![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Jeg lurer på HVORFOR kiloene kryper på sakte men sikkert igjen?? hehe... eller, jeg vet hvorfor, men HVORFOR tillater jeg det??? hm... Er ikke så smart jeg tydligvis! ;)
|
Sitat:
Så enkelt og så forbanna vanskelig. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Nytt spørsmål: Noen som vet hvilke butikker som selger billigst brus? (vet det ikke er sunt... cola zero...)
|
Rema?
|
Sitat:
Desidert billigst om du må ha orginalvare! :) Ellers gjelder det å følge med på tilbud på 4- eller 6- pakninger! |
Sitat:
Jeg har mange ganger selv tatt angiobilder, men det er noe annet å være på den andre siden....:o |
Hva annet enn hummus kan jeg bruke tahini til?
|
Blir man like ren av kaldt vann, som med varmt vann?
|
Sitat:
Men kanskje du finner noe inspirasjon her? Sitat:
Men dette er en helt empirisk oppfatning, altså. |
Sitat:
Om det er kroppen du tenker på så skal man huske at hudfettet beskytter oss mot omgivelsene, så sånn sett er det best for oss å ikke vaske bort for mye av det. På den annen side skal man også tenke på at luktende bakterier (under armer og diverse andre steder) nok best reduseres med varmere vann. I forhold til tannbørsten så er det nok den mekaniske skrubbingen som er viktigst - og min empiri tilsier (i tillegg til at det å pusse tennene i varmt vann er ... subjektivt fælt) at plasten i tannbørstebusta blir mykere i varmt vann og ikke så effektiv som i kaldt. Så om busta er passe i kaldt vann så blir den for myk i varmt. Men man kan jo selvfølgelig bare kjøpe en hardere børste. Et annet argument er at i en periode så var anbefalingene på temperatur på varmtvanssberedere så lav at det kunne bli bakterier i vannet. Så dermed var(er?) det generelt ikke å anbefale å drikke varmtvann fra berederen... (Men på den annen side så vasker og skyller vi kjeler i det samme vannet da. Dog som regel med såpe.) |
Ja, ok. Jeg pusser tenna i lunkent vann, og synes - rent subjektivt - at det er fælt å pusse dem i kaldt. Ikke at jeg har tenner som iser, men det føles ikke som om det blir rent nok. Uansett har jeg en tendens til å pusse litt for hardt, så om tannbørsten blir litt mykere av det gjør nok ingenting for mitt vedkommende. ;)
|
Sitat:
Da går de inn i håndleddet eller lysken. Har i noe kontrast veske og ser da alle årene rundt hjerte. Han har hatt det en del for å se om hvor å tette årene er rundt hjerte. Vis de går gjennom lysken så må du ligge med trykkbelastning noen timer etterpå. Men ring dit du har fått time til dette å spør, så blir du sikker på hva det er. (men ikke skyt meg om jeg husker feil:eek:) |
Først, Takk for at dere prøver å gi råd :) Men sårene jeg snakker om er inne i munnen. Store og hyppige sår. Munnsår utvendig tror jeg nesten ikke hun har hatt. Har vært hos legen en rekke ganger, og spurt reguleringstannlegen. Først trodde vi at det kunne være en slags reaksjon på reguleringen, at hun ikke klarte å holde det ordentlig rent. Men hull osv har ikke vært noe problem. For 1,5 år siden var hun ferdig med reguleringen, men har fortsatt en "gulltråd/stang" på innersiden av tennene. Sårene har fortsatt å være der :(
Tenkte om det kunne komme av B12 mangel, men etter ett år med B12 er det heller ingen forskjell. Pappan hennes sliter også endel med slike sår, men når han tar en røyk (festrøyker) blir de borte. Heldigvis synes dattern på 17 at det er veeel drastisk å begynne å røyke for å få bort sårene...hehe Men igjen, hun plages fryktelig med disse. Legen ga henne noe blå væske i en bitteliten flaske. Dette var veldig sterkt, og kan visst ikke kjøpes. Problemet er at det gjør inni h..... vondt :mad: Skulle kun smøres rett på sår med ett lite stryk, og ikke mer. Kanskje er det bare noe hun må leve med, men siden dere o'kloke hoder har svar på så mangt var det ihvertfall verdt å spørre :) |
Sitat:
Er det slike hvite sår, gjerne med rød kant rundt, du tenker på - såkalte after? Lille Gubben får slike om han spiser mye sjokolade eller mye kaviar. Tannkrem med mye såpe kan også gi det og jentungen her fikk tips av tannlegen om å bruke Zendium tannkrem da hun var plaget med det. Nå fikk hun fremdeles sår fra tid til annen, men... |
Sitat:
Vet det er en enkel greie, men pga en bitteliten fare for komplikasjoner, gjøres det bare på veldokumentert grunnlag! Kan gi mange fornuftige svar, i hvert fall! :) |
After/munnskold får jeg i forbindelse med ananas/kiwi. Jeg forbinder det med en slags allergisk reaksjon på nettopp de fruktene (som vel har noen sterke enzymer).
Ser at flere tenker i den retningen internasjonalt og anbefaler å kjøre eliminasjonstesting for å finne ut hva det er som bidrar til oppblomstringen. Husk at - som alltid - hud som allerede er irritert vil ha lavere terskel for nye irritasjoner og kan da reagere på ting som den vanligvis ikke ville reagere på. Ulike former for fysiske/psykiske påkjenninger vil også forverre. Som alltid. Og ja, eliminasjonstestingen bør egentlig inkludere alt man putter i munnen (munnskyll/tannkrem etc) og ikke kun mat. |
Sitat:
|
Takk trilltrall og smgj :) Ja, er sånne sår ja. De blir gjerne gul/grønne/hvite også. Gjør innmari vondt når hun spiser. Tror kanskje elimineringsmetoden må brukes. Hun bruker Zendium tannkrem, og den har nok hjulpet noe men ikke nok lissom :(
Da blir det bort med annanas og druer, brus og kanskje flere ting. Holde seg unna syrlige ting? Stemmer jo med annanas og kiwi ihvertfall. Testing testing, så blir det så bra forhåpentligvis :) |
Hvorfor vil ikke soyamelka mi blande seg med kaffen? Den er nyåpna og ikke dårlig. Skilsmisse! :rolleyes:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Noen får slike blemmer i munnen av nøtter og sjokolade !
Skyll munnen ofte med hextril, det kan hjelpe. Samt ha på aftamed. |
Vi tester denne her i forbindelse med at ene guttungen får slike sår i munnen hele tiden
http://www.kinsarvik.no/products/342...tabletter.aspx Han har ikke brukt det lang nok tid til at vi kan si sikkert om det er dette som gir ham mindre og sjeldnere utbrudd, eller om det er tilfeldig. |
Sitat:
|
Det ble i en eller annen tråd diskutert de nye varene som ble lansert, men nå finner jeg ingenting. Hva er det som er blitt lansert, kan noen linke meg, evt? :o
Og photo: Takk!! :hearts: Nå slipper den enorme boksen gå til spille.. Vet du hvor lang holdbarhet det er på en åpna boks? Jeg er liksom ikke så god i tyrkisk som (tror jeg) er språket på boksen :lol: |
Sitat:
|
Sitat:
det er kjempedigg med salt på for å fete opp en kyllingfilet(etter steking) |
Sitat:
|
Sitat:
BenteR: Takk! :) |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Skal ta en tur på Meny jeg, takk Kitt :) |
Noen som har erfaring med å kjøpe låter fra spotify? Hvordan funker det? Får man da lastet ned musikken til sin egen pc som mp3-filer, eller er det snakk om offline-tilgang?
|
Sitat:
jeg har skje, jeg kan røre mens jeg gjør noe fornuftig. |
1 Vedlegg
Kan noen oversette dette til norsk mat? :p
* 1/2 cup bottled spring water * 1/2 cup warm CC milk * 2 large eggs * 2 Tbsp. butter * 1/2 Tsp. salt * 1/8 cup wheat protein isolate 8000 * 1 3/8 cup Carbquik * 1 1/8 cup + 3/4 cup wheat protein isolate 5000 * 1/8 cup Resistant Wheat Starch 70 * 1 Tbls. not/Sugar * 1/8 Tsp. splenda quick pack * 2 Tsp. baking powder * 1 Tsp. sugar * 1 packet rapid rise yeast Combine all the dry ingredient in a glass mixing bowl except 3/4 cup wheat protein isolate 5000. Then put the wet ingredients in an electric mixing bowl. With the paddle, mix the wet for about 1 minute on low then add the dry mixing till well combined. Change the paddle for the dough hook and knead with the hook for 8 to 10 min adding the 3/4 cup wheat protein isolate 5000 as needed to make a rollable dough. Det skal bli en slik pizza! :sikle: |
Sitat:
Annala: jeg har hatt god erfaring med å gruble vademekum med sånne sår (hvilket var greit å komme på siden jeg sliter med det selv for tida. Det går sånne virus for fullt nå) |
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49. |