Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

BenteR 25-10-11 16:09

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Og cøliaki tror bare legene jeg har, men blodprøver viser det ikke.

Carisma 25-10-11 16:15

Hvorfor blir det så j****ig fort rotete igjen når man har rydda?!?

Cherry 25-10-11 16:48

Hvor får jeg kjøpt kinesiotape?

Carisma 25-10-11 17:01

Hva er anbefalt dose jern når man bør ta tilskudd?

vimsen85 25-10-11 18:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1221169)
På iherb.com selger de hvetekimolje. Den er mye billigere der. Den er kjent for sitt store innhold av e- vit. Smaker bra.

Hva heter det på engelsk?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1238382)
Hva er anbefalt dose jern når man bør ta tilskudd?

Jeg tror det varierer. Når jeg var akutt anemisk skulle jeg ta to tabletter i døgnet (tror det faktisk var 200 mg). Nå skal jeg ta ca 30mg om dagen de dagene jeg har mensen (tror jeg det var, det er en annen type tabletter enn de jeg tok når jeg var anemisk). Spørs vel om det er forebyggende eller fordi du har en mangel.

Cherry 25-10-11 19:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1238491)
Hva heter det på engelsk?

wheat germ oil,eller no sånn

Luggetuppen 25-10-11 19:33

Hva er "groupon"? Jeg hører snakk om det overalt men aner ikke hva det er :o

Carisma 25-10-11 19:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen (Innlegg 1238564)
Hva er "groupon"? Jeg hører snakk om det overalt men aner ikke hva det er :o

Groupon.no

Luggetuppen 25-10-11 19:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1238567)
Groupon.no

Altså, jeg ser de tydeligvis har masse bra tilbud der, men jeg er så paranoid at jeg ikke har lyst å la noen få registere det jeg kjøper. For man må registere seg med navn for å få kjøpt "dealene"? :confused:

Carisma 25-10-11 19:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen (Innlegg 1238577)
Altså, jeg ser de tydeligvis har masse bra tilbud der, men jeg er så paranoid at jeg ikke har lyst å la noen få registere det jeg kjøper. For man må registere seg med navn for å få kjøpt "dealene"? :confused:

Med mindre du kun bruker kontanter er det meste du kjøper registrert... ;)

Det er en slags kundeklubb hvor du må være registrert for å benytte tilbudene ja. Men overfor bedriften er det som et slags gavekort. Du betaler til groupon, og får et referansenummer du bruker overfor de som har hatt tilbudet.

Jeg syns ikke det er så inmari skummelt om noen vet at jeg får meg en rimeligere middag eller bilvask. :o

Carisma 25-10-11 21:31

Jeg har kjøpt d3 vitaminer etter at jeg fikk beskjed om d-vitaminmangel av legen. Hvor stor disse bør jeg ta? Vet de norske anbefalingene er alt for lave.

Nerthus 25-10-11 22:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1238642)
Jeg har kjøpt d3 vitaminer etter at jeg fikk beskjed om d-vitaminmangel av legen. Hvor stor disse bør jeg ta? Vet de norske anbefalingene er alt for lave.

Jeg tok 2000 IU pr dag om jeg husker korrekt, lå ikke helt i bunn på d-vitamin status, 50 er vel i bunn, og jeg lå på 69 eller noe. Hva er dosen pr tablett du har kjøpt? Jeg fikk faktisk resept fra Balderklinikken - DYRLEGE resept hehe - for å få denne dosen pr tablett :)

Carisma 25-10-11 22:03

Kjøpte i Sverige, 1000u pr stk

Nerthus 25-10-11 22:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1238676)
Kjøpte i Sverige, 1000u pr stk

Du kan jo ihvertfall ta to? Jeg er ingen ekspert, hvor lavt ligger d-vitamin nivået ditt? Hva sier evt legen om dosering? Vegard Lysne har skrevet litt om d-vitamin her.

Han sier at det er vanskelig og overdosere d-vitamin :)

Carisma 25-10-11 22:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1238695)
Du kan jo ihvertfall ta to? Jeg er ingen ekspert, hvor lavt ligger d-vitamin nivået ditt? Hva sier evt legen om dosering? Vegard Lysne har skrevet litt om d-vitamin her.

Han sier at det er vanskelig og overdosere d-vitamin :)

Jeg fikk bare et brev om at jeg lå lavt og burde ta tilskudd :confused::rolleyes: må ringe og be om kopi av resultatene.

smgj 25-10-11 22:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1238702)
Jeg fikk bare et brev om at jeg lå lavt og burde ta tilskudd :confused::rolleyes: må ringe og be om kopi av resultatene.

Det er vanskelig å si noe om hvor mye du skal ta når man ikke vet utgangspunkt. Men jeg tipper at du var under normalområdet... som er "lavt nok" her på våre breddegrader.

En annen faktor er hvor lang tid du vil bruke på å øke. Om jeg skal driste meg til å foreslå noe så ta 5000 IU i 1-1,5 måned og så re-test for å legge opp et nytt løp når du ser hvilken effekt dette har hatt.
Selv må jeg ha rundt 4000 IU for å holde meg på rundt 100 nmol nå om vinteren. Jeg måtte opp i 6000 IU en kortere periode i fjor vinter for å klare å øke. Men det varierer veldig etter hvor godt opptak man har. I år forsøker jeg med litt solarium i tillegg, for å se hvilken effekt det har på verdiene.

D-vitamin er fettløselig og tas gjerne sammen med annet fett for bedret opptak.

elien 25-10-11 23:45

Bare lurer, jeg må nå ta 4x30000IE pr dag. Er det mye? Ser også det står 0,75 mg pr kapsel. Kan også nevne at det er Afi-d2 Forte

vimsen85 26-10-11 00:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1238561)
wheat germ oil,eller no sånn

Tusen takk :D

smgj 26-10-11 09:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1238752)
Bare lurer, jeg må nå ta 4x30000IE pr dag. Er det mye? Ser også det står 0,75 mg pr kapsel. Kan også nevne at det er Afi-d2 Forte

Det er mye. Men siden det er D2 i sånne mengder så regner jeg med du har fått dem skrevet ut hos en lege og har oppfølging der.

Når du har kommet opp i akseptable verdier hadde jeg anbefalt deg å gå over til vedlikeholdsdose på D3 i samråd med legen.

NB - mengdene D2 og D3 kan IKKE sammenliknes. D3 er mer biologisk potent og større mengder (da snakker jeg om 4 000IU eller mer daglig over mer enn 1-2 måneder) må man kun gjøre under jevnlig blodprøveoppfølgling slik at man har en følelse over hvilken retning det går. Større doser i kortere perioder er ikke farlig.

Overdosereaksjoner er rapportert ved doser på over 40 000IU (D3). Dessverre står det ikke hvor lang tid denne dosen sto i overdosetilfellene.

http://www.ajcn.org/content/84/4/694.full.pdf
http://www.vitamindcouncil.org/about...in-d-toxicity/

Når man soler seg til d-vitamin setter hud, solbrenthet og brunfarge sikkerhetsmarginer slik at man aldri kan sole seg til en overdose d-vitamin.

Ja, og "IE = internasjonale enheter = IU = international units"

elien 26-10-11 09:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1238837)
Det er mye. Men siden det er D2 i sånne mengder så regner jeg med du har fått dem skrevet ut hos en lege og har oppfølging der.

Når du har kommet opp i akseptable verdier hadde jeg anbefalt deg å gå over til vedlikeholdsdose på D3 i samråd med legen.

NB - mengdene D2 og D3 kan IKKE sammenliknes. D3 er mer biologisk potent og større mengder (da snakker jeg om 4 000IU eller mer daglig over mer enn 1-2 måneder) må man kun gjøre under jevnlig blodprøveoppfølgling slik at man har en følelse over hvilken retning det går. Større doser i kortere perioder er ikke farlig.

Overdosereaksjoner er rapportert ved doser på over 40 000IU (D3). Dessverre står det ikke hvor lang tid denne dosen sto i overdosetilfellene.

http://www.ajcn.org/content/84/4/694.full.pdf
http://www.vitamindcouncil.org/about...in-d-toxicity/

Når man soler seg til d-vitamin setter hud, solbrenthet og brunfarge sikkerhetsmarginer slik at man aldri kan sole seg til en overdose d-vitamin.

Ja, og "IE = internasjonale enheter = IU = international units"

Takk for goe info, jeg er imponert over kunnskapen her inne:)

Jeg er DS operert å har store problemer med opptaket, får kjempegoe oppfølging av Endikrinolog (vet ikke om det er skrevet riktig) Tar egentlig store doser av alle vitaminer egenlig, men fettløslige vitaminer er verst for meg å ta opp. Skal nevne D3. Vis ikke verdiene har steget noe særlig til neste blodprøve så må jeg prøve å ta solarium.

BenteR 26-10-11 13:03

Jeg skal også begynne på Afi-d2 Forte, men venter på resepten.
Jeg har bedt dem sjekke d-vitaminene mine i lange tider, men legen mente det var jo helt fint sist det ble testet for drøye to år siden.
På Aker testet de det endelig, og jeg var nå nede i 33 (ref.omr.37-131). Fikk også lov til å spise jern igjen; fikk kjeft her i sommer fordi jeg spiste jern. Har normal blodprosent men jernlageret ligger mellom 12 og 19 (ref.omr.10-170). Legen jeg var hos påstod at jern ikke hjalp på ferritinlageret og at jeg ville bare ende opp med for høy blodprosent.

Hvor ofte sjekker dere vitaminnivået deres?

smgj 26-10-11 14:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1239119)

Jeg går til privatpraktiserende. I fjor ble det annenhver måned sånn ca, men nå driver jeg og har som mål å komme ned på 3-4 ggr årlig etter som at formen stabilliserer seg. Han bruker en bredspektret test før konsultasjon, for å se hvordan ting beveger seg. Min lege er mer opptatt av at jeg skal være i nærheten av optimalnivåene for min alder, kjønn, selvopplevelse og sykdomshistorie enn innenfor ytterpunktene av et utvalg basert på 95% av blodbankverdiene...

Det er ikke alle vitaminer/mineraler som det er så lett å teste for. Kroppen har en god evne til å holde blodet (serumverdiene) bra stabile og en del mineraler forsvinner raskt ut til andre steder. Sink må f.eks testes i døgnurin (eller man kan teste selv med zinc tally som skal være bra pålitelig) Men d-vitamin, b12, folat (?), selen og jern får jeg iallfall med. Mulig det er fler, men det husker jeg ikke uten å ha resultatene foran meg.

Photobscura 26-10-11 14:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1239119)

Jeg får tatt fullt blodpanel sånn ca fire ganger i året, både på hormoner, blodsukker (men nekter nå mere å ta glukosebelastning, da det rett og slett er for skummelt med den sukker-high'en jeg får) mineral- og vitaminnivå, stoffskifte etc.
Skal nok snart tilbake til Aker også, og få sjekket jodnivået, enn hvor slitsomt det er (tisse på en krukke i ett døgn ... :rolleyes:) Ser liksom ikke ut til at det har hevet seg så mye, tross knallsterke joddråper (Lugol's) i over et halvt år ... Tester med dråper på huden, og de forsvinner i rekordfart.

BenteR 26-10-11 14:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1239186)
Jeg får tatt fullt blodpanel sånn ca fire ganger i året, både på hormoner, blodsukker (men nekter nå mere å ta glukosebelastning, da det rett og slett er for skummelt med den sukker-high'en jeg får) mineral- og vitaminnivå, stoffskifte etc.
Skal nok snart tilbake til Aker også, og få sjekket jodnivået, enn hvor slitsomt det er (tisse på en krukke i ett døgn ... :rolleyes:) Ser liksom ikke ut til at det har hevet seg så mye, tross knallsterke joddråper (Lugol's) i over et halvt år ... Tester med dråper på huden, og de forsvinner i rekordfart.

Var nettopp og leverte ei krukke med urin selv på Aker for og sjekke jod. Ble litt overrasket når jeg fikk beskjed fra dem at jeg bare kunne bruke ei syltetøykrukke:eek: Så store krukker har ikke jeg iallefall. Endte på 2,3 liter......

Jeg skal gå fast inne på Aker fremover, så jeg håper de er bedre til å følge med jevnlige prøver og reagerer når ting er ikkes om de skal.

Photobscura 26-10-11 15:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1239191)
Var nettopp og leverte ei krukke med urin selv på Aker for og sjekke jod. Ble litt overrasket når jeg fikk beskjed fra dem at jeg bare kunne bruke ei syltetøykrukke:eek: Så store krukker har ikke jeg iallefall. Endte på 2,3 liter......

Jeg skal gå fast inne på Aker fremover, så jeg håper de er bedre til å følge med jevnlige prøver og reagerer når ting er ikkes om de skal.

Det var faktisk et problem med den krukka, jeg måtte passe på å ikke drikke for mye vann den dagen, for alt skulle med, og jeg klarte akkurat å ikke fylle den til den rant over. :lol: Hahaha!
De er veldig omstendelige og flinke på Aker, synes jeg. Og hyggelige! Det koster jo heller ingenting å gå dit med henvisning.
Dette minner meg på at jeg må mase litt på legen. Skal snart inn igjen for å sjekke blodtrykket i forhold til det at jeg samler så mye vann i kroppen, så da får jeg kanskje purre litt på han til å sende meg til Aker igjen. Jeg må også sjekke, i tillegg til jod, d-vitaminnivå, kalsium og jern/ferritin. Ligger helt nederst i referanseområdet, og godt under på kalsium og jod. Noe jern- eller kalsiumtilskudd har jeg ikke tatt, men har forsåvidt antatt at kalsiumnivået får jeg opp ved hjelp av kruttsterke d-vitamintilskudd (bioidentiske D3 a 2000 IE om dagen nå på høsten).

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.