![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Noen som vet om det går an å bruke andre søtstoffer enn sukker når man lager likør/legger frukt og bær på sprit. Og om det blir god smak eller om man får bismaker...
Sukker har jo også en viss konserverende effekt. |
Sitat:
|
Fikk akkurat melding om at ei venninne har født i kveld, og jeg skal bestille navnesmokker. Hva er egentlig best av latex-smokker og silikon-smokker? Og hvilken fasong er best? (se denne linken, tre forskjellige typer)
|
Sitat:
|
Jeg har alltid brukt silikonsutter til mine barn. De blir ikke gamle/seige slik latex blir. Silikon er derimot lettere å bite hull i, men det har jeg aldri opplevd med mine. Latex er litt mykere, men det er vanesak hva ungene liker! Jeg har kjøpt navnesmokker på www.navnesutten.dk, får dem på 2-3 dager mer utvalg der en linken du la inn! Smokkene øverst til venstre har formen som mine barn likte best. Disse ligner mye på NUK, du ser på selve smokkdelen at den er litt anderledes en den flate lenggre nede som står under "symmetriske smokker". Symmetriske smokker har mine barn hatt problem med å holde på plass når de har vert helt små! Håper det var til hjelp!
IKKE trykk deg over på norsk flagg, den danske har 15% avslag til og med i går (men jeg fikk avslag også nå i dag morges) i tillegg blir det alt i alt rimeligere. 70 norske kr om en kjøper 3 fra den danske, og 110 om en trykker inn på norsk flagg! |
Stemmer det Ferskenbeinet, sparer ca 50-lappen på å kjøpe dansk (de trekker fra dansk moms, det som utgjør forskjellen), men så må man passe på å handle varer for under 200,- kr. Porto utenom.
|
Sitat:
|
good choise!
|
Noen som vet hvor man får kjøpt teleskopstang for mopp/nal som er minst tre og helst fire meter lang? :snill:
|
Sitat:
|
Hvorfor skal ikke folk med diabetes ta boblebad?
|
Sitat:
|
Takker for tips :ja:
|
Sitat:
|
Sitat:
Og så fant jeg dette som nok er den vanligste grunnen! det er en grunn til at mange boblebad fraråder diabetikere til å benytte seg av boblebadet. (pga varmen som får insulinet til å fungere overraskende på blodsukkeret) Eller sagt på en mer forståelig måte (sitatet tatt litt ut av sammenheng): Varmen kan få kroppen til å reagere anderledes enn vanlig slik at en ikke kan vite hvordan blodsukkeret vil oppføre seg! Føling i vann er nok ikke så lurt, i hvert fall ikke om man er alene! |
Sitat:
|
Vil alle merke den overraskende insulin-effekten? Jeg blir jo kjeeeempetrøtt etter bassengbading....
|
Det er nok varmen i seg selv som også gjør at man blir trøtt etter en tur i boblebadet. Jeg er ikke glad i boblebad fordi jeg blir så slækk etterpå. Og jeg har jo dia2! Bruker det som sovemedisin, jeg!:sove:
Feks da vi var på Trysil i fjor med LK. Jeg gikk ikke i boblebadet på dagtid. Skulle jo være sosial resten av dagen/kvelden/natten!;) Det hjelper ikke, da, om man i tillegg til varmen får uvanlig lavt blodsukker!:p |
Så for ikke så lenge siden et eller annet program på nrk, der de sa at det ikke er varmen i seg selv som gjør oss trøtte, men nedkjølingen etterpå.
|
Har fått eit slags svar frå NSB forresten! Høyr:
"You are of course welcome to book the shortest possible transfer time, and if the train from Oslo arrives on time you have plenty of time to transfer at Dombås station. However, should the train from Oslo be delayed, and we are unable to hold back the train to Åndalsnes - you may not claim any compensation from the NSB when booked on such a short transfer. In most cases we may be able to offer an alternative means of transport, but if we are unable to do so, the next train is the only option" ... Viss - om - at - dersom! Her joggar vi rundt grauten. Skulle tru mannen var politikar! |
Sitat:
|
Var jo hos legen på onsdag, og ba tilfeldig om å få sjekke B12 lageret,
siden jeg måtte ta blodprøver likevel. Og i dag ringte legen, jeg ligger noe lavt og har gått godt ned siden sist vi tok prøver, dvs i høst. Han sa at om jeg ikke gjorde noe med det, ville jeg havne under hva man skal ha, så jeg skal kjøpe tabletter neste uke på apotek. men er litt usikker på merker og slikt, og jeg tåler dårlig, eller.. har lite virkning av syntetiske "medisiner og tilskudd" så kanskje det er bedre å kjøpe noe på helsekost? Noen som har erfaringer å dele? |
Om du har lave b12-verdier så hjelper det sannsynligvis lite med tilskudd. Da må det reseptbelagte tabletter eller sprøyte i rompa til :o. En sånn type mangel handler mer om kroppens manglende evne til å ta opp vitaminet, og ikke mengden du får i deg via kosthold etc.
|
Sitat:
og ta ny blodprøve da. Har fått sprøyter før. Takk. :) |
Sitat:
|
Hvordan lege en øyebetennelse uten legemidler? I det hele tatt mulig?
|
Rene hender er viktig! Altså ikke ta i øyet med noe skittent.
Vask øyet flere ganger om dagen, når det dannes puss med sterilt saltvann. Ren bommulsdott. Bytt "dott" underveis i vaskingen, så basseluskene vaskes bort og ikke gnis utover. Om det går over, kommer ann på hvor intenst det er. Og tålmodighet... |
Legemidler som i reseptbelagte eller i det hele tatt? Kloramfenikol er ikke reseptbelagt.
Du kan forsøke å rense øyet med saltvann noen ganger til dagen, og selvfølgelig ikke bruke øyesminke så lenge det varer. |
Sitat:
En betennelse der man blir skrekkelig lyssky og har store smerter, bør behandles av lege! En vanlig øyekatarr forårsakes som regel av ufarlige bakterier som skylles ut av øyet så lenge man ikke er tett i nesen! Vanlig saltvann til neseskylling lager man selv av 1stor spiseskje salt som løses opp i 1liter kokende vann! Ikke skyll nesen før vannet er romtemperert!;) |
Sitat:
Husker det som et evig mas da ungene var små. Man kunne ikke sende dem i barnehagen før de hadde fått behandling i minst 24 timer, så det var om å gjøre å få dem til legen så fort som bare f...! Jeg fikk kloramfenikol på resept senest i påsken, jeg! Både salve og dråper. Har en rar øyesykdom!:p |
Kan man få dagpenger hvis man sier opp jobben sin selv? Er det en slags "karantene-periode" man må gjennom først? Hvor lenge?
|
Sitat:
En kul arbeidsgiver vil ofte gå med på å si deg om opp om du spør pent!;) |
Sitat:
Blanda kortene litt her ... Sorry! |
Kan man reise på ferie når en er sykemeldt?
|
Sitat:
Er du sykemeldt i ferien din, har du krav på å få ferien på ny, dersom ferien ikke kan avvikles som planlagt. |
Hver gang jeg tror jeg har fått litt taket på ting på lavkarbo, er det noe nytt jeg snubler over. Kann noen hjelpe meg?? Av en eller annen grunn gjorde vanlig/ekte meierismør at jeg la på meg alt jeg hadde fått av på ketolyse. Så jeg kuttet det ut og begynte å steke i kaldpresset olivenolje. Nå får jeg høre at det blir farlig( noe skumle greier som skjer med oljen ved høy varme) ved høy varme. :eek:Men jeg trodde det var sundt? Hva kan jeg bruke istedet???:o
|
Noen sier rapsolje, men her inne er det vel cocosaen uten smak som går for å være best.
Kokosolje tåler svært høye temperaturer uten å bli herdet eller transfett eller hva det nå er det blir til!:p |
Takk for svar snille Kitt! Jeg må nå hvertfall bruke opp den dyre oljen jeg har kjøpt, må vel på helsekost da for å få tak i cocosa da vel?
|
Hmm ... Hvordan vet du at det er meierismør du la på deg av?
|
Har du kjøpt en dyr, god olje kan du heller bruke den over salaten eller til ovnsbakte grønnsaker!:sikle:
Cocosa finner du på helsekosten og på Smartclub, har jeg hørt!:) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11. |