Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

elien 17-01-13 21:33

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg har sluttet med store mengder Pepsi Max, å føler jeg nå har fått en annen smaksans.
Kan det være mulig :confused:

Carisma 17-01-13 21:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1419484)
særlig for en som sliter med insomnia og sjelden kommer seg opp før ti.

Det var bare et tips forsåvidt. (Selv om morgentrening har spesielt god effekt på søvnproblemer, men all trening hjelper.) :ja:
forøvrig, om noen hadde fortalt meg bare mnd før at jeg skulle trene før klokka sju hadde jeg fått de innlagt, så alt er mulig :D

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1419498)
Jeg har sluttet med store mengder Pepsi Max, å føler jeg nå har fått en annen smaksans.
Kan det være mulig :confused:

Det er ikke bare mulig, men veldig vanlig.

elien 17-01-13 22:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1419502)

Det er ikke bare mulig, men veldig vanlig.

Det er så store forskjell på kroppen etter jeg sluttet, skjedd ting jeg aldri hadde vært mulig:eek:

vaskeklut 17-01-13 22:26

Hvorfor lekker den splitter nye camelbak-flaska mi? :confused:

Bønna200 17-01-13 22:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1419517)
Hvorfor lekker den splitter nye camelbak-flaska mi? :confused:

For å irritere deg! :ja:

vaskeklut 17-01-13 22:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1419524)
For å irritere deg! :ja:

Tingenes iboende faenskap, altså. *mumle noe* :snurt:

Carisma 17-01-13 22:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1419529)
Tingenes iboende faenskap, altså. *mumle noe* :snurt:

Nja, mer at de flaskene er hypet og egentlig langt fra så bra de skal ha det til... Vi har en barneflaske til junior og den har alltid lekket som en sil.

vaskeklut 17-01-13 23:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1419532)
Nja, mer at de flaskene er hypet og egentlig langt fra så bra de skal ha det til... Vi har en barneflaske til junior og den har alltid lekket som en sil.

Er jo det jeg sier, tingenes iboende faenskap :lol: Men det er ok. Har i utgangspunktet kjøpt den for å ikke helle vann i tastaturet på jobb dersom jeg velter den. Så at den lekker litt om jeg har den opp-ned over lengre tid får bare være.

Kanskje 18-01-13 01:14

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Huff, det kjennes ut som om det sitter et hår på tvers fast bak på tungen min ! Jeg har prøvd å børste det løs med tannkosten det hjalp ikke. Så har jeg prøvd å drikke masse, spist et eple, spist knekkebrød ... og likevel så kjennes det ut som om det sitter fast noe bak på tungen min. Svelger og svelger og irriterer meg. Hva kan dette være ?

Bønna200 18-01-13 01:26

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1419561)
Huff, det kjennes ut som om det sitter et hår på tvers fast bak på tungen min ! Jeg har prøvd å børste det løs med tannkosten det hjalp ikke. Så har jeg prøvd å drikke masse, spist et eple, spist knekkebrød ... og likevel så kjennes det ut som om det sitter fast noe bak på tungen min. Svelger og svelger og irriterer meg. Hva kan dette være ?

Kan det faktisk være et hår? Prøv å slappe av og evt "grave" litt nedi der. :o

Kanskje 18-01-13 01:59

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg har gravd med både med tannkost og heklenål, og det hjelper ikke. Svelger og svelger og prøver å gni tungen oppover mot ganen, men det løsner ikke noe. Skikkelig frustrerende .

synsegulla 18-01-13 09:23

Tusen takk for gode svar om betennelse og mat. Jeg setter utrolig stor pris på litt hjelp på veien når jeg er så sliten og dårlig som jeg er nå. I går ringte kardiologen min forresten og sa de hadde funn på blodprøven jeg tok før jul. Litt utslag på borelia. Jeg skulle bli kontaktet av nevrolog for å evt ta spinalvæskeprøve. De visste ikke om det hadde noe å si for hvorfor jeg har blitt så syk. Jeg fikk helt angst, dette syns jeg var kjempeskummelt. Noen som har gode råd? Jeg syns det er vanskelig å bare sitte å vente på bedre tider.

smgj 18-01-13 09:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av synsegulla (Innlegg 1419620)
Tusen takk for gode svar om betennelse og mat. Jeg setter utrolig stor pris på litt hjelp på veien når jeg er så sliten og dårlig som jeg er nå. I går ringte kardiologen min forresten og sa de hadde funn på blodprøven jeg tok før jul. Litt utslag på borelia. Jeg skulle bli kontaktet av nevrolog for å evt ta spinalvæskeprøve. De visste ikke om det hadde noe å si for hvorfor jeg har blitt så syk. Jeg fikk helt angst, dette syns jeg var kjempeskummelt. Noen som har gode råd? Jeg syns det er vanskelig å bare sitte å vente på bedre tider.

Litt utslag på borelia? For å si det rett fram og ubeøvlet og alt det der MEN tro meg på at det er i aller beste mening... har du først fått denne bakterien så er du KJEMPEHELDIG at du har fått utslag på prøven. Da kan du få god behandling. De prøvene for borreliose er notorisk usikre og ikke på "falsk positiv"-siden, men på "falsk negativ"-siden. (For noen år siden sto det i informasjonen at de kun klarte å fange opp ca 50% av de som faktisk var syke av borreliose.)
Og borreliainfeksjon kan forklare veldig mye av "uforklarlige betennelser"... Les om hvordan f.eks Lars Monsen har hatt det. Han har IKKE testet positivt og har måttet gå til alternativ behandling (dog under skolemedisinen, men ikke under de offisielle behandlingsretningslinjene) for å få hjelp. Uansett - nå har du en viss formening om hva det kan være og da har du mulighet til, om du ikke får god nok hjelp lokalt (men det kan godt hende at du vil få det nå), iallfall lettere lete videre etter spesialisert behandling.

Tvitvi og lykke til.

ElisaT 18-01-13 09:39

Sitat:

Stakkars deg :klem:! Jeg har en svoger som har Lyme borreliose, han kom ganske sent til behandling, noe legetull. Det er en forening, kanskje det er en idé å ta kontakt med den? Og så hadde jeg ikke vært redd for å mase. Men det er meg, da ;)! Lykke til!

Kitt 18-01-13 09:51

Sitat:

Nå aner ikke jeg hva slags syk du er, men borelia er jo som regel lett å behandle når man først har det konstanter.
Jeg har fibromyalgi og legen trodde jeg skulle bli bra når jeg hadde blitt behandlet etter utslag på borelia, men fibromyalgien ble slett ikke borte. Det var nok mest den som gjorde meg syk i utgangspunktet.:p
Er ikke så lett med en sykdom som gir masse forskjellige symptomer og ikke syns på noen blodprøve, men heldigvis finnes det nå gode diagnosekriterier på fibromyalgi også!:)

Håper du får kjapt svar på hva som faktisk feiler deg!

mereo 18-01-13 10:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1419486)
Jeg har et spørsmål til! Leser forskjellige tips på nettet om hvordan "break out" et par nye dr. Martens. De er i stivet skinn, og jeg vet jo at de blir gode til slutt, det tar jo bare litt tid. Men flere sier at man skal smøre dem inn med en slags mykningsolje som Dr. Martens produserer, men at både babyolje og vazelin er gode alternativer. Men ingen sier noe om man skal smøre på inn- eller utsida. Mulig dette er helt obvious, altså. ;) Militærboots har jeg jo bare lagt i vann, og gått med til de er tørre for så å impregnere dem, men de får jeg jo gratis av min major-svoger. Tør ikke å risikere det med et helt nytt par sko som koster 1500 spenn ...

Heh, vil tru at du faktisk helt fint kan gjøre det med dem også, så lenge det er ekte skinn.. Eventuelt ta den mildere versionen.. Våte sokker..

Øøøøøh mulig jeg er sær nå, men hvorfor impregnere M-77 (jeg går ut i fra at det det du har)?

Eneste jeg har impregnert er ørken støvlene og kontor "tøfflene" pga stoffet på sidene..

index 18-01-13 10:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1419646)
Øøøøøh mulig jeg er sær nå, men hvorfor impregnere M-77 (jeg går ut i fra at det det du har)?

For å holde dem vanntette, samt å mykgjøre læret? M-77 blir (som andre sko) stive og trekker vann som fy om de ikke stelles skikkelig...

index 18-01-13 10:53

Sitat:

Men ingen sier noe om man skal smøre på inn- eller utsida.

Smør utsiden! Smøring fra innsiden blir bare kliss...

mereo 18-01-13 10:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1419666)
For å holde dem vanntette, samt å mykgjøre læret? M-77 blir (som andre sko) stive og trekker vann som fy om de ikke stelles skikkelig...

Derfor har man skokrem... Ikke impregnering som sannsynligvis vil skade mer enn det gjør godt..
Vil derfor også styre unna hvertfall vaselin, det er en grunn til at gardistene har to par støvler - parada og til normal bruk.. Spit ødelegger læret..

smgj 18-01-13 10:59

På alle typer lær (unntatt semsket da) er det kun skokrem (gjerne kiwi og gjerne "brent") og såkalt "bjørnefett"/"minkfett" http://www.123friluft.no/index.php?m...roducts_id=524 i bruk hos oss. Fettet gjør at skoene holder seg blanke og vanntette. (Og ja, de puster selvfølgelig noe dårligere da - i sær om fettet ble varmet før påføring, men det er generelt ikke noe problem for min del i ekte lær.) Men skoene må pusses veldig godt dersom du bruker fett (finnes også voks som glir en blankere og hardere overflate) for å ikke bli "seige".

Voks:
http://www.skoplejset.se/skovard-1/skovard/ecco-wax-oil

amritam 18-01-13 15:19

Sitat:

Jeg har et spørsmål til! Leser forskjellige tips på nettet om hvordan "break out" et par nye dr. Martens. De er i stivet skinn, og jeg vet jo at de blir gode til slutt, det tar jo bare litt tid. Men flere sier at man skal smøre dem inn med en slags mykningsolje som Dr. Martens produserer, men at både babyolje og vazelin er gode alternativer. Men ingen sier noe om man skal smøre på inn- eller utsida. Mulig dette er helt obvious, altså. ;) Militærboots har jeg jo bare lagt i vann, og gått med til de er tørre for så å impregnere dem, men de får jeg jo gratis av min major-svoger. Tør ikke å risikere det med et helt nytt par sko som koster 1500 spenn ...

Er det noen som vet om Dr. Martens er gode å gå i for noen som sliter med mye betennelser (også i føttene, spesielt hælene)? Er de myke og gode å gå i til slikt bruk? Jeg har aldri prøvd dem, men lurer på om jeg burde. Har vanskelig for å finne gode sko/støvler bortsett fra joggesko.

Rin 18-01-13 15:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1419777)
Er det noen som vet om Dr. Martens er gode å gå i for noen som sliter med mye betennelser (også i føttene, spesielt hælene)? Er de myke og gode å gå i til slikt bruk? Jeg har aldri prøvd dem, men lurer på om jeg burde. Har vanskelig for å finne gode sko/støvler bortsett fra joggesko.

Jeg tviiiiler. :o Mine fot/ankel-betennelser har i alle fall ført til streng beskjed om å velge sko med mest mulig dempning, og å styre tvert unna alle harde, flate såler.

milena 18-01-13 15:28

Sitat:

NEEEEEI! Dr. Martens blir for noen gode men etter mye vondt og så er de utrolig kule, og så har de sinnsyk kvalitet, men... Jeg klarte aldri å gå inn mine (har får sarte føtter)... Hadde nok ikke utsatt føtter med betennelser for det.

amritam 18-01-13 15:43

Tusen takk for svar Rin og milena. Da kan jeg i hvert fall utelukke dem også. Jeg visste ikke helt hvordan sålene var på dem.

Photobscura 18-01-13 15:47

Sitat:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av milena (Innlegg 1419785)
NEEEEEI! Dr. Martens blir for noen gode men etter mye vondt og så er de utrolig kule, og så har de sinnsyk kvalitet, men... Jeg klarte aldri å gå inn mine (har får sarte føtter)... Hadde nok ikke utsatt føtter med betennelser for det.

Ja, Milena svarer vel godt for meg her, men ja, de er INNMARI gode å gå i når de først er inngått, sålene former seg veldig godt etter føttene, men man må nesten spørre seg selv om det er verdt det, for de er jo i stiva skinn, og det tar gjerne et par uker med daglig trasking før man kommer dit. Vil som sagt selv prøve å smøre de inn med noe for å lette overgangen. Jeg får vel høre med en skomaker, tenker jeg. Jeg har heldigvis ikke sarte føtter, så det går jo bra. Men kjenner alt nå at jeg trenger et gnagsårplaster, gitt.

amritam 18-01-13 15:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1419795)
Ja, Milena svarer vel godt for meg her, men ja, de er INNMARI gode å gå i når de først er inngått, sålene former seg veldig godt etter føttene, men man må nesten spørre seg selv om det er verdt det, for de er jo i stiva skinn, og det tar gjerne et par uker med daglig trasking før man kommer dit. Vil som sagt selv prøve å smøre de inn med noe for å lette overgangen. Jeg får vel høre med en skomaker, tenker jeg. Jeg har heldigvis ikke sarte føtter, så det går jo bra. Men kjenner alt nå at jeg trenger et gnagsårplaster, gitt.

OK. Da får jeg bare ønske deg lykke tl videre med å gå dem inn! Du vet jo at de med tida blir bra for deg i hvert fall.

Photobscura 18-01-13 16:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1419801)
OK. Da får jeg bare ønske deg lykke tl videre med å gå dem inn! Du vet jo at de med tida blir bra for deg i hvert fall.

Takk! Jeg eeeelsker jo Dr. Martens!

TrillTrall 18-01-13 20:16

Note to self: Ikke, jeg gjentar IKKE gni deg i øynene etter at du har finhakket to hele chilier... :hylgrine:

Kanutten 18-01-13 20:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1419882)
Note to self: Ikke, jeg gjentar IKKE gni deg i øynene etter at du har finhakket to hele chilier... :hylgrine:

Det er derfor lurt å bruke engangshansker!

TrillTrall 18-01-13 20:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1419884)
Det er derfor lurt å bruke engangshansker!

Det var kjempelurt! Må få tak i en pakke. :) Ikke at jeg spiser chili sååå ofte, men engangshansker er jo kjekt å ha liggende uansett.

vaskeklut 18-01-13 21:21

jeg lurer på hvorfor det er en note to self i "jeg lurer på"-tråden? :o

TrillTrall 18-01-13 21:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1419903)
jeg lurer på hvorfor det er en note to self i "jeg lurer på"-tråden? :o

Ehm... Godt spørsmål. :p

BenteR 18-01-13 21:57

Spørsmålet var kanskje hvor mange av oss som har gjort samme tabben med chilien :rolleyes: Jeg er en av dem :o

Bønna200 18-01-13 22:15

Jeg klarte å gjøre det med løk...

vaskeklut 18-01-13 23:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1419927)
Jeg klarte å gjøre det med løk...

prøv hvitløk... :cool:

Bønna200 18-01-13 23:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1419950)
prøv hvitløk... :cool:

Gjort det og! :lol:

langaard 18-01-13 23:53

Enn ingefær:cool:

Bønna200 18-01-13 23:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1419962)
Enn ingefær:cool:

Det har jeg ikke prøvd. :p Men har hørt om mye verre ting med ingefær. :eek:

TrillTrall 19-01-13 00:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1419963)
Det har jeg ikke prøvd. :p Men har hørt om mye verre ting med ingefær. :eek:

Jeg er ikke helt sikker på om jeg tør spørre - men hva da?!

Bønna200 19-01-13 00:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1419967)
Jeg er ikke helt sikker på om jeg tør spørre - men hva da?!

Det egner seg ikke på trykk, men du kan få en PM om du vil. :p

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.