![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
E-vitamin
Nå har jeg lest, googlet og bestilt e vitaminer fra iherb, men er fortsatt usikker på dosering og type. Har lest at den som er dry e-vit er vannløselig, men kunstig, men virker mye fortere. Eller skal man kjøpe tradisjonell E vitamin? Tenker: I forhold til at jeg er 52 år og i overgangsalder at E vitamin ofte anbefales for det, og da ca 300 mg (og mer) pr dag. Har også lest at det ikke er kjente bivirkninger med for mye e-vitamin (bortsett at følsomme personer kan få kvalme og diare i begynnelsen ved doser over 1000 mg .) Noen med efaring her? |
Sitat:
Ta en titt på denne tråden ;) Kort oppsummert så bruker 2 av oss 410 mg pr dag nå, og er symtomfrie på det :heia: |
For å få løyst ut depositum for ei leigd leiligheit, må ein møte opp saman med huseigar i banken? Kan ein gå kvar for seg? Eller er det nok å ha med ei erklæring underteikna av huseigar? Nokon som veit?
|
Dere som har barn/små barn, hvor mye ser dere til de i løpet av dagen? Mellom barnehage, jobb osv... Og, har dere tid til et liv selv?
Leser med interesse og drepende dårlig samvittighet diskusjonene i aftenposten, og vil gjerne høre hvordan folk egentlig har det.... |
Sitat:
Dette fungerte greit for oss, men jo eldre ungene ble, jo surere ble de fordi de ble hentet "tidlig" i barnehagen :D. Noen barn, som mine, elsker barnehagen, og de lekte med de samme ungene både der og hjemme. Så om de lekte i barnehagen, hjemme hos oss eller hos venner var ikke så farlig da de ble eldre. Det vi alltid var veldig obs på var at vi hadde voksentid, hvor vi var kjærester, ikke bare foreldre. Og vi har alltid funnet på ting, hver for oss, som ga oss sosial input (hver for oss mest fordi vi ikke hadde barnvakt). Jeg tror at det som er viktig er å føle hva som er riktig for en selv og barnet, og ikke grave seg ned med dårlig samvittighet. En venninne av meg hadde stadig dårlig samvittighet pga datteren, hun følte at de ikke fikk nok tid sammen, at hun var mye syk, osv. Og hun lurte fælt på om det var hennes skyld. Da hun tok opp dette med mannen og lurte på om han følte det samme fikk hun til svar at det han tenkte var "det var som pokker". Jeg tror at det er noe vi må bli flinkere til, rett og slett bare tenkte "det var som pokker"! |
På en tur over grensen så jeg de hadde okselår i skiver (med lårbeinet "i midten") til salgs. Siden jeg ikke aner hvordan jeg kan bruke det, så kjøpte jeg ikke. Men om de har neste gang - er det noen som har en ide om hvordan det bør brukes?
|
Sitat:
|
Sitat:
Takk for tips :blomster: |
Eg tenkjer at lårkjøt er store musklar som treng mykje behandling, eller lang steike-/koketid... Men eg kan vere heilt på viddene, altså! :o
|
Sitat:
:) |
Takk til Furine og Gerd også :blomster:
Jeg tenkte også at kanskje langkoking kunne bli bra, googlet og fant noe om grillet okselår - men det var nok hele lår siden de skulle grilles i et døgn omtrent. Veldig nyttig link Gerd. Den er lagt i favoritter så jeg kan finne informasjon senere også :ja: |
Sitat:
|
Sitat:
Furine: Depositumet kan betales ut av utleier via banken, men kun sammen med deg, gitt at det er en seriøs person som har fulgt vanlig prosedyre, altså at depositumet opprettes i ditt navn, men at begge skriver under, sånn at ingen kan disponere det, og du har tilgang på eventuelle renter når leieforholdet sies opp. Når du sier opp må begge signere under på at kontoen er avsluttet (mener det varierer litt om man begge går i banken, eller om du bare signerer etterpå), og er du og huseier enige om at ingenting skal trekkes, så får du tilbake depositumspengene i sin helhet, med renter. |
Lurer på om det går an å bruke lakrisrotpulver i vodka, slik at det blir en god shot etter noget lagring..... :full:
Lagde jo shot med tyrkisk pepper i min ungdom ;) |
Sitat:
|
vaniljepulver i vodka funker knall, så hvorfor ikke?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
har du ikke prøvd det? kjempegodt med cola! absolut og smirnoff har vaniljevodkaer, men syns faktisk den vi lagde selv var best. men mye gris da, siden vaniljepulveret må filtreres bort etterhvert. og den ble bare bedre jo flere dager den stod og gogjorde seg ^^
|
Sitat:
Sitat:
Eller, altså, min vaiant av Tyrker, da! Eneste problemet er at den blir nesten alt for god og jeg får masse "kjeft" fordi folk blir full!:p Sitat:
|
jeg lagde faktisk den tyrkern til kitt ifjor en gang. står i kjøleskapet ennå. var en bismak der jeg ikke likte. men jeg er rar :p
|
Ååå, jeg synes tyrkern til Kitt er barnslig god! :D
|
Vaniljestang i vodka funkar som berre det! Det same med frosne bringebær! Det smakar vanilje og bringebær, men utan å vere søtt, nam!
Takk Photo! Eg sende ein epost til banken og fekk svar der også i ettermiddag. Kontoen står i mitt namn, ja, dei skreiv at eg måtte ha skriftleg frå huseigar at det kunne løysast ut, eller at huseigar kom til banken før meg og skreiv under på at det var OK. Har ikkje akkurat all verdas lyst til å møte opp i banken saman med henne. |
Sitat:
Huff, kan hende jeg blir full hvis dette skal testes. Brukte du hele boksen med Spejder-drops ? Jeg fikk lyst til å prøve med lakrisrotpulver...... *tenke på saken*. Skal på fjelltur først i november, og da hadde det vært moro å hatt med :D |
Sitat:
Greia med dropsene er jo at de løser seg fullstendig opp. Ikke noe som må siles fra eller noe sånt! |
Sitat:
Det er bare det at jeg nå sitter her med 0,5 kg lakrisrotpulver fra Iherb :o |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Kanskje lakrisekstrakt hadde gjort susen :) feks denne. |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg er ikke sikker på om lakrisrotpulveret løser seg helt opp... Det er jo litt barkelignende... Så jeg ville silt væsken gjennom tøy eller noe før jeg drakk. ;) |
jeg filtrerte vodkaen med et kaffefilter to ganger før vi drakk det. men vi brukte pulver, ikke stang.
|
Sitat:
Eg veit at dietta har pulver ja :D men ekstrakten var berre ett tips ;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Synes det er veldig kjekt at det er sånn det praktiseres jeg, da. Særlig om man f.eks. deler leilighet med venner. Og nettopp fordi det er en sikkerhet som mot normalt brukes til å dekke eventuelle skader og sånn. |
Sitat:
Når jeg (som utleier) skal frigi depositum, skriver jeg en erklæring om at jeg frigir depositumet fra min side, slik at kontoen skal disponeres av leietager alene. Dette går jeg til banken og leverer, så fikser de slik at kontoen står på leietager alene. Leietager kan da alene disponere pengene som h*n vil. |
Lurer meg på.... Var akkurat inne og snoket på MariannS sin blogg/oppskrift. Hun har fått som kommentar til en salat-oppskrift at, når man går på lavkarbo skal man IKKE spise salat.....kun kinakål. Dere smarte, vakre, snille mennesker her inne, er dette riktig? Trodde all salat var bra jeg, i variasjon selvfølgelig med gr.saker, kjøtt osv osv. Denne som kommenterer skriver også at h*n har gått ned mange kilo på kort tid, så dette KAN h*n.
Klødde litt i fingrene etter å svare, men må seff ha folk i ryggen først ;) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11. |