Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Lemen 09-01-13 00:20

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1416255)
Den går så fullstendig varm at det ikke går an å gjøre annet enn å surfe forsiktig på den. ;) Og den er ikke mer enn et par år gammel, heller. Ettersom jeg både har katt og røyker inne, så er nok mine pc-er langt mer utsatte enn de som gjør ingen av delene. Men i tillegg til å støvsuge litt over tastaturet og rillene der det kommer luft ut med jevne mellomrom, så det kan det visst lønne seg å gjøre det innimellom. Den slags var jo langt enklere å gjøre selv med de stasjonære ... Jeg må uansett få den åpnet, det kan også hende at det er vifta.

Takk for svar, da lar jeg det bare være inntil videre. ;) Min gikk også lett varm, men det har bedret seg betraktelig etter jeg sluttet å sette den rett i sofaen, men fikk den opp på et stativ, slik at det kommer luft under den. :)

Carisma 09-01-13 01:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1416257)
Takk for svar, da lar jeg det bare være inntil videre. ;) Min gikk også lett varm, men det har bedret seg betraktelig etter jeg sluttet å sette den rett i sofaen, men fikk den opp på et stativ, slik at det kommer luft under den. :)

Jeg skulle akkurat til å si at det ofte er viktigere hva slags underlag den står på enn hva som er inni. På fanget f.eks er ikke bra.

Photobscura 09-01-13 03:58

Min står ALLTID på et bord! Utelukkende! Har gjort den tabben der selv, å alltid ha den i sofaen. ;)

smgj 09-01-13 08:41

Det viktigste er
1) Ikke på et underlag som loer, eller har mye hybelkaniner da alt dette drar seg inn i vifta etter hvert (typisk fra katter, klær eller strikking) og
2) På et underlag som tillater luft å flyte fritt inn i inntaket. Dette kan være på sidene, eller ofte, under... :( De som er under er lette å dekke når pc'en står på fanget, mens maskinen som oftest har små føtter som gjør at dette ikke er et problem på et flatt, hardt underlag.

Photobscura 09-01-13 13:09

Det er uansett for sent nå, og jeg har tatt de forhåndsregler man kan ta. :) Lurer fortsatt på om det er mye å ta tusen kroner for jobben?

vaskeklut 09-01-13 13:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1416371)
Det er uansett for sent nå, og jeg har tatt de forhåndsregler man kan ta. :) Lurer fortsatt på om det er mye å ta tusen kroner for jobben?

nei, alt som skal gjøres av en "pc-fikser" har en skyhøy pris. jeg skulle bytte en veeeldig enkel ting en gang og fikk beskjed om at det var en timespris på 1500,- :eek: ....

så en tusenlapp for at de skal plukke fra hverandre, rengjøre og sette sammen igjen er ikke uvanlig.

Gerd 09-01-13 13:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1416371)

Jeg har rabatt gjennom jobben, men betalte 850 for rens sist :ja:

Photobscura 09-01-13 13:32

Ok, takk for svar! Da er det vel verdt det, da! Ny pc av samme kaliber koster vel uansett seks- sju tusen ... :o

vaskeklut 09-01-13 15:13

spørs om ikke rensen er verdt pengene da ja. du kaaan jo spørre om de samtidig kan se om de ser slitasje på noen deler i tilfelle det er noe med det og som gjør at pc-en din er grumpy... så vet du ev. hva det er og slipper ny sjekk og kan bare be om bytting av x ved en anledning. bare kaster forslag ut i lufta her :ja:

smgj 09-01-13 15:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1416380)
Ok, takk for svar! Da er det vel verdt det, da! Ny pc av samme kaliber koster vel uansett seks- sju tusen ... :o

Du kjenner ikke noen i bransjen eventuelt på en høgskole/VGS innen fagfeltet da. Det der er vanligvis ikke noe "hokus-pookus" for folk som har skrudd litt før...

Carisma 09-01-13 16:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1416380)

Har du sjekket med it-avdelingen/brukerstøtten på UiO?

Photobscura 09-01-13 16:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1416420)
spørs om ikke rensen er verdt pengene da ja. du kaaan jo spørre om de samtidig kan se om de ser slitasje på noen deler i tilfelle det er noe med det og som gjør at pc-en din er grumpy... så vet du ev. hva det er og slipper ny sjekk og kan bare be om bytting av x ved en anledning. bare kaster forslag ut i lufta her :ja:

Ja, tenkte på det selv! Kan jo også være vifta
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1416429)
Du kjenner ikke noen i bransjen eventuelt på en høgskole/VGS innen fagfeltet da. Det der er vanligvis ikke noe "hokus-pookus" for folk som har skrudd litt før...

Nope! Eneste jeg kjenner er på sykehus med brukket et eller annet veldig vitalt ... :/
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1416440)
Har du sjekket med it-avdelingen/brukerstøtten på UiO?

Det har ikke slått meg en gang. Gjør de noe annet enn rene systemgreier knyttet til UiO, a?

vaskeklut 09-01-13 20:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1416454)
Det har ikke slått meg en gang. Gjør de noe annet enn rene systemgreier knyttet til UiO, a?

Det kan være veldig ut i fra hvem og når du snakker med de, i hvert fall om de ligner på Orakeltjenesten på NTNU :rolleyes: Skader ikke å spørre da!

Lava 10-01-13 04:03

hva heter sangen til kurt nilsen, om june og shitty little town? to sanger?

thessis 10-01-13 04:47

Sangen heter: Here she comes

"Have you ever met my friend?
Her name is June
She's a solid piece of work
Brought up in a shitty little town....."

Kanutten 10-01-13 19:24

Hvor er det blitt av Hypah?

Kitt 10-01-13 19:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1416880)

Borte! Fra medlemslisten og alt!

Lich 10-01-13 20:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1416880)

Det lurte jeg på her en dag også,jeg savner at noen "går litt midt i mot" da blir det litt liv:D Hallo Hypa kom tilbake!

Lillemy71 10-01-13 20:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1416881)
Borte! Fra medlemslisten og alt!

Ja det fant jeg også ut i dag da jeg hadde tenkt å sende han en PM :(

Han er vel ikke stengt ute fra forumet?? Så ille var nå ikke flåkjeften :D

Gerd 10-01-13 21:10

Nei, han har selv bedt om å bli slettet :)

Gerd 10-01-13 21:15

Jeg driver og maler noen telysglass med glassmaling.
De skal tørke i 24 timer før jeg skal brenne de i ovnen.

Men jeg ser at jeg vil ha 2 strøk på. Bør jeg da vente 24 timer før jeg tar på 2. strøket?

Kanutten 10-01-13 21:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1416922)
Nei, han har selv bedt om å bli slettet :)

Ser han har vært inne som ToreH så da kommer vel han tilbake igjen. Tror vi er mange som satte pris på rappkjeften hans. :ja:

Kitt 10-01-13 21:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1416924)
Jeg driver og maler noen telysglass med glassmaling.
De skal tørke i 24 timer før jeg skal brenne de i ovnen.

Men jeg ser at jeg vil ha 2 strøk på. Bør jeg da vente 24 timer før jeg tar på 2. strøket?

Det har jeg aldri gjort! Bare ventet til det første strøket er ordentlig tørt! Og vingalssene på hytta har holdt seg pene i 10 år, så noe må jeg ha gjort riktig! ;)

Gerd 10-01-13 21:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1416929)
Det har jeg aldri gjort! Bare ventet til det første strøket er ordentlig tørt! Og vingalssene på hytta har holdt seg pene i 10 år, så noe må jeg ha gjort riktig! ;)

Takk. Det blir vel som med annen maling da :)

Og yess, det er tørt, så da hiver jeg meg rundt å tar 2. strøket :D

Kanutten 11-01-13 23:59

Angående denne influensaen som går, er det nok å føle seg rar i magen og veldig trøtt? Poden og jeg har hatt det slik en uke. Det er liksom vondtrart i magen på en måte jeg aldri har kjent før. Poden kaldsvetter i tillegg. Vi spiser lite fordi tanken på mat frister ikke.

Lillemy71 12-01-13 10:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1417397)
Angående denne influensaen som går, er det nok å føle seg rar i magen og veldig trøtt? Poden og jeg har hatt det slik en uke. Det er liksom vondtrart i magen på en måte jeg aldri har kjent før. Poden kaldsvetter i tillegg. Vi spiser lite fordi tanken på mat frister ikke.

Har hørt om en del som har det sånn ja og tror det er influensaen, det er ihvertfall noe som går siden flere har det sånn.

God bedring :)

nellie 12-01-13 15:04

Hvor lang tid kan man minimum vente med å begynne trening etter et brista ribbein? Kardio går vel greit så fort det ikke gjør vondt lenger, men hva med styrke?

Kitt 12-01-13 15:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1417481)
Hvor lang tid kan man minimum vente med å begynne trening etter et brista ribbein? Kardio går vel greit så fort det ikke gjør vondt lenger, men hva med styrke?

Tenker det samme om styrke, jeg da! Så fort du kan gjøre øvelsene uten smerter, er det fritt frem! Er jo "bare" en brist!;)

nellie 12-01-13 15:58

Kjennes ut som jeg heller vil brekke skuldra igjen, akkurat nå.:p

Kitt 12-01-13 16:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1417497)
Kjennes ut som jeg heller vil brekke skuldra igjen, akkurat nå.:p

Da stopper det seg jo selv, på en måte!;)

Desverre tar brist i ribben som regel ganske lang tid.Man er jo liksom nødt til å puste og sånt! :p

Kanutten 12-01-13 16:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1417501)
Da stopper det seg jo selv, på en måte!;)

Desverre tar brist i ribben som regel ganske lang tid.Man er jo liksom nødt til å puste og sånt! :p

Jeg knakk to ribbein for endel år siden. Det tok laaaaaang tid før jeg klarte belaste. Ti år senere ble jeg gravid og poden i magen klarte jammen meg sparke opp bruddet! Går det virkelig an? Det var de to nederste ribbene.

nellie 12-01-13 17:04

Ja, mange som får sparket brudd på ribbeina.

Jeg brista ribbeinet på samme måte for fire år siden. Ganske nøyaktig på dagen for fire år siden.:p Lurer på om det er fordi at jeg har skoliose.. Skjer på den siden hvor ting er litt trøkka sammen. Og når jeg sitter og hoster..

Den gangen var det vondt i litt over ei uke. Ikke vondt når det skjedde, men dagen etter var det jævlig også ble det mye bedre i løpet av 2-3 dager.

Men da var jeg gravid og satt på ræva.

vaskeklut 13-01-13 11:56

hvordan får jeg løsna og vaska bitedingsen på camelbak-flaska mi? also: tåler flaska oppvaskmaskin?

Rin 13-01-13 12:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1417676)
hvordan får jeg løsna og vaska bitedingsen på camelbak-flaska mi? also: tåler flaska oppvaskmaskin?

Gummi-dingsen kan du trekke av og, tja, skylle? Jeg fant ut at det energiøkonomiserende alternativet var å kjøpe 5-pakninger med sånne på ebay ("camelbak bite valve" eller noe sånt) og bytte ut regelmessig. :o Flaska har tålt oppvaskmaskin greit - men greit å skylle etterpå for å være sikker på at det ikke er såperester igjen inni der, seff.

vaskeklut 13-01-13 12:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1417677)
Gummi-dingsen kan du trekke av og, tja, skylle? Jeg fant ut at det energiøkonomiserende alternativet var å kjøpe 5-pakninger med sånne på ebay ("camelbak bite valve" eller noe sånt) og bytte ut regelmessig. :o Flaska har tålt oppvaskmaskin greit - men greit å skylle etterpå for å være sikker på at det ikke er såperester igjen inni der, seff.

oh, smart. hva heter det på engelsk? regner med jeg får litt artige resultater om jeg søker etter "bite thingy" eller lignende :cool:

vaskeklut 13-01-13 12:54

nvm, leste litt raskt. så du skrev det nå. takk!

BenteR 13-01-13 17:01

Når man er rettighetspasient og garantert utredning/behandling fra en avdeling /sykdomsområde, er fristen overholdt om man i stedet sendes til en annen avdeling/annen sykdomsutredning?
Jeg er rettighetspasient og har rett på hjelp fra endokrinologisk Rikshospitalet innen 27.januar, men blir i stedet innlagt på gastroenterologisk?
Betyr det at jeg da "bruker opp" retten til utredning med tanke på endokronolgiske sykdommer?
Vurderer og ringe sykehuset i morgen og spør hvorfor de sender meg til annen utredning....

ElisaT 13-01-13 19:48

Etter mye tankevirksomhet har eldstemann endelig funnet ut at han har lyst til å studere til å bli marinbiolog. Undrenes tid er ikke forbi! Men han mangler biologi og matte (R1) fra videregående. Han har funnet ut at de har et sommerkurs med fagene på Høyskolen i Ålesund, men da må han ta fag der. Han har sett på medisinsk og marint årsstudium her, og er villig til å ta det første året der for å komme videre. Det kan være en start på en bachelor i biologi.

Jeg har søkt opp og ned i mente etter (sommer)kurs i Bio 1 og 2 + matte R1, men enten er de veldig dyre, langt borte, osv. Så slo det meg, kanskje vet noen her på forumet om liknende? De har mattekurset som nettkurs ved UiA, men det koster over 10 000,-!

Carisma 13-01-13 21:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ElisaT (Innlegg 1417789)
Etter mye tankevirksomhet har eldstemann endelig funnet ut at han har lyst til å studere til å bli marinbiolog. Undrenes tid er ikke forbi! Men han mangler biologi og matte (R1) fra videregående. Han har funnet ut at de har et sommerkurs med fagene på Høyskolen i Ålesund, men da må han ta fag der. Han har sett på medisinsk og marint årsstudium her, og er villig til å ta det første året der for å komme videre. Det kan være en start på en bachelor i biologi.

Jeg har søkt opp og ned i mente etter (sommer)kurs i Bio 1 og 2 + matte R1, men enten er de veldig dyre, langt borte, osv. Så slo det meg, kanskje vet noen her på forumet om liknende? De har mattekurset som nettkurs ved UiA, men det koster over 10 000,-!

Hva med sonans eller disse andre private gymnasene?

Sjekk også universitetet i Bergen. Sambo har studert fiskeoppdrett(!) der, og det er mange fag felles med marinbiologi. På universitet er det vel ofte enklere å mikse og sette sammen egne fag enn på høyskolene.

vaskeklut 13-01-13 21:31

Hvem bestemte at tjukkaser ikke trenger ullundertøy? Jeg skulle hatt et par tre ord med'n :realmad:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.