![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Eg har også høyrt at ein ikkje skal mikse sink og selen. Eg tek krom og sink om morgonen, og selen til lunsj. Om det er optimalt veit eg ikkje. Selentablettane smakar HØGG forresten.
|
Trodde nettopp sink og selen var bra å ta sammen jeg. Er i hvert fall flere sink/selen piller ute og går. Et av ketolysetilskuddene heter også selen - sink med vitaminer.
|
Sitat:
Jeg har tatt dem til mat med d-vitaminene og det har gått fint iallfall opptaksmessig iflg blodprøvene. |
Sitat:
|
Sitat:
Nei, nei, nei... en antagonist er en som HEMMER opptaket av den andre. ;) Fint at det hemmer opptak av tungmetaller, ikke fint at det hemmer opptak av "sink, e-vitamin, magnesium og krom".... |
Sitat:
Har aldri behøvd å forholde meg til dette før, men tenker jo mer og mer på å ta selen. Jeg bestod så aldeles ikke jod-testen jeg tok i natt, så noe må jeg vel gjøre annerledes. |
Jeg har lest at sink er et "oppvåkningstilskudd" - ta dette med en klype salt da jeg ikke har sjekket noe rundt påstanden (men jeg har begynt å ta min sink på morgenen sammen med d-vitaminet og siden selen hos meg nå har falt tilbake godt ned i normalområdet tar jeg selen og sink til d-vitaminen annenhver dag. ... :p )
Ellers leser jeg: Zinc Synergists: Magnesium, chromium, cobalt, tin, Vitamin B2, Vitamin D, Vitamin E, [Vitamin A - small amounts]. Zinc Antagonists / Inhibitors: Iron, calcium, phosphorus, selenium, sodium, nickel, copper, Vitamin B1, Vitamin C, niacin / niacinamide, folic acid, choline, lecithin, alcohol, phytic acid, oxalic acid, [Vitamin A - large amounts]. Note: Calcium is a zinc antagonist at low, or normal phosphorus levels. However, with high phosphorus levels, extra calcium may be required to reduce zinc loss by helping to lower elevated phosphorus levels. This can also be accomplished by adding Vitamin B5. http://www.acu-cell.com/znk.html |
Sitat:
|
Sitat:
Her er min kilde http://www.acu-cell.com/ses.html Årsaken til forskjellen står nok i teksten: Sitat:
|
Sink bør taes ved midnatt for best opptak(før sengetid) langt vekk fra fiberholdig mat. Jeg tar den sammen med magnesium på tom mage før leggetid.
|
Sitat:
Jeg er forvirra her nå! Gah! Kan jeg ikke bare ta den til det midterste måltidet når jeg uansett bare tar dia-medisin og være ferdig med det? Vannnnnskelig. |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg klarer ikke å huske mer enn det. Tre doseringer om dagen med meds og vitaminer, noe mer klarer jeg ikke å forholde meg til. Så jeg oppfordrer faktisk noen til å bare si til meg; Gjør det sånn! Det høres ut som det beste alternativet. :) |
Sitat:
Noen får urolig mage av sink på tom mage, men det anbefales for opptaket sin del og er nok antakeligvis en av årsakene til at den anbefales om kvelden. Om man tar den (fremdeles sink) om morgenen og venter litt med frokost så er det nok like greit. |
Sitat:
Poenget var først og fremst å unngå å ta selen sammen med noe som gjorde at effekten av det ene eller det andre ble forringet. Men ettersom jeg fortsatt virker til å ha behov for jod, så har jeg jo nettopp hatt det i bakhodet, som du sa, å ta selen også for å muligens bedre opptaket. :) |
Jeg visste ikke (eller husket ikke, hadde bedre oversikt over alt dette for noen år siden) at selen og sink er antagonister, og jeg har tatt sink sammen med C-vitaminer i evigheter, fordi begge hjelper på kronisk sår hals ...
Jeg for min del har til nå tatt selen om morgenen (men tar det ikke hver dag, siden jeg også tar fire supersterke multitabletter fra Great Earth med både selen, magnesium og en haug andre ting i) sammen med D-vitamin, multi'ene og omega 3, og magnesium og sink om kvelden sammen med kalium og 1000 mg C-vitamin (det er 1000 mg C i tilskuddet jeg tar om morgenen også). Ellers tar jeg en sinktablett når halsen "sier fra", jeg tenker at det er en god indikator på behovet. Det eneste er at jeg er litt usikker på hva det gjør med kobbernivået mitt ... Jeg får jo i meg kobber via multitilskuddet, men i forhold til sink er det ikke så mye. Og jeg orker nok ikke huske på ting tre ganger om dagen, to er ille nok ... :o Men kanskje jeg må revurdere sinken på kvelden, da. Jeg må innrømme at det går litt rundt for meg når jeg skal tenke så detaljert på ting, og jeg husker at jeg spurte legen på Balderklinikken for mange år siden nettopp om det med multivitaminer og antagonister (fordi det bekymret meg og jeg tenkte veldig mye på å gjøre alt riktig), og han sa at jeg ikke trengte å tenke på det. Jeg tror at for noen av oss blir det ekstra stress å tenke så mye ... Når det er sagt er det veldig beundringsverdig å ha å god oversikt som du har, smgj :ja: |
Sitat:
Når det gjelder kobber så er det liten grunn til å bekymre seg dersom du - som de fleste av oss i Norge - har kobbervannledninger. :) |
Hadde det ikke vært for at jeg har dosett og spist tre ganger om dagen, så hadde jeg ikke huska det jeg heller, gitt! :p Og ikke alltid da heller ... Det blir fort forvirrende med alt dette kosttilskuddet, og det er mange ganger jeg skulle ønske jeg ikke trengte det, og ser langt etter de som kun trenger litt magnesium nå og da ... :o
Det er jo også bra i forhold til t3, om jeg ikke husker feil, så jeg skal uansett teste det! :) |
Vurderer denne! Er veldig fornøyd med D3-en fra Holistic. :)
|
Sitat:
Du har jo rett i det du skriver. Jeg er opptatt av det å lytte, kan nok bli bedre på det, men det er ikke alltid psyken spiller på samme lag ... :flau: Samtidig er det vel også sånn at en del stoffer kan "ta over" for andre når det gjelder funksjoner. Det er en helhet og et komplisert samspill ... Kroppen er intelligent :) Og takk for beroligelse angående kobber! :suss: Jeg visste jo det *slå seg bittelitt i hodet* - jeg lar jo til og med vannet renne ekstra lenge om morgenen og natta for å unngå kobberopphopning :p |
Sitat:
Jeg har en bøtte med selen fra iHerb (Now) som kostet en slikk og ingenting, det er normale doser i norsk målestokk, så ingen problemer med importen :). Tidligere kjøpte jeg Solaray sin, som regel. (Men av alle ting irriterer det meg litt med disse utenlands-kjøpte tilskuddene at boksene de kommer i er så skrikende i fargene, de gjør seg liksom ikke like bra på kjøkkenhylla :flau:. Men jeg kan liksom ikke forsvare å betale fire ganger så mye bare for utseendet på boksen :lol:) |
Sitat:
Ketolysetabletter : Selen + sink + vitaminer Innhold pr dagsdosis ( 1 tablett) Gjærbundet Selen 100 mikrogram Vitamin C 90 mg Vitamin E 15 mg Sink 15 mg Vitamin B6 2 mg Vitamin A (RE) 800 mikrogram Og du sa at sink og vit E er antagonister til selen... I så fall hadde det vært en dårlig pille... Men nå leste jeg på linken din: Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men det du siterer her: Sitat:
Dette: Sitat:
|
Sitat:
http://www.pbraunmd.org/pbraunmd/the...20selenium.pdf http://jn.nutrition.org/content/119/6/916.full.pdf |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47. |