Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Den store håndarbeidstråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35500)

Huldr 28-02-12 13:05

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Sitat:

Utrolig mye garn å velge mellom, og det er jo mulig å strikke med dobbelt garn også den hadde jeg ikke sett, takk :blomster:
Sitat:

Åh, det garnet var jo perfekt! Noe sånt har jeg faktisk lett etter til en litt tynnere vår/høst-genser! Takk!
Bare hyggelig å kunne hjelpe to så flotte damer! :neie:

Carisma 28-02-12 17:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1307959)
. Akkurat denne kjolen lurte jeg på om jeg skulle lage litt mindre varm - altså en blanding eller bomull,

eller alpakka? Det skal være varmeregulerende.

Zincite 28-02-12 18:25

Begynner å bli mange valg nå, og jeg føler jeg har kuppet tråden helt med mine funderinger :lol: Men setter veldig pris på at dere svarer meg :ja:
Jeg har lest at alpakka er varmere enn ull, men ser nå når jeg søker på det at det også puster og er svalt i varmen. Pickles har jo alpakka også, og det virker veldig etisk med cooperativ i Bolivia. Ikke så lett dette, og heldigvis ikke det viktigste i livet heller ;) Kan nok fungere godt med forskjellige valg :ja:

Dietta 28-02-12 18:28

Uansett hva slags garn du velger, er jeg helt sikker på at kjlen blir drittlekker. Gleder meg til å se bilde :D

Photobscura 29-02-12 01:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1307978)
Bare hyggelig å kunne hjelpe to så flotte damer! :neie:

Aaaw, takker! :neiertilbake:

Klara 29-02-12 10:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1308085)
eller alpakka? Det skal være varmeregulerende.

Alpakka er et herlig garn! Har akkurat strikket en genser i drops alpakka, gleder meg sånn til å bruke den :smile:

Det eneste er at garnet ikke er like "sprettent" (hva er fagtermen for dette?) som ullgarn, men det er utrolig mykt og deilig!

Licota 29-02-12 22:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1308417)
Alpakka er et herlig garn! Har akkurat strikket en genser i drops alpakka, gleder meg sånn til å bruke den :smile:

Det eneste er at garnet ikke er like "sprettent" (hva er fagtermen for dette?) som ullgarn, men det er utrolig mykt og deilig!

O

For å unngå at alpakka siger, kan det lønne seg å strikke plagg med en tråd alpakka og en tråd ren ull :).

aatinka 03-03-12 20:51

Jeg har vært med på min første Mystery Knit Along på Ravelry, og resultatet er jeg veldig fornøyd med. Men er usikker på hva jeg tenkte på da jeg bestilte garnet i råååsa, det er altså ikke helt min farge...

https://lh3.googleusercontent.com/-Y...2/DSC_0123.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-e...C_0131-001.JPG

Flere bilder på prosjektsiden på Ravelry eller på bloggen min.

sistegang 03-03-12 22:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aatinka (Innlegg 1310373)
Jeg har vært med på min første Mystery Knit Along på Ravelry, og resultatet er jeg veldig fornøyd med. Men er usikker på hva jeg tenkte på da jeg bestilte garnet i råååsa, det er altså ikke helt min farge...

https://lh3.googleusercontent.com/-Y...2/DSC_0123.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-e...C_0131-001.JPG

Flere bilder på prosjektsiden på Ravelry eller på bloggen min.

WOW for et fantastisk arbeid. Det kan du være stolt av.

Dietta 03-03-12 23:44

Utrolig flott aatinka :D Det er noen timers jobb det der ja. Synes fargen var fin jeg - skikkelig gla'farge :)

Dilly 04-03-12 04:10

Åååh, så nydelig det ble, aatinka :) nydelig mønster.

Zincite 04-03-12 12:16

Sjalet ble veldig fint aatinka :ja:
Spennende med Knit Along også. Og noen ganger er det morsomt å prøve nye farver :)

BenteR 04-03-12 16:36

Det sjalet var rett og slett nydelig aatinka!
Jeg likte fargen også; en skikkelig sprek og optimistisk farge!

Camomilla 05-03-12 13:58

Wow, Aatinka - fantastisk flott sjal! Jeg likte fargen kjempegodt (men det er kanskje ikke så overraskende for dem som har sett hodeskallebagen min :p ) :) Og så har du nydelig hår :D

Dietta 05-03-12 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1308104)
Begynner å bli mange valg nå, og jeg føler jeg har kuppet tråden helt med mine funderinger :lol: Men setter veldig pris på at dere svarer meg :ja:
Jeg har lest at alpakka er varmere enn ull, men ser nå når jeg søker på det at det også puster og er svalt i varmen. Pickles har jo alpakka også, og det virker veldig etisk med cooperativ i Bolivia. Ikke så lett dette, og heldigvis ikke det viktigste i livet heller ;) Kan nok fungere godt med forskjellige valg :ja:

Lite tips: Drops-garnet Cotton light skal relanseres. Derfor selges nå restlageret ut med 40 % rabatt :D
Det er 50 % bomull og 50 % akryl. Kanskje det kan være noe ?

aatinka 06-03-12 10:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Camomilla (Innlegg 1311118)
Wow, Aatinka - fantastisk flott sjal! Jeg likte fargen kjempegodt (men det er kanskje ikke så overraskende for dem som har sett hodeskallebagen min :p ) :) Og så har du nydelig hår :D

Takk til alle som har kommentert sjalet!

Dessverre så står ikke fargen helt til min rosa rosacea-hud, jeg syns jeg ser ut som en tomat når jeg tar på sjalet. Så det havner i gi-bort-haugen, og så får jeg strikke meg et nytt i en litt mer kledelig farge :)

Jeg er forresten ferdig med Booty Bag'en, den ble tovet i går kveld. Det var LITT av et styr for å få strukket den ut siden den svarte siden ble mindre enn den blå siden... Fordi det svarte garnet var tynnere enn det blå - kan du fatte og begripe det? Men tror den ble bra likevel! Bilder kommer senere ;)

Og takk for kompliment for håret :)

Photobscura 06-03-12 10:28

Helt utrolig nydelig skjerf, Atinka! Herregud så flink du er! Jeg er nok enig angående fargen, men det er vel heller min nesten absolutte rosa-allergi. :cool:

aatinka 06-03-12 12:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1311789)
Helt utrolig nydelig skjerf, Atinka! Herregud så flink du er! Jeg er nok enig angående fargen, men det er vel heller min nesten absolutte rosa-allergi. :cool:

Jeg har den samme allergien som du snakker om, og den har nok ikke avtatt etter at jeg begynte på lavkarbo. Skjønner ikke helt hva jeg tenkte da jeg bestilte garnet, men noen blir sikkert glad for å få det i gave :)

Zincite 06-03-12 14:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1311485)
Lite tips: Drops-garnet Cotton light skal relanseres. Derfor selges nå restlageret ut med 40 % rabatt :D
Det er 50 % bomull og 50 % akryl. Kanskje det kan være noe ?

Forstår ikke hvorfor jeg ikke har sett det garnet før, jeg har jo vært på garnstudio flere ganger :o Tusen takk, nå husker jeg på det til neste prosjekt - har mange planlagt i hodet alt.
For etter alle tilbakemeldinger og titting på nettet så endte jeg med 3 tråds merino - fra abuelita(pickles).
Atså garantert mulesingfritt, men mye tynnere pinner (3) og varmere garn enn jeg så for meg. Men tror på at fasongen holder. Så jeg melder meg vel om ca 2 år tenker jeg ;) Jeg er ikke verdens raskeste.
Fargevalget ble rødt(rose), jeg går mye med svart og fikk lyst på noe annerledes.
Men med ovenfra og ned raglan som Photo foreslo så slipper jeg monteringsproblemer. Og jeg har valget om å lage genser om det ikke blir så fint med kjole som jeg tror. Uten å måtte rekke opp alt.
Garn og pinner er på vei i posten :)
Bruker litt tid til å finne ut hva jeg vil, setter veldig pris på å få tenke høyt her og at så mange har hjulpet meg :)

Dietta 06-03-12 17:25

Så flott av du har funnet garn. Må si jeg gleder meg til å se det ferdige resultatet :) Selv om det skulle ta to år :p
Enig i at det er mye smartere å strikke fra halsen og ned. Som du sier, blir det ikke bra som kjole, er det lite som skal rekkes opp. Smarte Photo :D

Photobscura 06-03-12 19:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1311995)
Smarte Photo :D

Oh, I try. :D
Syntes det var veldig gøy å strikke omvendt raglan, lettere også da å regulere lengde på både ermer og bole, syntes jeg!

Dietta 06-03-12 19:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1312052)
Oh, I try. :D
Syntes det var veldig gøy å strikke omvendt raglan, lettere også da å regulere lengde på både ermer og bole, syntes jeg!

Helt enig. Jeg har aldri prøvd omvendt raglan, men det står på programmet. Har bestandig hatt trøbbel med lengden på både bol og ermer, så det er virkelig er genial løsning :)

Zincite 09-03-12 12:04

1 Vedlegg
Med annet garn og pinne 2,5 så endret jeg litt på mønsteret :) og oppdaterer her fordi halskanten ble finere. Den får også litt buefasong som jeg tror gjør at den vil ligge finere mot hals/skuldre.
Så sånn ble oppskriften:

Legg opp 14 masker
1. p: 1m løst av - 1r - dk - ssk - 4r - 2sm - k - 1r - k - 3r
3. p: 1m løst av - 1r - 2sm - dk - 3r - 2sm - k -3r - k - 3r
5. p: 1m løst av - 1r - dk - ssk - 2r - 2sm - k - 5r - k - 3r
7. p: 1m løst av - 1r - 2sm - dk - 1r - 2sm - k - 7r - k - 3r
9. p: 1m løst av - 1r - dk - ssk - 2sm - k- 3r - 2sm - k 4r - k -3r
11. p: 1m løst av - 1r - 2sm - dk - 2r - k - ssk - 5r - 2sm - k - 2sm - 2r
13. p: 1m løst av - 1r - dk - ssk - 3r - k - ssk - 3r - 2sm - k - 2sm - 2r
15. p: 1m løst av - 1r - 2sm - dk - 4r - k - ssk - 1r - 2sm - k - 2sm - 2r
17. p: 1m løst av - 1r - dk - ssk - 5r - k -1av, 2sm, løft den første over - k - 2sm - 2r
repeter 3. - 17. pinne
2.,4.,6.,8., ble til 1 løst av og r ut pinnen (dk strikkes som 1m men gir finere fasong/buer halskanten og litt større hull i kanten ned mot resten av genseren)
Og slik ser den ut:

smgj 09-03-12 12:35

Zincite - ble fin den der. Jeg tror du har rett i at den blir penere litt mer liggende mot halsen.

11-03-12 17:11

Så herlig tråd :D Glad jeg kom over denne! Jeg har nettopp lagt ut et innlegg om hvordan jeg heklet en mappe til mac'en min: http://jdiy.blog.com/

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:25.