![]() |
Sv: Den store håndarbeidstråden!
Sitat:
|
Sitat:
|
2 Vedlegg
Sitat:
Tenker enten svart eller kanskje en fin varm og litt dyp rødfarge. Så en som hadde strikket den svart med hvit blonde, det var også fint. Farger er ikke lett :p Slik er den i svart/hvit og en i rød (som ikke er så dyp farge som jeg eventuelt ønsker): |
Sitat:
|
Sitat:
Liker begge fargevariantene, men jeg hadde laget den i svart med den hvite blonden. Den ble bare så klassisk lekker med det, og kan jo brukes til alle anledninger. Oi, oi. Denne har jeg lyst til å strikke også, når vekta tilsier at jeg ser litt penere ut i tettsittende. Husk å skrive ned mønsteret på blonden da, hvis du kunne tenkte deg å dele i etterkant :p (JA, jeg vet jeg er frekk som bare det :o) |
2 Vedlegg
Sitat:
Ta i betraktning at de ikke er presset eller noe enda, og er vrapped rundt en gammel gråhvit serviett. Fargegjengivelsen er ikke helt god ser jeg. De er lysellla, mørkelilla og limegrønne. Tror det blir en fin fargeklatt til hvite damaskservietter, hvit damaskduk og hvite lys. Tenkte jeg skulle ta igjen de samme fargene i blomster på bordet. Den siste grønne bladkanten står ikke i oppskriften, den la jeg til fordi jeg syntes det ble mer helhet. Jeg har heklet i CottonViscose, som er pittelitt tykkere enn safran som det står i oppskriften. Når jeg skal lage små blomster til bordkortene, skal jeg bruke tyyynt heklegarn og nål 1,25. Da blir de sikkert nette nok til å kunne limes på kortene uten å se så voldsomme ut. |
Sitat:
Nå gleder jeg meg til du skal legge ut bilder av ferdigdekka bord i juni! Lykke til - du er flink! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Så søte de var, Dietta!
|
Sitat:
Da blir det i hvert fall en litt personlig preg på bordet selv om det ikke er konfirmanten som har laget de. Ser jo rundtom i dag, at det er veldig populært blandt konfirmantene å lage bordkort selv. Så - da tar vi den nest beste løsningen. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Er godt i gang med samme veska som Camomilla har strikket, men jeg har valgt et annet mønster. Skal begynne på stroppene snart.
https://lh5.googleusercontent.com/-N...0/DSC_0086.JPG' https://lh6.googleusercontent.com/-O...0/DSC_0087.JPG Er ikke helt fornøyd med at det turkise garnet er tykkere enn det sorte - begge er samme type garn, Safirgarn fra Sparkjøp. Det resulterer i at innsiden er større enn utsiden, men jeg håper at dette retter seg når den blir tovet. Og jeg strikker ikke jevnt i dobbeltstrikk enda jeg må jo ha fått bra med trening etter hele denne greia nå, men det blir veldig løst så det passer bra at det skal toves :) Det er nå pirket begynner med stroppene og i-cord rundt alle åpninger og i bunnen... |
Blir rålekker, Aatinka! Lekre farger og tøft mønster - gleder meg til å se den ferdig :) På den ene tutorialen jeg så om dobbeltstrikk ble det poengtert at de fleste må ned iallefall én, kanskje to pinnestørrelser ved dobbeltstrikk. Er nok vanskelig å få det like fast og jevnt som ved vanlig strikk.
|
Nydelig veske, aatinka! Synes det ser veldig jevnt strikket ut, jeg!
* Jeg har tatt fram genseren min igjen, etter å ha latt den ligge en stund. Ermene er satt inn på pinnen, og jeg skal begynne med bærestykket, men skjønner virkelig ikke hva de mener i mønsteret :confused: Noen snille som kan hjelpe? Strikker den i str S. Hva er alle disse omgangene? Er det bare da jeg skal felle? Sitat:
Sitat:
|
Jeg strikker sjelden etter Dropsmønster, for jeg synes jeg bruker mer tid på å skjønne mønsteret enn på å strikke plagget :p.
Jeg tror det de prøver å si er Fell i hver side på for- og bakstk: I str S strikkes det en omg før fellingene på for- og bakstk begynner. På hver 4.omg: 2-0-0-0-0 ganger, på hver 2.omg: 24-27-28-26-22 ganger og deretter på hver omg: 0-4-5-12-23 ganger. Fell i hver side på ermene: På hver 2.omg: 25-25-26-27-27 ganger og deretter på hver omg: 5-8-9-10-13 ganger. Strikk en omgang etter at du har satt alle maskene inn på samme pinne. Deretter skal du på bærestykket felle en maske på hver side hver fjerde runde to ganger og deretter hver andre runde 25 ganger. Etter det felle på hver omgang 0 ganger (str S) På ermene skal du felle en maske i hver side annenhver omgang 25 ganger, og deretter på hver runde 5 ganger. Altså at du (fra starten) feller to masker på hvert erme på runde to (fire masker totalt), og deretter på runde fire feller både på bærestykket og på ermene (åtte masker). Så en runde uten felling før du igjen feller masker bare på ermet, en runde uten felling og så felling på både bærestykket og ermet. Når du kommer til halsen blir det jo da felling "i begge ender", altså både inn mot halsen (for å få den avrundet) og på skulderen. Husk at dette er noe jeg tror, så det kan være lurt å få flere til å se på det :p |
Aha! Tusen takk, Trolltika! Tror jeg skjønner det nå :p
Glad for å høre at det ikke bare er meg som synes det er vanskelig å skjønne dropsmønsterne :smile: |
Sitat:
Sitat:
|
Men Dropsmønstrene er i det minste gratis. Jeg blir litt oppgitt når jeg kjøper et Sandneshefte og garn i dyre dommer og må gjette meg til halvparten av oppskriften ... og det er ikke bare et enkelttilfelle :nei:
Flotte ting, Aatinka, Dietta og smgj! :) |
1 Vedlegg
Da ble "kjerringsjalet" ferdig. Har ikke blokket det - eneste i hus som passer til det er senga. Og har ikke lyst på våt seng. Har heller ikke nok knappenåler :p
Men har formet det litt i våt tilstand på et håndkle. Det ble stort nok til å være knytesjal. Ikke det beste bildet, med slik ser det ut: |
1 Vedlegg
Sitat:
Har bare laget en prøvelapp med noe ullgarn jeg hadde. Pinne nr 3,5. Vil gjerne finne et garn som ikke loer slik, og strikke blonden på 2,5. Nå ble den ca 7 cm bred. Min tolkning av blonden (som jeg synes ble ganske lik) - bruker visst blanding av norske/engelske forkortelser og kanskje noe som er mitt eget :p det er lov å spørre om noen vil prøve å lurer på hva jeg mener. : la opp 11 masker 3- masker går til kanten på siden av rutemønsteret. Og jeg strikket rett på begge sider. (2., 4., 6., 8., osv strikkes rett. Jeg syntes det ble finest da jeg på disse pinnene strikket første maske også - ikke tok av. Men det er smaksak.) 1. p: 1m løst av - dk - ssk - 3r - 2sm - k - 1r - dk - 2r 3. p: 1m løst av - 2sm - dk - 2r - 2sm - k -3r - dk - 2r 5. p: 1m løst av - dk - ssk - 1r - 2sm - k - 5r - dk - 2r 7. p: 1m løst av - 2sm - dk - 2sm - k - 2r - 2sm - k - 3r - dk - 2r 9. p: 1 m løst av - dk - ssk - 2r - k - ssl - 3r -2sm - dk - 2sm - 1r 11. p: 1m løst av - 2sm - dk - 3r - k - ssk - 1r - 2sm - dk - 2sm - 1r 13. p: 1m løst av - dk - ssk - 4r - k - 1av, 2sm, løft den første over - k - 2sm - 1r Dette gir 1 rute, kanten går ikke opp med rutene, så de 3 første maskene forskyves for hver rute. Så 15. p starter med 1 av - 2sm - dk 17. p 1av - dk -ssk ....osv brukte dk (=dobbeltkast) på "hver side" fordi blonden så penere ut med det. Strikkes bare som en maske på tilbakeveien. (Ser muligheten av at et annet garn gjør det unødvendig med mer enn enkelt kast. Også usikker på om jeg kanskje skal bruke 3 masker på utsiden i stedet for 2. Bare for å gi litt flere alternativer :)) Slik ser prøvelappen min ut, den blir penere med et annet garn :): |
Sitat:
|
Helt nydelig sjal, Zincite! Og blonden var kjempefin :ja:
|
Tusen takk begge to.
Jeg er usikker på garnvalg til genseren. Lurer litt på å strikke den i bomull, og leker også med tanken på å gjøre den om til en kjole. Bomull er jeg usikker på, fordi den eneste hjemmestrikkede genseren jeg har hatt i bomull mistet ganske mye av fasong og endret størrelse i vask. Men det er sikkert tyve år siden ;) Kjole fordi jeg ofte bruker kjole, og fordi jeg tenker at det å gå ut til glattstrikk fra ribbemønsteret i genseren kommer til å gi en fin fasong. Eventuelt legge litt flere masker for litt vidde i skjørtet. Noen som har et godt bomullsgarn å anbefale? Som er godt å strikke med, helst ikke mercerisert og som holder fasongen. Noen som har prøvd Per Tryving sitt helårsgarn og vet hvordan det er? Fristende med litt tykke pinner :p |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32. |