![]() |
Sv: Den store håndarbeidstråden!
Helt utrolig nydelig sjal, Zincite! :w00t:
Hva med en bomullsblanding? Altså med litt syntetisk i sånn at det ikke mister formen? Eller bambus? |
Sitat:
Og takk til deg også :) |
Jeg ryddet sammen UFOene mine i dag jeg... Det ble en hel sekk!!
|
Virkelig nydelig sjal Zincite, der har du strikket en innertier :)
Tusen takk også for oppskriften på blonden. Den ser rett og slett lekker ut :) Skjønner at du er usikker på garnvalget. Jeg er egentlig ikke så glad i å strikke store klesplagg i bomull. Både fordi jeg synes de har en tendens til å miste fasongen, og også krymper endel i vask :( For noen år siden strikket jeg en pen genser til moren min i Dales Svale-garn. Genseren holdt fasongen i vask etter vask, og moren min er veldig glad i den og bruker den mye fortsatt. Tenket umiddelbart at det måtte bli perfekt til kjole, men da jeg skulle finne linken, ser det jammen meg ut som om Dale har sluttet å produsere Svale gitt. Alternativet som Dalegarn har nå, må være Lerke. Blanding av 48 % bomull og 52 % merinoull. Har aldri strikket med det selv. Det er litt tynnere enn Svale var, men strikkes på pinne 4 og det er jo ikke så galt. Blir spennende å høre hva du velger :) Jeg ble forøvrig veldig sur nå da jeg oppdaget at Svale ikker er mere. Har mye svale liggende i mange farger, men ikke nok til en stor genser i noen av de. Må kanskje bruke de til å hekle noen luftige, små sommerjakker med mue hull i mønsteret...... ;) |
Tusen takk Dietta:blomster: da spørs det om ikke jeg skal tenke blanding eller bambus eller ull :) Fint med vinterkjole, og det er vel kanskje det jeg får mest bruk for/glede av.
Jeg sliter med å bruke merinoull om ikke det står klart at det er økologisk produksjon. Klarer ikke å være etisk forbruker på alle måter, men leste om hvordan de behandler merinosauene en gang - og mistet lysten på å støtte det :( Brukte Falk fra Dale til Marius/Spaceinvadersgenseren. Likte å strikke med det :ja: Og pinne 4 eller 4,5 er omtrent det jeg har tenkt meg. Ikke for grovt og varmt, men overkommelig arbeidsmengde :p Luftige sommerjakker høres smart ut. Jeg er dessverre ikke så flink til å hekle, må alltid sjekke hvordan jeg hekler halvstav og helstav - er bare sikker på fastmasker. Men det fungerte fint på sjalet med halvstaver. Så nå husker jeg det nok en månedstid :) |
Falk er et veldig godt garn å strikke av - helt enig med deg der :). Det eneste dummer er at siden det er ren ull, begrenser bruker seg til vinterhalvåret. Strikker du den som kjole, er den jo rålekker om sommeren også. Dumt det med Merinoulla, det står ingenting om økologisk produksjon hos Dale :(
Kan du ikke lete litt rundt etter en økologisk blanding, så slipper kjolen å sove halve året ? Jeg ser helt klart for meg hvor lekker den kommer til å bli, og synes det vill være synd å begrense bruken ;) |
Sitat:
|
Sitat:
Håper bare de eventuelt er litt flinkere til å beregne garntilgang enn hun i butikken hvor jeg kjøpte garn til Mariusgenseren. Hadde med mannen genseren skulle passe til og greier, men hun virket nesten litt oppgitt da jeg kom tilbake en uke etterpå for mer. Hun informerte om at det ikke var lurt å få en annen innfarging fordi jeg hadde kjøpt for lite. (Og jeg husker slikt litt for godt :o). |
Sitat:
|
Minsten min ønsker seg strikket trekk til datastolen.
Siden han er Stones-fan på sin hals, mekker jeg et mønster med tunge-logoen, tenker jeg. Men jeg er veldig usikker på hvilket garn jeg skal bruke. Han bor nesten i den stolen, så garnet må tåle litt. Han kikket på sitteunderlagene jeg har tovet av Nille-garn, og mente dette skulle nok være godt nok, men jeg er altså ikke helt sikker. Noen som har tips? |
Ull/akryl-blanding er nok mest slitersterkt, skulle jeg mene. Mye sokkegarn er i den blandingen. Se på f.eks. Viking sportsragg. Det er ikke særlig dyrt, finnes i mange fine farger, og tåler en god del. :)
|
Helt enig med Photo der gitt. Hadde gått for et sokkegarn jeg også :)
|
Da får jeg handle inn sokkegarn:D
Takk for hjelpen! |
Sitat:
Og det sjalet var dødslekkert!! |
Sitat:
|
Sitat:
Og jeg skjønner det jo etter litt prøving og feiling - det er bare så surt at man skal betale så mye for en halv oppskrift, mye av innsatsen for å få det til å henge i hop faller jo på en selv når så mye er utelatt ... |
Sitat:
Jeg har sendt en mail for å sjekke om merinoullen i Lerke kommer fra sauer som ikke har blitt utsatt for mulesing (i alle fall ikke uten bedøvelse). Jeg har hengt meg litt opp i at jeg ikke ønsker å støtte det. Det høres jo ellers ut som om det er akkurat noe slikt som hadde passet for en slik kjole :ja: |
Enig med deg Zincite, vil ikke støtte mulesing. Pickles har garn fra merinosauer som ikke er utsatt for mulesing, Abuelita heter det (og det er et kjempeherlig garn, i alle fall "tjukk merino" som jeg har brukt).
I tillegg har jeg ved hjelp av litt googling sett at Gjestals babymerinoull visstnok skal være garantert mulesingfri. Kanskje ikke så aktuelt i denne sammenhengen, men greit å vite likevel :) |
Nå ble jeg veldig usikker på Lerke, fikk svar fra Dalegarn:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sandnes har jo også et merinoull/bomullsgarn, Mini Duett. Tynt garn men ... Og du, jeg er sikker på at den kjolen blir fin! ;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54. |