Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

nellie 19-10-11 17:05

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

De sender vel hjem så fort som mulig. Nevøen min opererte armen og ble sendt hjem med en gang han var skikkelig våken:)

nellie 19-10-11 17:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1233896)
Kitt nevner Zovirax og den kremen hjelper godt!
Det som hjalp meg enda bedre (i tillegg til at jeg omtrent ikke har munnsår mer på lavkarbo...(bank, bank) :o) er Zovirax tabletter! De er nokså dyre, men når såret er omtrent borte på to til fire dager, så er det verd pengene for min del!
Dessuten har jeg tatt et par tabletter hvis jeg har en følelse av at jeg kan få utbrudd - men jeg vet jo ikke om det hjelper :rolleyes:.

Før hadde jeg minst ett munnsår i måneden, nå er det 2-3 (?) ganger i året.

Thanks:) har det ikke mer enn 1-2 ganger i året, men de dukker ALLTID opp når jeg nettopp har tenkt på at det er lenge siden sist. Freaky.

Rin 19-10-11 17:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1233971)
Tidligere måtte man holde senge lenge(24timer +) etter en ryggmargsprøve, nå er det kun noen timer. Vil uansett ikke anbefale å gå rett på jobb eller bedrive fysisk aktivitet resten av dagen. Den hodepinen man kan få av trykkfallet i spinalkanalen forsvinner ikke med det første og er ikke god! :eek:

Den hodepinen fikk jeg oppleve i vinter, gitt. Måtte inn på akutten igjen en uke senere for å lappe sammen lekkasjen. Den opplevelsen klandrer jeg sykepleieren som var tilstede under spinalpunksjonen for, 100%. Ordren var jo at jeg skulle ligge stille en stund, men dama greide ikke å ta blodprøve (kjipe blodårer jeg har) og jagde meg opp for å gå gjennom 3-4 bygg for å komme til blodlabben, etter bare 15 minutter. :rolleyes:

Så jeg anbefaler i alle fall å ligge stille så lenge som overhodet mulig etter ryggmargsprøven. :o Den uka var noe av det kjipeste jeg har opplevd, og jeg ble lagt inn aldeles dehydrert siden det er vanskelig å spise/drikke når man ikke kan løfte hodet mer enn et par centimeter fra flatt underlag...

Kitt 19-10-11 17:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1233973)
Fikk beskjed fra sykehuset om at de ikke vet hvor mange dager det er snakk om, så nå blir jeg en smule forvirra.
Han skal iallefall legges i narkose, vet vi.

Narkose for hva?:confused:
Jeg har tatt to spinalprøver og da måtte jeg være våken. Var innlagt på sykehus allerede, da,(lammelser fra tærne til øyelokkene) men det skal absolutt ikke være nødvendig!

Har assistert på flere muskelbiopsier i låret og da har det bare blitt gitt lokalbedøvelse i huden. Bedøver man muskelen, kan man ødelegge for prøveresultatet!

Kanskje de ikke vet hvor fort de evnt får gjort inngrepene?

BenteR 19-10-11 18:00

Nå er jeg rimelig forvirra, altså:confused:
Jeg ringte og spurte på nevrologisk sengepost der han skal innlegges, og fikk beskjed om at de ikke kunne svare hvor lenge han blir der, men det var snakk om dager, og at han måtte fylle ut det vedlagte skjemaet siden han skal i narkose.
Spurte også hva han skulle, siden nevrologen han var hos tidligere bare hadde spurt om det var greitt at han ville få foretatt en biopsi av en muskel og også ryggmargsprøve. Damen jeg pratet med ved avdelingen sa at han skulle ta begge disse prøvene, men det var helt umulig og si hvor mange dager han ble liggende der.

daniellechristine 19-10-11 18:06

La oss si at en er undervektig og at en ikke legger på uansett hva en spiser. Det sies at et lavkarbo-kosthold gjør at kroppen finner sin ønskelige vekt. Stemmer dette selvom det betyr at en må gå opp et par kilo?

BenteR 19-10-11 18:13

For mitt vedkommende har nå vekten stabilisert seg på rundt 48 kilo, ser det ut for. Dvs. jeg har en BMI på ca 18,4.

daniellechristine 19-10-11 18:27

Min er på 17,8 og alle sier at dette er helsefarlig. Men strekker meg så langt som 178 cm opp i været. Jeg har ingen kvinnelige former og ingen tung brystkasse for å si det slik. Jeg får nesten bare prøve meg på denne lavkarbo-greia og se hva jeg ender på! :)

Kanutten 19-10-11 18:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av daniellechristine (Innlegg 1234012)
Min er på 17,8 og alle sier at dette er helsefarlig. Men strekker meg så langt som 178 cm opp i været. Jeg har ingen kvinnelige former og ingen tung brystkasse for å si det slik. Jeg får nesten bare prøve meg på denne lavkarbo-greia og se hva jeg ender på! :)

:heia: Lykke til! :klem:

Nerthus 19-10-11 18:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av daniellechristine (Innlegg 1233998)
La oss si at en er undervektig og at en ikke legger på uansett hva en spiser. Det sies at et lavkarbo-kosthold gjør at kroppen finner sin ønskelige vekt. Stemmer dette selvom det betyr at en må gå opp et par kilo?

Det er flere her inne som har spist seg opp til "normal" BMI - og en "normal kropp" etter egen oppfatning ja :)

Om du ender opp med samme vekta, kan det godt hende at du får en bedre kroppsssammensetning, og siden lavkarbo er rene proteinkilder med masse grønnsaker og gode fettkilder er du også sikret at du får i deg god og nok NÆRING! :)
Når man er så tynn har ikke kroppen særlig reserver og ta av når man feks blir syk, kostholdet vil da være svært viktig :)

daniellechristine 19-10-11 18:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1234014)
:heia: Lykke til! :klem:

Takk! :)

daniellechristine 19-10-11 18:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1234016)
Det er flere her inne som har spist seg opp til "normal" BMI - og en "normal kropp" etter egen oppfatning ja :)

Om du ender opp med samme vekta, kan det godt hende at du får en bedre kroppsssammensetning, og siden lavkarbo er rene proteinkilder med masse grønnsaker og gode fettkilder er du også sikret at du får i deg god og nok NÆRING! :)
Når man er så tynn har ikke kroppen særlig reserver og ta av når man feks blir syk, kostholdet vil da være svært viktig :)

Setter pris på at du tok deg tid til å svare så utfyllende ;) Og du har nok helt rett. Flott side det her! :D

Bønna200 20-10-11 13:11

Hvor mange kilo kjøtt er det lov å ha med fra Sverige til Norge?

Photobscura 20-10-11 13:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1234692)
Hvor mange kilo kjøtt er det lov å ha med fra Sverige til Norge?

Fra tollvesenets nettside:
Sitat:

10 kg til sammen av kjøtt og kjøttvarer, ost og fôrvarer med unntak av hunde- og kattemat.

Dietta 20-10-11 13:16

Katta til naboen spiser rå biff - lurer på om jeg skal si at det er kattemat neste gang jeg blir stoppet med for mye kjøtt :D

Bønna200 20-10-11 13:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1234695)
Fra tollvesenets nettside:

Takk:blomster:

Pruttilutt 20-10-11 13:46

Jeg har IKKE diabetes, men fått Metformin pga. hormonelle problemer (manglende mens, langvarig mens over flere uker) hos gynekolog (utredning for pelvic pain syndrome). I felleskatalogen leser jeg KUN påvirkningen Metformin har til diabetes. Jeg kjenner jeg irriterer meg, for jeg vil ikke ha det skrevet NOEN steder en diagnose jeg ikke har!
Og hva angår PCOS, så er det et tilbakelagt tema da jeg ikke har cystene lengre og er "friskmeldt" fra opprinnelig gynekolog. :confused: Noen gode forklaringer?

Kitt 20-10-11 16:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1234723)
Jeg har IKKE diabetes, men fått Metformin pga. hormonelle problemer (manglende mens, langvarig mens over flere uker) hos gynekolog (utredning for pelvic pain syndrome). I felleskatalogen leser jeg KUN påvirkningen Metformin har til diabetes. Jeg kjenner jeg irriterer meg, for jeg vil ikke ha det skrevet NOEN steder en diagnose jeg ikke har!
Og hva angår PCOS, så er det et tilbakelagt tema da jeg ikke har cystene lengre og er "friskmeldt" fra opprinnelig gynekolog. :confused: Noen gode forklaringer?

Forklaring på hva???
Har noen gitt deg en diagnose du ikke har?
Legen kan jo gi deg medikamenter mot hva de vil, ikke bare det som står som indikasjon i Felleskatalogen!
At Metformin er et antidiabetika, betyr jo ikke at du har diabetes for det!

Carisma 20-10-11 16:53

Noen gode tips mot løs mage hos baby? Har lokalisert det til at jerntilskuddet han må ta gir magetrøbbel. Men han må jo ha det, så jeg lurer på om det finnes noe jeg kan gi han som veier opp litt? Han kan begynne såvidt med fast føde nå, selv om vi ikke har prøvd enda.

Kitt 20-10-11 17:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1234807)
Noen gode tips mot løs mage hos baby? Har lokalisert det til at jerntilskuddet han må ta gir magetrøbbel. Men han må jo ha det, så jeg lurer på om det finnes noe jeg kan gi han som veier opp litt? Han kan begynne såvidt med fast føde nå, selv om vi ikke har prøvd enda.

Du kan gi han litt blåbærsaft eller be legen om å få prøve en annen form for tilskudd. Det finnes som regel flere å velge mellom! Noen gir løs, andre hard mage og det kan ta tid å finne det som passer din sønn best, men må han, så må han!:)

Carisma 20-10-11 17:14

De er ikke på resept, så kanskje jeg skal sjekke med apoteket først?
Forøvrig skal vi på oppfølging på riksen til uka, så jeg må huske å spørre da.

Kitt 20-10-11 17:16

Hva er det han får da? Og hvor mye må han ha?
Mine brukte Floradix Jerntilsskudd pga lave jernlagre og det fungerte kjempefint!

Carisma 20-10-11 18:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1234814)
Hva er det han får da? Og hvor mye må han ha?
Mine brukte Floradix Jerntilsskudd pga lave jernlagre og det fungerte kjempefint!

Neo-fer 9mg/ml heter det

Kitt 20-10-11 19:11

Her kan du lese om det mine fikk. Også da de var under 3 år etter anbefaling fra barnelegen vår.
Du kan jo høre med legen neste uke om du kan prøve den og i hvor store doser evnt!
De som jober på apoteket har (som regel:p) greie på sånne ting også, så hør om de har noe annet å anbefale, så kan du spørre legen om doseringer etc siden han er såpass liten enda!

Zincite 20-10-11 19:16

Når kan vi forvente at ungene kommer med "knask eller knep" på døra? Er det denne helgen eller neste? Jeg har kjøpt twist, og lurer på om jeg bør gjemme den utenfor synshold for meg selv :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29.