Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 13-01-13 21:40

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1417817)
Hvem bestemte at tjukkaser ikke trenger ullundertøy? Jeg skulle hatt et par tre ord med'n :realmad:

Nå vet jeg ikke helt hva du legger i tjukkas-begrepet, men jeg mener bestemt at Eva-serien til Spar Kjøp har ullundertøy i store størrelser!

TrillTrall 13-01-13 21:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1417817)
Hvem bestemte at tjukkaser ikke trenger ullundertøy? Jeg skulle hatt et par tre ord med'n :realmad:

Ullundertøy finnes da i store størrelser? Devold har dame opp til XL i alle fall og herre opp til XXL. Janus har dame opp til XXL.

Kitt 13-01-13 21:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1417819)
Ullundertøy finnes da i store størrelser? Devold har dame opp til XL i alle fall og herre opp til XXL. Janus har dame opp til XXL.

Det er da ikke store størrelser! Ikke når de er små i størrelsene og min da 11 år gamle datter ikke kom inn i L!

vaskeklut 13-01-13 21:52

Store størrelser meg bak :o Jeg trenger 56+...

vaskeklut 13-01-13 21:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1417818)
Nå vet jeg ikke helt hva du legger i tjukkas-begrepet, men jeg mener bestemt at Eva-serien til Spar Kjøp har ullundertøy i store størrelser!

Joo.. Men de er ikke store nok :o:(

nellie 13-01-13 22:01

Ebay?

TrillTrall 13-01-13 22:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1417823)
Det er da ikke store størrelser! Ikke når de er små i størrelsene og min da 11 år gamle datter ikke kom inn i L!

Øh? Jeg er 44 år og har former så det holder og bruker glatt str. 14/16 i Devold sine barne-trøyer. L svømmer jeg i. At en normalvokst 11-åring ikke kommer inn i voksentøy i str L har jeg vondt for å tro.

vaskeklut 13-01-13 22:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1417828)
Ebay?

har prøvd.. ikkeno resultat..

TrillTrall 13-01-13 22:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1417824)
Store størrelser meg bak :o Jeg trenger 56+...

Arbeidsulltøyet til Janus kommer garantert i stooore størrelser, men da snakker vi nok om ulltøy for digre arbeidskarer og jeg vet ikke om de selges i butikk eller kun direkte til firmaer. Send dem en mail og spør?

Photobscura 13-01-13 22:09

Kjøre mannestørrelser da, kanskje?

Kitt 13-01-13 22:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1417829)
Øh? Jeg er 44 år og har former så det holder og bruker glatt str. 14/16 i Devold sine barne-trøyer. L svømmer jeg i. At en normalvokst 11-åring ikke kommer inn i voksentøy i str L har jeg vondt for å tro.

Ikke Devold, Janus!
Måtte sende trøyen til min mor, som er svært liten oventil! På Snuppa ble den for trang over skuldrene og puppene!

vaskeklut 13-01-13 22:11

har tenkt på det, men hvordan er mannestr over rompa og lårene? det er liksom der det store problemet sitter for min del :o

vaskeklut 13-01-13 22:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1417831)
Arbeidsulltøyet til Janus kommer garantert i stooore størrelser, men da snakker vi nok om ulltøy for digre arbeidskarer og jeg vet ikke om de selges i butikk eller kun direkte til firmaer. Send dem en mail og spør?

det var smart, det skal jeg gjøre!

TrillTrall 13-01-13 22:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1417834)
Ikke Devold, Janus!
Måtte sende trøyen til min mor, som er svært liten oventil! På Snuppa ble den for trang over skuldrene og puppene!

Janus har jeg liten personlig erfaring med, men Lille Gubben bruker str L i vanlige ulltrøyer derfra og han er normalstor over skuldrene. Mulig at damestørrelsene er veldig smale? Det er jo helt idiotisk.

Kitt 13-01-13 22:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1417843)
Janus har jeg liten personlig erfaring med, men Lille Gubben bruker str L i vanlige ulltrøyer derfra og han er normalstor over skuldrene. Mulig at damestørrelsene er veldig smale? Det er jo helt idiotisk.

Aner ikke, gadd ikke prøve mer. Min mor var veldig fornøyd, da! :)

nellie 13-01-13 22:34

Apropos ull. Jeg leste et sted at man sover bedre, hvis man sover i ull. Why? Og hvorfor hjelper det å ha en ulltråd rundt ankelen mot kramper?

Photobscura 13-01-13 22:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1417835)
har tenkt på det, men hvordan er mannestr over rompa og lårene? det er liksom der det store problemet sitter for min del :o

Nå er jo ull ganske stretchy, da! Men prøv?

TrillTrall 13-01-13 22:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1417848)
Apropos ull. Jeg leste et sted at man sover bedre, hvis man sover i ull. Why? Og hvorfor hjelper det å ha en ulltråd rundt ankelen mot kramper?

Fordi ull puster og regulerer temperaturen din så du er passe temperert hele tiden. :) Med mindre du prøver å sove i ullundertøy midt på sommeren på Kreta eller noe sånt da... ;)

nellie 13-01-13 22:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1417852)
Fordi ull puster og regulerer temperaturen din så du er passe temperert hele tiden. :) Med mindre du prøver å sove i ullundertøy midt på sommeren på Kreta eller noe sånt da... ;)

Hva med ulltråden rundt ankelen?

vaskeklut 13-01-13 22:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1417854)

det tror jeg er bs :o

smgj 13-01-13 22:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1417854)

... fordi man tror det skal hjelpe? (Jeg vet ikke, men jeg har sterk tro på placeboeffekten ;) )

nellie 13-01-13 22:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1417856)

Jamen det er jo sånn et veldig kjent kjerringråd.:p

vaskeklut 13-01-13 23:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1417858)
Jamen det er jo sånn et veldig kjent kjerringråd.:p

for kjerringråd kan ikke være bs? :p :lol:

nellie 13-01-13 23:03

Ganske mange kjerringråd virker jo av en grunn, så det kunne jo være en grunn til at dette funket også. Annet enn at det er placebo.

Dilly 13-01-13 23:03

Jeg bestemte meg også for å tro på ulltråden rundt ankelen. Hadde til og med rosa :) men det hjalp dessverre ingenting.
Når krampebeina mine finner på å trøble med meg, så hjelper ingenting annet enn å stå opp og trave rundt.
Jeg tar magnesiumtabletter daglig, og hvis det skulle finne på å bli helt forferdelig grusomt, så må jeg ty til paralgin forte og glovarm dusj.

Det er nok av kjerringråd. Jeg ble rådet til å drikke Tonic Water pga. innhold av kinin. Bananer pga. innhold av kalium og sikkert mange andre råd.

Kramper er visst ikke farlig, og ikke noe å gjøre med, men det kan sannelig være ille i blant. Føler med dere andre som sliter med teite krampebein.

akas 13-01-13 23:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1417856)

:confused::confused: Hva er bs?:confused: En "ny" forkortning etter mine 13 år i Sverige?

Dilly 13-01-13 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av akas (Innlegg 1417863)
:confused::confused: Hva er bs?:confused: En "ny" forkortning etter mine 13 år i Sverige?

Jeg leste det som bull shit :) ?

akas 13-01-13 23:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1417864)
Jeg leste det som bull shit :) ?

Å ja!!! DET burde jeg kanskje kommet på! Takk, Dilly! :D

Lemen 13-01-13 23:06

Vet mamma har kjøpt Devold sitt arbeids-ullundertøy til seg selv, og hun bruker str 2-3XL. Hun kjøpte på Devold-utsalg.

Ellers kjøpte jeg selv en vanlig herreskjorte i XXL fra Devold på en sportsbutikk da jeg trengte str. 56, det fungerte fint. Veldig tøyelig stoff i de, dessuten hadde jeg noe over, så var ingen som så at det satt litt stramt. ;)

Lemen 13-01-13 23:19

Ang. ulltrøye; Sjekk også hva de har på Felleskjøpet, der vil jeg også tro at de har gode strl.

Denne står i beskrivelsen skal finnes i xxxl
http://produkter.felleskjopet.no/tra...ew/994887/810/

vaskeklut 13-01-13 23:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1417870)
Ang. ulltrøye; Sjekk også hva de har på Felleskjøpet, der vil jeg også tro at de har gode strl.

Denne står i beskrivelsen skal finnes i xxxl
http://produkter.felleskjopet.no/tra...ew/994887/810/

Den var fin! Det er mer longs jeg trenger, men jeg kan jo dra på felleskjøpet og spørre :)

Lemen 13-01-13 23:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1417871)
Den var fin! Det er mer longs jeg trenger, men jeg kan jo dra på felleskjøpet og spørre :)

De har longs i samme serie, her er den siste katalogen de har lagt ut på nett:
http://www.c-mer.no/web_publikasjon/...uke_22013/#/8/

Carisma 14-01-13 00:26

Når vi snakker om ull... Hva er egentlig forskjellen på sommerull og vinterull? Junior har noe undertøy i sommerull, men usikker på om jeg kan bruke det nå på vinteren?

Marella77 14-01-13 00:35

Fluer i plantene:

Etter hver jul med juleplanter, får jeg fluer i stua. Ser det kravler i flere potter, (herlig)! Noen som VET hvordan man blir kvitt de? Har kastet noen planter, men det er noen jeg ønsker å beholde!

Ønsker ikke div. kjærringråd som ingen har prøvd, men lurer på om det er noen som har personlig erfaring med å bli kvitt de fluene...
:) Blir glad om noen vet råd :)

Marella77 14-01-13 00:40

Har et sp.mål til...

Jeg er litt hysterisk på en del ting, så jeg lurer på om dette er meg som er hysterisk, eller om det er min mann som er sløv... hehe...

Vi har en gårdsplass med helling rett nedefor. Rett over vår gårdsplass, kjører det biler, det går folk og så står det biler parkert.

I gårdsplassen vår har vi akkurat fått en tilhenger. Den er ikke sikret, kun parkert. Hvem som helst, barn og voksne kan både ta den, og trille tur med den. Vi hadde en tidligere også, og da tok våre to barn og trillet litt på den en gang vi ikke fulgte med. Det endte i flaks, så alt gikk bra.

Min mann mener jeg er stressa for ingenting. Jeg mener den må bort! hehe... Iallfall sikres eller låses fast på noen måte... Så ikke barna kan trille på den og kjøre den rett på andre folk eller på andre biler...

Hva syns dere? :)

Dietta 14-01-13 02:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1417887)
Har et sp.mål til...

Jeg er litt hysterisk på en del ting, så jeg lurer på om dette er meg som er hysterisk, eller om det er min mann som er sløv... hehe...

Vi har en gårdsplass med helling rett nedefor. Rett over vår gårdsplass, kjører det biler, det går folk og så står det biler parkert.

I gårdsplassen vår har vi akkurat fått en tilhenger. Den er ikke sikret, kun parkert. Hvem som helst, barn og voksne kan både ta den, og trille tur med den. Vi hadde en tidligere også, og da tok våre to barn og trillet litt på den en gang vi ikke fulgte med. Det endte i flaks, så alt gikk bra.

Min mann mener jeg er stressa for ingenting. Jeg mener den må bort! hehe... Iallfall sikres eller låses fast på noen måte... Så ikke barna kan trille på den og kjøre den rett på andre folk eller på andre biler...

Hva syns dere? :)

Du kan i hvert fall legge murstein eller stein foran hjulene. Da vil den ikke trille av bare en liten dytt, og skulle ungene ville gå på tur med den, må de aktivt fjerne 4 steiner først :) Det er litt mer komplisert enn bare å løfte på den og trille avsted.

smgj 14-01-13 08:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1417884)
Når vi snakker om ull... Hva er egentlig forskjellen på sommerull og vinterull? Junior har noe undertøy i sommerull, men usikker på om jeg kan bruke det nå på vinteren?

Tipper det kun er tykkelsen det går på.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1417886)
Fluer i plantene:

Etter hver jul med juleplanter, får jeg fluer i stua. Ser det kravler i flere potter, (herlig)! Noen som VET hvordan man blir kvitt de? Har kastet noen planter, men det er noen jeg ønsker å beholde!

Finn en butikk som selger provado-tablettene. Trykk ned disse i jorda på ALLE plantene. (Eller løs dem opp i vannet du vanner med.) Hjelper i løpet av 2-3 uker. Kast alle spiselige urter sånn at du ikke spiser dette midlet. Ja, og fjern alt stående vann fra potter og ikke overvann. Hermygglarver trives i for våt jord.

TrillTrall 14-01-13 10:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1417884)

Vill gjetting - sommerulla er mye tynnere enn vinterulla? ;) Om sommerulla er varm nok er det jo ikke noe problem å bruke den om vinteren, det kommer ikke noe ull-politi og tar deg. :D

Marella77 14-01-13 14:17

Tusen takk for tilbakemeldinger! :)

Nytt spørsmål:

Fyrer i peisen for andre gang. Er usikker på hvordan jeg skal bruke den. Det er to reguleringsmuligheter. Den ene stangen står det + og - på, så det tipper jeg er hvor mye trekk vi vil ha og derfor hvor mye futt vil vil ha i varmen.

Den andre digsten er jeg er usikker på. Den står helt nederst ved døren. Den kan dras ut ca 1,5 cm. Thats it! Noen som vet?

TrillTrall 14-01-13 14:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1418122)
Tusen takk for tilbakemeldinger! :)

Nytt spørsmål:

Fyrer i peisen for andre gang. Er usikker på hvordan jeg skal bruke den. Det er to reguleringsmuligheter. Den ene stangen står det + og - på, så det tipper jeg er hvor mye trekk vi vil ha og derfor hvor mye futt vil vil ha i varmen.

Den andre digsten er jeg er usikker på. Den står helt nederst ved døren. Den kan dras ut ca 1,5 cm. Thats it! Noen som vet?

Gjetter på at den dingsen nederst ved døra regulerer "undertrekken", hvis det er vanskelig å få fyr så åpner du den slik at det kommer luft til fra undersiden og da blir det fart skal du se! :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.