Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Carisma 13-11-11 01:12

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg har to andebryst som skal bli midddag i morgen. Noen som har noe tips om de kan langstekes, og evt hvordan?

LaLa77 13-11-11 01:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1250102)
Jeg har to andebryst som skal bli midddag i morgen. Noen som har noe tips om de kan langstekes, og evt hvordan?

Jeg ville ikke ha langsteket de, da får du ikke sprøtt skinn. Det beste, syns jeg da, er å legge de i kald panne med skinnsiden ned, og sette panna på middels til sterk varme. Da får du etter hvert masse yummi andefett, som er fantastisk på grønnsaker:)

Carisma 13-11-11 01:26

Men de er svææære! Over 300g pr stk. Tror det tar litt for lang tid å steke de i panne.

Edit: tror ikke det er mulig å gjennomsteke de i panne var det jeg mente

smgj 13-11-11 01:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1250110)
Men de er svææære! Over 300g pr stk. Tror det tar litt for lang tid å steke de i panne.

Edit: tror ikke det er mulig å gjennomsteke de i panne var det jeg mente

Om du er usikker så bruner du dem i panna på overnevnte måte og så ettersteker du dem litt i ovnen... Men andebryst er best rosa. Gjennomstekte begynner de mer og mer å likne skosåler i konsistensen...
http://www.klikk.no/mat/spise/article574656.ece Husets Herre bruker denne framgangsmåten nå, men før brukte han "ettersteke i ovnen"-metoden. Perfekte andebryst krever litt erfaring, frykter jeg - men de er skikkelig gode om de ikke er perfekte også. :D

For ettersteking i ovn:
Steking av andebryst
Forvarm stekeovnen til 200 grader
Andebrystet snittes helt fint i tynne striper, omtrent som ribbesvor.
Krydre med salt og pepper på begge sider.
Legg med skinnsiden ned i en kald panne (ikke smør eller fett i pannen), sett på full varme og stek i 7- 8 min (til gylden brun farge).
Snu over på kjøttsiden og stek i et 1-2 min.
Ta andebrystet ut av pannen, legg det i ildfast form med folie/lokk over og la hvile i ca. 10 min.
Ta av folien og la andebrystet stå i stekeovnen i 8-10 min. Fettsiden skal være sprø og mørk gyllen, og kjøttet saftig og rosa.
Ta folien / lokket på igjen og la hvile ca 10 min før servering.
Kilde: http://www.holtegard.no/oppskrift.htm

LaLa77 13-11-11 01:38

Hmm, da kommer det an på hvordan du vil ha de. Vi har and sånn ca en gang i uken (det er det beste jeg vet :) ) De pleier å være 250 - 350g og jeg steker de alltid i pannen. Jeg liker de litt rosa inni. Det viktigste er bare å la de hvile en god stund. Når vi har hatt gjester, og har stekt mange, så har jeg først sprøstekt skinnet, så i ovn. Da skal de ha en kjernetemp. på 62 grader, og hvile til de kommer opp til 64 :)

Carisma 13-11-11 01:45

Skal sjekke det. :ja:
Jeg har tilberedt andebryst endel ganger, men da ca halvparten så store. Også tenkte jeg kanskje langsteking kunne være noe for å få fettet til å trekke inn i kjøttet....

Men noe helt annet; hvor lang tid sånn ca tar det før kroppen forbrenner ett glass vin?
Jeg drakk et glass kl 20-21.30 ca. Hvis jeg pumper meg nå i løpet av en time, er det spor etter vinen i melka i seks-sju tida i morgen tidlig?

shailene 13-11-11 13:12

Hva het det stoffet man kan bruke i godis o.l. for å få det seigt?

Photobscura 13-11-11 13:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1250223)
Hva het det stoffet man kan bruke i godis o.l. for å få det seigt?

Tragant?

shailene 13-11-11 13:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1250226)
Tragant?

Takk :)

smgj 13-11-11 14:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1250226)
Tragant?

Noen som har funnet en apotekkjede som har det...?

Huldr 13-11-11 14:44

Trodde de hadde det på alle apotek?

Boots har i alle fall i følge nettsiden ...

smgj 13-11-11 14:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1250252)
Trodde de hadde det på alle apotek?

Boots har i alle fall i følge nettsiden ...

Apotek 1 her i byen hadde ikke. Vitus hadde ikke inne ennå. De skulle ta inn mot jul. :(

Boots har ikke vi.

Huldr 13-11-11 15:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1250256)
Apotek 1 her i byen hadde ikke. Vitus hadde ikke inne ennå. De skulle ta inn mot jul. :(

Boots har ikke vi.

Å, skjønner!

Boots har nettbutikk (se lenken i innlegget over) - du kan jo høre hva det koster å få det tilsendt?

Ellers har jeg en Boots på hjørnet rett ved her jeg bor ... Jeg kan stikke og sjekke for deg om de har der? Jeg kan sogar kjøpe og sende i posten for deg om du vil, faktisk ;). Send PM om det er aktuelt :)

Furine 13-11-11 16:25

Er på jakt etter engelskspråkleg lettlest krim, har nokon noko å anbefale? (Skal gi vekk i gåve til nokon.)

Nerthus 13-11-11 16:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1250296)
Er på jakt etter engelskspråkleg lettlest krim, har nokon noko å anbefale? (Skal gi vekk i gåve til nokon.)

Dan Brown sine er jo lettleste på engelsk også, men det er kanskje ikke den typen krim du tenker? (Da vinci koden, Det tapte symbol, engler og demoner osv)

Evt Clive Cussler som er en blanding av spenning og krim? Jeg har flere engelskutgaver da jeg ikke alltid klarer og vente til den norske oversettelsen kommer :P

Lillemy71 13-11-11 16:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1250296)

Karin Slaughter sine? Jeg synes de er rimelig lettleste og utrolig spennende i tillegg :)

Anarko 13-11-11 16:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1250300)
Karin Slaughter sine? Jeg synes de er rimelig lettleste og utrolig spennende i tillegg :)

Karin Slaughter anbefaler jeg også!

Furine 13-11-11 18:06

Takk Nerthus! Trur faktisk ho har Dan Brown sine bøker allereie. Passar Karin Slaughter sine til ein 15/16-åring? Ho er vel snart for vaksen å rekne, det er hardt for ei tante å sjå at niesene blir vaksne (og at ho sjølv er i ferd med å bli gamal.. :rolleyes:)

Nerthus 13-11-11 19:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1250332)
Takk Nerthus! Trur faktisk ho har Dan Brown sine bøker allereie. Passar Karin Slaughter sine til ein 15/16-åring? Ho er vel snart for vaksen å rekne, det er hardt for ei tante å sjå at niesene blir vaksne (og at ho sjølv er i ferd med å bli gamal.. :rolleyes:)

Jada, og Karin Slaughter er bra bøker også! Godt skrevet. En av mine favoritter, har bokhylla full ;) 15-16 år er man gammel nok til å lese voksenlitteratur av den typen mener jeg.

Furine 13-11-11 20:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1250369)
Jada, og Karin Slaughter er bra bøker også! Godt skrevet. En av mine favoritter, har bokhylla full ;) 15-16 år er man gammel nok til å lese voksenlitteratur av den typen mener jeg.

OK, takk for tips! Eg veit bere at det ikkje må vere for komplisert språk i bøkene, for då er det ikkje sikkert det blir lese. God trening å lese engelske bøker. :)

Nerthus 13-11-11 21:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1250382)
OK, takk for tips! Eg veit bere at det ikkje må vere for komplisert språk i bøkene, for då er det ikkje sikkert det blir lese. God trening å lese engelske bøker. :)

Veldig god trening, man får trimmet hjernen på en helt annen måte :) Samme som å se engelske eller amerikanske filmer UTEN undertekster på norsk ;)

jojomesteren 13-11-11 21:35

Mettet eller umettet fett? Jeg er opplagt en av dem som lider av "fettfobi" ;). Og nybegynner på lavkarbo. Men OK, jeg skal gjøre et forsøk på å øke fettinntaket betraktelig. Men MÅ det være smør, fløte og fettrand? Er det ikke OK med gode oljer, avokado, nøtter...?? Har medfødt høyt kolesterol og mye hjertekarsykdom i familien, og har knapt rørt mettet fett på 20 år....

Nerthus 13-11-11 22:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren (Innlegg 1250419)
Mettet eller umettet fett? Jeg er opplagt en av dem som lider av "fettfobi" ;). Og nybegynner på lavkarbo. Men OK, jeg skal gjøre et forsøk på å øke fettinntaket betraktelig. Men MÅ det være smør, fløte og fettrand? Er det ikke OK med gode oljer, avokado, nøtter...?? Har medfødt høyt kolesterol og mye hjertekarsykdom i familien, og har knapt rørt mettet fett på 20 år....

Det går fint med gode oljer, avokado og nøtter også. Mettet fett er nå frikjent fra å bidra til hjerte- og karsykdommer - les mer bla her
Konklusjonen fra studien i linken sier:
Sitat:

A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD. More data are needed to elucidate whether CVD risks are likely to be influenced by the specific nutrients used to replace saturated fat.
Sjekk ellers ut Espen Rostrups blogg, der han som hjertelege har funnet og kommentert svært mye faktainformasjon om hjerte- og karsykdommer og kolesterol :)

Luggetuppen 13-11-11 23:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1250256)
Apotek 1 her i byen hadde ikke. Vitus hadde ikke inne ennå. De skulle ta inn mot jul. :(.

Apotek1 her hadde heller ikke, men de bestilte mens jeg var der og skulle få inn på tirsdag. Det hjelper å mase litt ;)

Yrla 14-11-11 13:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren (Innlegg 1250419)

Så lenge du ikke spiser sukker er mettet fett ufarlig, men siden du ikke er vant til det kan du fint leve på umettet og flerumettet også, og gradvis eller bare ta litt mettet for å se hvordan du trives med det. Du trenger kanskje ikke øke så betrakelig. Det er mye mer kalorier i fett enn karbohydrater så med dette som energikilde trenger du ikke så veldig mye fett i gram. Du kan legge inn maten din på diett.no og se om du får de riktige tallene ifølge den filosofien du følger. Det er mettet fett i ost og fett kjøtt. Smør egner seg ikke så godt til steking fordi det brunes og da er det ikke bra. Ghee er da bedre. Klarnet smør som ikke blir brunt.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:48.