![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
Poenget er vel heller at jeg ikke vet hvilke bakterier som går dundas av de gode når man tar antibiotika mot streptokokker! Søstera mi var helt clueless, så tydelig at det fortsatt er litt sånn ikke opplagt at man må gjenopprette bakteriefloraen etter antibiotikakur. De skal til legen igjen på nyåret, men man vet jo aldri hva han vet ... Smgj? Aner at du kanskje har noe å bidra med her? :D |
Sitat:
Når det gjelder biola og desslike så virker de på vanlige mager såvidt jeg forstår mer på grunn av surmelksfaktoren enn på grunn av gjenværende bakterier. Det er et problem at det aller, aler meste man får kjøpt er pasturisert etter at det er ferdiggjæret. Jeg ville sagt - har hun symptomer på mage/tarmproblemer, så må hun nok til med enten sterke bakterieprodukter som #VSL3 (det eneste stedet jeg vet som skriver ut det er heggeli helhetsmedisin, men man får det iallfall på resept fra jernbanetorgets bootsapotek) eller forsøke seg med hjemmegjæret kål/kombucha/kefir (man får kjøpt starterpulver på nettet... som laktoseintolerant må man nesten bare eksperimentere... en lang kefirkultur kan være nok til at hun tåler det..... eller ikke). Her snakker jeg altså etter egen erfaring. Husets Herre hadde kjempevirkning av VSL#3 da han ble matforgiftet i SørAfrika - på meg virket det lite, og 1ss hjemmegjæret kål virket MYE mer (jeg angrer på at jeg brukte mye penger på VSL'en) - har hun ikke symptomer så bestill rett og slett probiotika fra f.eks bigvits, og velg typer med flest mulig ulike bakterier og størst mulig mengde. Vær klar over at det er usikkert hvor mye av disse som kommer seg levende til tarmen. Som prebiotika så er det viktig å spise mye rå/halvrå grønnsaker til maten. Det er det beste "foret" for sånne ettersom jeg har forstått. |
Tusen takk for opplysninger, Smgj! Skal sende tips videre til min søster. :) Hun har vært gjennom to skikkelig antibiotikakurer nå på relativt kort tid, og har vondt i magen, og vondt for å gå på do. :(
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg kan ikke fordra svisker, men i mine høykarbodager, så spiste jeg en pose :eek: lakrisbåter hvis jeg var i trøbbel - og jeg skal si det funker ;) |
Sitat:
|
Dette er et veldig intimt spørsmål, men.... Hvor lange "tørkeperioder" er ok før man må innse at noe er trøblete i forholdet? Eller kanskje viktigere, hvor ofte er det ok å ha tørkeperioder?
|
Sitat:
Men bare om man kan snakke litt om det! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Er dere begge to ganske friske, eller kan det være noenmangler ute å går? Er du helt sikker påat det er trøbbel i samlivet og ikke andre steder, mener jeg! Jeg sendte Gubben til legen for å måle hormonnivåer etc etter en lang, laber periode hvor jeg følte på tørke på noen plan i livet vårt! Alt var ok, men han skjønte jo at jeg reagerte på væremåten hans når det plaget meg såpass at han måtte til legen!;) |
Sitat:
Jeg aner ikke om han er ok med det. Han sier han ikke er det, men gjør ikke akkurat noen innsats for å endre på det :rolleyes: Og egentlig er det vel ikke selve tørken som er issuet, men den manglende interessen for å finne ut hvorfor. :o Sitat:
Men spørsmålet er vel egentlig mer på generell basis, når ringer varselbjellene hos folk? Og hva gjør dere med de? |
Sitat:
Jeg selv har gitt opp..... Edit: jeg sier jeg hadde kuttet ut, men har ikke gjort det, venter vel på rett tid og sted.. |
Apropos den probitoika/antibiotika-diskusjonen: er den noe jeg bør/kan gjøre for kroppen min etter at jeg er ferdig med tidenes antibiotikakur (har bare gått på antibiotika sjelden og i korte perioder siden barndommen, men de siste tre ukene har jeg fått hestedoser av tre forskjellige antibiotikatyper intravenøst tre ganger daglig før jeg nå har fått lov til å gå over til å "bare" ta enorme mengder antibiotika i pilleform). Siden magen min uansett er så ødelagt nå grunnet operasjonene, er det umulig å si om hvor mye av magetrøbbelet jeg har som evnt. skyldes antibiotikaen (smertestillende medikamenter gjør vel heller ingenting bedre). ¨
Å spise er generelt et issue nå, å få i seg syrnede melkeprodukter som biola, yoghurt i noen form uaktuelt, siden jeg ikke liker det - og nei, jeg er ikke pragmatisk nok til å spise noe jeg ikke liker nå når jeg ikke greier å tvinge i meg yndlingsmaten min engang. |
Sitat:
Paralgin/pinex forte gir treg mage, ikke diare som antibiotika! Og nei, men skal ikke spise/presse i seg yndlingsmaten sin når man har liten/ingen matlyst, for da ødeleger man hele matopplevelsen og har aldri lyst på det igjen! |
Bio-acidophilus, kapsler, fås på helsekost, du finner de i kjøleskapet! Har selv gått leeenge (7mnd)på antibiotika og berget chrons magen min med dette. Koster litt, men gjør underverker! Glemte en gang i fire dager og helv... brøt løs. Få dager etterpå var alt i orden :-) yoghurt og biola inneholder ikke nok bakterier for min mage...
|
Probiotika er nok lurt, ja. De fra helsekostens kjøleskap eller fra bigvits.co.uk. Veksle gjerne mellom typer og forsøk å få i deg så store mengder og så mange ulike typer som mulig.
Og så må du nesten kjenne selv hva som virker best for deg. Jeg hadde som sagt mye mer suksess med russisk villgjæret surkål enn med probiotika fra boks, men "jeg" er ikke "alle andre". ;) |
Hvor mye tåler en hest? Altså, hvis man skal på ridetur, hva bør man maks veie?
|
Sitat:
Kommer litt an på hvilken rase hesten er, men en voksen hest klarer fint å bære 100-110 kg. En voksen og trent hest klarer naturlig nok mye mer enn en unghest som nettopp er innridd, en stor kaldblods mer enn en lett ponni f.eks. Men husk at på Island har de bare islandshester, de er vel i snitt ca. 135-140 cm høye, men bærer voksne menn i full fart, mange timer for dag om nødvendig. |
Sitat:
Det er et ridesenter i nabolaget, og selv om jeg ikke har ridd mye kunne jeg tenke meg å prøve igjen. Men mistenker at dyrevernet kommer om jeg prøver meg nå.... :rolleyes: |
Sitat:
Hvorvidt du får ri på tur kommer vel an på om du har ridd noe tidligere eller ikke. |
Har ridesenteret bra utvalg av hester så skal du være stor før det ikke finnes en hest som kan ta deg på tur en stund. Men det vil jo komme an på størrelsen på utvalget på senteret. Dersom alle de store, sterke hestene de har bare er uerfarne så kan det nok hende du må lete litt.
De aller fleste hester kan greit ta to voksne i en timestur. To voksne blir glatt 150kg. Ponnier tar generelt mindre, men dette vet folkene på sentret. Det er bare å ta kontakt og spørre. |
Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Hvor tung rytter hesten kan ha, har litt med å si hvor trenet og sterk den er. En hest som er vant med å bære og å bli brukt til å bære tungt, tåler mer enn en som er vant å bære barn sånn av og til. Jeg har en hest jeg rir på, en diger tungdøl, som er vant med å jobbe og bære tung last om sommeren. Denne bærer fint mine 115 kg. Mens en annen tungdøl de har, er ikke så vant å bære, og der har de satt en grense på rundt 90 kg tror jeg
Det har også en god del å si at hesten har en god sal, og at man sitter som man skal og ikke lager vondt i ryggen med å sitte skjeivt, eller humpe rundt. Jeg synes det er kjempekjekt å ri, :-) og er veldig glad jeg har denne hesten som jeg kan ri på :-) |
Er det dumt å få barn uten at man har en far til det?.
Årene begynner å gå fra meg. Halvveis i 30 årene snart. Jo lengre man venter jo større er sjansene for komplikasjoner. Men er usikker på om jeg har funnet den rette mannen. Tankene om barn har kommet oftere og oftere i det siste, og jeg begynner så smått å føle et savn.:eek: |
Det er vel ikke noe fasitsvar på det., Kanskje.:)
Min mening er at det er noe man må avgjøre selv. Det er jo mange barn som vokser opp med bare en forelder. Personlig hadde jeg ikke valgt å få barn uten en far. Er altfor lat til det. Men hadde jo uansett fått masse hjelp av nettverket rundt meg, så hadde nok overlevd. |
Det er det jeg tenker på. Det er mye ansvar alene. Men kjenner at jeg savner barn innimellom ja.
|
Jeg vet om maaaaaange som klarer det helt fint "alene". Cluet er vel å ha et nettverk rundt.
|
Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
Men, mange er alene med ansvaret, selv om de var to i utgangspunktet. Sett en evt unge først, og deg selv etter, det er det som skjer når man får barn. :klem: |
Finnes det noen råd til langvaring betennelse/infeksjon i livmor etter fødsel?
Datter har gått på mange kurer uten at det hjelper.. Glemte å spør i dag om den siste hadde hjulpet, men julaften hadde hun ikke kjent forskjell. Hvis de ikke får tatt dette, må hun fjerne livmor, og det er synd når hun bare er 26 år.. Kitt, hvor er du?? :o |
Sitat:
Hvis du er klar for alt dette, og i tilleg har igjen overskudd til å følge opp og utvikle intellekt og mentale ferdigheter hos barnet... Så ok. Men jeg kan ikke fatte at noen vil seg selv eller barnet så vondt! Jeg hadde ALDRI klart det uten en pappa. Og jeg var forberedt på at det kom til å bli slitsomt, enda var jeg ikke i nærheten engang av hvordan det egentlig er. Og jeg har en veldig frisk unge. Mange har absolutt ikke det.... Lån hvertfall en unge først i noen dager. |
du er så positiv, carisma :lol:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Har desverre ikke noen erfaring med dette, men vil tro at de i første omgang bare fjerner livmorslimhinnen i så fall! Regner med at hun har vært ordentlig undersøkt av gynekolog med innvendig ultralyd etc for å utelukke at det ligger igjen noe som kan irritere, skader som ikke gror osv. Dersom hun har fått de barna hun skal ha, er det heller ikke noe i veien for å fjerne hele livmoren. De lar eggstokkene være igjen, så hun kommer ikke i overgangsalderen eller noe sånt! Er bare på dyr de tar alt når de først holder på! Dersom hun er ille plaget og de ikke finner noen annen grunn, bør hun fjerne hele nettopp fordi hun bare er 26 år og tross alt skal ha et (sex)liv i mange år til! ;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Det er ikke noe easy-peasy, fryd og gammen, men det positive veier langt tyngre enn det vanskelige. De fleste klarer det. Kanskje ikke perfekt, men hva så?
|
Sitat:
Tror aldri jeg har hørt noen svartmale det å få barn så grundig som dette. For meg er ikke dette noen preventiv skildring, heller en beskrivelse fra noen som ikke takler å ha barn. Kjenner da absolutt ingen, hverken alenemødre eller foreldrepar som har det på denne måten. Jeg er ikke fremmed for tanken selv, å få barn alene, men gir det enda et par år å finne meg en mann. Jeg er såpass sikker på meg selv, og vant til å omgås barn, at jeg vet hva jeg er kapabel til å takle. Selvsagt blir det stressende og slitsomt til tider, men så er jeg ganske så sikker på at det er verdt det også. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32. |