Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Ziltoidia 28-11-12 20:31

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1406122)
Jupp. Og når det gjelder sko er det - grovt sett - to ideologier... den ene mener at man trenger demping og korreksjon, den andre at foten trenger minst mulig fordi den i seg selv har fantastisk innebygget støtdemping som man hemmer gjennom å løpe med forøyede, og dempede hæler. Min erfaring er at det er bedre for meg med minimale sko. Har ikke vondt i beina med det, men jeg har returnert (og kastet) flere par sko i mellomdyr klasse fordi de ble vonde på føttene etter 2-4km. Med minimale sko er min erfaring at det blir lettere å løpe mer framover på foten, såfremt man tar det pent i starten og bygger opp musklene skikkelig. (Når det er sagt tror jeg gjerne at det finnes bein som trenger mer hjelp - men jeg tror ikke det gjelder 80-90% av mosjonistløperne. Vel, det er min mening. )

Jeg er nok definitivt blant de som trenger demping og støtte både her og der. :P Gikk til noen som tilsvarer Löplabbet her i London i dag. Fikk prøvd joggesko på tredemølle og sett bilder av løpingen min. Plattfot med stor p. :p Så... nå har jeg joggesko som er overraskende behagelige. Happy ending (forhåpentligvis)

vaskeklut 28-11-12 20:40

Sv: Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1406606)
Fått øyesalve/dråper ... litt ubehagelig å ha innpå, men satser på at det hjelper. Øyet var ikke veldig betennt ,men litt hovent, og rødt. Og så svir det og jeg har sand følelse. Og siden jeg besøkte noen som hadde betennelse for et par uker siden, så ble det behandling. Håper det hjelper :-) Takk for rådet om å søke lege.

Må all sminke jeg har brukt kastes nå da?

Om det er katarr - JA. Ellers kommer du til å smitte deg selv på nytt og på nytt. Og ikke bruk sminke mens du har betennelsen!!

smgj 28-11-12 20:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1406624)
Jeg er nok definitivt blant de som trenger demping og støtte både her og der. :P Gikk til noen som tilsvarer Löplabbet her i London i dag. Fikk prøvd joggesko på tredemølle og sett bilder av løpingen min. Plattfot med stor p. :p Så... nå har jeg joggesko som er overraskende behagelige. Happy ending (forhåpentligvis)

Glimrende! Håper at du får stor glede av å bruke dem framover. :)

Kanskje 29-11-12 20:37

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvordan får jeg ren og blank messing?

Og hvordan får jeg bort flekker av stearin på speilfat? Blir bare gnidd utover og ikke pent.

vaskeklut 29-11-12 21:08

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1406874)
Hvordan får jeg ren og blank messing?

Og hvordan får jeg bort flekker av stearin på speilfat? Blir bare gnidd utover og ikke pent.

Messing aner jeg ingenting om, men speilfatet holder du under varmt vann så skal det løsne :)

vaskeklut 29-11-12 21:09

Uhrm. Jeg har aldri skåldet (skoldet?) mandler før, og lurer på hvor lang tid det tar før de er tørre når de ligger spredt på brett? Ca? Og, skal de smake annerledes etter å ha vært i kokvannet? :o

Kitt 29-11-12 21:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1406888)
Uhrm. Jeg har aldri skåldet (skoldet?) mandler før, og lurer på hvor lang tid det tar før de er tørre når de ligger spredt på brett? Ca? Og, skal de smake annerledes etter å ha vært i kokvannet? :o

De smaker ganske annerledes, syns jeg, men er fortsatt veldig gode!:)
De tørker liksom ikke helt igjen på en måte. Jeg pleier aldri tørke mandlene mer enn kanskje over natten på benken. Ofte går de rett fra skolding til kvern til kransekake og aldri har noen klaget på hverken kransekaken eller marsipanen jeg lager. ;)

vaskeklut 29-11-12 21:39

Supre greier, kitt! Da blir de nok fine til i morra. I dag er det ikke nok ork til å gjøre stort annet enn å lime pepperkakehus :D Tenkte jeg skulle forsøke Fristende Lavkarbos pepperkaker nemlig :) De skal det være skåldete mandler i.

vaskeklut 29-11-12 21:58

Kan noen fortelle meg det perfekte blandingsforholdet for melis og vann når jeg skal sette sammen pepperkakehus? Helst i gram/ml/dl, ikke 1:9 osv :o

smgj 29-11-12 22:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1406906)
Kan noen fortelle meg det perfekte blandingsforholdet for melis og vann når jeg skal sette sammen pepperkakehus? Helst i gram/ml/dl, ikke 1:9 osv :o

Mener det ligger i sintef sine byggforskrifter for pepperkakehus:
http://www.sintef.no/Byggforsk/Nyhet...pepperkakehus/
Selve forskriftene: http://www.sintef.no/upload/Byggfors...hus%202012.pdf

:D

vaskeklut 29-11-12 22:24

Dang! Det hadde jeg glemt :lol: Takk :)

vaskeklut 29-11-12 22:35

naaai. ingenting om melis som jeg klarte å finne!

Huldr 29-11-12 22:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1406906)

Men skal du lime sammen huset bare med melis og vann?

Vi har alltid brukt smeltet sukker til det, og til dekorasjon på pepperkaker bruker vi eggehvite og melis. Har ikke mengdeforhold, bare blander til det virker passe stivt og prøver litt, evt kan man ta i litt vann hvis det blir for stivt ...

Vet ikke om det var til noen hjelp jeg :p

vaskeklut 29-11-12 22:45

Ja, jeg vil ikke bruke sukker. Jeg har litt dårlig erfaring, dvs brannskader :o DEt er bare et sånn standard byggesett man får kjøpt i butikken, så det er ikke store greiene.

Satte forresten sammen dette med melisglasur, så da skal nok det lille byggesettet også gå. Problemet er at det er lenge siden, så jeg husker ikke hvor mye av hva etc.

Kanskje 29-11-12 22:45

Limer man ikke sammen med sånt brunt kliss det blir ved å smelte sukker ?
Og pynter med melisen?

Huldr 29-11-12 22:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1406916)
Ja, jeg vil ikke bruke sukker. Jeg har litt dårlig erfaring, dvs brannskader :o DEt er bare et sånn standard byggesett man får kjøpt i butikken, så det er ikke store greiene.

Satte forresten sammen dette med melisglasur, så da skal nok det lille byggesettet også gå. Problemet er at det er lenge siden, så jeg husker ikke hvor mye av hva etc.

Uff da :o

Men melis og eggehvite er i alle fall et tips, det blir mer solid også. Bare bland til det blir sånn passe konsistens til at du får smurt det på uten at det faller av fordi det er for tørt eller renner fordi det er for vått :)

vaskeklut 29-11-12 22:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1406918)

Men melis og eggehvite er i alle fall et tips, det blir mer solid også :ja:

åh, smart!

Dietta 29-11-12 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1406918)

Men melis og eggehvite er i alle fall et tips, det blir mer solid også :ja:

Enig med Huldr, melis og eggehvite er tingen. Det limer knallgodt.
Er det man pynter kransekake med, og du vet jo hvor godt det sitter ;)

smgj 29-11-12 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1406914)
naaai. ingenting om melis som jeg klarte å finne!

Jooooda:

Sitat:

Glasurblanding til dekor: 4 dl siktet melis + 1 eggehvite
+ 1 ts sitronsaft
2. spalte side 5.

Som kjent må forskriftene leses nøye. ;)

Sanney 29-11-12 22:51

vi har alltid brukt melis og eggehvite, og sper ut med litt vann om det blir for tykt. aldri likt knekk. ei barndomsveninne hadde alltid knekk på sitt pepperkakehus.
for det første var det ikke godt, for det andre var det umulig å knuse, og derfor klin umulig å spise uten å være redd for tenna...

vaskeklut 29-11-12 22:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1406921)
Jooooda:

2. spalte side 5.

Som kjent må forskriftene leses nøye. ;)

Jaa, men i forskriftene står det også at smeltet sukker skal brukes til montering, og melisen til dekor ;)

Da jeg satte sammen det huset jeg linka til så oppdaget jeg at det gjerne er en forskjell på melisblandingen man bruker til montering og dekor. Og det er Monteringsmelisen jeg trenger hjelp til :P

Huldr 29-11-12 23:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1406922)
vi har alltid brukt melis og eggehvite, og sper ut med litt vann om det blir for tykt. aldri likt knekk. ei barndomsveninne hadde alltid knekk på sitt pepperkakehus.
for det første var det ikke godt, for det andre var det umulig å knuse, og derfor klin umulig å spise uten å være redd for tenna...

Åhh, for meg er det ikke pepperkakehus uten knekk! :love: Sammen med Nonstop og litt glasur ... og støvet som har lagt seg på huset gjennom jula :p

Men man må jo være litt sparsom med sukkeret, sånn at det ikke blir altfor mye og hardt selvsagt :ja: Og knusinga skal skje med hammer, et skikkelig kræsj :D

smgj 29-11-12 23:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1406923)
Jaa, men i forskriftene står det også at smeltet sukker skal brukes til montering, og melisen til dekor ;)

Da jeg satte sammen det huset jeg linka til så oppdaget jeg at det gjerne er en forskjell på melisblandingen man bruker til montering og dekor. Og det er Monteringsmelisen jeg trenger hjelp til :P

Hmm... pokker.

Dilly 30-11-12 02:56

Man monterer selvsagt pepperkakehus med knekk: smeltet sukker, glovarmt og farlig,
Og så pynter man med melis,

Kitt 30-11-12 08:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1406970)
Man monterer selvsagt pepperkakehus med knekk: smeltet sukker, glovarmt og farlig,
Og så pynter man med melis,

:ja::ja::ja:

http://forum.lavkarbo.no/picture.php...762259&thumb=1

Supera 30-11-12 08:21

Jeg har heller aldri likt å montere pepperkakehus med knekk. Hardt og gjør huset nesten uspiselig etterpå. Med melis kan man spise hele huset etterpå. :) Bruker du vanlig melis eller sukrinmelis?

Ett spørsmål fra meg til hele tråden, har noen prøvd å bruke sukrinmelis og eggehvite til lim eller dekor?

vaskeklut 30-11-12 09:34

bruker vanlig melis! jeg spiser ikke huset likevel etterpå. det får sambo gjøre! gidder ikke bruke den dyre sukrinmelisen på dette :o

smgj 30-11-12 10:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1406995)
bruker vanlig melis! jeg spiser ikke huset likevel etterpå. det får sambo gjøre! gidder ikke bruke den dyre sukrinmelisen på dette :o

Vet at flere som IKKE spiser husene rett og slett bruker smeltelim... Enklere enn knekk iallfall.

Noen som har funnet en grei pepperkakeliknende glutenfri oppskrift som kan brukes til bygging, forresten?

Kanskje 30-11-12 15:10

Noen som vet om noen man har i huset som kan brukes for å få messing blankere? Ser at stakene jeg pleier sette frem til jul ikke er noe pene lenger

smgj 30-11-12 15:22

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1407103)
Noen som vet om noen man har i huset som kan brukes for å få messing blankere? Ser at stakene jeg pleier sette frem til jul ikke er noe pene lenger

Ketchup, sitronsyre eller cola!

(Smør i ketchup, pakk inn i en pose, legg varmt, la virke en time eller to. Kan også brukes som "pussemiddel". )

langaard 30-11-12 15:30

La messingen ligge i edikk og zalovann i oppvaskkummen:) (1dl 35% edikk og noen spruter zalo og varmt vann;))

Dietta 30-11-12 15:32

Gloria pulver (rød boks med hvit skrift) blandes med en liten dæsj zalo til en bløt masse. Smør på, gni litt og skyll av. Blir veldig bra av det :)

Kanskje 30-11-12 16:58

Takk folkens :-) da er det håp om blankt resultat

Huldr 01-12-12 01:04

PC'n min har kræsja flere ganger de siste to dagene. Jeg sølte vann i tastaturet for et par uker siden, kan det være derfor og hva kan jeg i tilfelle gjøre med det? :hjelp:

vaskeklut 01-12-12 02:08

1) slutte å drikke vann ved pc-en (kaffe går helt fint!) 2) uhm, aner ikke. :D

Dietta 01-12-12 02:19

Hva er den beste marsipan-oppskriften som ligger her inne ?
Husker ikke hvilken jeg brukte i fjor, men jeg var ikke heeeelt fornøyd :o

vaskeklut 01-12-12 02:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1407215)
Hva er den beste marsipan-oppskriften som ligger her inne ?
Husker ikke hvilken jeg brukte i fjor, men jeg var ikke heeeelt fornøyd :o

men hva om du uten at du vet det får tips om fjorårets og uvitende lager den? o_O

Dietta 01-12-12 02:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1407216)
men hva om du uten at du vet det får tips om fjorårets og uvitende lager den? o_O

Da blir det krise i heimen :eek::p

langaard 01-12-12 11:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1407217)
Da blir det krise i heimen :eek::p

Marsipankriser er skummelt:p

Dietta 01-12-12 11:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1407226)
Marsipankriser er skummelt:p

:ja:
Vi er glad i marsipan begge 2, men jeg var ikke helt fornøyd med den i fjor. Satser igjen i år, men uansett så tenker jeg å lage troika-konfekt, og da spiller ikke marsipanen SÅ stor rolle som hvis jeg skal spise den naturell ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.