Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

ninagronn 10-10-11 14:49

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1226913)
Hjelp !!

To netter nå har jeg hatt sviende smerter øverst i magen/magegulvet. Smertene kommer et par minutter etter at jeg har lagt meg. Det ulmer og brenner og er virkelig vondt. Så ille at jeg ikke holder ut, og må stå opp.
For å klare å sove, har jeg måttet ta smertestillende, og når de virker, så får jeg sove noen timer, til virkningen er over. Da er det påan igjen med smerter.Så må jeg ta mer smertestillende. Prøvde også å ta syrenøytraliserende, men det er jo ikke halsbrann jeg har.

Blir skikkelig trøtt og sløv av dette for jeg får ikke sovet skikkelig.

Uten smertestillende, så går det ikke an å legge seg ned i sengen,.

Jeg får ikke sove når jeg ligger på rggen, men da er smerten mindre, det brenner mer når jeg ligger på sidene.

Hva i alledager kan dette være??

Gruer meg allerede til natten, til smertene. Og jeg er så trøtt !! :-(

Mannen hadde det også slik, var betennelse i slimhinnen i magesekken eller noe slikt, så legebesøk er nok ikke så dumt.

Kanskje 10-10-11 23:17

Jeg har fått time onsdag. Er spent på hvordan natten blir. Har fått noen tabletter av min mor, som jeg kunne ta, og jeg håper at de vil hjelpe. Ellers så blir det å ta smertestillende.
Men det er vel typisk at jeg ikke får vondt, og så føler jeg meg tåpelig på onsdag hos legen.

BenteR 10-10-11 23:31

Jeg har time til akupunktur i morgen (har antistoffer mot skjoldbruskkjertel og bukspyttkjertel, astma, svake binyrer og revmatiske smerter), men jeg er blitt syk med feber, astma/muligens infeksjon i bryst + diare/kvalme og selvsagt et blodsukker som er helt på bærtur siden jeg er syk.
Noen som aner om akupunktur vil gjøre jobben selv om jeg er syk eventuelt om jeg kan bli verre?
Har i utganspunktet lyst til å melde avbud siden jeg føler meg skikkelig dårlig, men så er det såpass lang ventetid for behandling, og jeg har ikke lyst til å vente en måned med mindre jeg må....

Kitt 10-10-11 23:44

Du må ikke finne på å dra dit!:eek:
Skal du smitte alle andre som kommer inn døren der + behandler med det som feiler deg?
Å nei, du! Hold deg hjemme til du er frisk og ikke smittsom!

Masse god bedring!:klem:

Kitt 10-10-11 23:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1227640)
Jeg har fått time onsdag. Er spent på hvordan natten blir. Har fått noen tabletter av min mor, som jeg kunne ta, og jeg håper at de vil hjelpe. Ellers så blir det å ta smertestillende.
Men det er vel typisk at jeg ikke får vondt, og så føler jeg meg tåpelig på onsdag hos legen.

Du vet man ikke skal ta smertestillende mot magesmerter man ikke vet hva er??? Og hva er det du har fått av moren din? *bekymret sykepleier*

Hva om det brått blir verre, men det vet ikke du, for du har kamuflert smertene med smertestillende!:eek:

Kanskje 10-10-11 23:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1227660)
Du vet man ikke skal ta smertestillende mot magesmerter man ikke vet hva er??? Og hva er det du har fått av moren din? *bekymret sykepleier*

Hva om det brått blir verre, men det vet ikke du, for du har kamuflert smertene med smertestillende!:eek:

Jeg pleier ikke ta smertestillende mot smerter i magen, men dette er så vondt og jeg får ikke sove og raver rundt som en zombie. Fikk beskjed av telefondamen at jeg kunne ta smertestillende men ikke ibux og lignende.

De medisinene mamma har heter Lansaprezol, og jeg kunne ta til jeg kommer til legen. Du kjenner kanskje til dem?

Yrla 11-10-11 00:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1227650)
Jeg har time til akupunktur i morgen (har antistoffer mot skjoldbruskkjertel og bukspyttkjertel, astma, svake binyrer og revmatiske smerter), men jeg er blitt syk med feber, astma/muligens infeksjon i bryst + diare/kvalme og selvsagt et blodsukker som er helt på bærtur siden jeg er syk.
Noen som aner om akupunktur vil gjøre jobben selv om jeg er syk eventuelt om jeg kan bli verre?
Har i utganspunktet lyst til å melde avbud siden jeg føler meg skikkelig dårlig, men så er det såpass lang ventetid for behandling, og jeg har ikke lyst til å vente en måned med mindre jeg må....

Da jeg sa jeg var forkjøla til akupunktøren idag gjorde han ikke noe annet enn planlagt likevel. Kroppen er sikkert mer mottakelig for energi nå som syk.

BenteR 11-10-11 09:41

Jeg ble hjemme i dag; våkna med lavt blodsukker som raste opp til 9 etter en kopp kaffe med fløte:confused:, sår hals, hoste og tett bryst, feber og skranglende tenner, så da var det bare og innstille seg på at jeg ikke skal være dartblink i dag...
Noen som har et godt tips til en megaenkel suppe...trenger noe varmt og nærende og orker rett og slett ikke å stresse i dag?

Photobscura 11-10-11 10:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1227755)
Jeg ble hjemme i dag; våkna med lavt blodsukker som raste opp til 9 etter en kopp kaffe med fløte:confused:, sår hals, hoste og tett bryst, feber og skranglende tenner, så da var det bare og innstille seg på at jeg ikke skal være dartblink i dag...
Noen som har et godt tips til en megaenkel suppe...trenger noe varmt og nærende og orker rett og slett ikke å stresse i dag?

Jepp! Kjapp og god "thai"-suppe, lit à la thom ka gai: (litt ut av hodet)
Kok opp en boks kokosmelk, 2-3 dl vann, kylling/hønsebuljong, saft av lime/sitron, chilipaste (sambal oelek) og ingefær etter smak. Sleng opp i to kyllingfileter skjært i terninger/strimler og kok i noen minutter, deretter sopp, vårløk, chili og kanskje litt kål/kinakål og cherrytomater, og kok i noen minutter til. Mot slutten av koketida kan du ha i en neve scampi, og drysse koriander over. Smak til med salt og pepper.
Nyyyydelig, lager denne ofte, og helt perfekt når man er forkjøla! :D

Kitt 11-10-11 10:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1227666)
Jeg pleier ikke ta smertestillende mot smerter i magen, men dette er så vondt og jeg får ikke sove og raver rundt som en zombie. Fikk beskjed av telefondamen at jeg kunne ta smertestillende men ikke ibux og lignende.

De medisinene mamma har heter Lansaprezol, og jeg kunne ta til jeg kommer til legen. Du kjenner kanskje til dem?

Hvordan ble natten!

Lansaprezol finnes ikke i den norske Felleskatalogen og jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om det!
Aha, litt googling hjelper. Det heter Lansoprezol og selges under navnet Prevacid på nett, selges ikke i Norge så vidt jeg kan se. Er vel ikke skadelig, men kan maskere symptomer.

BenteR 11-10-11 10:34

Den så nydelig ut Photobscura!
Skrev den ut, men mangler både scampi, kokosmelk (hvor blir de av alle boksene jeg kjøper:rolleyes:) og sambal olek (klarte og kaste krukka i gulvet for et par uker siden og har glemt å kjøpe ny).
Får piske gubben opp i butikken når han kommer hjem i kveld
Takk!

Photobscura 11-10-11 11:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1227783)
Den så nydelig ut Photobscura!
Skrev den ut, men mangler både scampi, kokosmelk (hvor blir de av alle boksene jeg kjøper:rolleyes:) og sambal olek (klarte og kaste krukka i gulvet for et par uker siden og har glemt å kjøpe ny).
Får piske gubben opp i butikken når han kommer hjem i kveld
Takk!

Bare hyggelig! En sterk, fet suppe med kylling er jo perfekt når man er syk! :)

Kanskje 11-10-11 11:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1227780)
Hvordan ble natten!

Lansaprezol finnes ikke i den norske Felleskatalogen og jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om det!
Aha, litt googling hjelper. Det heter Lansoprezol og selges under navnet Prevacid på nett, selges ikke i Norge så vidt jeg kan se. Er vel ikke skadelig, men kan maskere symptomer.

Hei :-)
Jo natten gikk ganske bra. Våknet i 5 tiden, og kjente at jeg hadde ubehag i maten. Stod opp, og ble sittende oppe en stund. Tenkte at nå var det påan igjen. Men heldigvis så gav svien og ubehaget seg, og jeg tok sjansen på å legge meg igjen. Og jeg klarte å sovne.

Er spent på hva legen sier på onsdag. Det er visst masse som kan bi smerter og ubehag øverst i magen.

MrSil 11-10-11 12:44

Hei :)

Jeg lurer på hva som er anbefalt, om det er en slags fasit-verdi på kcal inntak per dag? Jeg ligger på alt fra 1100-2000 pr. dag, alt ettersom hva jeg får i meg og ha jeg steker det i.

Takk for svar.

TrillTrall 11-10-11 13:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1226913)
Hjelp !!

To netter nå har jeg hatt sviende smerter øverst i magen/magegulvet. Smertene kommer et par minutter etter at jeg har lagt meg. Det ulmer og brenner og er virkelig vondt. Så ille at jeg ikke holder ut, og må stå opp.
For å klare å sove, har jeg måttet ta smertestillende, og når de virker, så får jeg sove noen timer, til virkningen er over. Da er det påan igjen med smerter.Så må jeg ta mer smertestillende. Prøvde også å ta syrenøytraliserende, men det er jo ikke halsbrann jeg har.

Blir skikkelig trøtt og sløv av dette for jeg får ikke sovet skikkelig.

Uten smertestillende, så går det ikke an å legge seg ned i sengen,.

Jeg får ikke sove når jeg ligger på rggen, men da er smerten mindre, det brenner mer når jeg ligger på sidene.

Hva i alledager kan dette være??

Gruer meg allerede til natten, til smertene. Og jeg er så trøtt !! :-(

Jo, det er nok halsbrann - magesyra siver opp i spiserøret når du ligger på ryggen og det kan være skikkelig vondt! Ta en prat med legen?

Marina 11-10-11 13:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MrSil (Innlegg 1227872)
Hei :)

Jeg lurer på hva som er anbefalt, om det er en slags fasit-verdi på kcal inntak per dag? Jeg ligger på alt fra 1100-2000 pr. dag, alt ettersom hva jeg får i meg og ha jeg steker det i.

Takk for svar.

Hexeberg anbefaler ikke at man ser på kcal inntak før man kun sitter igjen med de siste kiloene. Det vil regulere seg selv så lenge du spiser når du er sulen og kun spiser deg passe mett :)

Kitt 11-10-11 13:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1227911)
Jo, det er nok halsbrann - magesyra siver opp i spiserøret når du ligger på ryggen og det kan være skikkelig vondt! Ta en prat med legen?

Lese hele tråden?;)
hun har legetime i morgen!:)

TrillTrall 11-10-11 13:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1227936)
Lese hele tråden?;)
hun har legetime i morgen!:)

:p Sånn er det når man svarer i det man leser innlegget og tråden er myyyye lengre... :o

Kitt 11-10-11 13:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1227938)
:p Sånn er det når man svarer i det man leser innlegget og tråden er myyyye lengre... :o

Tro meg, du er laaaangt fra den eneste!:p

MrSil 11-10-11 14:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MieMari (Innlegg 1227912)
Hexeberg anbefaler ikke at man ser på kcal inntak før man kun sitter igjen med de siste kiloene. Det vil regulere seg selv så lenge du spiser når du er sulen og kun spiser deg passe mett :)

Takk! :)
Har merket på lavkarbo kostholdet at jeg trenger mye mindre mat. (Har altfor ofte overspist tidligere, men nå klarer jeg det rett og slett ikke!)

Litt skeptisk til om jeg får i meg nok fett om dagen, men det får evnt. bare bli til at vi kjører på med en spiseskje olje om morran.

Carisma 11-10-11 19:25

Noen som spiller wordfeud? Wanna play?

Luggetuppen 11-10-11 20:06

Har jeg krav på at arbeidsgiver dekker overtidsmat når overtiden er "frivillig". Altså; jeg er ikke beordret til å sitte lenger enn 7,5 timer, men det er så sinnsykt mye å gjøre på jobb akkurat nå at sjefen min hadde blitt himla sur hvis jeg tuslet hjem klokka fire hver dag.

Sanney 11-10-11 20:09

vi jobber frivillig overtid, men 30 min matpause og mat får vi bare om vi jobber min 4 timer over normal arbeidstid.
men du må nesten høre med jobben din, for vår avtale er forhandlet frem mellom ledelsen og fagforeninga tror jeg...

Idarull 11-10-11 20:12

Jeg skal lage Nannahs verdens beste, men gidder ikke kjøpe eddik. Hva kan jeg bruke isteden? Natron? Cream of tartar? Sitronsaft? Takk!

Katta66 11-10-11 20:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen (Innlegg 1228235)
Har jeg krav på at arbeidsgiver dekker overtidsmat når overtiden er "frivillig". Altså; jeg er ikke beordret til å sitte lenger enn 7,5 timer, men det er så sinnsykt mye å gjøre på jobb akkurat nå at sjefen min hadde blitt himla sur hvis jeg tuslet hjem klokka fire hver dag.

Dette er jo sånn sett ikke "frivillig" overtid, men "selvpålagt" fordi du skjønner selv at du må jobbe ekstra for å få ting ferdig. Såvidt jeg husker så har du krav på 30min pause hvis du jobber mer enn 2,5 timer overtid. Det er mulig jeg husker feil, dette står i arbeidsmiljøloven og arbeidsgiver/fagforening kan ikke forhandle avtaler som er går utover dette. Om ikke arbeidsgiver tilbyr mat så har du krav på matpenger, også ihht AML. En del arbeidsgivere legger jo til rette med at man kan bestille mat eller har noe tilgjengelig som kan lages i kantina.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.