydrater ved og dele "kalorier fra karbohydrater" på "totalt antall kalorier" og gang med 100. Dette gjør du så også med kalorier fra protein og fett.

Ble det forståelig? :)

Det ble forståelig ja :) Jeg tror jeg skrev litt feil. Det jeg mente var; hvordan vet man hva kroppen forbrenner av kalorier i løpet av en dag? Siden man skal ligge 500 under det.

Anarko 08-12-11 11:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1263396)

Der svarte du vel egentlig på det jeg lurte på. Man kan ikke garantere noe hva eget forbruk angår. Så nå ble forvirrelsen min fra Glorifina sitt første innlegg om kalorier oppklart :)

TrillTrall 08-12-11 11:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1263576)
Det ble forståelig ja :) Jeg tror jeg skrev litt feil. Det jeg mente var; hvordan vet man hva kroppen forbrenner av kalorier i løpet av en dag? Siden man skal ligge 500 under det.

Man bruker en kalorikalkulator:

http://www.kalorikalkulator.no/

http://slankenett.no/interaktivt/kaloriforbruk.php

Det finnes nok mange flere også. Her finner du hvor mange kalorier du trenger for å holde den vekten du har nå, sånn omtrent da, og så legger du deg på 2-500 under det. I en lavkaloriverden altså. Jeg er ikke oppe i anbefalt antall kalorier for å holde vekten tror jeg, men fyker ikke akkurat ned i vekt av den grunn.

vaskeklut 08-12-11 12:04

hvor i trondheim får man kjøpt garn av merket Cortina? og aller helst i den fargen som er SKIKKELIG adventslilla? :( <-- litt sånn som den der:D

TrillTrall 08-12-11 12:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1263599)
hvor i trondheim får man kjøpt garn av merket Cortina? og aller helst i den fargen som er SKIKKELIG adventslilla? :( <-- litt sånn som den der:D

Jens Hoff må vel ha det? De har butikk både på Trondheim Torg og City Syd i alle fall. Ellers vet jeg at både Hokus Pokus (Migosenteret på Byåsen) og Litt av hvert (Risvollan senter) fører Cortina, men vet lite om utvalget.

Nerthus 08-12-11 12:27

Ifølge min svært oppdaterte garnekspert søsteren min :) har Obs cortina-garn. Jens Hoff har det nok ikke dessverre :)

vaskeklut 08-12-11 13:15

Jens Hoff har det ikke, nei. Var innom butikken på Solsiden senest i går kveld og spurte :) Jeg vet OBS! selger, var der i går, men de hadde ikke DEN lillafargen! Kanskje jeg må få venninne i Oslo til å kjøpe og sende oppover :rolleyes:

Photobscura 08-12-11 14:36

Øh, nå føler jeg meg litt teit, men hva er BMR? Er det det antallet kalorier man skal ligge på for å gå ned i vekt, liksom?

smgj 08-12-11 14:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1263706)
Øh, nå føler jeg meg litt teit, men hva er BMR? Er det det antallet kalorier man skal ligge på for å gå ned i vekt, liksom?

BMR - basal metabolic rate... tror jeg?

Hvilemetabolisme, altså det nettopp din kropp forbruker i et døgn, sengeliggende, for å opprettholde stillestående vekt.

Photobscura 08-12-11 14:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1263713)
BMR - basic metabolic rate... tror jeg?

Hvilemetabolisme, altså det nettopp din kropp forbruker i et døgn, sengeliggende, for å opprettholde stillestående vekt.

Haha, ok. For jeg testa den kalkulatoren for moro skyld. I følge den er min BMR så vidt over 1500. Det er vel omtrent det daglige kaloriintaket mitt i snitt også. Jaja. Bra jeg ikke tror på sånne kalkulatorer, da. :cool:

Edit: Prøvde å fylle i "moderat" og "høyt" i stedet for lat på aktivitetsnivå, men BMR-en ble det samme. Så mulig jeg fortsatt ikke skjønner resultatet ...

Photobscura 08-12-11 15:02

Eller, nå så jeg "kaloriforbruk derseom du er lett aktiv ... 2097,15". What? Jeg skjønner at jeg ikke er laga for kaloritelling, for jeg skjønner ikke noe av det. (Og jeg har aldri noen gang befattet meg med det). Bruker jeg liksom over 2000 kcal daglig når jeg, som i mitt tilfelle, bare rusler noen timer i uka og sånn? Hm.

Yrla 08-12-11 16:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1263718)
Eller, nå så jeg "kaloriforbruk derseom du er lett aktiv ... 2097,15". What? Jeg skjønner at jeg ikke er laga for kaloritelling, for jeg skjønner ikke noe av det. (Og jeg har aldri noen gang befattet meg med det). Bruker jeg liksom over 2000 kcal daglig når jeg, som i mitt tilfelle, bare rusler noen timer i uka og sånn? Hm.

Kanskje det er et tall for at du skal beholde samme vekt som du har, men de spør ikke om benbygning og muskelmasse så det må virklig taes med en klype salt, akkurat som BMI-tallet. Heldigvis har vi speil og følsomhet til å kjenne eget flesk. Vi er heldigvis ikke avhengig av tabeller for å avgjøre om vi ser sunne ut.

Photobscura 08-12-11 16:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1263789)
Kanskje det er et tall for at du skal beholde samme vekt som du har, men de spør ikke om benbygning og muskelmasse så det må virklig taes med en klype salt, akkurat som BMI-tallet. Heldigvis har vi speil og følsomhet til å kjenne eget flesk. Vi er heldigvis ikke avhengig av tabeller for å avgjøre om vi ser sunne ut.

Ja, jeg tror jo ikke stort på det, særlig ikke når det er begrenset av så stor generalitet, jeg bare lurte på hva de forskjellige tallene betydde. Har knapt talt en kalori i hele mitt liv. Annet enn i perioder hvor jeg har spist for lite, og sjekket at jeg i det minste lå over 1200.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:55.