Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Bønna200 07-11-12 20:56

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1400366)
Enkelt, vennen :) det er bare derfor atte :)

Men hvorfor derfor atte? :p Lysten har heldigvis begynt å blekne litt nå. ;)

Dietta 07-11-12 21:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1400360)
Hvorfor i huleste har jeg så akutt lyst på Troika?! :eek:

Kanskje du har smugtittet på troika-oppskriften til Mariann ?????
Troika er godt :ja:
Jeg lagde lavkarbo trioka til jul for 3 år siden. Brukte sukkerfri marsipan og bringebær geleen til Eldorado. Himmel - det var godt :sikle:

Bønna200 07-11-12 21:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1400372)
Kanskje du har smugtittet på troika-oppskriften til Mariann ?????
Troika er godt :ja:
Jeg lagde lavkarbo trioka til jul for 3 år siden. Brukte sukkerfri marsipan og bringebær geleen til Eldorado. Himmel - det var godt :sikle:

Nei, det kom bare som lyn fra klar himmel. Må jo være minst fem år siden jeg spiste Troika, så jeg skjønner ikke helt hva som skjedde. ;)
Men nå erlysten heeeelt borte og vi skal ha kyllinglasagne. Mye bedre! :D

Dietta 07-11-12 22:14

Jeg lurer på om det kommer sukkerfri marsipan søtet med stevia jeg :confused:
Liker ikke å bruke den med maltitol, selv om den er veldig god. Har liksom ikke fått til å lage skikkelig sukkerfri marsipan selv synes jeg :mad:

terry 07-11-12 22:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1400297)
Vel, de som har tatt GBP og således har litt mindre opptak fra tarmen, får denne på resept fra kirurgen!
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:A...RTVwYbzEVioYAG

Flott tips! Takker så mye. Hvis legene anbefaler den må den vel være bra.

Photobscura 07-11-12 23:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1400360)
Hvorfor i huleste har jeg så akutt lyst på Troika?! :eek:

Fordi du er klinke hakke gal! Troika er nasty shit, ass! :_oy:

Bønna200 08-11-12 00:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1400450)
Fordi du er klinke hakke gal! Troika er nasty shit, ass! :_oy:

:eek: Jeg tar den til meg. Siden jeg er så enig... :D

vaskeklut 08-11-12 00:39

:eek: vet ikke om jeg tør møte deg nå, bønna :eek:

Bønna200 08-11-12 00:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1400461)
:eek: vet ikke om jeg tør møte deg nå, bønna :eek:

Nei, pass deg nå!

vaskeklut 08-11-12 00:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1400463)
Nei, pass deg nå!

:eek:

Photobscura 08-11-12 00:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1400457)
:eek: Jeg tar den til meg. Siden jeg er så enig... :D

Du er helt enig! Du vil ikke ha troika. :D Troika smaker helt grusomt! Hvem i alle dager kom på å kombinere sjokolade med sånn ekkel gelé! :eek: (Jeg mener det seriøst, altså. Men innser at jeg bedriver omvendt psykologi i ditt tilfelle. :p)

Bønna200 08-11-12 00:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1400465)
:eek:

Nåh kommer jeg og tar deg!!! :w00t:

Neida, kluten min. Jeg sa skal være så snill mot deg atte! :)

Zillah 08-11-12 07:32

Det er vel ellers fordi alle gode ting er tre.

Nokon som veit om det går an å gå til ein anna lege enn fastlegen, for å få helseattest (syn, hørsel og trur vi tok BT sist eg fikk slik)?

Mitt legekontor har veldig bryskt avvist meg. Legen min er ikkje tilgjengeleg (på månadsvis, tenker eg. Har ikkje fått time med eigen lege på fleire år...), turnuslegen deira har ikkje kontortid på min fridag, og alle andre dagar tar dei ikkje inn anna enn ø.hj etter kl 12/13, og dessutan er helseattestar overhodet ikkje ein prioritet.

Det er viktig for meg naturlegvis, sjølv om eg forstår at det ikkje kjem i same kategori som hjarteinfarkt.

Kitt 08-11-12 07:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1400473)
Nokon som veit om det går an å gå til ein anna lege enn fastlegen, for å få helseattest (syn, hørsel og trur vi tok BT sist eg fikk slik)?

Mitt legekontor har veldig bryskt avvist meg. Legen min er ikkje tilgjengeleg (på månadsvis, tenker eg. Har ikkje fått time med eigen lege på fleire år...), turnuslegen deira har ikkje kontortid på min fridag, og alle andre dagar tar dei ikkje inn anna enn ø.hj etter kl 12/13, og dessutan er helseattestar overhodet ikkje ein prioritet.

Det er viktig for meg naturlegvis, sjølv om eg forstår at det ikkje kjem i same kategori som hjarteinfarkt.

Tenker umiddelbart at du bør bytte lege og legekontor ASAP (dvs om du gjør det i dag, gjelder det fra 1/12). En helseattest ER ofte viktig for mange ting, feks jobben, så det bør slett ikke avvises. Sønnen fikk time dagen etter på sitt legekontor. Han skulle på reise med jobben 3 dager senere og kunne ikke vente. Ikke noe problem, og der er de egentlig litt sære!:p
Og dt bør jo være en lege somkjenner deg litt, som skriver ut noe sånt egentlig. Ellers kan du jo bare la være å fortelle om ting etc.

smgj 08-11-12 09:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1400473)
Det er vel ellers fordi alle gode ting er tre.

Jeg synes dette enten høres ut som et legekontor som er så underbemannet at det medfører problemer for deg som kunde - eller at de rett og slett har en holdning som ikke er helt bra. Jeg hadde nok sett meg om etter en annen fastlege dersom det er mulig. (Du kan gi, og lese vurderinger av leger på legelisten.no. Ta innleggene med en klype salt siden de er anonyme, men de er likevel leseverdige.)
I verste fall må du forsøke en privatlege? Jeg regner med de også kan gi helseattester, men det er jo absolutt en fordel med en kjent lege.

Bønna200 08-11-12 15:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1400466)
Du er helt enig! Du vil ikke ha troika. :D Troika smaker helt grusomt! Hvem i alle dager kom på å kombinere sjokolade med sånn ekkel gelé! :eek: (Jeg mener det seriøst, altså. Men innser at jeg bedriver omvendt psykologi i ditt tilfelle. :p)

Jeg svarte deg i går, men oppdaga tilfeldig i dag at det jeg egentlig svarte på var venninna min sin sms, som kom akkurat da jeg begynte å skrive innlegget. :eek: Jeg må seriøst slutte å skravle på nett når jeg er trøtt. :lol: :rodme:

vaskeklut 08-11-12 16:15

Hvor har jeg gjort av den attesten jeg ikke finner? :o

Bønna200 08-11-12 16:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1400661)
Hvor har jeg gjort av den attesten jeg ikke finner? :o

I håndklæskapet. :ja:

vaskeklut 08-11-12 16:20

*lyspære*

Photobscura 08-11-12 22:54

Uhm ... Får man fortsatt medisiner på blåresept gratis selv om man ikke har frikort? Plutselig husker jeg ikke, og frikortet mitt har forsvunnet ...

Bønna200 08-11-12 22:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1400772)
Uhm ... Får man fortsatt medisiner på blåresept gratis selv om man ikke har frikort? Plutselig husker jeg ikke, og frikortet mitt har forsvunnet ...

Vi får det ikke gratis, hvert fall. :nei:

Photobscura 08-11-12 23:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1400777)
Vi får det ikke gratis, hvert fall. :nei:

Men det er egenandel eller noe sånt, da? Tok ut en schwær dose metformin sist, så jeg husker ikke om jeg betalte (men så hadde jeg muligens fortsatt frikortet mitt ...), og nå skal jeg begynne på noen andre medisiner, men vet ikke om jeg får anledning til å betale for dem før over helga. Sukk.

Bønna200 08-11-12 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1400779)
Men det er egenandel eller noe sånt, da? Tok ut en schwær dose metformin sist, så jeg husker ikke om jeg betalte (men så hadde jeg muligens fortsatt frikortet mitt ...), og nå skal jeg begynne på noen andre medisiner, men vet ikke om jeg får anledning til å betale for dem før over helga. Sukk.

Ja, det er egenandel. :) Jeg betaler vel 27 kroner for levaxinen min, tror jeg. Ikke høye beløp, altså. Men gubben må betale 500 kroner per gang for sin medisin, så jeg tror det er forskjell på hva du skal ha. Egenandel er det uansett. :)

smgj 08-11-12 23:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1400772)

Nei, du må betale egenandelen av blåresepten fram til du eventuelt kvalifiserer for frikort.

Photobscura 08-11-12 23:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1400782)
Nei, du må betale egenandelen av blåresepten fram til du eventuelt kvalifiserer for frikort.

Ja, ok. Har som sagt frikort. Det er bare blitt borte ... :o

smgj 08-11-12 23:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1400784)
Ja, ok. Har som sagt frikort. Det er bare blitt borte ... :o

Hmmm... legekontorene ser jo det på personnr, tror jeg? Kanskje det er sånn på apotek også?

vaskeklut 08-11-12 23:13

Men, du kan da bare ringe HELFO og be om et nytt et? Dessuten, om du henter ut medusinen din på samme apotek som sist så skal de ha registrert det allerede og du skal i teorien ikke behøve å vise det fram :ja:

Kitt 08-11-12 23:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1400789)
Men, du kan da bare ringe HELFO og be om et nytt et? Dessuten, om du henter ut medusinen din på samme apotek som sist så skal de ha registrert det allerede og du skal i teorien ikke behøve å vise det fram :ja:

Var akkurat det jeg skulle si! Samme apotek- kjede har det registrert!:)

Photobscura 08-11-12 23:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1400789)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1400792)
Var akkurat det jeg skulle si! Samme apotek- kjede har det registrert!:)

Dette er en helt ny medisin. Med det sagt er det på tide å hente ut mer metformin også, så om det er registrert på den medisinen, så kan det jo hende at det funker for den nye også! Og, ja. Jeg skal ringe Helfo og be om nytt, men det hadde vært veldig ok å få denne medisinen fortest mulig ...

elien 08-11-12 23:39

Vis en betaler egenandel på medisiner og annet som går under frikortet etter en har fått frikortet så får en det tilbake igjen fra Helfo, men det tar bare litt tid.

Har gjort det selv flere ganger:)

Elin

Photobscura 08-11-12 23:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1400796)
Vis en betaler egenandel på medisiner og annet som går under frikortet etter en har fått frikortet så får en det tilbake igjen fra Helfo, men det tar bare litt tid.

Har gjort det selv flere ganger:)

Elin

Ja, det stemmer jo.

Kitt 08-11-12 23:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1400794)
Dette er en helt ny medisin. Med det sagt er det på tide å hente ut mer metformin også, så om det er registrert på den medisinen, så kan det jo hende at det funker for den nye også! Og, ja. Jeg skal ringe Helfo og be om nytt, men det hadde vært veldig ok å få denne medisinen fortest mulig ...

Spiller ingen rolle om det er samme medisin eller ikke. Er registrert på deg, frikortet, ikke på medisinen din! Dessuten skal de vel ha stemplet/skrevet på metformin resepten at du har frikort for 2012! ;)

Kanutten 09-11-12 03:32

Det finnes faktisk noe som heter frikorttrlefonen; tlf 815 70050, her kan de bekrefte frikortet ditt. Hvis du har frikortet registrert en plass kan det hende at det også finnes i e-reseptdstabasen.

Carisma 09-11-12 12:08

Jeg trodde ikke du trengte frikort lenger, at alt sånt gikk automatisk? Da jeg tok ut en hel haug med blodfortynnende i fjor betalte jeg litt for første uttaket og neste gang kikke da bare på skjermen og så ja, du betaler ikke noe du. Jeg hadde aldri noe fysisk kort på det. Var forskjellige apotek og forskjellige kjeder.

Kitt 09-11-12 12:43

Man må ha frikortet de aller fleste steder, men det som er nytt, er at man ikke trenger å sende inne kvitteringene. Frikortet kommer automatisk i posten når du har gått over grensen. Har du betalt for mye, kommer de automatisk tilbake.:D

nellie 09-11-12 13:00

Noen som vet om noen skikkelig fin kalenderapp til android?

Marella77 09-11-12 17:14

Nå har jeg lagt foccacia-deig, lagt den i form, tatt på parmesan, salt, rosmarin og olje. Jeg skulle akkurat til å sette den i ovnen, da det slo meg at den er sikkert best nystekt. Så hva tror dere er best, å steke den nå og evt ettervarme den,

eller la hele formen/deigen stå i kjøleskapet til jeg skal steke den om noen timer?

Dietta 09-11-12 18:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1401054)
Nå har jeg lagt foccacia-deig, lagt den i form, tatt på parmesan, salt, rosmarin og olje. Jeg skulle akkurat til å sette den i ovnen, da det slo meg at den er sikkert best nystekt. Så hva tror dere er best, å steke den nå og evt ettervarme den,

eller la hele formen/deigen stå i kjøleskapet til jeg skal steke den om noen timer?

Jeg lager min litt på forhånd jeg (greit å spare tid), så min er bestandig kald når jeg serverer den. Så fremt du ikke har noe spesielt ønske som at den skal være varm, hadde jeg stekt den nå :)

langaard 09-11-12 22:48

Hva slags farge skal jeg ha på bh under lett gjennomsiktig hvit bluse, når antrekket ellers er sort:confused:

Bønna200 09-11-12 22:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1401137)
Hva slags farge skal jeg ha på bh under lett gjennomsiktig hvit bluse, når antrekket ellers er sort:confused:

Jeg hørte en gang at rødt ikke synes gjennom hvitt. Men har ikke prøvd det ut, for jeg er jo The woman in black. ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.