Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 09-11-11 01:03

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1247891)
Kostet mindre enn 200,- så vidt jeg husker. Finnes også i 2 størrelser!:)

Arrrgh! Irriterer meg at jeg ikke kan finne igjen den nettsiden jeg fant den på i første omgang!:(

Ikke tenk på det! Det er ikke akkurat så langt å gå til nærmeste Jernia herfra, en ti minutter unna østover (Carl Berner) og en ti minutter unna vestover (sentrum).

Photobscura 09-11-11 01:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen (Innlegg 1247895)
Hva med dette Photobscura? :http://epla.no/samler/produkter/347736/

Ah, takk for tips! Har sendt dem mail nå og spurt om dimensjoner. :)

BenteR 09-11-11 01:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1247630)
Hva er kondis????

Jeg har som jeg nevnte i en annen tråd vært til hjertespesialist i dag hvor jeg har gjennomført arbeids-ekg; dvs at de sjekker hjertet mens jeg sykler på en ergometersykkel. Pulsen var flott, det samme var blodtrykket; kort sagt ALT var etter boka. Sånn hjertemessig sett. Men hvorfor hev jeg etter pusten og følte åndenød?? Eller jeg VET jo det da, jeg sliter jo med pustestopp både sovende og våken.. Men er ikke kondis MER enn hva en hjertetest viser? Ved en spirometritest (lungekapasitet) viser det seg at jeg har 25% MER kapasitet enn normalen (det har jeg alltid visst siden jeg har holdt på med denne dykkinga mi), men jeg bruker tydeligvis ikke denne kapasiteten til vanlig; da småpuster jeg. Så kondis, det er det hjertet viser av puls etc og IKKE hva pusten viser til? Så løsningen på det jeg sliter med er faktisk å trene på rett pusting??? DYYPT og kontrollert?

Godt og høre at du klarte testen! Du får starte med f.eks. tai chi eller lignende så du lærer å puste mediativt.....
Kondis er vel knyttet opp med oksygenopptak, og her er jo hjertet en smule viktig.
Selv om hjertet er godt rustet til å takle en økt aktivitet som vil føre til økt oksygenbehov i kroppen, så trenger kroppen og trenes opp.
Lyspunktet med at testen sier at hjertet er topp og gjør jobben sin, er at du kan starte og trene kroppen, og så blir det gradvis mindre pust og pes etterhvert.
Ser her hos oss; astmaen min har ført til at jeg har 40 % redusert lungekapasitet. Før jeg ble stoffskiftesyk var jeg rimelig aktiv, men uansett hvordan jeg trente så pusta og peste jeg ved kondisjonskrevende aktiviteter.
Guttungen min som er langdistanseløper har, fra han var liten av, hatt den evnen at han løper til han begynner og bli litt andpusten, og så løper han flere mil på det nivået. Han har et helt topp oksygenopptak.

Carisma 09-11-11 01:35

Hvorfor er ikke jeg i senga og sover nå? Og hvorfor er ikke oppvaskmaskin eller klesvask satt på? :confused::rolleyes:

KarMa40 09-11-11 09:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1247563)
Noen som vet hvor man får kjøpt et oppvaskstativ som er tilpasset å ha i utslagsvasken? Man fikk kjøpt dem på Ikea før, men ikke nå lenger, gitt ... :o

Jeg har kjøpt til mamma hos Mysterud på Sagene, de har i to bredder.

Photobscura 09-11-11 09:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1248001)
Jeg har kjøpt til mamma hos Mysterud på Sagene, de har i to bredder.

Ah, takk for tips! :)

Sadsam 09-11-11 10:25

Muligens ett dumt spørsmål, men smaker det myr kokos av kokosmel?
Liker ikke kokos :(
Er det isåfall noe man kan erstatte det med?

Sadsam 09-11-11 10:26

Mye skulle det være

Lillemy71 09-11-11 10:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sadsam (Innlegg 1248059)
Muligens ett dumt spørsmål, men smaker det myr kokos av kokosmel?
Liker ikke kokos :(
Er det isåfall noe man kan erstatte det med?

Det smaker nok noe kokos og har en spesiell smak synes jeg. Jeg bruker heller mandelmel, evt bare litt kokosmel. Spørs hva du skal bruke det til også da? Er det kaker/vaffler osv gå for mandelmel er det mer brødaktige ting finnes det jo bakemikser som jeg vet folk bruker. Sjekk i oppskriftsforumet så finner du masse tips og oppskrifter :)

Kitt 09-11-11 10:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sadsam (Innlegg 1248060)
Mye skulle det være

Vil du redigere innlegget ditt, kan du trykke på Endre oppe til høyre på den grønne linjen over innlegget! :)

BenteR 09-11-11 12:21

Noen som har benyttet seg av og handle garn med Drops deal? Hvor lang tid pleier det å ta før man får garnpakken?
Kjenner jeg begynner å bli utålmodig etterhvert. Fikk bekreftelse på mail rett etter at jeg bestilte, men har ikke hørt et pip etter det........

Dietta 09-11-11 12:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1248134)
Noen som har benyttet seg av og handle garn med Drops deal? Hvor lang tid pleier det å ta før man får garnpakken?
Kjenner jeg begynner å bli utålmodig etterhvert. Fikk bekreftelse på mail rett etter at jeg bestilte, men har ikke hørt et pip etter det........

Kjøpte på Stikkenett.no i forrige uke. Det ble postlagt i Lommedalen på onsdag, og jeg hentet det ut torsdag ettermiddag på min lokale Kivi i Drammen :D

BenteR 09-11-11 12:45

Da er nok jeg bare noe uheldig; tror jammen jeg skal purre på dem. Jeg bestilte fra Norwegian Spirit i Bergen.

Dietta 09-11-11 12:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1248164)
Da er nok jeg bare noe uheldig; tror jammen jeg skal purre på dem. Jeg bestilte fra Norwegian Spirit i Bergen.

Kan i hvert fall anbefale Strikkenett på det sterkeste :) Har bestilt derfra mange ganger, det er super service og de sender samme dag :D

BenteR 09-11-11 13:01

Takk, da prøver jeg dem neste gang!
Finnes ikke noe mer irriterende enn å vente på noe man forventer skal komme kjapt og så kommer det ikke.....

nellie 09-11-11 16:53

Hvorfor er jeg så dehydrert? Det er tredje dagen på rad at jeg tisser ut ca dobbelt så mye som jeg drikker. Men virker som at jo mer jeg drikker jo verre blir det. Skal jeg droppe å drikke, eller??

smgj 09-11-11 16:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1248399)
Hvorfor er jeg så dehydrert? Det er tredje dagen på rad at jeg tisser ut ca dobbelt så mye som jeg drikker. Men virker som at jo mer jeg drikker jo verre blir det. Skal jeg droppe å drikke, eller??

Du skal drikke når du er tørst og stoppe når du er utørst... :p

Næh - som regel ordner sånt seg. Antakelig har du spist noe som har endret saltbalansen din og sånt er ikke så lett å finne ut av. Om du har lyst på noe salt så spis det også.

nellie 09-11-11 17:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1248402)
Du skal drikke når du er tørst og stoppe når du er utørst... :p

Næh - som regel ordner sånt seg. Antakelig har du spist noe som har endret saltbalansen din og sånt er ikke så lett å finne ut av. Om du har lyst på noe salt så spis det også.

Det er vann jeg har samlet på i en ukes tid, tror jeg. Får kjøpe noe farris, for begynner å føle meg litt sånn blass.

Photobscura 09-11-11 17:05

Ja, det der er rare greier. Selv om jeg samler vann så er jeg tørst som en gal hele tiden! Dårlig prioritering. :p

nellie 09-11-11 17:07

Jeg er ikke så tørst, men føler for vann. For.. Jeg føler meg jo dehydrert som fysj. Men urina er jo blank som vann, noe som vel er et tydelig tegn på at jeg ikke trenger en halvliter i timen.

BenteR 09-11-11 17:44

Prøve og suge på isbiter?

Bønna200 09-11-11 19:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1248399)

Tar du smertestillende?
Da jeg gikk på de sterke smertestillende etter ankelbruddet drakk jeg HELE tiden...

nellie 09-11-11 19:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1248469)
Tar du smertestillende?
Da jeg gikk på de sterke smertestillende etter ankelbruddet drakk jeg HELE tiden...

Nei, ingenting:) Husker med gru tilbake på da jeg tok pinex etter skulderbruddet. DA kunne jeg trengt litt tørstelyst:p

Bønna200 09-11-11 19:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1248471)
Nei, ingenting:) Husker med gru tilbake på da jeg tok pinex etter skulderbruddet. DA kunne jeg trengt litt tørstelyst:p

Da var det ikke det altså:p

Kanutten 09-11-11 19:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1247910)
Godt og høre at du klarte testen! Du får starte med f.eks. tai chi eller lignende så du lærer å puste mediativt.....
Kondis er vel knyttet opp med oksygenopptak, og her er jo hjertet en smule viktig.
Selv om hjertet er godt rustet til å takle en økt aktivitet som vil føre til økt oksygenbehov i kroppen, så trenger kroppen og trenes opp.
Lyspunktet med at testen sier at hjertet er topp og gjør jobben sin, er at du kan starte og trene kroppen, og så blir det gradvis mindre pust og pes etterhvert.
Ser her hos oss; astmaen min har ført til at jeg har 40 % redusert lungekapasitet. Før jeg ble stoffskiftesyk var jeg rimelig aktiv, men uansett hvordan jeg trente så pusta og peste jeg ved kondisjonskrevende aktiviteter.
Guttungen min som er langdistanseløper har, fra han var liten av, hatt den evnen at han løper til han begynner og bli litt andpusten, og så løper han flere mil på det nivået. Han har et helt topp oksygenopptak.

Jeg tror du misforstår litt. Jeg vet at kroppen trenger å trenes opp, men kroppen husker ikke alltid at den trenger å puste. :p Jeg har nå fått bekreftet at jeg har pustestans på dagtid også, uvisst av hvilken grunn. Så jeg må trene opp kroppen til å begynne puste dypt og kontinuerlig igjen. Fysioputten har gitt meg ordre om å strekke ut hele kroppen 2 min hver time og puste dypt og langsomt bare for å fylle på med ny luft. Det funker! Men det er ikke alltid jeg husker det..:o

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.