![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Og cøliaki tror bare legene jeg har, men blodprøver viser det ikke.
|
Hvorfor blir det så j****ig fort rotete igjen når man har rydda?!?
|
Hvor får jeg kjøpt kinesiotape?
|
Hva er anbefalt dose jern når man bør ta tilskudd?
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Hva er "groupon"? Jeg hører snakk om det overalt men aner ikke hva det er :o
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Det er en slags kundeklubb hvor du må være registrert for å benytte tilbudene ja. Men overfor bedriften er det som et slags gavekort. Du betaler til groupon, og får et referansenummer du bruker overfor de som har hatt tilbudet. Jeg syns ikke det er så inmari skummelt om noen vet at jeg får meg en rimeligere middag eller bilvask. :o |
Jeg har kjøpt d3 vitaminer etter at jeg fikk beskjed om d-vitaminmangel av legen. Hvor stor disse bør jeg ta? Vet de norske anbefalingene er alt for lave.
|
Sitat:
|
Kjøpte i Sverige, 1000u pr stk
|
Sitat:
Han sier at det er vanskelig og overdosere d-vitamin :) |
Sitat:
|
Sitat:
En annen faktor er hvor lang tid du vil bruke på å øke. Om jeg skal driste meg til å foreslå noe så ta 5000 IU i 1-1,5 måned og så re-test for å legge opp et nytt løp når du ser hvilken effekt dette har hatt. Selv må jeg ha rundt 4000 IU for å holde meg på rundt 100 nmol nå om vinteren. Jeg måtte opp i 6000 IU en kortere periode i fjor vinter for å klare å øke. Men det varierer veldig etter hvor godt opptak man har. I år forsøker jeg med litt solarium i tillegg, for å se hvilken effekt det har på verdiene. D-vitamin er fettløselig og tas gjerne sammen med annet fett for bedret opptak. |
Bare lurer, jeg må nå ta 4x30000IE pr dag. Er det mye? Ser også det står 0,75 mg pr kapsel. Kan også nevne at det er Afi-d2 Forte
|
Sitat:
|
Sitat:
Når du har kommet opp i akseptable verdier hadde jeg anbefalt deg å gå over til vedlikeholdsdose på D3 i samråd med legen. NB - mengdene D2 og D3 kan IKKE sammenliknes. D3 er mer biologisk potent og større mengder (da snakker jeg om 4 000IU eller mer daglig over mer enn 1-2 måneder) må man kun gjøre under jevnlig blodprøveoppfølgling slik at man har en følelse over hvilken retning det går. Større doser i kortere perioder er ikke farlig. Overdosereaksjoner er rapportert ved doser på over 40 000IU (D3). Dessverre står det ikke hvor lang tid denne dosen sto i overdosetilfellene. http://www.ajcn.org/content/84/4/694.full.pdf http://www.vitamindcouncil.org/about...in-d-toxicity/ Når man soler seg til d-vitamin setter hud, solbrenthet og brunfarge sikkerhetsmarginer slik at man aldri kan sole seg til en overdose d-vitamin. Ja, og "IE = internasjonale enheter = IU = international units" |
Sitat:
Takk for goe info, jeg er imponert over kunnskapen her inne:) Jeg er DS operert å har store problemer med opptaket, får kjempegoe oppfølging av Endikrinolog (vet ikke om det er skrevet riktig) Tar egentlig store doser av alle vitaminer egenlig, men fettløslige vitaminer er verst for meg å ta opp. Skal nevne D3. Vis ikke verdiene har steget noe særlig til neste blodprøve så må jeg prøve å ta solarium. |
Jeg skal også begynne på Afi-d2 Forte, men venter på resepten.
Jeg har bedt dem sjekke d-vitaminene mine i lange tider, men legen mente det var jo helt fint sist det ble testet for drøye to år siden. På Aker testet de det endelig, og jeg var nå nede i 33 (ref.omr.37-131). Fikk også lov til å spise jern igjen; fikk kjeft her i sommer fordi jeg spiste jern. Har normal blodprosent men jernlageret ligger mellom 12 og 19 (ref.omr.10-170). Legen jeg var hos påstod at jern ikke hjalp på ferritinlageret og at jeg ville bare ende opp med for høy blodprosent. Hvor ofte sjekker dere vitaminnivået deres? |
Sitat:
Det er ikke alle vitaminer/mineraler som det er så lett å teste for. Kroppen har en god evne til å holde blodet (serumverdiene) bra stabile og en del mineraler forsvinner raskt ut til andre steder. Sink må f.eks testes i døgnurin (eller man kan teste selv med zinc tally som skal være bra pålitelig) Men d-vitamin, b12, folat (?), selen og jern får jeg iallfall med. Mulig det er fler, men det husker jeg ikke uten å ha resultatene foran meg. |
Sitat:
Skal nok snart tilbake til Aker også, og få sjekket jodnivået, enn hvor slitsomt det er (tisse på en krukke i ett døgn ... :rolleyes:) Ser liksom ikke ut til at det har hevet seg så mye, tross knallsterke joddråper (Lugol's) i over et halvt år ... Tester med dråper på huden, og de forsvinner i rekordfart. |
Sitat:
Jeg skal gå fast inne på Aker fremover, så jeg håper de er bedre til å følge med jevnlige prøver og reagerer når ting er ikkes om de skal. |
Sitat:
De er veldig omstendelige og flinke på Aker, synes jeg. Og hyggelige! Det koster jo heller ingenting å gå dit med henvisning. Dette minner meg på at jeg må mase litt på legen. Skal snart inn igjen for å sjekke blodtrykket i forhold til det at jeg samler så mye vann i kroppen, så da får jeg kanskje purre litt på han til å sende meg til Aker igjen. Jeg må også sjekke, i tillegg til jod, d-vitaminnivå, kalsium og jern/ferritin. Ligger helt nederst i referanseområdet, og godt under på kalsium og jod. Noe jern- eller kalsiumtilskudd har jeg ikke tatt, men har forsåvidt antatt at kalsiumnivået får jeg opp ved hjelp av kruttsterke d-vitamintilskudd (bioidentiske D3 a 2000 IE om dagen nå på høsten). |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24. |