![]() |
Sv: FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst
Det blir klumper hvis væsken er for varm. Den skal være varm, ikke kokvarm. Jeg pleier å koke opp vannet og så ha i litt kaldt vann. Så har jeg bare i litt vann som jeg rører ut og tilsetter gradvis mer vann. Men det er altså en stor kunst som krever mye øvelse. :D Etterhvert synes jeg faktisk at de suppene ikke var så verst. Fordelen med å spise suppe er at det minner om vanlig mat som man skal spise når kuren er over.
|
Sitat:
|
Takk for nye fine tips. Jeg varmer alltid suppen på konfyren i kallt vann, da klumper den seg ikke.
Helt enig i at maten smaker bedre og bedre:-). Hadde lest at grønsakssuppen skulle være fryktelig vond... den smaket helt greit syntes jeg... men derimot så syntes jeg paela middagsmat var helt grusomt...Tenkte prøve paela i kveld igjen, kanskje den smaker bedre hvis jeg blander lit andre grønnsaker i? Leste her et sted at brokkoli, sopp og lit hvitløk er godt... helt enig. Det har jeg spist mye. Er nå inne på uke 2 med ed. Det har egentlig gått kjempefint. Har gått ned 3 kg. Jeg har spist mellom 5 og 6 måltider. Har hatt noen nattevakter og da har det blitt mer mat/ døgn. Salat er godt, så det spiser jeg masser. Har hatt et par lunchdater med venniner, da har jeg spist salat. Det gikk fint, men jeg følte at jeg spiste feil, da det ved et tilfelle var dressing blandet i. Ha en fin lørdagskveld. |
:eek:Så flink du har vært, 3 kilo på en uke er jo DIGG!
|
Sitat:
Ikke grue deg til suppene, det går helt fint. Jeg pleier og varme en suppe til lunch og spise en salat til. Det er et fint hefte som følger med startpakken, det har jeg brukt mye. Der står oppskrifter og hvordan man blander posene på norsk og en del andre tips. Lykke til |
Takk:DSkal på klinikken 13.september,mandag. Bestiller etter det, så kanskje 20. får jeg kommet igang.:)
Har spekulert på om startpakken var noe lurt å bestille pga suppene, men du mener de er greie?Så det er med et hefte med tips? Det høres kjekt ut! Hvis jeg kan lage suppene tykke på noe vis-bruke mindre væske feks-kan det vel hende jeg kan spise dem. Kanskje putte fiber husk i? Konseptet suppe er bare gørr,aldri vært begeistret.:p |
Hei streber, nå må du ikke tenke for mye på suppene. Du finner ut etterhvert hva du liker, og smaken opplevde jeg endret seg underveis. I begynnelsen likte jeg hverken brownies eller cappucino - men nå har jeg cappucino til frokost i helgene. :)
NB. Nei, jeg tror ikke du kan ta fiber oppi, men du får høre med ED når du skal dit 13/9. Men du kan putte oppi masse brokoli, noe tomater, noe løk, etc. og MASSE krydder. Jeg er ingen suppespiser, men syntes det var godt å ha en varm suppe når det var kaldt i vinter. Likte best suppen med purreløk og asparges. Startpakken er veldig grei å starte med, mener å huske at du fikk 2 poser av 12-13 forskjellige måltider. Da finner du fort ut hva du ikke liker og hva du liker. |
Takk for råd og tålmodighet med en (over)ivrig nybegynner;):)
Lurte på enda en ting-mulig Hetland kommer til å informere om det,men hva gjør jeg hvis jeg opplever en uke feks hvor jeg ikke har råd til produktene, kjempedumt hvis alt går i dass (i trøndelag er ikke ordet dass stygt, bare så dere vet det:p)hvis det kniper om pengene innimellom. Er det noen råd å følge da? Kanskje foreløbigopplegget jeg fikk går ann til jeg får bestilt??Jeg prøver ikke å ta bekymringer på forhånd, jeg bare vet at jeg ikke tjener like mye hver måned så....:o |
Sitat:
Men til spørsmålet ditt (jeg gikk tidligere på ED altså ;)), du har egentlig to valg; 1 - bruke det foreløbigopplegget du har fått 2 - fordel det antall ED-produkter du har økonomi til å kjøpe slik at de holder til neste lønning, og spis fase2-måltider til de andre måltidene. Jeg gjorde dette i vinter, ikke pga økonomien men pga at jeg hadde veldig mange jobb-reiser. Ikke alltid like enkelt å følge fase 1 eller 2 slavisk når en skal bo på hotell flere dager i strekk. Det viktigste er å følge prinsippene, slik at kroppen får de samme næringsmidlene og de samme signalene som om du fulgte ED 100%. Nå kjenner jeg jo ikke din situasjon hverken helsemessig eller jobbmessig, så det kan være at Dr. Hetland anbefaler en annen løsning for deg. Er dette forrestene Dr. Hetland fra Bergen? Det er i så tilfelle hun jeg går til - kjempeflink :D Det finnes også en kalkulator på ED's internationale side, og den kan gi deg en pekepinne på fase 1/2-måltider som er i henhold til ED. http://www.eurodiet.com/index.php?op...100100&lang=en |
Aaaa- en medtrønder:DTakk for link, den siden virker jo genial!Mulig jeg må bruke den av og til. Helse situasjonen min er småtragisk, overvekten kom denne gangen -til tross for at jeg fulgte Ingers rugbrødopplegget,hadde holdt vekten lenge på trim og det-i det øyeblikket jeg fikk betennelser i armene. Disse er nå kroniske,har hatt smerter/verk siden mai 08(tragisk er jo bare 35 år)slitasjegikt har jeg fått også. Har prøvd ulike ting siden jan 09 for å få bukt med overvekten. Fremdelse flink å trimme, men mye jeg ikke kan gjøre pga mine hender.
Jobber dag/kveld/natt med multihandikappede(blir nok ikke pensjonist i det yrket, selv om jeg elsker det) Har jo tatt blodprøver da jeg var i Bergen 13.august, håper svarene på det har kommet 13.september (de må vel ha det?Ellers er det litt dumt å reise så langt nå igjen)når jeg skal dit. Mulig prøvene viser andre ting enn det jeg vet om. |
Ville bare dele litt lykke med dere :)
Er så glad, for ED funker virkelig for meg, og det er første gangen jeg har sett sånne resultater :spent: Jeg kan se forskjell fra dag til dag, og det sier familien min at de kan også. Siden jeg begynte forrige fredag har jeg mistet 6 kg :roert: 2 uker igjen, så er det ned på klinikken og kanskje inn i fase 2. Selvsagt smaker ikke alt like godt, og det er mange fristelser. Spesielt med en hektisk hverdag med 7 barn og 2 butikker. Men når man ser at det funker, så er det jo bare heeeelt konge. Hipp hipp for ED :D |
Sitat:
Høres ikke bra ut med kronisk betennelse og slitasjegikt, og jeg forstår godt at du ønsker å gå ned i vekt. Jeg merket antydning til slitasjegikt i knærne, men heldigvis ser det ut til at denne nå er satt på vent http://www.pic4ever.com/images/47b20s0.gif Hjalp veldig å "miste" 30 kg kan du si :p Skal til Dr. Hetland på onsdag, og da skal jeg be om en ny runde med blodprøver. Dessuten blir det vel en gjennomgang av hele situasjonen min, for å vurdere om jeg skal tilbake på ED igjen. Så kanskje jeg kommer tilbake til tråden som fast "spaltist" http://www.pic4ever.com/images/29dz8zk.gif - time will show |
Det står respekt av å "miste" 30 kilo!!!Det er godt gjort det!:) Blir spennende hva som blir fortsettelsen nå, om du tar en runde på ED? Uansett fint for folk som er grønne på dette at slike som du er her!
|
Sitat:
SÅ mye??!!! Er det overhodet mulig uten å la være å spise, neeeei, dette blir spennede!!!!:eek::D |
Sitat:
|
Så bra, da vet jeg det! Takk Pearl!
|
Sitat:
Grotingeling: Du er velkommen tilbake, any time - vet du :klem: |
Sitat:
Har en hodepine som jeg håller på og bli gal av. Håper den gir seg snart. Idag stekte jeg svenske köttbullar som jeg laget selv fra bunn av til familien. Klarte ikke å la være og ikke smake på noen av dem :mad: Har lit dårlig samvittighet for det. Men de var laget på rent malt kjøtt oksekjøtt. Hvis det hjelper da...?? Middagene er dem som jeg synes smaker værst.... supper og annen mat greier jeg fint og få ned...... Huff så negativt dette ble da... Det var ikke min mening men godt og få det ut.... :) |
Sitat:
Her er det forøvrig fullstendig lov å blåse ut alt det negative altså, det er jo litt av grunnen til at vi har denne tråden :klem: Kjipt med vedvarende hodepine, håper du ikke har hatt den siden oppstarten. Regner med at du drikker masse vann/væske, bare husk at kaffe og te er vanndrivende ;) Jeg måtte i ty til ibux i forbindelse med oppstart av ED http://www.pic4ever.com/images/hanghead.gif Nå er jeg kraftig disponert for migrene, så en vanlig hodepine kan fort gå over i migrene hvis jeg er uforsiktig. 2-3 liter vann er en god pekepinn for de fleste. De kjøttkakene er nok dessverre litt på kanten for fase1, men så lenge de ikke er tilsatt potetmel/maizena ol så bør de ikke føre til noe problem. Ellers så gjentar jeg til det kjedsommelige; krydder krydder og atter krydder. Bruk gjerne friske urter, presset fersk hvitløk og chilli dekker godt over "proteinsmaken" på varmrettene. Jeg har presset hvitløk i olivenolje på mørk flaske i kjøleskapet, da er det bare å helle oppi rett før servering. Har også hakket chilli og olivenolje på en annen flaske, alternerer mellom disse to også nå når jeg ikke følger ED. Det samme kan en gjøre med friske urter. Lag din egen blanding med dine favoritter, de står seg ca 2 uker - dvs jeg bruker de opp lenge før den tid :D (Ser dronningen av lange innlegg slår til igjen.... http://www.pic4ever.com/images/5yjbztv.gif) Uansett... lykke til videre, dette går så bra atte |
Å? Trodde det var jeg som var dronningen av lange innlegg:p:DTror neppe noen har noe imot at du er det du!Kjekt med råd og vink og ikke minst interesse!:):rolleyes:
|
Sitat:
Det er ikke meningen altså http://www.pic4ever.com/images/oath.png - blir bare så ivrig, og vil jo så gjerne at dere alle får effekt av diettenhttp://www.pic4ever.com/images/greenstars.gif |
trur itj det bli nøddveindi, men æ ska jær det ja;)( oversettelse-tror ikke det blir nødvendig, men jeg skal gjøre det ja)tihi, god natt !:)
|
Sitat:
|
Men det er vel slik at det stopper opp innimellom også? Litt i rykk og napp? Jeg tester med ketosesticks forsikkerhetsskyld, og jeg er i ketose hele tiden. Men jeg tror jeg var litt tøff i trynet, for nå er jeg faktisk et halv kilo tyngre!!!:confused:
Selv om jeg følger dietten til punkt og prikke, og er i ketose Men det hadde jo vært for godt til å være sant hvis jeg skulle gå ned 6 kg i uken. Jeg har også 20 kg jeg skal kvitte meg med (kanskje 25 hvis jeg klarer det) Har også hatt hodepine, men det ble bedre når jeg ble mer påpasselig med drikkingen. Er enig i at middagene ikke er så veldig fristende. Jeg har chilli og hvitløk i nesten alt :) |
Sitat:
For ikke å snakke om hodet :rolleyes: Utslag på ketosticks'n viser forøvrig hva som skjer i urinen, men egentlig ikke så mye hva som skjer i kroppen. Lite inntak av vann kan f.eks. føre til mørkelilla utslag, og jeg må si jeg aldri har bruk disse noe særlig - målebånd og klær er for meg bedre indikatorer. Jeg sier ikke at ketosticks ikke har noe for seg altså, bare at en må vite hva som påvirker resultatet. |
Sitat:
Jeg er imponert over din vektreduksjon. Hvor lang tid har du brukt på dette? Har du vært gjennom alle faser? Er selv i fase to og har vært her en stund. Skal over i ase tre i slutten av september. Dette er jo svært spennende, og litt dyrt! Men pytt pengene skal sirkulere :) |
Sitat:
Var i perioden feb. 2009 - mai 2010 gjennom fase 1, 2 og 3a og tilbake til fase 1 og 2, før jeg i månedsskiftet mai/juni gikk over til generell lavkarbo (=vedlikehold) Hadde tenkt å legge om til ketolyse, men motivasjonen var nok ikke på topp. Men det ble i stede generell lavkarbo, uten veiing og telling av karbohydrater - men spiste bare mat med mindre enn 7g karb/100g. Det er først nå i slutten av august at jeg igjen føler at motivasjonen til å få igang vektreduksjon virkelig er tilbake. Og nå har jeg veid, telt og beregnet forbruk av fett, proteiner og karbohydrater - blir liksom ikke helt klok på hva som passer meg. Der er ED veeeeeldig mye enklere - spis produktene, gå ned i vekt :p Har time hos Dr. Hetland på Fedon-klinikken i Bergen i morgen, og da skal vi diskutere mulige kostholdsløsninger for meg de neste 6 mnd. Er forsåvidt klar for en ny runde med ED, men trivels jo veldig godt med å spise "normal" mat :D Skal også ta nye blodprøver, og resultatet av dem vil forhåpentligvis gi meg det siste dyttet til å komme skikkelig i gang - uavhengig av hvilket opplegg jeg går for. Har jo satt opp 70kg som mål, men egentlig burde jeg ha som mål å komme ned i ca 60kg - det betyr ytterligere 27 kg :eek: Vi får se - jeg har i alle fall ikke tenkt å gi meg ennå :boxing: |
Tusen takk for trøstende ord:-)
I dag har det vært en fin dag:-). Hodepinen er der men ikke så kraftig. Jeg har kun spist det som er lov. Har faktisk funnet en god middagsrett... coscous.. jeg takker og bukker for tips og gode råd. Tingen er vann... vann... vann... Leste et sted at hodepinen kunde også komme ved saltmangel. Så nå har jeg saltet lit mer en vanlig. Elsker laaange innlegg, med en masse gode råd og tips til oss som er nye:-) Lykke til hele gjengen. |
Velkommen hit Ronja. Det meste blir bedre etterhvert på dietten. Hodepinen gir seg, man venner seg til smaken på produktene og humøret stiger når vekten synker. :)
|
I'm back!!!!!!! på ED altså http://www.pic4ever.com/images/29dz8zk.gif
Var på Fedonklinikken nå i ettermiddag, og vi gikk gjennom alt jeg har notert som spist og drukket i juli/august. Det er tydelig at jeg er tungt belastet med insulinresistens, for legen ble en smule overrasket over at jeg ikke hadde gått ned noe særlig. Så da er saken grei.......http://www.pic4ever.com/images/confetti.gif EDhttp://www.pic4ever.com/images/confetti.gif Skal bestille produkter i kveld, så oppstart blir på lørdag Har en del produkter liggende fra siste bestilling i vår, så jeg greier meg til pakken kommer over helgen. Taktisk oppstart med andre ord, for jeg får på denne måten lagt inn bursdagsfeiring på fredag - og en eventuell hodepine vil forhåpentligvis komme før mandag. Tanitavekta viste dessuten at jeg fortsatt har ganske mye vann i kroppen, så kanskje jeg kan få en mini-pang-start http://www.myemoticons.com/images/hu...cannonball.gif |
http://www.myemoticons.com/images/hu...cannonball.gif satser på minipangstart vi:Dlykke til!
|
masse lykke til grotingeling! håper på pangstart for deg :)
|
Masse lykke til Grotingeling :)
Hiver meg på ønsket om kanonstart jeg også :D |
Velkommen tilbake til eurodiett.
|
Velkommen tilbake til PANGSTART , grotingeling
http://www.myemoticons.com/images/hu...cannonball.gif Jeg tror du ikke kommer til å angre på at du går tilbake til ED, spesielt når du er motivert for det. Men ingen Roadshow til USA denne gangen ;) før du er i Fase 3. Hvor høy er du (siden du vil ned til 60?) Salt gir utslag på hodepine, sier du, Ronja. Jeg har slitt med det noen dager, men det kan nok også skyldes for lite søvn og for mye stress. |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Mat er bestilt, og det jeg hadde igjen fra i vår er hentet ut av skapet. Nå står kakao, grønnsaksuppe, kyllingsuppe og kjeks på rekke og rad i ED-skuffen min på kjøkkenet (ja - jeg liker suppene :p) Og nei Popp - ingen USA-tur i emning i høst :lol: |
:hehe: Jeg liker også suppene (bortsett fra gr.saks suppen!)
Men nå har jeg så mye annen mat igjen som ikke er så lett å ta med seg på jobben; kald omelett , kald paella, kald fransk stuing etc. Min siste pannekake gikk idag... :( Nei, har egentlig ikke tid til å skravle nå. Burde gjøre meg ferdig på jobb og komme meg hjem. Men akkurat nå er jeg lei av excelark! Mye morsommere og være her inne. Idag ble jeg forresten tilbudt hjemmelaget kake på jobben, bakt av en mann! Og da jeg takket nei, så spurte de selvf hvorfor: Får ikke lov av doktoren.. Jeg fikk jo dårlig samvittighet bare ved å takke nei. Kos deg med bursdagskake imorgen, og GRATULERER MED DAGEN http://www.animated-gifs.eu/leisure-...baret/0004.gif |
Sitat:
|
Så hyggelig at vi nå er fler her inne :-) Erfarne eurodiettere er bra og ha for oss andre nye her inne.
Det går mye bedre for meg nå. Artig og stå på vekten på morgenen og se at man tappt noen 100g. :-) Hodepinen er også bedre. Passer godt på og drikke nok, salter også maten lit mer nå. Igår var vi på Harry tur til mitt kjære hjemland. Ungene og gubben handlet godteri som vanlig. Men jeg var ikke fristet en gang... utrolig :-) Jeg spiste før vi dro og hadde med meg mat som jeg spiste når de andre koset seg med fast food. Er ikke veldig sulten for tiden og bilder av meg selv, (før barn nr 4 som jeg fikk som 41 åring), henger på kjøleskapet. Motivasjon.. det. Ønsker ikke og bli sylslank... men en BMI på 25 er helt greit. :-) Nå lader jeg opp infor nattevakts helg, det går nok fint. Ha det så fint og en riktig god helg til dere allesammen. |
Da er jeg godt i gang, både frokost og nå lunch er gjennomført :p
Har valgt å gå for mine tidligere faste måltider; kakao med kanel til frokost og grønnsakssuppe med lettkokt brokkoli som tilbehør til lunch. Middag blir nok også grønnsakssuppe, men da med chilli og løk, og så til kvelds - sjokoladekjeks hvis jeg er sulten. Utgangspunktet er 4 måltider, men spiser et ekstra hvis jeg blir sulten. Har ikke kjøpt ketostix, så kan ikke sjekke ketose-status på den måten, men hodepinen....... den er allerede på plass. Mest sansynligvis pga 2 glassene med vin jeg drakk i går :cool:, men en kan jo ikke vite sikkert. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54. |