Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Carisma 17-12-12 00:23

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1410913)
Egentlig litt farlig å svare deg på sånne spørsmål, Carisma, for du har jo et svar på alt, uansett hva man prøver å foreslå.:p Hva med noe med bilde av barnebarnet da? På lerret eller ettellerannet? Abonnement på et blad?

Vel, akkurat nå så er det fordi hun har alt allerede... :o bilde får hun fra barnebarnet. Og kalender med bilder av han. Og hun abonnerer på åtte (!!!) forskjellige blader, så for faren min sin skyld (de drukner i magasinhauger, hun kaster jo ingenting...) tror jeg ikke det er så bra med flere... :rolleyes: men takk for tipsene altså. (dere begynner kanskje å se årsaken til desperasjonen min...)
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1410914)
En bok med strikke-/hekleoppskrifter til barn! Gjerne med garn til oppskrift på det du ønsker deg til sønnen din! :)
Så får du kombinert interessene! ;)

Hun kjøper stort sett alt av slike bøker når hun finner de hun vil ha. Og strikker til han før jeg rekker å komme med ønsker engang... :o hun har allerede en liste klar med ting hun har lyst til å strikke til han fram til str fem år!!

j88 17-12-12 00:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1410901)
Hva i all verden skal jeg kjøpe til mamma til jul?!

Gavekort hos frisør?

vaskeklut 17-12-12 00:40

Når folk er SÅ dæskla vanskelige at de har alt i hele verden, så kjøper jeg ei flaske vin (eller noe annet de synes smaker godt enten i fast eller flytende form) og tenker ikke mer på det. Sånne folk har som regel ikke bruk for mer ræl :o

Huldr 17-12-12 00:51

Alternative julegaver og kaffe, te, vin og/ eller god sjokolade/håndlaget konfekt - eller noe annet spiselig ...

Carisma 17-12-12 00:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1410920)
Når folk er SÅ dæskla vanskelige at de har alt i hele verden, så kjøper jeg ei flaske vin (eller noe annet de synes smaker godt enten i fast eller flytende form) og tenker ikke mer på det. Sånne folk har som regel ikke bruk for mer ræl :o

Ja ikke sant? Men selvfølgelig drikker hun ikke (det ville jo gjort det for lett...) :rolleyes: Og hun har sikkert 30-40 flasker vin stående som hun har fått.

Huldr 17-12-12 00:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1410921)
Alternative julegaver og kaffe, te, vin og/ eller god sjokolade/håndlaget konfekt - eller noe annet spiselig ...

Eller, hvis det ikke faller i smak heller - hva med et universalgavekort på 500 kr som hun kan shoppe mer for? ;)

Dietta 17-12-12 01:06

Sitat:

Gavekort på håndarbeidsbutikk fx

vaskeklut 17-12-12 01:41

Et gavekort på en "fin" matbutikk? Eller gavekort på et kjøpesenter? Eeeeeeeeeeller. Nei, nå er jeg tom for ideer som ikke er sagt. Har du spurt om hva hun ønsker seg? :o

Furine 17-12-12 02:07

Vindusspylarvæske! Det treng ein mykje av no om vinteren, kjøp henne ei god ladning med det! ;) (Ein på jobben til mannen fekk det i julekalenderen dei hadde! :lol:)

TrillTrall 17-12-12 08:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1410912)
Hun er ikke fan av slike pleieting... Ga massasjegavekort for fem år siden og det har hun enda ikke brukt!
Forøvrig er fotpleie noe vi gir bestemødrene mine, så å gi det er det samme som å si at nå er du gammel! :p

Men kaffe eller te drikker hun? En fin kurv med god kaffe / te, en fin kopp, noe god håndlaget konfekt og slike ting? Jeg hadde eeeelsket noe slikt!

synsegulla 17-12-12 09:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1410916)
Vel, akkurat nå så er det fordi hun har alt allerede... :o bilde får hun fra barnebarnet. Og kalender med bilder av han. Og hun abonnerer på åtte (!!!) forskjellige blader, så for faren min sin skyld (de drukner i magasinhauger, hun kaster jo ingenting...) tror jeg ikke det er så bra med flere... :rolleyes: men takk for tipsene altså. (dere begynner kanskje å se årsaken til desperasjonen min...)

Hun kjøper stort sett alt av slike bøker når hun finner de hun vil ha. Og strikker til han før jeg rekker å komme med ønsker engang... :o hun har allerede en liste klar med ting hun har lyst til å strikke til han fram til str fem år!!

Ryddehjelp. Evt betale for en nedvask med byrå.

akas 17-12-12 10:33

Sitat:

En sånn digital fotoramme med bilder av barnebarnet? Da kan bildene "byttes ut" senere. Eller kompletteres med flere.

Dilly 17-12-12 15:56

Jeg er sikkert omtrent på samme alder som mora di, og har huset fullt + kjøper det jeg vil ha ellers med mannens Visakort :)
Likevel så er jeg alltid kjempeglad for noe tøys. God såpe, kaffe, te, flakslodder, en leppepomade, kanskje litt fint undertøy eller noen rare sokker/strømper. En liten kurv med te-lys, servietter, konfektbiter eller noe.

Rin 17-12-12 16:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1410909)
Prisklasse 500+/-
hobbyer: barnebarnet, håndarbeid

Moa veldig lite å gå på.... Kan også tilføye at hun er shoppoholic og samler på alt for mye gammel dritt... :rolleyes: så hun har virkelig ALT fra før....

Dette er sikkert et overflødig forslag hvis du mener hun har alt allerede, men kanskje en garnpakke fra pickles til et fint plagg?

Hverdagsluksus - matoljer, konfekt, te, kaffe, osv

JEG drar som regel "se mamma, laget selv!"-kortet og belemrer mitt opphav med noe jeg har tegnet eller dekorert selv... Men jeg har også hatt litt lyst til å kjøpe en time hos fotograf, og få et skikkelig fint bilde av oss. Mor og datter, liksom. Ideen kom opp etter en gjennomgang av gamle slektsbilder for lenge siden, og vi har ikke vært spesielt ivrige med den type dokumentasjon i vår lille familie, så...

Kitt 17-12-12 22:38

Jeg må ha en ny støvesuger!
Den bør ikke være av de største, men ellers må den være sterk,(2-2200W) ha HEPA- filter og ikke koster mer enn 2-3000,-

Noen som har en de er fornøyd med og kan anbefale?

Jeg har lurt på denne fra Miele!

vaskeklut 17-12-12 22:45

Kan jeg bruke vanlig sukrin i stedet for sukrinmelis når jeg koker fudge? Bruker fristende lavkarbo sin oppskrift..

Bønna200 17-12-12 22:48

Og jeg lurer på om sukrinmelis blir det samme som melis når jeg skal lage glasur til gulrotkake.

LinLeia 17-12-12 22:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1411113)
Jeg må ha en ny støvesuger!
Den bør ikke være av de største, men ellers må den være sterk,(2-2200W) ha HEPA- filter og ikke koster mer enn 2-3000,-

Noen som har en de er fornøyd med og kan anbefale?

Jeg har lurt på denne fra Miele!

Har en gamlere utgave av denne.. Har vært strålende fornøyd i mange år:D

Kitt 17-12-12 22:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LinLeia (Innlegg 1411117)
Har en gamlere utgave av denne.. Har vært strålende fornøyd i mange år:D

Takk for kjapt svar! :)
Da er det stor sjanse for at det blir den, gitt!:)

vaskeklut 17-12-12 22:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1411116)
Og jeg lurer på om sukrinmelis blir det samme som melis når jeg skal lage glasur til gulrotkake.

jepp. men i min mening smaker det ikke no godt, da.. bland litt med vann og smak på og kjenn etter hva du synes!

Bønna200 17-12-12 22:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1411120)
jepp. men i min mening smaker det ikke no godt, da.. bland litt med vann og smak på og kjenn etter hva du synes!

Takk! Tenkte lage den nøytrale kakemixen til Funksjonellmat som gulrotkake. men jeg liker ikke så godt sukrin. Me får sjå! ;)

Kitt 18-12-12 15:04

Hjelp! Det er masse småfluer på Amaryllisen jeg har fått av mamma! Kan jeg bli kvitt dem uten å drepe planten, tro?

Furine 18-12-12 15:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1411240)
Hjelp! Det er masse småfluer på Amaryllisen jeg har fått av mamma! Kan jeg bli kvitt dem uten å drepe planten, tro?

I følge ei veninne så skal det hjelpe å spraye på ei blanding av 50/50 vatn/blank eddik. Det likar ikkje flugene, og planta tek visst ikkje skade av det.

Kitt 18-12-12 15:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1411241)
I følge ei veninne så skal det hjelpe å spraye på ei blanding av 50/50 vatn/blank eddik. Det likar ikkje flugene, og planta tek visst ikkje skade av det.

Takker! :)
Da prøver jeg det! Blir smårar av å se det kryper og kravler på hele planten!:o

TrillTrall 18-12-12 15:44

Sitat:

Stikk fyrstikker med svovelenden ned i jorda på planten. Sett en liten skål med litt vann med mye oppvaskmiddel i (og en bitteliten slant rødvin om du har!) ved siden av planten - det vil snart bli en massedrukning av fluer i skåla!

smgj 18-12-12 15:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1411254)
Stikk fyrstikker med svovelenden ned i jorda på planten. Sett en liten skål med litt vann med mye oppvaskmiddel i (og en bitteliten slant rødvin om du har!) ved siden av planten - det vil snart bli en massedrukning av fluer i skåla!

Fyrstikkene fungerer nok ikke så godt med de vi har nå. Ellers er provado pins veldig fine mot sånne insekter.
http://www.planteborsen.no/vk_cms/de...dluspin/865/24

Dilly 18-12-12 19:33

Få høre om det hjelper da:)

Lillemy71 18-12-12 22:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1411252)
Takker! :)
Da prøver jeg det! Blir smårar av å se det kryper og kravler på hele planten!:o

Tyder på at planten har hatt/har det alt for våt og at løken kanskje er i ferd med å råtne, ihvertfall deler av den. Provado er nok det som fungerer best, men ikke alle planter tåler disse. Sørg i første omgang for å tørke planten skikkelig ut. Løkplanter har det de tenger i løken og skal ikke ha noe særlig vann, det fører bare til at de strekker seg og får alt for lange stengler som ikke klarer å bære blomsten. Lykke til, håper du blir kvitt fluene.

Lillemy71 19-12-12 10:06

Vet vi har vært innom dette før, men nå finner jeg det selvfølgelig ikke igjen :rolleyes:

Skal bestille Magnesium fra BigVits og ser at det opererer med 3 forskjellige typer: Mg Citrate, Mg Malate og bare Mg (fra Now Foods).
Hva skal jeg bestille? Kunne godt søkt litt på nettet om de forskjellige typene, men har desverre ikke tid til det og må få bestilt dette her nå.

Kanskje 19-12-12 15:20

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

For mange mange år siden så hadde jeg en kasett hvor jeg mener å huske at det var barn som sang.
De sang bla. denne linjen her : "gloria in excelsis deo, ære være gud i det høyeste, og fred på jorden i blant de mennesker ........." resten av sangen var på norsk, og jeg kan tonen inni meg, men husker ikke resten av ordene, og derfor finner jeg den heller ikke når jeg googler.

Mener det var adventsanger / julesanger.

Noen som drar kjennsel på dette?

Kitt 19-12-12 15:30

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1411501)
For mange mange år siden så hadde jeg en kasett hvor jeg mener å huske at det var barn som sang.
De sang bla. denne linjen her : "gloria in excelsis deo, ære være gud i det høyeste, og fred på jorden i blant de mennesker ........." resten av sangen var på norsk, og jeg kan tonen inni meg, men husker ikke resten av ordene, og derfor finner jeg den heller ikke når jeg googler.

Mener det var adventsanger / julesanger.

Noen som drar kjennsel på dette?

Er ikke det Juleevangeliet?
Ære være Gud i det høyeste, blant mennesker som har Guds velbehag!

Evnt en del av liturgien i den kristne kirke!

smgj 19-12-12 15:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1411437)
Vet vi har vært innom dette før, men nå finner jeg det selvfølgelig ikke igjen :rolleyes:

Skal bestille Magnesium fra BigVits og ser at det opererer med 3 forskjellige typer: Mg Citrate, Mg Malate og bare Mg (fra Now Foods).
Hva skal jeg bestille? Kunne godt søkt litt på nettet om de forskjellige typene, men har desverre ikke tid til det og må få bestilt dette her nå.

-citraten er pulver og smaker phy... Skal være effektivt, men en del får også effektiv virkning på magen.

Caps'en er en blanding, men jeg er sur på Now fordi de nekter å oppgi forholdet mellom -citrate/-oksid og -aspartat. Noe som gjør at jeg tror det er MYE -oksid som er billig og tas dårlig opp...

Jeg bruker selv 1 caps og 1 malate (anbefalt 3 om dagen) om dagen. På det nivået har jeg ikke noen kramper eller ander ting som jeg vet er magnesiummangelsymptomer. (Jeg bruker caps fra lifeexention da: http://www.bigvits.co.uk/product.asp...id=37&tid=&bid=)

Helt generelt sies det at -ate-varianter tas bedre opp enn oksid.

En del synes forresten at epsom-salt (i badekaret) eller magnsium"olje" som da tas opp gjennom huden fungerer vel så bra.

En liten oversikt over typene:
http://www.globalhealingcenter.com/n...-of-magnesium/

En veldig bra artikkel om magnesium, typer og hva som påvirker opptak
http://www.ancient-minerals.com/magn...es/absorption/

Anne 20-12-12 18:33

Sitat:

Fyrer du med ved, så kan du ta litt aske å legge oppå jorda. Funker fint.

Kanutten 20-12-12 18:40

Jeg lurer på om dommedagen er begynt i Stillehavet...? De ligger liksom noen timer foran oss. :p

Sanney 20-12-12 18:50

fikk nettopp fb oppdatering fra en venn i japan. ingen katastrofe der ennå :p men nå skulle det visst være en viss tidssone og et visst klokkeslett? husker ikke helt, tror faktisk ikke på det. men litt vitl hva folk egentlig gjør. hvis jorda går under hjelper det vel lite å hamstre salt og hermetikk?

mereo 21-12-12 08:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1411730)
fikk nettopp fb oppdatering fra en venn i japan. ingen katastrofe der ennå :p men nå skulle det visst være en viss tidssone og et visst klokkeslett? husker ikke helt, tror faktisk ikke på det. men litt vitl hva folk egentlig gjør. hvis jorda går under hjelper det vel lite å hamstre salt og hermetikk?

Hvis jorda skulle gå under måtte det jo være bedre å gjøre ALT man har lyst til i stedet?

Lillemy71 21-12-12 08:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1411509)
-citraten er pulver og smaker phy... Skal være effektivt, men en del får også effektiv virkning på magen.

Caps'en er en blanding, men jeg er sur på Now fordi de nekter å oppgi forholdet mellom -citrate/-oksid og -aspartat. Noe som gjør at jeg tror det er MYE -oksid som er billig og tas dårlig opp...

Jeg bruker selv 1 caps og 1 malate (anbefalt 3 om dagen) om dagen. På det nivået har jeg ikke noen kramper eller ander ting som jeg vet er magnesiummangelsymptomer. (Jeg bruker caps fra lifeexention da: http://www.bigvits.co.uk/product.asp...id=37&tid=&bid=)

Helt generelt sies det at -ate-varianter tas bedre opp enn oksid.

En del synes forresten at epsom-salt (i badekaret) eller magnsium"olje" som da tas opp gjennom huden fungerer vel så bra.

En liten oversikt over typene:
http://www.globalhealingcenter.com/n...-of-magnesium/

En veldig bra artikkel om magnesium, typer og hva som påvirker opptak
http://www.ancient-minerals.com/magn...es/absorption/

Tænk ju dahling :D

Det var du som visst alt dette her ja, kunne bare ikke finne det igjen i tråden her. Jeg tar noe mg (ikke hver dag en gang, tror det er oksid men sliter ikke med kramper så jeg er nok ikke så sensitiv, vil bare forebygge. Jeg trenger D-vit jeg, kroppen min har et sinnsykt forbruk for jeg sliter med å få opp nivået selv på 5000 IU daglig, men det er ikke faretruende lavt ennå da heldigvis.

Dietta 21-12-12 08:53

I går bakte jeg kake fra Funksjonellmat (ikke sjokoladekaken, men den andre blandingen som er mer som en basisoppskrift og er sukker- og glutenfri). Jeg laget den som krydderkake, etter oppskrift fra Funksjonellmat.
Smaken var bra, men synes kaken ble noe tørr, til tross for at jeg stekte den 5 min kortere enn anbefalt tid.
Sjokoladekaken er jeg superfornøyd med, steker den litt kortere tid en det sier på pakken, og den blir saftig og god. I sjokolademiksen blander jeg bare i olje.
I den andre blandingen er det 1 dl rømme og bare 0,5 dl olje.

Vil det å bruke bare olje gjøre kaken saftigere ?
Andre med erfaringer de kan dele ?

Marella77 21-12-12 10:40

Er det ok å ta på rå svineribbe og deretter på stekt ribbe, UTEN Å VASKE HENDER FØRST?

langaard 21-12-12 11:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1411860)
Er det ok å ta på rå svineribbe og deretter på stekt ribbe, UTEN Å VASKE HENDER FØRST?

Nei, det er ikke ok.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:08.