Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

TrillTrall 19-01-13 00:16

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1419968)
Det egner seg ikke på trykk, men du kan få en PM om du vil. :p

Jeg har en mistanke, men tror nok jeg hadde funnet noe annet enn en ingefærrot til det bruk? Eller er jeg på bærtur? Tror jeg må få en pm jeg! :)

Lemen 19-01-13 00:22

Prøvd både hvitløk, løk og chili i øyet. Og chili er definitivt verst, og sitter i fingrene veldig lenge, selv om man har vasket seg godt!

Og ingefær, tror jeg har prøvd det dere tenker på, synes ikke det var spesielt vondt, eller godt for den saks skyld... :cool:

Bønna200 19-01-13 00:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1419971)
Jeg har en mistanke, men tror nok jeg hadde funnet noe annet enn en ingefærrot til det bruk? Eller er jeg på bærtur? Tror jeg må få en pm jeg! :)

PM er sendt. ;)

Bønna200 19-01-13 00:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1419974)
Prøvd både hvitløk, løk og chili i øyet. Og chili er definitivt verst, og sitter i fingrene veldig lenge, selv om man har vasket seg godt!

Og ingefær, tror jeg har prøvd det dere tenker på, synes ikke det var spesielt vondt, eller godt for den saks skyld... :cool:

Jeg kunne aldri tenkt meg å prøvd... Synes det høres heller fælt ut. :eek:
Men nå får vi gi oss! :p

Lemen 19-01-13 00:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1419976)
Men nå får vi gi oss! :p

Tror egentlig at det er like greit å ikke utdype så mye mer ja. ;)

vaskeklut 19-01-13 11:58

Dersom jeg i dag går i butikken og kjøper et frossent lammelår, vil det da rekke å tine så jeg kan spise det til middag i morrakveld (sju-åttetida på kvelden kanskje)? Vi er to stykk som skal spise, så kjøper ikke det største vi ser altså :cool:

Dietta 19-01-13 12:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1420042)
Dersom jeg i dag går i butikken og kjøper et frossent lammelår, vil det da rekke å tine så jeg kan spise det til middag i morrakveld (sju-åttetida på kvelden kanskje)? Vi er to stykk som skal spise, så kjøper ikke det største vi ser altså :cool:

Hvis du lar det ligge fremme over natta, går det helt bra :ja:

vaskeklut 19-01-13 12:04

Takk!

Dietta 19-01-13 17:38

Lurer på hvor det har blitt av Ignite jeg....
Skulle sende han en profilmelding, men det lar seg ikke gjøre lenger :(

Bønna200 19-01-13 17:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1420165)
Lurer på hvor det har blitt av Ignite jeg....
Skulle sende han en profilmelding, men det lar seg ikke gjøre lenger :(

Men du kan sende ham en PM. :ja:

Dietta 19-01-13 17:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1420168)
Men du kan sende ham en PM. :ja:

Jepp, jeg vet det :)
Synes bare det var så rart, og alle profilmeldingene er jo borte også

Gerd 19-01-13 18:04

Siden dette gjelder en navngitt, så er det vel bedre å sende pm å spørre direkte, enn å spørre her ute på det offentlige forumet :) Kan fort bli mye "synsing" da ;)

Dietta 19-01-13 18:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1420174)
Siden dette gjelder en navngitt, så er det vel bedre å sende pm å spørre direkte, enn å spørre her ute på det offentlige forumet :) Kan fort bli mye "synsing" da ;)

Helt enig Gerd :ja:
Men jeg trodde egentlig jeg skulle få svar om at han var på en deilig ferie et eller annet varm sted. Det kunne jeg tenkt meg må :D

TrillTrall 19-01-13 21:02

Skulle hatt en ny treningstights - er det noen som har prøvd de nye hos Cubus? Evt. toppene derfra? De har slengt seg på trenden og kommer med en kolleksjon med treningstøy nå, så rimelige at man nesten blir litt skeptisk.

Gerd 19-01-13 21:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1420202)
Skulle hatt en ny treningstights - er det noen som har prøvd de nye hos Cubus? Evt. toppene derfra? De har slengt seg på trenden og kommer med en kolleksjon med treningstøy nå, så rimelige at man nesten blir litt skeptisk.

Jeg har kjøpt buksene. Syns de er kjempegode å ha på seg.Sitter godt. :D
Toppene har jeg ikke prøvd, men vesla har en og liker den veldig godt.

Eneste minuset med buksene er at strikken i livet kan vri seg i vask. De er ikke fastsydd.
Men stretchen og formen holder seg fin etter vask.

Lillemy71 19-01-13 21:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1420202)

Har ikke prøvd treningstøyet, men er kvaliteten i samsvar med resten av varene der vil jeg ikke anbefale disse i det hele tatt.

Hat altså ikke prøvd treningstøyet, men kjøpte noen genserer der i sommer til 299 og 399 per stykk. De holdt en gangs bruk og en vask, prøvde å klage men fikk ingenting igjen. Hører mange som klager på kvaliteten der dessverre.

TrillTrall 19-01-13 21:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1420205)
Jeg har kjøpt buksene. Syns de er kjempegode å ha på seg.Sitter godt. :D
Toppene har jeg ikke prøvd, men vesla har en og liker den veldig godt.

Eneste minuset med buksene er at strikken i livet kan vri seg i vask. De er ikke fastsydd.

Det lar seg jo løse med en par sømmer her og der kanskje? Til den prisen er det vel verdt et forsøk! :)

Gerd 19-01-13 21:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1420207)
Det lar seg jo løse med en par sømmer her og der kanskje? Til den prisen er det vel verdt et forsøk! :)

ja det kan jeg tenke meg. Jeg kjøpte ei for det var så billig. Men reiste å kjøpte meg en til når jeg hadde prøvd den noen dager:D

TrillTrall 19-01-13 21:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1420206)
Har ikke prøvd treningstøyet, men er kvaliteten i samsvar med resten av varene der vil jeg ikke anbefale disse i det hele tatt.

Hat altså ikke prøvd treningstøyet, men kjøpte noen genserer der i sommer til 299 og 399 per stykk. De holdt en gangs bruk og en vask, prøvde å klage men fikk ingenting igjen. Hører mange som klager på kvaliteten der dessverre.

Jeg handler fint lite på Cubus generelt, de har ganske kjedelig utvalg synes jeg. Mulig at jeg begynner å bli for gammel for Cubus? ;) KappAhl har jo bare topper med helt uformelig fasong så der finner jeg heller ikke mye. BeYoung har jeg funnet noe på da. *hehe*

vaskeklut 19-01-13 21:19

Jeg droppa lammelåret, men kjøpte reinsdyrsteik! Nå lurer jeg på om jeg kan bruke "hvitløksmetoden" på det og eller blir det rart? Altså, lage lommer i kjøttet og putte hvitløk nedi?

langaard 19-01-13 21:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1420210)
Jeg droppa lammelåret, men kjøpte reinsdyrsteik! Nå lurer jeg på om jeg kan bruke "hvitløksmetoden" på det og eller blir det rart? Altså, lage lommer i kjøttet og putte hvitløk nedi?

Det ville jeg ikke gjort, nei, gni den inn i krydder og legg den i en form med rå grønnsaker i bunnen sammen med litt vann+ steketermometer:ja:

Gerd 19-01-13 21:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1420212)
Det ville jeg ikke gjort, nei, gni den inn i krydder og legg den i en form med rå grønnsaker i bunnen sammen med litt vann+ steketermometer:ja:

Enig. Salt, pepper og gjerne litt rosmarin også :)

TrillTrall 19-01-13 21:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1420210)

Nja... Hvitløk og rein? Høres litt pussig ut, men det kan jo være godt for alt jeg vet... Jeg ville heller gått for mer tradisjonell krydring tror jeg. :)

BenteR 19-01-13 21:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1420213)
Enig. Salt, pepper og gjerne litt rosmarin også :)

Jeg liker og knuse noen tyttebær og gni det også inn, i tillegg til rosmarin, salt og pepper.
En annen variant er og smøre reinsdyrsteika inn med sennep etter salt, pepper og rosmarin.

langaard 19-01-13 21:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1420218)
Jeg liker og knuse noen tyttebær og gni det også inn, i tillegg til rosmarin, salt og pepper.
En annen variant er og smøre reinsdyrsteika inn med sennep etter salt, pepper og rosmarin.

Liker rørte tyttebær ved siden av:) (nå ble jeg sulten:rolleyes:)

vaskeklut 19-01-13 22:47

sukk. JAVELDA!!! gledesdrepere :p jeg hadde sett fram til kjøtt med masse hvitløk i nemlig :rolleyes: men da får jeg finne på noe med rosmarin. og kanskje sennep! tyttebær har jeg ikke.

langaard 19-01-13 22:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1420239)
sukk. JAVELDA!!! gledesdrepere :p jeg hadde sett fram til kjøtt med masse hvitløk i nemlig :rolleyes: men da får jeg finne på noe med rosmarin. og kanskje sennep! tyttebær har jeg ikke.

Ut og plukk tyttebær:p

Dietta 19-01-13 23:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1420243)

:lol:

vaskeklut 19-01-13 23:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1420243)

ja, tyttebærlyngen i asfaltjungelen bugner nå! :D

langaard 19-01-13 23:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1420248)
ja, tyttebærlyngen i asfaltjungelen bugner nå! :D

Det var det jeg skjønte:p

Supera 20-01-13 01:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1419534)
Er jo det jeg sier, tingenes iboende faenskap :lol: Men det er ok. Har i utgangspunktet kjøpt den for å ikke helle vann i tastaturet på jobb dersom jeg velter den. Så at den lekker litt om jeg har den opp-ned over lengre tid får bare være.

Jeg har to sportsflasker fra Tupperware: side 77 i katalogen. Bare at jeg kjøpte en gang da den var grønn og en gang da den var rosa. Love them! De drypper ikke i det hele tatt. Og hvis de drypper, så kontakter du selgeren og så får du ny.

Lillemy71 20-01-13 11:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1420239)

Reinsdyr er jo veldig kraftig smak i se selv og jeg synes hvitløk i kjøttet blir litt voldsomt. Ser du allerede har fått mange tips om hvordan du kan gjøre, men dersom du vil ha ekstra hvitløk, ta en del fedd som du ikke tar av skallet på. Legg det i forma med steika, disse blir da godt bakte uten å bli svidd og blir nesten søtlige. Du kan spise (slurpe :D) de rett fra skallet eller ta og mose de og spre de over grønnsaker og kjøtt. Personlig synes jeg ihvertfall det gir en bedre kombinasjon enn å spekke kjøttet før steiking.

God middag :)

Gerd 20-01-13 12:08

Eller server bakt hvitløk ved siden av: http://forum.lavkarbo.no/album.php?a...pictureid=3588

Nyyyydelig :D

vaskeklut 20-01-13 12:17

Takk, men nei takk. Jeg synes ikke det er godt med hvitløk lagd på den måten :o

Vettel 20-01-13 19:01

Har laget knekkebrød to ganger, men bakepapiret sitter så fast! Bruker jo hundre år på å pille av papiret. Og knekkebrødet er så godt!!

Denne oppskrifta bruker jeg (husker ikke hvem sin det er):
50 gram linfrø
50 gram solsikkefrø
1,5 dl vann
2-3 ss fiberhusk
salt

Ett brett, 150grader i 30-40 minutter.

Forsøkt å la det stå etter stekingen, forsøkt dra det så fort som mulig av. På kantene, der det er veeeeeldig godt stekt går det av lett. Men der er det nesten brent, er ikke så flink å fordele røra jevnt....

Tips??

smgj 20-01-13 19:05

Stikk innom Claes Ohlson (eller finn noen andre som fører) og kjøp de tynne teflonbakearkene. INGENTING henger fast på dem. Og de er billige og kan brukes massevis av ganger. Det eneste minuset jeg har funnet er at de genererer(?) litt mer varmerefleks(?) en vanlig papir, så man må følge med at bunnen ikke blir brent på kjeks. Det er alt.

Anne 20-01-13 20:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 1420395)
Har laget knekkebrød to ganger, men bakepapiret sitter så fast! Bruker jo hundre år på å pille av papiret. Og knekkebrødet er så godt!!

50 gram linfrø
50 gram solsikkefrø
1,5 dl vann
2-3 ss fiberhusk
salt

Forsøkt å la det stå etter stekingen, forsøkt dra det så fort som mulig av. På kantene, der det er veeeeeldig godt stekt går det av lett. Men der er det nesten brent, er ikke så flink å fordele røra jevnt....

Tips??

Er du sikker på at det er bakepapir du bruker og ikke vanlig matpapir?

vaskeklut 20-01-13 20:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1420405)
Er du sikker på at det er bakepapir du bruker og ikke vanlig matpapir?

det var min første tanke også, for jeg har ingen problemer med å gjøre det samme som BenteR... :confused:

ElisaT 20-01-13 20:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1420410)
det var min første tanke også, for jeg har ingen problemer med å gjøre det samme som BenteR... :confused:

Jeg kjøpte noe bakepapir, og det tok fyr :eek:! Tror det er mye dårlig bakepapir i butikkene, og særlig butikkenes egne merkevarer. Så jeg har også stort sett gått over til teflon-bakepapir. Eneste problemet med det var at ungene lagde pizza, og det tålte ikke pizzahjulet...

Dilly 20-01-13 22:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 1420395)

50 gram linfrø
50 gram solsikkefrø
1,5 dl vann
2-3 ss fiberhusk
salt

Tips??

Dette skjer ikke dersom du bruker det brune, ruglete bakepapiret av merket Toppits. Selges på Meny, Ica Maxi og sikkert flere plasser. Før jeg oppdaget dette, så ga jeg opp hele knekkebrødbaksten.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.