Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

vaskeklut 26-01-13 23:57

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

månesyk?

Photobscura 27-01-13 00:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1422456)
I de tilfellene pelsdyrallergi eller andre intoleranser blir borte ved omlegging av kosthold har nok allergien kommet som et resultat av stress i kroppen. Jo mer overarbeidet immunforsvaret er jo mer vil irritere det. Når den dukker opp så tidlig er den nok mer en del av barnets grunnleggende fysiologi.

Eller genetikk. Eller kryssallergi. Er man født med allergi/astma, kan det være mange grunner, og det er vel kanskje ikke så kontroversielt å tenke at enkelte ting man spiser kan være triggere for litt av hvert. Særlig om de inntas daglig (da snakker jeg kanskje særlig om hvete. Eller sitrus). Jeg ble født med astma, og utviklet astmabronkitt, og vokste det av meg. Pels- og pollenallergi ble bare verre og verre inntil jeg kutta hvete, bl.a.
Samme med andre voksne indivder i min slekt. Hva angikk mine sedvanlige allergier, var det nok mest sannsynlig kryssallergi.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1422470)
månesyk?

Jeg blir også månesyk. Dagen før og under fullmåne (jeg holder ikke telling, for da blir jeg i hvert fall koko), så blir jeg overdrevent tynnhuda og emo. Vet ikke hvorfor. Har vært sånn siden puberteten, og kjenner flere som opplever det samme. Fullmånen har innvirkning på havet, så hvorfor ikke folk? :o

milena 27-01-13 03:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1422473)
Jeg blir også månesyk. Dagen før og under fullmåne (jeg holder ikke telling, for da blir jeg i hvert fall koko), så blir jeg overdrevent tynnhuda og emo. Vet ikke hvorfor. Har vært sånn siden puberteten, og kjenner flere som opplever det samme. Fullmånen har innvirkning på havet, så hvorfor ikke folk? :o

Me to... Og når det i tillegg faller midt i pms-en, så syns jeg synd på folk rund meg.

Altså, månen har skyld i flo og fjære og kroppen vår er vel 60% vann (hvis ikke mer) så det er jo ikke rart at vi reagerer litt på den, hvis ikke annet...

Photobscura 27-01-13 11:45

Og derom strides de lærde. ;) Jeg er nå uansett sånn, og har alltid vært det. Synes ikke det er noe mystisk med det i det hele tatt. :)

Kanutten 27-01-13 13:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av milena (Innlegg 1422503)
Me to... Og når det i tillegg faller midt i pms-en, så syns jeg synd på folk rund meg.

Altså, månen har skyld i flo og fjære og kroppen vår er vel 60% vann (hvis ikke mer) så det er jo ikke rart at vi reagerer litt på den, hvis ikke annet...

:ja: Det er jo derfor det heter lunefull og lunatic, etter la luna; månen

Trolljenta 27-01-13 20:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1421823)
Aha! Jeg må ta ta omega-3 greiene mine før jeg skal sove, slik at jeg sover meg igjennom den grusomme "fiskerapinga" :o Vil det påvirke noe om jeg tar det om kvelden? Jeg har jo søvntrøbbel, så vil helst ikke ha mer som forverrer sovinga mi...

Jeg har begynt med skateleverolje blandet med juice. Da får jeg ikke den "fiskerapingen" som jeg får av torskeleverolje

vaskeklut 27-01-13 20:44

Det hørtes både dyrt ut og vanskelig å få tak i :o Dessuten drikker jeg som regel bare vann og kaffe. Juice kan jeg ikke ha i hus, da drikker jeg ikke annet :eek: Men takk! :)

j88 27-01-13 20:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1422629)
Det hørtes både dyrt ut og vanskelig å få tak i :o Dessuten drikker jeg som regel bare vann og kaffe. Juice kan jeg ikke ha i hus, da drikker jeg ikke annet :eek: Men takk! :)

Du kan kjøpe det her http://www.tidsporten.no/products/sk...blue-ice-240ml
Billig er det vel ikke, men jeg har brukt det lenge og for meg har det absolutt vært verdt det.

langaard 27-01-13 21:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1422631)
Du kan kjøpe det her http://www.tidsporten.no/products/sk...blue-ice-240ml
Billig er det vel ikke, men jeg har brukt det lenge og for meg har det absolutt vært verdt det.

Den var dyr, ja! Jeg kjøper selolje fra frysedisken på dyrebutikken, billig og bra:D

j88 27-01-13 21:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1422637)
Den var dyr, ja! Jeg kjøper selolje fra frysedisken på dyrebutikken, billig og bra:D

Går det også? hvor mye koster det?

Kanutten 27-01-13 21:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1422518)
Og derom strides de lærde. ;) Jeg er nå uansett sånn, og har alltid vært det. Synes ikke det er noe mystisk med det i det hele tatt. :)

Står endel her om månens påvirkning. Men vet ikke om denne vof'en er den samme som den norske?

langaard 27-01-13 22:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1422642)
Går det også? hvor mye koster det?

150kr for 5dl:)

nellie 28-01-13 00:10

Er det veldig feil av meg å føre oversikt over alt av baksnakking, nedlatende, frekk, stygg og ubehagelig oppførselen min kollega utsetter meg og mine kollegaer for? Hun hakker på alt man gjør. Fryser ut folk, skjeller ut, helst i plenum, elsker når folk gjør feil osv osv. Kjenner begeret mitt straks renner over, så i dag skrev jeg ned alt jeg husker hun har gjort.. Har plass til mer i fremtiden. Aner ikke hva jeg skal med den oversikten men..

Vet at flere har vært inne hos sjefen og letta på trykket ang hennes behandling.

Føler at jeg er tilbake på ungdomsskolen, ikke på en bolig for psykisk utviklingshemmede.. Synes det ligner mer og mer på ussel mobbing. Og dette er et hespetre på 60 år.

langaard 28-01-13 00:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1422678)
Er det veldig feil av meg å føre oversikt over alt av baksnakking, nedlatende, frekk, stygg og ubehagelig oppførselen min kollega utsetter meg og mine kollegaer for? Hun hakker på alt man gjør. Fryser ut folk, skjeller ut, helst i plenum, elsker når folk gjør feil osv osv. Kjenner begeret mitt straks renner over, så i dag skrev jeg ned alt jeg husker hun har gjort.. Har plass til mer i fremtiden. Aner ikke hva jeg skal med den oversikten men..

Vet at flere har vært inne hos sjefen og letta på trykket ang hennes behandling.

Føler at jeg er tilbake på ungdomsskolen, ikke på en bolig for psykisk utviklingshemmede.. Synes det ligner mer og mer på ussel mobbing. Og dette er et hespetre på 60 år.

Dama har tydeligvis et problem:rolleyes:!! Ignorer (om du klarer:))

nellie 28-01-13 00:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1422681)
Dama har tydeligvis et problem:rolleyes:!! Ignorer (om du klarer:))

Hadde hun ikke vært så illeeeeee til å baksnakke folk så. Dessuten er det fler som har lyst til å si opp pga henne. Hun piller feil person på nesa når hun går etter meg. Grenser for hva finner meg i.

nellie 28-01-13 00:26

Har ignorert henne i åtte måneder. Nå er det nok.:p

Yrla 28-01-13 01:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1421823)
Aha! Jeg må ta ta omega-3 greiene mine før jeg skal sove, slik at jeg sover meg igjennom den grusomme "fiskerapinga" :o Vil det påvirke noe om jeg tar det om kvelden? Jeg har jo søvntrøbbel, så vil helst ikke ha mer som forverrer sovinga mi...

jeg har hatt samme problemet men så prøvde jeg en type fra iherb anmelderne sa ikke skapte et slikt problem og den funka som de sa. Det er denne:Carlson Labs, Super Omega·3 Gems, Fish Oil Concentrate, 1000 mg, 100 Soft Gels + 30 Free Soft Gels

Supera 28-01-13 05:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1422678)

Absolutt ikke feil av deg å loggføre det hun gjør. Sånne folk lager ofte en ond spiral med negativitet på jobb. Jeg synes at du enten skal ta en prat med henne direkte eller gå til sjefen. Det er slettes ingen skam å "sladre" til sjefen om slikt. Dette lager dårlig stemning på jobb og dere bør få en slutt på det før det blir enda verre.

Vi har ei som nylig ble kalt inn på teppet etter mye av samme oppførsel som du beskriver. En av "mobbeofferene" måtte bli sykemeldt før det ble tatt på alvor. Hun gjør en veldig god jobb og er ei koselig jente for meg og de andre som hun ikke var "ute etter å ta", men det var ikke gøy å se hvordan hun behandlet noen av de andre. Jeg tok det til og med opp med henne på tomannshånd. Jeg sa til henne at hun måtte ta på seg skylden for at kollegaen vår (som er ca verdens mest naive og optimistiske person) ble knekt. Da ble hun så fornærmet at det var rett før jeg måtte reise på ferie alene (vi skal på ferie sammen i april). Vel, jeg prøvde i alle fall, så siden hun ikke hørte på meg og noen andre kollegaer som også prøvde (men ikke like direkte som meg) så måtte vi gå til sjefen. Da sank det heldigvis inn og hun har blitt en ny person. Kollegaen vår som var sykemeldt er tilbake i jobb og vi begynner å få et skikkelig positivt miljø igjen.

smgj 28-01-13 08:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1422683)
Har ignorert henne i åtte måneder. Nå er det nok.:p

Sånn som du beskriver det er det rett å ta det opp.

nellie 28-01-13 10:51

Ta det opp med henne skal jeg gjøre. Men hun er en skummel person, som er mye inne hos sjefen og sladrer. Hun ser nok meg som et lett offer, fordi at jeg (tro det eller ei:p) er en medgjørlig og føyelig person på denne jobben. Meg baksnakker hun, noe hun gjør med de fleste, men har vært ille på meg i det siste. Feig er hun. Og hun burde skjønne at vi som har jobbet sammen i syv år er lojale og opplyser hverandre om hennes baksnakking osv. Men jeg vil ha noe å slå i bordet med, så skal notere ned i noen uker, tenker jeg. Den dama der må man "ta" så hun skjønner at man ikke er til å kødde med. Får man ikke frem budskapet der så blir det garantert en skikkelig bakvaskelseskampanje.

vaskeklut 28-01-13 12:13

hjælp! når jeg leser dette så blir jeg så takknemlig for et godt arbeidsmiljø på jobben min.. og for at det er nulltoleranse for slikt her..

nellie 28-01-13 13:08

Her jobber det 50 forskjellige mennesker. Tenk deg hvor mange som har vært innom på 7 år. Aldri har noen opplevd denne slags oppførsel fra en kollega. Men sånn blir man kanskje når man i alle år har vært sjef og nå "bare" en vanlig vernepleier? Vant til full respekt og til å bestemme alt selv. Bestemmer vi andre noe har hun alltid noe å si om det. Helst bak ryggen vår.

mereo 28-01-13 13:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1422811)
Her jobber det 50 forskjellige mennesker. Tenk deg hvor mange som har vært innom på 7 år. Aldri har noen opplevd denne slags oppførsel fra en kollega. Men sånn blir man kanskje når man i alle år har vært sjef og nå "bare" en vanlig vernepleier? Vant til full respekt og til å bestemme alt selv. Bestemmer vi andre noe har hun alltid noe å si om det. Helst bak ryggen vår.

Vært sjef?
Heh, ja da burde man jo vite bedre..
Har problemet med at noen tror de er sjef der jeg jobber :/ Ikke helt lett det heller, dog ikke baksnakking.

streber 28-01-13 16:03

Nellie, noter og loggfør, det skader ikke. Det er positivt på flere vis. Du får bearbeidet opplevelser ved å skrive ned episoder/hendelser og det hjelper deg til å , som du sier "ha noe å slå i bordet med" om du vil ta det opp med sjefen. Du slipper å tenke så mye på det også, faktisk, det er jo skrevet ned og kan hentes frem når du vil/har behov for å huske hvordan det nå var den gangen/den episoden. Dette har jeg selv gjort i flere sammenhenger feks ifht eksen og tvilsomme avgjørelser ifbm barna våre, en kollegas kone som var ute etter meg(sjalusi++), mobbesak angående en av døtrene mine. Sjeldent jeg har hatt bruk for notatene i ettertid, men har alt lagret og anbefaler det som metode!:)

amritam 28-01-13 17:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta (Innlegg 1422627)
Jeg har begynt med skateleverolje blandet med juice. Da får jeg ikke den "fiskerapingen" som jeg får av torskeleverolje

Hvordan smaker denne sammenlignet med tran?

langaard 29-01-13 22:12

Noen som vet hvor man får kjøpt folie til skapdører? Tenkte og fornye kjøkken/skapdører:confused:

Carisma 29-01-13 22:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1423185)
Noen som vet hvor man får kjøpt folie til skapdører? Tenkte og fornye kjøkken/skapdører:confused:

Store maxbo'er har hvertfall

langaard 29-01-13 22:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1423198)
Store maxbo'er har hvertfall

Takker:blomster:

Supera 30-01-13 19:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1422748)
Men hun er en skummel person, som er mye inne hos sjefen og sladrer.

Det var vår problemperson også. Uansett hvor mange venner de har i høyere stillinger så er det ikke OK at de bryter ned sine kolleger og lager dårlig arbeidsmiljø.

Photobscura 30-01-13 20:07

Noen som har et tips om en god kake/dessert som er fri for hvete/egg/meieriprodukter? (Smør går fint, btw). Aller helst noe i sjokoladekategorien. :D Har ei venninne med intoleranser, og tenkte å overraske med noe godt når jeg skal spise middag hos henne i helgen. :)

Kitt 30-01-13 20:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1423424)
Noen som har et tips om en god kake/dessert som er fri for hvete/egg/meieriprodukter? (Smør går fint, btw). Aller helst noe i sjokoladekategorien. :D Har ei venninne med intoleranser, og tenkte å overraske med noe godt når jeg skal spise middag hos henne i helgen. :)

Kanskje ikke akkurat hva du er ute etter, men Toros langpanne sjokoladekake inneholder ikke gluten eller melk!
Den blir fantastisk god og anbefales på det varmeste av min datter og hennes intolerante cøliakivenninne! ;)

Photobscura 30-01-13 20:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1423426)
Kanskje ikke akkurat hva du er ute etter, men Toros langpanne sjokoladekake inneholder ikke gluten eller melk!
Den blir fantastisk god og anbefales på det varmeste av min datter og hennes intolerante cøliakivenninne! ;)

Takk, men den må også være fri for sukker og absolutt alt av mel! Jeg skal spise av den jeg også! :D Googler mine øyne store og tørre, men no such luck ...

Photobscura 30-01-13 20:30

Hmmm ... Ser det finnes noe som heter "no egg" som skal finnes i allergihyllene i vanlige butikker. Noen som har erfaring med dette? Er det ok som erstatning? Bismak?

http://dyrevennlig.org/files/5812/81...E_UTEN_EGG.jpg

Har jo bakt både mel- (erstattet med kokosmel/mandler/nøtter) og melkefrie kaker (dog med smør) uten problemer, men egg er liksom siste skanse, føler jeg ...

vaskeklut 30-01-13 20:41

Har du tenkt på raw-kaker, photo?

Photobscura 30-01-13 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1423433)
Har du tenkt på raw-kaker, photo?

Har sjekket en del oppskrifter, men det blir bare alt for mye spesialingredienser. Om denne no-egg-greia funker, så er jo saken grei! :)

Rin 30-01-13 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1423430)
Takk, men den må også være fri for sukker og absolutt alt av mel! Jeg skal spise av den jeg også! :D Googler mine øyne store og tørre, men no such luck ...

Under taggen egg-free på bloggen Healthy Indulgences ser jeg noen ting som også er mel- og melkefrie. Ta en kikk. :)

Photobscura 30-01-13 21:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1423444)
Under taggen egg-free på bloggen Healthy Indulgences ser jeg noen ting som også er mel- og melkefrie. Ta en kikk. :)

Takk! Men ingen (sjokolade)kaker e.l. som fyller kriteriene. Sukk! :o

langaard 30-01-13 21:29

Pavalova med sjokoladesaus krem og bær, kanskje:)

vaskeklut 30-01-13 21:29

Ser ut til at du må fire på kravene dine :p

Carisma 30-01-13 21:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1423446)
Pavalova med sjokoladesaus krem og bær, kanskje:)

Vanskelig med pavlova uten egg :o

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.