Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kanutten 13-10-11 15:26

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvorfor står det på Lite ølboksen jeg kjøpte i dag at den har mindre kalorier?? Er kaloriene i denne boksen mindre enn dem i vanlig øl?? En stor kalori, en mindre kalori og og en bitteliten kalori. Det heter da vel færre?? :confused: :rolleyes:

langaard 13-10-11 15:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1229553)
:lol: Men jeg tror den nederste til høyre var vel optimistisk!

Jo,kanskje det:D
Men av og til:lol:

langaard 13-10-11 15:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1229554)
Hvorfor står det på Lite ølboksen jeg kjøpte i dag at den har mindre kalorier?? Er kaloriene i denne boksen mindre enn dem i vanlig øl?? En stor kalori, en mindre kalori og og en bitteliten kalori. Det heter da vel færre?? :confused: :rolleyes:

Det er bare bittesmå kalorier i liteøl:D

Kanutten 13-10-11 15:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1229564)
Det er bare bittesmå kalorier i liteøl:D

Jaa!!! Der har vi det! De er så små at vi siler dem mellom tenna og spytter dem ut! :D Derfor det funker altså... :ja:

langaard 13-10-11 15:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1229571)
Jaa!!! Der har vi det! De er så små at vi siler dem mellom tenna og spytter dem ut! :D Derfor det funker altså... :ja:

Sånn er det ja!:lol:

Photobscura 13-10-11 20:50

Jeg lurer på om det er noe jeg kan bruke krafta som er igjen fra fårikålen til? Det slo meg med ett at det kanskje er dumt å kaste det som blir igjen. Kunne det f.eks funke til lapskaus?

Kitt 13-10-11 22:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1229799)
Jeg lurer på om det er noe jeg kan bruke krafta som er igjen fra fårikålen til? Det slo meg med ett at det kanskje er dumt å kaste det som blir igjen. Kunne det f.eks funke til lapskaus?

Moren min pleide å drøye kraften til en middag til ved å putte kjøttpølser oppi! Nå finnes det jo lavkarbo- pølser i mange varianter. Eller hva med små kjøttboller?

Photobscura 13-10-11 22:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1229871)
Moren min pleide å drøye kraften til en middag til ved å putte kjøttpølser oppi! Nå finnes det jo lavkarbo- pølser i mange varianter. Eller hva med små kjøttboller?

Derfor jeg tenkte lapskaus, vettu. ;) Tenkte f.eks om jeg bare kjøpte inn en del lapskausgrønnsaker (kålrot, purre, sellerirot etc) og lammekjøtt som jeg kan lage små kjøttboller av, og trekke i kraften med ekstra vann og litt krydder, om det blir gangbart?

smgj 13-10-11 22:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1229895)
Derfor jeg tenkte lapskaus, vettu. ;) Tenkte f.eks om jeg bare kjøpte inn en del lapskausgrønnsaker (kålrot, purre, sellerirot etc) og lammekjøtt som jeg kan lage små kjøttboller av, og trekke i kraften med ekstra vann og litt krydder, om det blir gangbart?

Høres godt ut - og jeg liker ikke sau annet enn som fårepølse... !

Photobscura 13-10-11 22:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1229918)
Høres godt ut - og jeg liker ikke sau annet enn som fårepølse... !

Det er jo litt forskjell på sau og lam, synes jeg! Lam er absolutt å foretrekke. Jeg hadde til og med tenkt å dra den så langt som å lage "medisterdeig" med å kjøpe spekk eller ister av gris og blande i lammekjøttdeigen. Foreldrene mine blander alltid i grisespekk i f.eks elgkjøttdeigen de kverner, og det funker bra! :)
Ja, men da har jeg en plan! :D

smgj 13-10-11 22:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1229921)
Det er jo litt forskjell på sau og lam, synes jeg! Lam er absolutt å foretrekke. Jeg hadde til og med tenkt å dra den så langt som å lage "medisterdeig" med å kjøpe spekk eller ister av gris og blande i lammekjøttdeigen. Foreldrene mine blander alltid i grisespekk i f.eks elgkjøttdeigen de kverner, og det funker bra! :)
Ja, men da har jeg en plan! :D

Sier det BÆ er det uspiselig i andre fasonger enn pølse! :D ... er nå min mening. Sliter med fårefettsmaken... (Og ja, jeg kjenner den i "lam" også.)

Husets Herre har forsøkt både omvending, lett tvang og eksorsisme... men jeg har nok ingen ulv i stamtreet... sau er for ullsokker. (Nei, nå er jeg trøtt og skal slutte å skrive svada.)

Photobscura 13-10-11 22:41

Hehehe, ja, se der! Jeg skjønner vi er ulike. Det å f.eks prøve å forklare hvordan jeg kan elske både whisky og calvados, men brekke meg av selv den dyreste flotteste mest eksklusive cognacen er noe ikke enkelte kan forstå, de må bare godta det. ;)

Kanutten 13-10-11 22:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1229945)
Hehehe, ja, se der! Jeg skjønner vi er ulike. Det å f.eks prøve å forklare hvordan jeg kan elske både whisky og calvados, men brekke meg av selv den dyreste flotteste mest eksklusive cognacen er noe ikke enkelte kan forstå, de må bare godta det. ;)

Det skjønner jeg godt. Calvados er jo bare nydelig! Det er eplebrennevin. :sikle:
Jeg klarer heller ikke smaken av cognac...

ThereseA 13-10-11 23:02

Noen som har en fin nettside hvor jeg kan lære meg de forskjellige strikke og hekle tinga? tenker på feks når det står lage en ekstra maske, omvendt løkke osv?

Furine 14-10-11 00:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ThereseA (Innlegg 1229970)
Noen som har en fin nettside hvor jeg kan lære meg de forskjellige strikke og hekle tinga? tenker på feks når det står lage en ekstra maske, omvendt løkke osv?

Drops design har instruksjonsvideoar på både strikking og hekling.

Photo, "pølsikål" var ein slager her i huset, det var alltid kål til overs då vi var små. Eller eventuelt "bollikål", altså trekke kjøtbollar i krafta. Å tilsette dei grønsakene du vil ha burde vere ei grei sak. :)

ThereseA 14-10-11 09:22

Takk Furine :)

Cherry 14-10-11 12:06

Mens vi snakker om kjøtt, noen som har en god forklaring på hvorfor jeg ikke tåler kjøtt (i store mengder?)

Jeg har bestandig fått magetrøbbel av å spise ribbe, pinnekjøtt, saltkjøtt, oksekjøtt, fårikål, etc. Altså kjøtt som er rent, og kanskje litt fett? Jeg har lenge trodd at det var fordi disse tingene ofte serveres med saus og andre ting som ikke er spesielt godt for magen, men jeg har funnet ut at selv en bit rent kjøtt uten tilbør gjør meg dårlig i magen.

Kitsu 14-10-11 12:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ThereseA (Innlegg 1229970)

Om du skjønner engelsk godt nok, så er knittinghelp.com og en fin side med mange videoer. De instruerer i både kontinental og engelsk strikking.

smgj 14-10-11 12:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1230287)
Mens vi snakker om kjøtt, noen som har en god forklaring på hvorfor jeg ikke tåler kjøtt (i store mengder?)

Jeg har bestandig fått magetrøbbel av å spise ribbe, pinnekjøtt, saltkjøtt, oksekjøtt, fårikål, etc. Altså kjøtt som er rent, og kanskje litt fett? Jeg har lenge trodd at det var fordi disse tingene ofte serveres med saus og andre ting som ikke er spesielt godt for magen, men jeg har funnet ut at selv en bit rent kjøtt uten tilbør gjør meg dårlig i magen.

Kan hende du ikke har så mye proteinnedbrytende enzymer? Jeg hadde dårlig fordøyelse (ufordøyd mat og dårlig næringsopptak) og kjøpte meg superenzymer med magesyre i - og det virket kjempefint for min del. Tok dem til større måltider og jeg kunne se (etter 6-12 timer) om jeg hadde glemt å ta tabletten til et stort måltid.

Nå er jeg bedre og glemmer ofte tablettene... :D

Egwene 14-10-11 12:35

Noen tips for en frøken som har litt søvnvansker for tiden?
Sover ganske dårlig, sovner sent og jeg klarer liksom ikke å få snudd døgnet mitt igjen :(

Nerthus 14-10-11 12:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Egwene (Innlegg 1230303)
Noen tips for en frøken som har litt søvnvansker for tiden?
Sover ganske dårlig, sovner sent og jeg klarer liksom ikke å få snudd døgnet mitt igjen :(

Du snakker om deg selv ikke sant? Legger du deg i rett tid? Uten og lese? Min erfaring er at det må "tvinges" tilbake til normalen. Jeg sliter mentalt om jeg har flere dager etter hverandre der jeg er i seng etter midnatt... og det forplanter seg.

Så jeg går vanligvis på badet halv ti hver kveld (når jeg jobber, når jeg har gått sykemeldt en time senere), og går og legger meg. Slukker lyset, kjølig soverom. Så setter jeg på klokka til "rett tid" dagen etterpå, feks etter 8 timer eller hva man nå har som søvnbehov. Står opp uansett. Gjentar over 3-4 dager så pleier jeg og være så trøtt tilslutt i rett tid at det går greit :)

Vet ikke hvilken dagsrytme du har ellers, jobber du, går du på skole? Har du barn?

Egwene 14-10-11 13:28

Ja, snakker om meg selv :P
Er ingen barn her i gården, hehe.

Jeg går kveldsskole, men kun to ganger i uken.
Også er jeg arbeidsledig, så jeg tror det har litt med det å gjøre. For jeg føler jeg ikke har noe å stå opp for lenger :/
Så tror det har sklidd ut etter det.

Men skal prøve å tvinge meg opp tidlig i helgen og ikke legge meg for sent :)
Er det noe man kan drikke etc, som hjelper med å roe kroppen så man får sovnet inn litt fortere?

Kitt 14-10-11 13:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Egwene (Innlegg 1230323)
Ja, snakker om meg selv :P
Er ingen barn her i gården, hehe.

Jeg går kveldsskole, men kun to ganger i uken.
Også er jeg arbeidsledig, så jeg tror det har litt med det å gjøre. For jeg føler jeg ikke har noe å stå opp for lenger :/
Så tror det har sklidd ut etter det.

Men skal prøve å tvinge meg opp tidlig i helgen og ikke legge meg for sent :)
Er det noe man kan drikke etc, som hjelper med å roe kroppen så man får sovnet inn litt fortere?

Dersom du søker litt på nettet, vil du finne haugevis av "søvnhygiene"- regler/råd/tiltak! Se om det er noen du kan tenke deg å prøve!:)

I tillegg kan du (om du ikke alt gjør det) ta 600mg magnesium like før sengetid! Magnesium er litt muskelavslappende og dermed litt søvndyssende! :)

Lykke til med å finne din metode!

Egwene 14-10-11 13:34

Takk takk^^
For føler jeg er småtullete i hodet for tiden pga søvnen og at jeg ser småsliten ut.
Jeg vil jo ikke se ut som en zombie FØR halloween :P

Photobscura 14-10-11 13:47

Tror nesten det er like mange måter å få stell på søvnen som det finnes forskjellige søvnproblemer.
Jeg har slitt med insomnia i flere år, men sover nå mere veldig godt, og kan snu litt på døgnrytmen ettersom, uten at det går utover søvnkvaliteten. Jeg er heller ikke i arbeide. Jeg har et par fingerregler:
-Om jeg ikke sovner innen en time, så sovner jeg ikke. Da står jeg opp og gjør noe annet en stund. Gjerne noe monotont, og jeg passer på å tenne færrest mulig lys i rommet om jeg må opp igjen
-Senga er et litt "hellig" sted, jeg verken spiser, ser film, røyker eller noe sånt på senga. Senga får kun lov til å brukes til tre ting; søvn, sex, lesing. Jeg leser alltid på senga for å roe meg ned.
-Om jeg fortsatt ikke får sove så pleier jeg prøve meg på litt autonom trening; altså at jeg strammer og slapper av i hvert lite ledd i kroppen, fra tærne til fingertuppene. Det er ganske søvndyssende
-Jeg MÅ lufte før jeg legger meg. Merker at søvnkvaliteten blir dårligere om det er varmt i rommet
-Om det er noe så enkelt som at hodet mitt er for fullt av tanker, så prøver jeg å få tenkt gjennom dem før jeg legger meg. Gir meg selv provisoriske løsninger, sånn at jeg slipper at det kverner når jeg prøver å slappe av for å sovne
-Magnesium kan funke fett! Men ikke gå for hardt ut. Kjipt å sovne for så å bråvåkne fordi man MÅ! PÅ! DO! (Magnsesium i visse doser kan virke lakserende, og ikke minst gi sure oppstøt, men det kan man unngå om å man trapper litt forsiktig opp).

Og i forhold til det å ikke ha noe å stå opp til, det kjenner jeg meg veldig igjen i, så jeg har skapt min egen formiddagsrutine, helt enkel, men akk så nødvendig. Jeg står opp, setter på kaffe, slår på pc-en, ser nyhetssendinger og leser nettaviser (jeg har ikke tv, så jeg får ikke sett nyhetene på kvelden som folk flest). Jeg spiser frokost, og gjør forefallende: legger klær i klesskapet, tar oppvasken, smårydder litt, feier over gulvet, etc. Og så går jeg på kafé. Så godt som hver dag, uansett vær, og uansett om jeg får noen med meg eller ikke. Tar med meg en bok om jeg er for meg selv. Dette gjør jeg så godt som hver dag, og da blir det min rutine, og noe å stå opp til all sin enkelhet.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.