Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Anarko 05-12-12 13:21

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Har prøvd å google det uten å bli vesentlig glupere, så legger stoltheten til side og spør her; hva er en primer?

Marella77 05-12-12 13:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sugarpill (Innlegg 1408425)
Vel, jeg er en av dem som kan bruke innmari lang tid på å gjøre meg klar - ikke hvis jeg bare skal bort til en venninne, da, men hvis jeg f.eks. skal på date med en ny flamme kan jeg lett bruke en time bare på å prøve, forkaste og så velge ut antrekk. :D

Og det er klart at vi som bruker primer, foundation, pudder, blush, mascara, mascaraprimer, eyeliner, øyenskyggeprimer, tre forskjellige øyenskygger og gjerne konturpudder og highlight til ekstra festlige anledninger, bruker litt mer tid på å gjøre oss klar enn de som bruker litt mineralfoundation og mascara.

Er ikke noe galt i at enkelte er mer jålete enn andre?

Hehe.... Jeg var sånn mascara og id-foundation før, men har nå blitt en slik jåledukke, hehe... Artig med sminke syns jeg. Men primer bruker jeg ikke. Hva er det, og hva skal man med det?

Er konturpudder et sluttpudder for å feste sminken?

Jeg bruker dagkrem (Clarins), Concealer (Diorskin Nude), foundationkrem (Capture Totale, Dior), pudder (Kanebo Sensai), Solpudder (Guerlain Terracotta) Blush (Chanel), Øyeskygge (Chanel) og 3 andre øyenskygger (Dior), eyeliner (Chanel), Mascara (varierer) og tilslutt litt Pudder (Kanebo igjen). Og så lipgloss... Så enig med Sugarpill, dette kan ta litt tid ;)

Men om morgenen går dette unna i en fei, da bruker jeg "bare" 30 minutter... Men om jeg skal "ut", kan det ta en time. For da fikser jeg mer på håret, som også tar tid...

Men det er jo fint når du vet at venninne dine bruker lang tid da, for da vet du hva det vil si at det bare skal "ordne seg litt" ;)

Ps, men skjønner den frustrasjon. Jeg brukte lite sminke før som sagt, og jeg ventet mye på vennene mine, så brukte uttrykket "hoppe i dusjen"... Men som egentlig betydde noe helt annet!! haha

Marella77 05-12-12 13:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1408423)
1) Nei... Iallfall ikke om jeg ikke er av "de sære" også. Bruker sjelden mer enn en halvtime på stivpyntet, og 10 min på hverdagsmorgenen...

2) Bøker?

sp.mål... Er det 10 minutter inkludert alt, fra du er opp fra sengen og til du er ute av døra, eller er det bare sminken? Er jo mye man skal gjøre om morgenen... Do, dusj/vask, klær, sminke, hår... Rekker du alt dette på 10 min er du god!!! :) Selv min mann bruker 20 minutter, enda han sminker seg ikke, og fikser ikke hår...

Ikke misforstå, det er ikke noe galt med å bare bruke 10 minutter, men jeg er bare så imponert... Føler meg pluttselig veldig treg som bruker 30 min ;) Og en time om jeg skal føle meg helt vel ;)

smgj 05-12-12 13:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1408442)
sp.mål... Er det 10 minutter inkludert alt, fra du er opp fra sengen og til du er ute av døra, eller er det bare sminken? Er jo mye man skal gjøre om morgenen... Do, dusj/vask, klær, sminke, hår... Rekker du alt dette på 10 min er du god!!! :) Selv min mann bruker 20 minutter, enda han sminker seg ikke, og fikser ikke hår...

Ikke misforstå, det er ikke noe galt med å bare bruke 10 minutter, men jeg er bare så imponert... Føler meg pluttselig veldig treg som bruker 30 min ;) Og en time om jeg skal føle meg helt vel ;)

Nei, det er ikke alt. Det er do, klær, hår & sminke - som for meg begrenser seg til øyekrem (om jeg er trøtt og ser ut som en panda) og mascara. Dusjer ikke hver dag og tannpussen tar jeg etter mat, så den er ikke innregnet. Men jeg bruker stort sett 35-50 minutter fra senga til jeg er i bilen og da har jeg som regel spist frokost, alltid laget matpakke (om så bare pakket en boks makrell og en tube majones) og kanskje en liten kopp te også.

Marella77 05-12-12 17:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1408447)
Nei, det er ikke alt. Det er do, klær, hår & sminke - som for meg begrenser seg til øyekrem (om jeg er trøtt og ser ut som en panda) og mascara. Dusjer ikke hver dag og tannpussen tar jeg etter mat, så den er ikke innregnet. Men jeg bruker stort sett 35-50 minutter fra senga til jeg er i bilen og da har jeg som regel spist frokost, alltid laget matpakke (om så bare pakket en boks makrell og en tube majones) og kanskje en liten kopp te også.

ok, hehe, da har jeg full kontroll på deg, neida, hehe...

TrillTrall 05-12-12 18:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1408195)
Eksempel:
Hi, i’m interested in your car listed on finn.no, please tell me the interior condition of the car at abolaso2@gmail.com.

I'm ready to buy this car and will be paying you through PayPal (www.paypal.com)

*haha* Jeg fikk tre slike, nesten likelydende sms'er i løpet av noen få dager for en tid siden. Ikke at jeg har avertert bilen min for salg akkurat! Men bilen min får du aldri! :D

Kanskje 05-12-12 22:40

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Horfor hender det at Windows Live Mail plutselig laster ned mailer som jeg fikk for flere dager siden, og som for lengst er slettet - til innboksen ??

Hender det plutselig ligger 400 mailer i innboksen, og så er det altså gamle mailer som jeg har lest for lenge siden og altså slettet. Og noen ganger så kommer de dobbelt opp også.

Det tar jo en masse tid å gå gjennom en gang til og slette disse.

OG

Hvorfor fryser jeg sånn?? Burde jo ha polstring nok alle kiloene tatt i betraktning

Sugarpill 05-12-12 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1408439)
Har prøvd å google det uten å bli vesentlig glupere, så legger stoltheten til side og spør her; hva er en primer?

Primer er noe man "grunner" med før annen sminke for at den skal legge seg penere, holde lengre etc. Øyenskyggeprimer får selv crappy øyenskygger til å holde hele dagen.

Marella: Konturpudder er noe man bruker for å konturlegge ansiktet, skape en illusjon av f.eks. høyere, finere kinnbein ved å skape en illusjon av skygge under dem. :)

BenteR 06-12-12 02:19

Diskusjonen om sminke skal jeg holde meg utenfor siden jeg ikke bruker noe som helst sminke, og dermed klarer meg lett med ti minutter til dusj og klargjøring for dagen :D

Jeg lurer rett og slett på hvor mye pinnekjøtt jeg rekner pr snute, nå når 80% av de som skal spise julemiddag er lavkarbere......?
Har også medisterkaker, sosisser og rotmos av både kårot og sellerirot.

Ziltoidia 06-12-12 02:37

Lurer på om folk har noen artige gaveinnpakningsideer for å gjøre pakker som inneholder CD-er, DVD-er og bøker litt mindre åpenbare? :p

BenteR 06-12-12 02:43

Knytte plastposer og legge rundt boka/CD-en/DVD-en i dulter før det pakkes. eller pakke f.eks. stein i bunnen av pakken slik at vekten forvirrer.

smgj 06-12-12 09:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1408586)
Diskusjonen om sminke skal jeg holde meg utenfor siden jeg ikke bruker noe som helst sminke, og dermed klarer meg lett med ti minutter til dusj og klargjøring for dagen :D

Jeg lurer rett og slett på hvor mye pinnekjøtt jeg rekner pr snute, nå når 80% av de som skal spise julemiddag er lavkarbere......?

Rent kjøtt bruker man å regne 200g pr pers av (med tilbehør), men ribbe (som jo har bein og mye fett som iallfall ikke høykarbere pleier å bruke for mye av) har jeg sett beregninger helt opp i en halvkilo pr pers. (Det tror jeg er mye da...)

smgj 06-12-12 09:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1408588)
Lurer på om folk har noen artige gaveinnpakningsideer for å gjøre pakker som inneholder CD-er, DVD-er og bøker litt mindre åpenbare? :p

Gjem gaven og la vedkommende få "ledetråder". Enten i form av et rebusløp fra postkort til postkort, eller en tynn fiskesene i kryss og tvers rundt heimen fram til pakken... (Må være "usynlig (tynn blank eller tynn sort) sånn at den ikke er for åpenbar før man finner fram.)

Eller ta sånne smellestrips fra smellbonboner og føy inn i innpakningen...

langaard 06-12-12 09:53

Sitat:

Pinnekjøtt har mye bein da, så jeg bruker og beregne ca 500g pr person (voksne:))

Appelsinpiken 06-12-12 10:05

Sitat:

Jeg har kjøpt grå poser på ebay (vanlige gaveposer, bare i tykt gråpapir. Syns det er litt mer koslig en mange av de glorete gaveposene man får kjøpt, for disse kan man jo pynte selv!), men har sett de har tilsvarende på nille. Da syns det ikke hva som er oppi når man bare ser på selve gaven. Boka/cden/dvden pakker du inn i feks bobleplast, og så kan du legge oppi noe som gir ekstra tyngde. Til slutt stifter du igjen toppen, slik at man ikke kan se oppi gaveposen. Da må man rive opp gaveposen for å komme til gaven.

Eller så kan du ta den irriterende varianten: En kjempestor eske fylt med isoporkuler og boka/cden/dvden gjemt midt inni all isoporen et sted.

smgj 06-12-12 10:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1408614)
Rent kjøtt bruker man å regne 200g pr pers av (med tilbehør), men ribbe (som jo har bein og mye fett som iallfall ikke høykarbere pleier å bruke for mye av) har jeg sett beregninger helt opp i en halvkilo pr pers. (Det tror jeg er mye da...)

Og jeg skjønner ikke hvordan jeg fikk pinnekjøttet til å bli ribbe annet enn gjennom ren ønsketenking... :D

Pinnekjøtt: 500g pr pers.

TrillTrall 06-12-12 10:17

Sitat:

Samme her. :) I dag dusjet jeg ikke før jeg gikk på jobb så jeg karret meg ut av sengen kl. 6:00, gikk på badet, tisset, vasket meg, tok på deo og hoppet i klærne. 6:05 var jeg på stua og ferdig på badet. :D Om jeg dusjer tar det et 10-minutt ekstra + føning av lugg etter en stund.

Marella77 06-12-12 12:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sugarpill (Innlegg 1408562)
Primer er noe man "grunner" med før annen sminke for at den skal legge seg penere, holde lengre etc. Øyenskyggeprimer får selv crappy øyenskygger til å holde hele dagen.

Marella: Konturpudder er noe man bruker for å konturlegge ansiktet, skape en illusjon av f.eks. høyere, finere kinnbein ved å skape en illusjon av skygge under dem. :)

Tusen takk :)

BenteR 06-12-12 18:12

Takk for svar smgj og langaard.
Vi blir 7 voksne mennesker, så da rekner jeg 4 kilo slik at jeg er sikker på at det er rikelig.

Supera 06-12-12 19:51

Sitat:

Bestevenninna mi ønsket seg pisk et år... Jeg kjøpte en to meter lang longeringspisk som kunne deles i to. Hvordan skal man pakke inn en tynn, tynn pakke på en meter til en person som har ønsket seg pisk uten at personen skal skjønne at det er en pisk? Jeg måtte hatt en gedigen pakke, så jeg ga opp å kamuflere den. I stedet fikk jeg lurt den hjem til henne (via lillebroren til bestevenninna til storesøsteren hennes) og ga henne en normalstor pakke der jeg hadde pakket inn småstein, kongler og pinner. På kortet utenpå pakken stod det "bare en av pakkene er den egentlige gaven". Det var visstnok suksess. :snill:

Supera 06-12-12 20:06

Jeg lurer på hvordan man kan ha høy CRP og føle seg ca frisk?

Jeg hanglet litt og hadde mistanke om lungebetennelse (stygg hoste, kunne ikke puste helt inn uten å hoste, feber osv). Innen jeg kom meg til legen (etter 1,5 døgn) var jeg så frisk at hun ikke kunne høre noe på lungene, men tok CRP av meg likevel og den var ikke superhøy, men høy nok til at hun ville at jeg skulle begynne på penicillin med en gang (fikk noen piller på legekontoret) og ikke vente en dag til medisinen kom på butikken... Grunnen til at jeg gikk til legen var at jeg hadde feriedag, så jeg ville gjerne ha den tilbake. :geip: Trodde ikke jeg var syk nok til at jeg burde ta medisiner...

nellie 06-12-12 20:15

"Høy crp" er vel ganske relativt. Hvor høy var den?

Jeg hadde mykoplasma lungebetennelsen i fjor, men var overhodet ikke i dårlig form. Bare kjente det i lungene litt innimellom.

Sanney 06-12-12 20:29

ifølge min lege sier ikke crp om hvordan du har det akkurat nå, men hvordan du hadde det for 1-2 døgn siden.

akas 06-12-12 20:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1408626)
Og jeg skjønner ikke hvordan jeg fikk pinnekjøttet til å bli ribbe annet enn gjennom ren ønsketenking... :D

Pinnekjøtt: 500g pr pers.

500g før bløtlegging eller etter? :confused:

smgj 06-12-12 20:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av akas (Innlegg 1408774)
500g før bløtlegging eller etter? :confused:

Man kjøper det tørt, så jeg regner med det er tørrvekt. :)

akas 06-12-12 20:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1408777)
Man kjøper det tørt, så jeg regner med det er tørrvekt. :)

Da har jeg i alle fall nok! :D

Carisma 06-12-12 21:09

Sitat:

Jeg pakker alt i esker

Photobscura 06-12-12 22:08

Uhm ... Hvor lang tid tar det for en pose isbiter å fryse i en vanlig fryseboks (i kjøleskap)? Jeg var tom for isbiter, og lagde noen for en halvtime siden. Men jeg vil ha ferdig med eksamen-rom & colaen min nå! :(

Supera 06-12-12 22:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1408772)
"Høy crp" er vel ganske relativt. Hvor høy var den?

Jeg hadde mykoplasma lungebetennelsen i fjor, men var overhodet ikke i dårlig form. Bare kjente det i lungene litt innimellom.

CRPen min var 64. Hm, måtte lese litt om mykoplasma lungebetennelse nå. Men har ikke vondt i hodet eller halsen, så tror ikke det er det.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1408773)
ifølge min lege sier ikke crp om hvordan du har det akkurat nå, men hvordan du hadde det for 1-2 døgn siden.

Det kan stemme for min del. 1,5 døgn før prøven hadde jeg det forferdelig, men da jeg tok prøven var jeg jo OK.

Supera 06-12-12 22:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1408795)
Uhm ... Hvor lang tid tar det for en pose isbiter å fryse i en vanlig fryseboks (i kjøleskap)? Jeg var tom for isbiter, og lagde noen for en halvtime siden. Men jeg vil ha ferdig med eksamen-rom & colaen min nå! :(

Det spørs på fryseboksen og hvor kaldt du har satt den. I verste fall kan du kjøpe isbiter i butikken.

Photobscura 06-12-12 22:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1408797)
Det spørs på fryseboksen og hvor kaldt du har satt den. I verste fall kan du kjøpe isbiter i butikken.

Helt vanlig fryseboks nederst i et kjøleskap, på nederste hylle. Vet ikke hvilken temperatur det holder. Og ikke eff om jeg går ut i tolv kuldegrader for å kjøpe isbiter! :D Tok en neve frosne bær i nå. Det funka overraskende godt. ;)

Carisma 06-12-12 22:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1408798)
Helt vanlig fryseboks nederst i et kjøleskap, på nederste hylle. Vet ikke hvilken temperatur det holder. Og ikke eff om jeg går ut i tolv kuldegrader for å kjøpe isbiter! :D Tok en neve frosne bær i nå. Det funka overraskende godt. ;)

Det ville nok gått raskere å satt brettet ut i den temperaturen. :rolleyes:

Photobscura 06-12-12 22:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1408800)
Det ville nok gått raskere å satt brettet ut i den temperaturen. :rolleyes:

Sant nok. :cool:

Sanney 07-12-12 14:59

hvor lenge skal jeg "tolerere" å ha vond i mage/tarm regionen? 14 hrs and counting, akkurat nå. jeg var innom legen imorges da jeg er delvis sykemeldt og ikke kan bruke egenmelding, der sa de at de skulle ringe om legen ville ha meg inn til time. det har ikke skjedd. men akkurat da hadde jeg ikke supervondt, men stikkende smerte i blindtarm regionen begynte så smått akkurat da. og siden har det bare blitt vondere. har en time til legekontoret stenger, og jeg vil heller gå dit enn til legevakta ikveld om jeg skulle bli gal.. lang ventetid og dyrt -.-;

Kitt 07-12-12 15:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1409031)
hvor lenge skal jeg "tolerere" å ha vond i mage/tarm regionen? 14 hrs and counting, akkurat nå. jeg var innom legen imorges da jeg er delvis sykemeldt og ikke kan bruke egenmelding, der sa de at de skulle ringe om legen ville ha meg inn til time. det har ikke skjedd. men akkurat da hadde jeg ikke supervondt, men stikkende smerte i blindtarm regionen begynte så smått akkurat da. og siden har det bare blitt vondere. har en time til legekontoret stenger, og jeg vil heller gå dit enn til legevakta ikveld om jeg skulle bli gal.. lang ventetid og dyrt -.-;

Kom deg til legen og forlang en skikkelig undersøkelse!
Snart er det helg og alt blir så mye vanskeligere.

Man kan gå med "irritert" blindtarm lenge,uten at den er så ille at de "gidder" fjerne den. Stå på at du nå har hatt dette av og på så lenge at det går ut over livskvaliteten og forlang å bli tatt på alvor og undersøkt skikkelig! Du er jente og mye kan være galt "ned i der"!

Lykke til og god bedring!:klem:

Sanney 07-12-12 17:04

jaja. da sitter jeg pa akutten i tonsberg og venter. forhapentligvis sa tidlig pa en fredag at jeg ikke sitter her hele natta

langaard 07-12-12 17:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1409063)
jaja. da sitter jeg pa akutten i tonsberg og venter. forhapentligvis sa tidlig pa en fredag at jeg ikke sitter her hele natta

Veldig fornuftig:ja:
Jeg var ikke så fornuftig, min betente blindtarm sprakk!! Det sto om livet en stund:eek:
Masse god bedring:klem: (håper det ikke er noe alvorlig, da)

Sanney 07-12-12 19:03

da det var min tur hos turnuslegen forsvant seff smertene. sa han trodde det ikke var blindtarmen. venter pa blodprover, men sa kommer han tilbake med kirurgen. nar han pirker meg pa magen gjorde det dritvondt. sa, 80-90% blindtarm. kikkhullsoperasjon senere ikveld. skummelt. aldri vart i narkose før.

amritam 07-12-12 19:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1409082)
da det var min tur hos turnuslegen forsvant seff smertene. sa han trodde det ikke var blindtarmen. venter pa blodprover, men sa kommer han tilbake med kirurgen. nar han pirker meg pa magen gjorde det dritvondt. sa, 80-90% blindtarm. kikkhullsoperasjon senere ikveld. skummelt. aldri vart i narkose før.

Masse lykke til!

Kitt 07-12-12 19:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1409082)

Lykke til!:klem:

Kikkehullsoperasjoner og narkose er noe disse folka gjør mange ganger hver dag, så du er i de beste hender! Husk å puste ordentlig når du våkner og ta i mot alt de vil gi deg av smertestillende!

http://www.vektoperasjon.no/forum/im...s/storklem.gif

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:58.