Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

annex 15-10-12 01:02

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

E-vitamin

Nå har jeg lest, googlet og bestilt e vitaminer fra iherb, men er fortsatt usikker på dosering og type.

Har lest at den som er dry e-vit er vannløselig, men kunstig, men virker mye fortere.
Eller skal man kjøpe tradisjonell E vitamin?

Tenker: I forhold til at jeg er 52 år og i overgangsalder at E vitamin ofte anbefales for det, og da ca 300 mg (og mer) pr dag.

Har også lest at det ikke er kjente bivirkninger med for mye e-vitamin (bortsett at følsomme personer kan få kvalme og diare i begynnelsen ved doser over 1000 mg .)

Noen med efaring her?

Dietta 15-10-12 06:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annex (Innlegg 1392495)
E-vitamin

Nå har jeg lest, googlet og bestilt e vitaminer fra iherb, men er fortsatt usikker på dosering og type.

Har lest at den som er dry e-vit er vannløselig, men kunstig, men virker mye fortere.
Eller skal man kjøpe tradisjonell E vitamin?

Tenker: I forhold til at jeg er 52 år og i overgangsalder at E vitamin ofte anbefales for det, og da ca 300 mg (og mer) pr dag.

Har også lest at det ikke er kjente bivirkninger med for mye e-vitamin (bortsett at følsomme personer kan få kvalme og diare i begynnelsen ved doser over 1000 mg .)

Noen med efaring her?

Erfaringer med E-vit og overgangsalder ? Jepp, det har flere av oss.
Ta en titt på denne tråden ;)
Kort oppsummert så bruker 2 av oss 410 mg pr dag nå, og er symtomfrie på det :heia:

Furine 15-10-12 10:04

For å få løyst ut depositum for ei leigd leiligheit, må ein møte opp saman med huseigar i banken? Kan ein gå kvar for seg? Eller er det nok å ha med ei erklæring underteikna av huseigar? Nokon som veit?

Carisma 15-10-12 10:45

Dere som har barn/små barn, hvor mye ser dere til de i løpet av dagen? Mellom barnehage, jobb osv... Og, har dere tid til et liv selv?

Leser med interesse og drepende dårlig samvittighet diskusjonene i aftenposten, og vil gjerne høre hvordan folk egentlig har det....

ElisaT 15-10-12 15:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1392617)
Dere som har barn/små barn, hvor mye ser dere til de i løpet av dagen? Mellom barnehage, jobb osv... Og, har dere tid til et liv selv?

Leser med interesse og drepende dårlig samvittighet diskusjonene i aftenposten, og vil gjerne høre hvordan folk egentlig har det....

Nå er mine barn ganske store, men jeg kan jo fortelle hva vi gjorde. Da de gikk i barnehagen var vi så heldige at vi begge hadde fleksibel arbeidsdag. Jeg startet i otta og mannen min startet sent. Han leverte barna ved halv-ni/ni-tiden. Jeg var ferdig rundt 14.30, hjemme rett etter tre, og hentet barna da. Og så kom mannen min ved fem-tiden. Barna la seg ved syv-tiden.

Dette fungerte greit for oss, men jo eldre ungene ble, jo surere ble de fordi de ble hentet "tidlig" i barnehagen :D. Noen barn, som mine, elsker barnehagen, og de lekte med de samme ungene både der og hjemme. Så om de lekte i barnehagen, hjemme hos oss eller hos venner var ikke så farlig da de ble eldre.

Det vi alltid var veldig obs på var at vi hadde voksentid, hvor vi var kjærester, ikke bare foreldre. Og vi har alltid funnet på ting, hver for oss, som ga oss sosial input (hver for oss mest fordi vi ikke hadde barnvakt).

Jeg tror at det som er viktig er å føle hva som er riktig for en selv og barnet, og ikke grave seg ned med dårlig samvittighet. En venninne av meg hadde stadig dårlig samvittighet pga datteren, hun følte at de ikke fikk nok tid sammen, at hun var mye syk, osv. Og hun lurte fælt på om det var hennes skyld. Da hun tok opp dette med mannen og lurte på om han følte det samme fikk hun til svar at det han tenkte var "det var som pokker". Jeg tror at det er noe vi må bli flinkere til, rett og slett bare tenkte "det var som pokker"!

Zincite 15-10-12 15:49

På en tur over grensen så jeg de hadde okselår i skiver (med lårbeinet "i midten") til salgs. Siden jeg ikke aner hvordan jeg kan bruke det, så kjøpte jeg ikke. Men om de har neste gang - er det noen som har en ide om hvordan det bør brukes?

Kitt 15-10-12 16:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1392693)
På en tur over grensen så jeg de hadde okselår i skiver (med lårbeinet "i midten") til salgs. Siden jeg ikke aner hvordan jeg kan bruke det, så kjøpte jeg ikke. Men om de har neste gang - er det noen som har en ide om hvordan det bør brukes?

Jeg ser for meg at de brukes som flintstek på grillen eller brunes i panne/kjele og serveres med en god saus! Det demrer liksom noe fra barndommen i bakhodet mitt! :sikle:

Zincite 15-10-12 16:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1392697)
Jeg ser for meg at de brukes som flintstek på grillen eller brunes i panne/kjele og serveres med en god saus! Det demrer liksom noe fra barndommen i bakhodet mitt! :sikle:

Synes det er spennende å smake på flere deler av dyret. Så er nok ikke umulig at det blir testet om de har neste gang også :)
Takk for tips :blomster:

Furine 15-10-12 16:41

Eg tenkjer at lårkjøt er store musklar som treng mykje behandling, eller lang steike-/koketid... Men eg kan vere heilt på viddene, altså! :o

Gerd 15-10-12 16:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1392693)

http://ndla.no/nb/node/6749

:)

Zincite 15-10-12 17:02

Takk til Furine og Gerd også :blomster:

Jeg tenkte også at kanskje langkoking kunne bli bra, googlet og fant noe om grillet okselår - men det var nok hele lår siden de skulle grilles i et døgn omtrent. Veldig nyttig link Gerd. Den er lagt i favoritter så jeg kan finne informasjon senere også :ja:

Supera 15-10-12 21:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1392604)
For å få løyst ut depositum for ei leigd leiligheit, må ein møte opp saman med huseigar i banken? Kan ein gå kvar for seg? Eller er det nok å ha med ei erklæring underteikna av huseigar? Nokon som veit?

Det vanligste er vel å bruke dette til å betale de(n) siste måneden(e)?

Photobscura 15-10-12 22:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1392827)
Det vanligste er vel å bruke dette til å betale de(n) siste måneden(e)?

Hæ? Aldri hørt om, og ikke vanlig praksis hos noen seriøse aktører. Depositum er en sikkerhet. Den KAN brukes til å betale husleie, dersom den blir misligholdt, men i hovedsak er det snakk om at den eventuelt kan brukes til å dekke skader eller unormal slitasje etter at boforholdet er avsluttet, og boligen inspisert.

Furine: Depositumet kan betales ut av utleier via banken, men kun sammen med deg, gitt at det er en seriøs person som har fulgt vanlig prosedyre, altså at depositumet opprettes i ditt navn, men at begge skriver under, sånn at ingen kan disponere det, og du har tilgang på eventuelle renter når leieforholdet sies opp. Når du sier opp må begge signere under på at kontoen er avsluttet (mener det varierer litt om man begge går i banken, eller om du bare signerer etterpå), og er du og huseier enige om at ingenting skal trekkes, så får du tilbake depositumspengene i sin helhet, med renter.

Dietta 15-10-12 22:11

Lurer på om det går an å bruke lakrisrotpulver i vodka, slik at det blir en god shot etter noget lagring..... :full:
Lagde jo shot med tyrkisk pepper i min ungdom ;)

Photobscura 15-10-12 22:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1392838)
Lurer på om det går an å bruke lakrisrotpulver i vodka, slik at det blir en god shot etter noget lagring..... :full:

Her tror jeg Kitt sitter med svaret! :D

Sanney 15-10-12 22:13

vaniljepulver i vodka funker knall, så hvorfor ikke?

senka 15-10-12 22:14

Sitat:

Godt spørsmål:D det er bare å prøve seg frem;)

Dietta 15-10-12 22:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1392840)

Aha - jeg venter i spenning :D

Dietta 15-10-12 22:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1392841)
vaniljepulver i vodka funker knall, så hvorfor ikke?

Vaniljevodka ? :eek:

Sanney 15-10-12 22:18

har du ikke prøvd det? kjempegodt med cola! absolut og smirnoff har vaniljevodkaer, men syns faktisk den vi lagde selv var best. men mye gris da, siden vaniljepulveret må filtreres bort etterhvert. og den ble bare bedre jo flere dager den stod og gogjorde seg ^^

Kitt 15-10-12 22:18

Sitat:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1392840)

Jepp!
Eller, altså, min vaiant av Tyrker, da!
Eneste problemet er at den blir nesten alt for god og jeg får masse "kjeft" fordi folk blir full!:p

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1221109)
Grunnoppskriften er noe sånt, men jeg brukte nok mye mer sprit og mindre zero, ja:
Med sukker:
En pakke tyrkisk pepper knuses.
Bland i 0,5 liter cola
Så 1dl hjembrent 96%

Og sånn gjorde jeg:
Brukte Spejder fra Fribol, Cola Zero og Absolutt vodka.
Kjørte dropsene til pulver i den lille stavmikserbollen først. Hadde det over i et glass med lokk. Tilsatte vodka til det dekket pulveret og hadde så opp i litt cola zero.
OOOOPPPPPSSSS! Hell brusen litt og litt veldig forsiktig. BRUSER noe enormt.
Rørte godt hver gang jeg var på kjøkkenet og resten løser seg helt opp over natten!

Sanney 15-10-12 22:21

jeg lagde faktisk den tyrkern til kitt ifjor en gang. står i kjøleskapet ennå. var en bismak der jeg ikke likte. men jeg er rar :p

Photobscura 15-10-12 22:24

Ååå, jeg synes tyrkern til Kitt er barnslig god! :D

Furine 15-10-12 22:25

Vaniljestang i vodka funkar som berre det! Det same med frosne bringebær! Det smakar vanilje og bringebær, men utan å vere søtt, nam!

Takk Photo! Eg sende ein epost til banken og fekk svar der også i ettermiddag. Kontoen står i mitt namn, ja, dei skreiv at eg måtte ha skriftleg frå huseigar at det kunne løysast ut, eller at huseigar kom til banken før meg og skreiv under på at det var OK. Har ikkje akkurat all verdas lyst til å møte opp i banken saman med henne.

Dietta 15-10-12 22:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1392849)
Jepp!
Eller, altså, min vaiant av Tyrker, da!
Eneste problemet er at den blir nesten alt for god og jeg får masse "kjeft" fordi folk blir full!:p

Takker og bukker :D
Huff, kan hende jeg blir full hvis dette skal testes.
Brukte du hele boksen med Spejder-drops ?
Jeg fikk lyst til å prøve med lakrisrotpulver...... *tenke på saken*.
Skal på fjelltur først i november, og da hadde det vært moro å hatt med :D

Kitt 15-10-12 22:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1392855)
Takker og bukker :D
Huff, kan hende jeg blir full hvis dette skal testes.
Brukte du hele boksen med Spejder-drops ?
Jeg fikk lyst til å prøve med lakrisrotpulver...... *tenke på saken*.
Skal på fjelltur først i november, og da hadde det vært moro å hatt med :D

Til siste runden brukte jeg 4 bokser til en liter Tyrker, tror jeg! Lavkarbofolk er så tørste av seg!;)

Greia med dropsene er jo at de løser seg fullstendig opp. Ikke noe som må siles fra eller noe sånt!

Dietta 15-10-12 22:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1392862)
Til siste runden brukte jeg 4 bokser til en liter Tyrker, tror jeg! Lavkarbofolk er så tørste av seg!;)

Greia med dropsene er jo at de løser seg fullstendig opp. Ikke noe som må siles fra eller noe sånt!

Ja, jeg ser det med dropsene altså :)
Det er bare det at jeg nå sitter her med 0,5 kg lakrisrotpulver fra Iherb :o

Kitt 15-10-12 23:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1392865)
Ja, jeg ser det med dropsene altså :)
Det er bare det at jeg nå sitter her med 0,5 kg lakrisrotpulver fra Iherb :o

Prøv davel! Om ikke annet får du brukt opp noe av lakrisrotpulveret!:p

Dietta 15-10-12 23:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1392875)
Prøv davel! Om ikke annet får du brukt opp noe av lakrisrotpulveret!:p

Jepp :D

langaard 15-10-12 23:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1392876)
Jepp :D

Kommer og prøvesmaker jeg vettu:D

Mariann S 15-10-12 23:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1392878)
Kommer og prøvesmaker jeg vettu:D

Eg og er med på prøvesmaking :snill: :full:
Kanskje lakrisekstrakt hadde gjort susen :) feks denne.

Supera 15-10-12 23:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1392834)
Hæ? Aldri hørt om, og ikke vanlig praksis hos noen seriøse aktører. Depositum er en sikkerhet. Den KAN brukes til å betale husleie, dersom den blir misligholdt, men i hovedsak er det snakk om at den eventuelt kan brukes til å dekke skader eller unormal slitasje etter at boforholdet er avsluttet, og boligen inspisert.

Trodde det var normal praksis. Det er slik det har blitt gjort de stedene jeg har hørt om når eieren er privatpersoner. Men da er det jo folk som har bodd der en stund som eieren stoler på slik at h*n vet at h*n ikke trenger å bruke depositumet de siste månedene.

Supera 15-10-12 23:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1392884)
Eg og er med på prøvesmaking :snill: :full:
Kanskje lakrisekstrakt hadde gjort susen :) feks denne.

Poenget her var vel at hun hadde lakrisrotpulver som hun ville bruke opp? ;)

Jeg er ikke sikker på om lakrisrotpulveret løser seg helt opp... Det er jo litt barkelignende... Så jeg ville silt væsken gjennom tøy eller noe før jeg drakk. ;)

Sanney 15-10-12 23:33

jeg filtrerte vodkaen med et kaffefilter to ganger før vi drakk det. men vi brukte pulver, ikke stang.

Mariann S 15-10-12 23:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1392889)
Poenget her var vel at hun hadde lakrisrotpulver som hun ville bruke opp? ;)

Jeg er ikke sikker på om lakrisrotpulveret løser seg helt opp... Det er jo litt barkelignende... Så jeg ville silt væsken gjennom tøy eller noe før jeg drakk. ;)

Veit ikkje kordan lakrisrotpulveret til iherb er, men det pulveret eg har er heilt finmalt og ikkje barklignende. like finmalt som kanel (berre for å sammenligne)
Eg veit at dietta har pulver ja :D men ekstrakten var berre ett tips ;)

Photobscura 16-10-12 10:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1392887)
Trodde det var normal praksis. Det er slik det har blitt gjort de stedene jeg har hørt om når eieren er privatpersoner. Men da er det jo folk som har bodd der en stund som eieren stoler på slik at h*n vet at h*n ikke trenger å bruke depositumet de siste månedene.

Ja, mulig det er litt annerledes praksis i sånne tilfeller. De siste tolv årene har jeg vel bare bodd i bygårder med firmaer som utleiere (nå: et enmannsrørleggerfirma, men alt i alles ordnung if. huseierloven og sånn). Men så er det jo et poeng at mange av oss trenger depositumet til neste leieforhold. Ofte ikke bare-bare å spytte opp femten, tredve tusen!

TrillTrall 16-10-12 10:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1392995)
Men så er det jo et poeng at mange av oss trenger depositumet til neste leieforhold. Ofte ikke bare-bare å spytte opp femten, tredve tusen!

Men dersom man bruker de 20.000,- som husleie de siste 4 mnd, så setter man bare av de 5000,- hver mnd de fire mnd så har man til neste depositum allikvel - uten at det gjør noen forskjell i dagligøkonomien.

Photobscura 16-10-12 10:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1393004)
Men dersom man bruker de 20.000,- som husleie de siste 4 mnd, så setter man bare av de 5000,- hver mnd de fire mnd så har man til neste depositum allikvel - uten at det gjør noen forskjell i dagligøkonomien.

I blant er det lettere sagt enn gjort. :p (Snakker av fattig erfaring, munnen og matfatet og sånn. ;))
Synes det er veldig kjekt at det er sånn det praktiseres jeg, da. Særlig om man f.eks. deler leilighet med venner. Og nettopp fordi det er en sikkerhet som mot normalt brukes til å dekke eventuelle skader og sånn.

annex 16-10-12 12:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1392604)

Det er ganske strenge regler rundt depositumskontoer.

Når jeg (som utleier) skal frigi depositum, skriver jeg en erklæring om at jeg frigir depositumet fra min side, slik at kontoen skal disponeres av leietager alene.
Dette går jeg til banken og leverer, så fikser de slik at kontoen står på leietager alene. Leietager kan da alene disponere pengene som h*n vil.

Annala 17-10-12 11:36

Lurer meg på.... Var akkurat inne og snoket på MariannS sin blogg/oppskrift. Hun har fått som kommentar til en salat-oppskrift at, når man går på lavkarbo skal man IKKE spise salat.....kun kinakål. Dere smarte, vakre, snille mennesker her inne, er dette riktig? Trodde all salat var bra jeg, i variasjon selvfølgelig med gr.saker, kjøtt osv osv. Denne som kommenterer skriver også at h*n har gått ned mange kilo på kort tid, så dette KAN h*n.

Klødde litt i fingrene etter å svare, men må seff ha folk i ryggen først ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.